Gå til innhold

7% til bøndene ikke nok?


Sør

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo

Stol på Asterix og Obelix, men ikke spis slange eller ål! Urk! Takke meg til norske landbruks- og fiskeprodukter! For orden skyld er alle mine barn glad i f.eks feta, oliven, couscous, curry, sushi og andre mystiske ting her i Lillebygd.

Altså, halve vitsen med å reise er jo å spise lokal mat. Vesla på 8 år er stolt over å ha spist hai, sverdfisk, blekksprut, beltedyr, geit osv. I tillegg kommer jo diverse pålegg og frukt, f.eks.

Men barna mine har lært at grensa går ved slanger; da fungerer ikke mor på et døgn :-/

Hehe, du har slangefobi, ja. I så fall burde du jo være glad de kverkes og spises. ;)

Ja, enig - lokal mat må spises. Men lokal mat er også ting som kryper. ;) Hai tror jeg ikke at jeg har spist (det kan være at jeg har fått det i sushi ...), og jeg ville heller ikke bestilt det. Jeg har ikke mye prinsipper i forhold til å spise dyr (gi meg hund og jeg spiser), men utrydningstrua dyr holder jeg meg unna, og hai er en sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 364
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    103

  • puttelulle

    41

  • ShitDiddelyDo

    25

  • Colette

    22

Mest aktive i denne tråden

Nei, og jeg er usikker på om jeg har smakt villsvin. Det burde jeg gjøre. Husker jo hvor delikate villsvina så ut fra da jeg var barn og leste Astrix. Han feite kompisen var glad i villsvin, mener jeg å huske. :)

Slange? Tja, de spiser det i Thailand, men der spiser de jo alt som puster. Smaker kylling. Rart hvordan alt sært smaker kylling. ;)

Det jeg egentlig skulle skrive var takke meg til sprøstekte insekter framfor slanger! Men der er uansett langt utenfor tråden om norske bønder... Nå må jeg virkelig logge ut, føler jeg ;(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Det jeg egentlig skulle skrive var takke meg til sprøstekte insekter framfor slanger! Men der er uansett langt utenfor tråden om norske bønder... Nå må jeg virkelig logge ut, føler jeg ;(

Sorry. Skal slutte å snakke om slanger, men det var du som begynte. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du har slangefobi, ja. I så fall burde du jo være glad de kverkes og spises. ;)

Ja, enig - lokal mat må spises. Men lokal mat er også ting som kryper. ;) Hai tror jeg ikke at jeg har spist (det kan være at jeg har fått det i sushi ...), og jeg ville heller ikke bestilt det. Jeg har ikke mye prinsipper i forhold til å spise dyr (gi meg hund og jeg spiser), men utrydningstrua dyr holder jeg meg unna, og hai er en sånn.

''men utrydningstrua dyr holder jeg meg unna, og hai er en sånn.''

Hmmmmm, men ikke alle typer, vel? Vi har venner i Hellas og har vært med på fisketurer (da snakker jeg om ei skøyte der vi er ute i et døgn) og har fått noen "småhai" som vi tilbereder etterpå.

Har også bestilt det på restaurant utenlands, men har aldri spurt om arten eller om den er utrydningstrua... Kanskje jeg må be Vesla om å ikke snakke så høyt om dette, hehe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klimaet truer

Joda, men det er nok mer klimavennlig å dyrke mat andre steder enn i Norge (hvor man ofte må bruke oppvarmede drivhus), og heller overføre teknologi og/eller andre ting som kompensasjon.

Med vennlig hilsen

Jeg synes uansett det er mest betryggende at vi opprettholder norsk matproduksjon etersom mat er livsnødvendig. Vi må regne med dårligere avlinger i hele verden i årene fremover, derfor vil det være galskap av oss å legge ned alle gårdsdrifter i landet. Vi bør heller satse mer på landbruk så vi sikrer oss enda bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

''men utrydningstrua dyr holder jeg meg unna, og hai er en sånn.''

Hmmmmm, men ikke alle typer, vel? Vi har venner i Hellas og har vært med på fisketurer (da snakker jeg om ei skøyte der vi er ute i et døgn) og har fått noen "småhai" som vi tilbereder etterpå.

