Gå til innhold

7% til bøndene ikke nok?


Sør

Anbefalte innlegg

Et viktig poeng ja. Bøndene overdrver sin egen betydning for å opprettholde bosetting i distriktene. F.eks er det bare 3% av den yrkesaktive befolkningen som driver med sau selv i den østerdalskommune med flest sauebønder i landet.

Det er ikke en østerdalskommune som har flest sauer i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 364
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    103

  • puttelulle

    41

  • ShitDiddelyDo

    25

  • Colette

    22

Mest aktive i denne tråden

Jeg påstod ikke at jeg hadde "fasit", og det sier nok mer om deg enn om meg at du tillegger meg noe slikt, i stedet for å komme med argumenter.

Å bruke så mye penger på noe slikt gjør Norge mindre konkurransedyktig i utlandet. Det gjør våre industrivarer dyrere, og gjør at vi tjener mindre.

Fraflyttingen fra distriktene er et faktum, på tross av massiv subsidiering i dag (uansett hva man måtte mene om fraflyttingen), og da vil det være bedre å bruke de pengene på noe som har en fremtid, f. eks. at man heller satser på å opprettholde noen store byer. Slik det er i dag så kan det ikke vare.

Med vennlig hilsen

Riktig, du har aldri _sagt_ at du har fasit, men du uttrykker deg som om du, og bare du_ samt Dagbladet, har fasiten, ved hele tiden å vise til linker der du får støtte for ditt syn. Noen god retoriker er du iallefall ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, at du er avslørt i løgn bør svi mest for deg selv. For meg er det jo bare enklere når du ikke har noen argumenter, men må henfalle til den slags tåpeligheter som du her demonstrerer.

Heheh! Og det er ikke tåpelig å hele tiden måtte vise til linker for å bekrefte at man har rett!? Alle kan finne støtte for sitt syn, uansett hvilken vei det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Unnskyld meg; Men har Ultra utsalg i hele Norge, eller kun på Østlandet!? Og eh... Ja, Akkurat!?!? Dere som synes å være imot norsk landbruk, synes å bo i litt mindre grissgrendte strøk enn meg, iallefall!! Men ok. Hvis dere i framtida kun skal ta flytoget til Gardermoen, for så å reise sørover med fly, må dere bare holde på. For tar dere bilen nordom Sinsenkrysset om noen år, vil det eneste dere ser, være nedlagte gårdsbruk og fraflyttede spøkelsesbyer.

JA til norsk landbruk!

Jeg er ikke imot norsk landbruk. Jeg er for norsk landbruk. Men det må finnes mer fornuftige måter å drifte på en det vi ser i dag. Vi kan ikke fortsette å la alle få et dyrt- og dårlig utvalg i butikkene pga bønder som må subsidieres kraftig, samtidig som utenlandske produkter blir rådyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge hadde stoppet like brått uten industriarbeidere (bøndene hadde ikke engang hatt diesel til maskinene, eller strøm til melkemaskinen), så i et moderne samfunn er alt viktig.

Hvis det er slik at andre ledd er så grådige, hvorfor selger ikke bøndene selv?

Med vennlig hilsen

Hehehehehehehehehehehehehhe! Du er SÅ latterlig!?!? I en krisesituasjon hadde selvfølgelig bøndene melket for hånd!`Og hadde jeg da vært en melkebonde med 40 kyr på båsen, og du hadde dukket opp og tryglet om å få melk, hadde du neiggu ikke fått noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er, for å sette det på spissen, kortere vei fra Danmark og hit, enn fra Nordland og hit. Det er også ekstremt lite sannsynlig at hvis det blir krig og konflikt i Europa, at det så blir "sultetaktikker". Det er veldig mye annet man da også skal bli selvforsynt med.

Med vennlig hilsen

Og hvor er så "hit"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ultra har da butikker i provinsen også, i hvert fall i Stavanger.

