Gå til innhold

7% til bøndene ikke nok?


Sør

Anbefalte innlegg

Dark-Angel 82

''Jeg vil helst ha norsk kjøtt''

Hva er det som er galt med utenlandsk kjøtt?

Jeg har ikke sagt det er noe galt med det, jeg har sagt hva jeg foretrekker.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 364
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    103

  • puttelulle

    41

  • ShitDiddelyDo

    25

  • Colette

    22

Mest aktive i denne tråden

megler Smekk

Ralling faktisk.

Med tanke på hvor mye disse bøndene faktisk jobber, og hvor lite frihet de har, i forhold til den usle inntekten, syns jeg vi skal være takknemlige for at vi forsatt har muligheten til å kjøpe norsk kjøtt.

:)

''Med tanke på hvor mye disse bøndene faktisk jobber, og hvor lite frihet de har, i forhold til den usle inntekten''

Hvilken "usle" inntekt?

"Bonden tjener mer enn arbeideren": http://e24.no/naeringsliv/bonden-tjener-mer-enn-arbeideren/2416990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

megler Smekk

Jeg har ikke sagt det er noe galt med det, jeg har sagt hva jeg foretrekker.

:)

Javel, men ikke forvent at andre skal sponse deg. Vil du absolutt ha norsk kjøtt får du betale for det med dine egne penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dark-Angel 82

Javel, men ikke forvent at andre skal sponse deg. Vil du absolutt ha norsk kjøtt får du betale for det med dine egne penger.

Usj da, jeg som trodde du spanderte...

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Vi trenger jordbruk i Norge for å være selvforsynte, vi skal ikke stole på at vi alltids kan kjøpe i utlandet... dessuten føler mange at norsk mat er tryggere. Jeg vil aldri spise utenlandsk kjøtt!

En annen ting er dessverre er norsk jordbruk avhengig av statsstøtte for å kunne overleve. Kjenner selv flere bønder som driver tungtdrevne gårder,

de får utrolig lite for både kjøttet og melka, litt av grunnen er jo at butikkene skal selge det så billig som mulig til oss forbrukerne. Joda, jeg er for billig mat gjerrig som jeg er,

men bøndene har dette som levebrød. Og skal de overleve -og kunne selge kjøttet og andre produkter så billig som nå, må de få statsstøtte. Hvis ikke må vi forbrukerne betale mer.. men da ender det med at vi heller kjøper importert mat,

bøndene får ikke solgt varene sine, ender med underskudd og ender opp med å måtte gi opp jobben.

Jeg syns statsstøtteordningen er noe urettferdig.

Norge er et langstrakt land og det er forskjell på hvor lett det er å drive en gård på flate østlandet med godt jordsmonn og f.eks. i Sunnmøre og Sogn og Fjordane, her er det bratt og kupert terreng, ikke så god dyrkningsjord, lenger transportvei - dårligere veier osv...... Burde ikke de få mer i statsstøtte?

Ser de bøndene på østlandet, store gårder, flotte store maskiner, ser ut til at de går gått, mens de i midtnorge strever. Skal det være så urettferdig at kun de på østlandet skal få drive? En bonde har sin stolthet, han har arvet gården etter sin far som arvet gården etter sin far, alle i håp om at neste generasjon vil ta over.

Mine svigerforeldre driver en gård som har gått i generasjoner,

men pga dårlig inntjening (de går i 0 hvert år), blir det til at gården blir nedlagt den gang foreldrene blir for gamle til å drive den, ingen av barna orker å jobbe så hardt for så lite.... gårdsarbeid er tungt arbeid!

Dere er naive dere osloborgere som får ting rett i hendene og ikke har sett i distriktsnorge hvordan ting er...

''Jeg vil aldri spise utenlandsk kjøtt!''

Morsomt, akkurat slik føler britene det også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest klimaet truer

Jeg mener det er nødvendig å ta vare på norsk landbruk så vi er i stand til å livnære oss selv om nødvendig.

Klimaendringer og mangel på bier gjør at matproduksjonen har gått ned og sannsynligvis vil fortsette. Jeg mener også det er uetisk å handle matvarer fra land som egentlig trenger maten til sin egen befolkning fordi vi ikke vil dyrke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er nødvendig å ta vare på norsk landbruk så vi er i stand til å livnære oss selv om nødvendig.

Klimaendringer og mangel på bier gjør at matproduksjonen har gått ned og sannsynligvis vil fortsette. Jeg mener også det er uetisk å handle matvarer fra land som egentlig trenger maten til sin egen befolkning fordi vi ikke vil dyrke selv.

Joda, men det er nok mer klimavennlig å dyrke mat andre steder enn i Norge (hvor man ofte må bruke oppvarmede drivhus), og heller overføre teknologi og/eller andre ting som kompensasjon.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Greit nok med kortreist mat, men det er faktisk kortere vei til Oslo hvis man er i Tyskland (og sikkert Frankrike), enn hvis man er i Finnmark! ;-)''

Produserer landbruket i Finnmark mye mat?