Har også bestilt det på restaurant utenlands, men har aldri spurt om arten eller om den er utrydningstrua... Kanskje jeg må be Vesla om å ikke snakke så høyt om dette, hehe :-)

Tror det gjelder all hai, men jeg skal ikke si det sikkert. Haien dør ut fordi vi spiser den.

Her er en film jeg ikke har sett, men den skal være veldig god. Etter at du har sett den skal du visst ikke få lyst på hai igjen. Det står sikkert noe på siden om generelt fiske av hai.

http://www.sharkwater.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sorry. Skal slutte å snakke om slanger, men det var du som begynte. ;)

Det har du rett i (hvorfor i pokker begynte jeg med det??) Jaja, ønsker deg en slange- og subsidiefri sommer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Det har du rett i (hvorfor i pokker begynte jeg med det??) Jaja, ønsker deg en slange- og subsidiefri sommer ;)

Men jeg er ikke så fryktelig redd for slanger. Ser jeg en blir jeg fascinert. :) Men det er klart: Jeg går ikke rundt og løfter på stein i høyt gress i land hvor slanger faktisk dreper. Vil gjerne møte en svær jævel på trygg avstand, dog, eller ta bilder av noen sånne artige grønne saker som henger i trærne og er så like bladene at man tror det er et blad.

Se på denne (ikke noe farlig).

Green Vine Snake, Ratchaburi, Thailand

(Det er for øvrig ikke mitt bilde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes uansett det er mest betryggende at vi opprettholder norsk matproduksjon etersom mat er livsnødvendig. Vi må regne med dårligere avlinger i hele verden i årene fremover, derfor vil det være galskap av oss å legge ned alle gårdsdrifter i landet. Vi bør heller satse mer på landbruk så vi sikrer oss enda bedre.

Det du skriver henger ikke på greip.

Hvis det skal være et poeng å være selvforsynt, så må jo det gjelde alt, inkl. mekaniske deler til landbruksmaskiner, strøm, osv.

Det vil være langt mer fornuftig å bruke vår teknologiske kunnskap til å øke avlingene på steder som er langt bedre egnet til å dyrke mat enn i Norge.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klimaet truer

Det du skriver henger ikke på greip.

Hvis det skal være et poeng å være selvforsynt, så må jo det gjelde alt, inkl. mekaniske deler til landbruksmaskiner, strøm, osv.

Det vil være langt mer fornuftig å bruke vår teknologiske kunnskap til å øke avlingene på steder som er langt bedre egnet til å dyrke mat enn i Norge.

Med vennlig hilsen

Vi kan overleve uten strøm og maskiner. Det greide de før. Men vi dør om vi ikke får mat. Mat må derfor alltid prioriteres først om vi vil sikre oss å overleve. Er det ikke Russland som f.eks helt har sluttet å eksportere mel til oss p.g.a de trenger det selv og ikke har så mye overskudd lenger? Kaffein har også blitt rådyr. Dette er trolig bare toppen av isfjellet vi ser. De trenger neppe vår teknologi for å produsere mat til oss. U-landene kunne kanskje proddusert mer men de lille de skulle klare trenger de sårt selv. Dessuten vil trolig klimaproblemene bli enda verre i U-land enn her, derfor kan du ikke regne med at vi skal få så mye tilbake om vi sender de teknologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er ikke så fryktelig redd for slanger. Ser jeg en blir jeg fascinert. :) Men det er klart: Jeg går ikke rundt og løfter på stein i høyt gress i land hvor slanger faktisk dreper. Vil gjerne møte en svær jævel på trygg avstand, dog, eller ta bilder av noen sånne artige grønne saker som henger i trærne og er så like bladene at man tror det er et blad.

Se på denne (ikke noe farlig).

Green Vine Snake, Ratchaburi, Thailand

(Det er for øvrig ikke mitt bilde).

''Vil gjerne møte en svær jævel på trygg avstand, dog, eller ta bilder av noen sånne artige grønne saker som henger i trærne og er så like bladene at man tror det er et blad.''

Ja, det sier _heldigvis_ barna mine også. Dessuten er jeg så heldig å ha ei søster og et par venninner som syns slanger er fascinerende.

Og du tåler denne ordbruken: De jævla grønne sakene som henger fra trærne er et helvete! Virkelig, veit faktisk ikke om jeg takler å dra til land jeg kan støte på dem igjen :-/

''Se på denne (ikke noe farlig).''