Mener du vi skal subsidiere folk bare for å bo på gårder, som et slags levende museum?

Verden endrer seg. Sånn er det.

Med vennlig hilsen

Hvis du får det som du vil, BLIR landsbygda nord for Sinsenkrysset et spøkelsesland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får det som du vil, BLIR landsbygda nord for Sinsenkrysset et spøkelsesland.

Det gjør det sannsynligvis uansett. Det er en trend i hele verden at folk flytter fra landet og til byer.

Uansett, det er heller ikke rettferdig at resten av befolkningen skal subsidiere folk fordi de ønsker å bo på landet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig, du har aldri _sagt_ at du har fasit, men du uttrykker deg som om du, og bare du_ samt Dagbladet, har fasiten, ved hele tiden å vise til linker der du får støtte for ditt syn. Noen god retoriker er du iallefall ikke!

Å angi kilder og å argumentere (med sannsynliggjøring) er en rimelig annerkjent fremgangsmåte.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi tro på de ulike oppslagene om gjennomsnittslønnen til bonden - så kan vi godt heve den med 10 %. De vil uansett tjene langt dårligere enn en gjennomsnittsfunksjonær.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/okonomi/100416/na-tjener-de-236400-kroner

Jeg ser tre viktige grunne rtil å opprettholde, og helst styrke, norsk landbruk:

1: bøndene er storforbrukere og bidrar til avkastning i det lokale næringslivet.

2: sikre nasjonal matvarproduksjon pga av kvalitet, miljø og i tilfelle katastrofe eller krig.

3: Opprettholde spredt bosetting og ivarta kultivering av lanskapet.

Jeg kunne godt tenkt meg å øremerket mine skattekroner til bøndene i stedet for mye annet piss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor er så "hit"?

"Hit" akkurat for meg er Oslo, men det er nok korrekt for mesteparten av Norges befolkning.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke imot norsk landbruk. Jeg er for norsk landbruk. Men det må finnes mer fornuftige måter å drifte på en det vi ser i dag. Vi kan ikke fortsette å la alle få et dyrt- og dårlig utvalg i butikkene pga bønder som må subsidieres kraftig, samtidig som utenlandske produkter blir rådyre.

Seriøst: Tror du at det er bøndene som bestemmer prisene!!?!? Nei. Det er billigkjedene som bestemmer dette. Ta f.eks Coop. De opererer med Coop Marked (de røde butikkene), Coop Mega (de grønne butikkene). Hvor finner du Markedene!? Jo, der det bor minst folk, folk som er glade i nærbutikken sin og som er livredde for å miste den. Da blir det lang vei til nærmeste butikk. De grønne finner du på tettsteder med konkurranse fra andre kjeder. Hvem av disse to selger varene billigst, tror du!? Selvfølgelig de grønne mega-butikkene!!!! Og hvor finner du de dyreste, røde coop-markedene!? Jo, på små steder, der det kanskje bor flest bønder. Kan ta et konkret eksempel: 1 pk gilde grillpølser koster på Marked 49,-. På Kiwi selges 3-pakning gilde grillpølser for 39,-. På Mega koster 1 pk 45,-. Og disse prisforskjellene er det IKKE bøndene som styrer! Billigkjedene skulle vært avskaffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

megler Smekk

Det gjør det sannsynligvis uansett. Det er en trend i hele verden at folk flytter fra landet og til byer.

Uansett, det er heller ikke rettferdig at resten av befolkningen skal subsidiere folk fordi de ønsker å bo på landet.

Med vennlig hilsen

''Uansett, det er heller ikke rettferdig at resten av befolkningen skal subsidiere folk fordi de ønsker å bo på landet.''

Det argumentet kan du bruke om det meste staten bruker penger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjør det sannsynligvis uansett. Det er en trend i hele verden at folk flytter fra landet og til byer.

Uansett, det er heller ikke rettferdig at resten av befolkningen skal subsidiere folk fordi de ønsker å bo på landet.