Jo, den var farlig og veldig ekkel, faktisk :-( *Grøss og dobbeltgrøss*

Men nå herper jeg subsidietråden, så jeg må gi meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan overleve uten strøm og maskiner. Det greide de før. Men vi dør om vi ikke får mat. Mat må derfor alltid prioriteres først om vi vil sikre oss å overleve. Er det ikke Russland som f.eks helt har sluttet å eksportere mel til oss p.g.a de trenger det selv og ikke har så mye overskudd lenger? Kaffein har også blitt rådyr. Dette er trolig bare toppen av isfjellet vi ser. De trenger neppe vår teknologi for å produsere mat til oss. U-landene kunne kanskje proddusert mer men de lille de skulle klare trenger de sårt selv. Dessuten vil trolig klimaproblemene bli enda verre i U-land enn her, derfor kan du ikke regne med at vi skal få så mye tilbake om vi sender de teknologi.

Før var befolkningen i Norge en brøkdel av nå, og hestene de brukte da eksisterer ikke nå. Uten ingeniører/mekanikk/strøm/diesel (som må pumpes) ville Norge stoppet meget raskt.

Det du skisserer er for det første helt urealistisk, og for det andre vil det ikke bli avhjulpet av norsk landbruk i nevneverdig grad uansett. De milliardene vi bruker på subsidier kunne produsert veldig mye mer mat dersom brukt annerledes.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klimaet truer

Før var befolkningen i Norge en brøkdel av nå, og hestene de brukte da eksisterer ikke nå. Uten ingeniører/mekanikk/strøm/diesel (som må pumpes) ville Norge stoppet meget raskt.

Det du skisserer er for det første helt urealistisk, og for det andre vil det ikke bli avhjulpet av norsk landbruk i nevneverdig grad uansett. De milliardene vi bruker på subsidier kunne produsert veldig mye mer mat dersom brukt annerledes.

Med vennlig hilsen

Og hvor skal du produsere all maten? Tror du ikke at de områdene hvor det er mulig å dyrke dyrkes på? Eller mener du vi skal få andre land til å overgjødsle slik at det ikke er ikke er noe næring og vitaminer igjen i maten? Det gjødsles allerede for mye. Maten som ble dyrket før var mye mer full av vitaminer og næring enn det den er i dag. Det er ikke nok og bare mette mager for å overleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvor skal du produsere all maten? Tror du ikke at de områdene hvor det er mulig å dyrke dyrkes på? Eller mener du vi skal få andre land til å overgjødsle slik at det ikke er ikke er noe næring og vitaminer igjen i maten? Det gjødsles allerede for mye. Maten som ble dyrket før var mye mer full av vitaminer og næring enn det den er i dag. Det er ikke nok og bare mette mager for å overleve.

Jeg mener at for X milliarder kroner, så finnes det bedre måter å sikre mat til befolkningen enn å drive på i et område som knapt nok er egnet til å dyrke iskrystaller.

Det vi bedriver nå er en massiv bortkasting av penger, uten at vi får noe igjen for det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det gjelder all hai, men jeg skal ikke si det sikkert. Haien dør ut fordi vi spiser den.

Her er en film jeg ikke har sett, men den skal være veldig god. Etter at du har sett den skal du visst ikke få lyst på hai igjen. Det står sikkert noe på siden om generelt fiske av hai.

http://www.sharkwater.com/

''Her er en film jeg ikke har sett, men den skal være veldig god. ''

En YouTube-snutt på 3 minutter tar ca 20 minutter å se, tør ikke å tenke på en film..

Sør, hvor er du når jeg trenger deg?? ;-) Evt andre dol'ere da, for all del..

Bruker Tele2 og bor en smule avsides, men dog?

Sorry at jeg herper tråden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Her er en film jeg ikke har sett, men den skal være veldig god. ''

En YouTube-snutt på 3 minutter tar ca 20 minutter å se, tør ikke å tenke på en film..

Sør, hvor er du når jeg trenger deg?? ;-) Evt andre dol'ere da, for all del..

Bruker Tele2 og bor en smule avsides, men dog?

Sorry at jeg herper tråden....

Snakker vi om nedlastingstid?