Med vennlig hilsen

Kutt ut denne "med "vennlig hilsen" greia di. Det står ikke i forhold til den dritten du serverer tidligere i innleggene dine. Dessuten er det rene faktafeil i det du serverer.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å angi kilder og å argumentere (med sannsynliggjøring) er en rimelig annerkjent fremgangsmåte.

Med vennlig hilsen

Men det betyr ikke at kildene _dine_ er korrekte. Det er noe alle vet, at man finner det man leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ekte bonde

Frp (om deres syn tilfeldigvis sammenfaller med meg) må jo nesten ha rett noen ganger de også, ettersom de dummer seg ut på alt det andre.

Du må virkelig ha sluppet opp for argumenter når du kun klarer å hoste opp slike utgåtte klisjéer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut denne "med "vennlig hilsen" greia di. Det står ikke i forhold til den dritten du serverer tidligere i innleggene dine. Dessuten er det rene faktafeil i det du serverer.

Hilsen

''Kutt ut denne "med "vennlig hilsen" greia di. Det står ikke i forhold til den dritten du serverer tidligere i innleggene dine.''

Kunne ikke vært mer enig! Det er motbydelig og dobbeltkommuniserende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi tro på de ulike oppslagene om gjennomsnittslønnen til bonden - så kan vi godt heve den med 10 %. De vil uansett tjene langt dårligere enn en gjennomsnittsfunksjonær.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/okonomi/100416/na-tjener-de-236400-kroner

Jeg ser tre viktige grunne rtil å opprettholde, og helst styrke, norsk landbruk:

1: bøndene er storforbrukere og bidrar til avkastning i det lokale næringslivet.

2: sikre nasjonal matvarproduksjon pga av kvalitet, miljø og i tilfelle katastrofe eller krig.

3: Opprettholde spredt bosetting og ivarta kultivering av lanskapet.

Jeg kunne godt tenkt meg å øremerket mine skattekroner til bøndene i stedet for mye annet piss.

1) De bruker neppe mindre andre steder.

2) De kan ikke produsere noe i nærheten av nok, og slike kriser er uansett så-til-de-grader usannsynlig.

3) Dette er museumsfakter. Det er litt som å betale for å ha noen blikkenslagere og skomakere på Karl Johan, og gjerne noen som selger sild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ekte bonde

Skal vi tro på de ulike oppslagene om gjennomsnittslønnen til bonden - så kan vi godt heve den med 10 %. De vil uansett tjene langt dårligere enn en gjennomsnittsfunksjonær.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/okonomi/100416/na-tjener-de-236400-kroner

Jeg ser tre viktige grunne rtil å opprettholde, og helst styrke, norsk landbruk:

1: bøndene er storforbrukere og bidrar til avkastning i det lokale næringslivet.

2: sikre nasjonal matvarproduksjon pga av kvalitet, miljø og i tilfelle katastrofe eller krig.

3: Opprettholde spredt bosetting og ivarta kultivering av lanskapet.

Jeg kunne godt tenkt meg å øremerket mine skattekroner til bøndene i stedet for mye annet piss.

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi tro på de ulike oppslagene om gjennomsnittslønnen til bonden - så kan vi godt heve den med 10 %. De vil uansett tjene langt dårligere enn en gjennomsnittsfunksjonær.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/okonomi/100416/na-tjener-de-236400-kroner

Jeg ser tre viktige grunne rtil å opprettholde, og helst styrke, norsk landbruk:

1: bøndene er storforbrukere og bidrar til avkastning i det lokale næringslivet.

2: sikre nasjonal matvarproduksjon pga av kvalitet, miljø og i tilfelle katastrofe eller krig.

3: Opprettholde spredt bosetting og ivarta kultivering av lanskapet.

Jeg kunne godt tenkt meg å øremerket mine skattekroner til bøndene i stedet for mye annet piss.

Så herlig å høre!!!! Takk takk takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...