Sjekk nedlastings- og opplastingshastighet her:

http://speed.bredbandsguiden.no

Sett gjerne den bærbare i nærheten av den trådløse routeren når du måler.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ekte bonde

Jeg mener at for X milliarder kroner, så finnes det bedre måter å sikre mat til befolkningen enn å drive på i et område som knapt nok er egnet til å dyrke iskrystaller.

Det vi bedriver nå er en massiv bortkasting av penger, uten at vi får noe igjen for det.

Med vennlig hilsen

Norske politikere har vedtatt fellesgodene matvaresikkerhet, kulturlandskap og miljø som hovedmål for landbrukspoltikken. Og det skal vi være glade for. Hvis du er misfornøyd med dette får du stemme Frp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske politikere har vedtatt fellesgodene matvaresikkerhet, kulturlandskap og miljø som hovedmål for landbrukspoltikken. Og det skal vi være glade for. Hvis du er misfornøyd med dette får du stemme Frp.

Det er en del av demokratiet at man debatterer dette, og diskuterer om 7% er rimelig.

Hvis du ikke er enig med dette får du flytte til Nord Korea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

''Vil gjerne møte en svær jævel på trygg avstand, dog, eller ta bilder av noen sånne artige grønne saker som henger i trærne og er så like bladene at man tror det er et blad.''

Ja, det sier _heldigvis_ barna mine også. Dessuten er jeg så heldig å ha ei søster og et par venninner som syns slanger er fascinerende.

Og du tåler denne ordbruken: De jævla grønne sakene som henger fra trærne er et helvete! Virkelig, veit faktisk ikke om jeg takler å dra til land jeg kan støte på dem igjen :-/

''Se på denne (ikke noe farlig).''

Jo, den var farlig og veldig ekkel, faktisk :-( *Grøss og dobbeltgrøss*

Men nå herper jeg subsidietråden, så jeg må gi meg.

Jeg syntes den var litt søt, jeg, og det at de henger usynlige i trærne på den måten må jo være perfekt for deg. Da ser du dem ikke. Du går der, slangen er der - like ved ditt ansikt, men du vet det ikke, og alle er fornøyde.

Er jeg ikke grei? :)

Jeg leste under bildet, og fotografen sier at han ikke hadde sett den dersom ikke en annen hadde gjort ham oppmerksom på den.

Jeg så også et program om noen dansker på kongekobrajakt i Thailand, og de var ute etter disse grønne slangene i trærne en kveld, og de hadde ingen problemer med å finne dem - men de visste jo også litt om slanger, og sånn sett hva de skulle se etter og hvor de skulle lete.

Jeg og du ser dem ikke.

Men cobraer og sånn er ganske greie da de stikker av så fort de hører tunge ting trampe. Disse er først farlige dersom du trenger dem opp i et hjørne (de kan jo komme inn til deg, og jeg vet om ei som fikk en på verandaen på Koh Samui - den ramla ned fra et tre mens hun tok morgenkaffen). Men det er et par andre slanger som ikke er like smarte. De stivner når de hører det komme noen, legger seg klare til hugg, og kommer du så nære at du oppfattes som truende, så hugger de.

Malayan Pit Viper, heter de, og de er like giftige som cobraen. Disse tar mange liv i SE-Asia hvert år.

Har lest litt om slanger siden jeg er litt skeptisk til dem selv, men jo mer jeg leste jo mindre skeptisk ble jeg. :)

Men jeg så bilder av sønnen til en kvinne i vinter der han lå med gipsa bein. Bitt av cobra. På landsbygda, i risåkre, og den slags, er dette et problem.

Jeg satt også i strandbaren på bungalowen på Koh Lanta en kveld, med mye gress rundt, og spurte jenta i baren om det var slanger der. Da kikket hun utover gresset og sa, no, not tonight. :)

Etter det var jeg litt skeptisk til å bruke utedassen på området, for den var ikke tett, og det var ikke lys der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klimaet truer

Jeg mener at for X milliarder kroner, så finnes det bedre måter å sikre mat til befolkningen enn å drive på i et område som knapt nok er egnet til å dyrke iskrystaller.

Det vi bedriver nå er en massiv bortkasting av penger, uten at vi får noe igjen for det.

Med vennlig hilsen

For noe tull! Vi får da masse norsk mat igjen for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...