Nei, det er trolig svært lite mat som blir dyrket (spesielt i forhold til pengene som blir brukt), ettersom det kun er én sesong per år i Norge, mens det kanskje er 2 eller 3 andre steder.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger jordbruk i Norge for å være selvforsynte, vi skal ikke stole på at vi alltids kan kjøpe i utlandet... dessuten føler mange at norsk mat er tryggere. Jeg vil aldri spise utenlandsk kjøtt!

En annen ting er dessverre er norsk jordbruk avhengig av statsstøtte for å kunne overleve. Kjenner selv flere bønder som driver tungtdrevne gårder,

de får utrolig lite for både kjøttet og melka, litt av grunnen er jo at butikkene skal selge det så billig som mulig til oss forbrukerne. Joda, jeg er for billig mat gjerrig som jeg er,

men bøndene har dette som levebrød. Og skal de overleve -og kunne selge kjøttet og andre produkter så billig som nå, må de få statsstøtte. Hvis ikke må vi forbrukerne betale mer.. men da ender det med at vi heller kjøper importert mat,

bøndene får ikke solgt varene sine, ender med underskudd og ender opp med å måtte gi opp jobben.

Jeg syns statsstøtteordningen er noe urettferdig.

Norge er et langstrakt land og det er forskjell på hvor lett det er å drive en gård på flate østlandet med godt jordsmonn og f.eks. i Sunnmøre og Sogn og Fjordane, her er det bratt og kupert terreng, ikke så god dyrkningsjord, lenger transportvei - dårligere veier osv...... Burde ikke de få mer i statsstøtte?

Ser de bøndene på østlandet, store gårder, flotte store maskiner, ser ut til at de går gått, mens de i midtnorge strever. Skal det være så urettferdig at kun de på østlandet skal få drive? En bonde har sin stolthet, han har arvet gården etter sin far som arvet gården etter sin far, alle i håp om at neste generasjon vil ta over.

Mine svigerforeldre driver en gård som har gått i generasjoner,

men pga dårlig inntjening (de går i 0 hvert år), blir det til at gården blir nedlagt den gang foreldrene blir for gamle til å drive den, ingen av barna orker å jobbe så hardt for så lite.... gårdsarbeid er tungt arbeid!

Dere er naive dere osloborgere som får ting rett i hendene og ikke har sett i distriktsnorge hvordan ting er...

''Jeg vil aldri spise utenlandsk kjøtt!''

Av pur nysgjerrighet: Hvorfor ikke? Tenker du på bakterier og dyresjukdommer? Og hva med annen utenlandsk mat som frukt og grønnsaker?

Hva gjør du når du reiser utenlands, da - tar med medbragt?

Du trenger selvfølgelig ikke å svare, jeg blei bare veldig overraska over et slikt utsagn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

''Jeg vil aldri spise utenlandsk kjøtt!''

Av pur nysgjerrighet: Hvorfor ikke? Tenker du på bakterier og dyresjukdommer? Og hva med annen utenlandsk mat som frukt og grønnsaker?

Hva gjør du når du reiser utenlands, da - tar med medbragt?

Du trenger selvfølgelig ikke å svare, jeg blei bare veldig overraska over et slikt utsagn :)

Vi lærer jo alltid at vi nordmenn har det råeste kjøttet i verden, men et av disse test-programmene på tv, husker ikke om det var FBI, TV2 Hjelper Deg eller hva det var, kjørte for noen år siden en test, og i denne testen fikk norsk kjøtt svi.

Jeg er veldig fornøyd med norsk kjøtt når jeg handler f.eks. i ferskvaredisken hos Ultra, men jeg er ikke fornøyd med prisen. Ofte koster en biff til kun meg rundt 150 kroner (3-400 gram). Det er absurd. Legg til en femtilapp eller så i tilbehør og det er 200 kroner, og nesten restaurantpris.

Heldigvis er jeg bedre til å lage biff enn restauranter så akkurat dette måltidet foretrekker jeg å tilberede selv, men det er alt for dyrt.

Jeg har sympati med bøndene, men det har gått for langt. De burde snart boikottes, og jeg vil ha bedre utvalg i hyllene. Jeg vil ha mer enn jævla geitost og gulost uten å måtte betale i dyre dommer fordi importvernet gjør varene for dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke enig. Fremtidens Norge krever utfordringer som er inkompatible med å bruke statskassa for å holde ei live en drøss gårdsbruk som går med dundnrende underskudd. På tross av at bøndene hyler om at x antall titusen årsverk har blitt borte i landbruket de siste 30 åra, er faktum det at produksjonen uansett er høyere enn noen gang. Langt, langt flere bør legges ned, slik at de som blir igjen drives effektivt og med mindre underskudd enn i dag.

Når det gjelder norsk eller utelnadsk kjøtt bør det være opp til forbrukerne og velge det slik det er i alle andre land, og ikke bøndende og staten som velger for oss.

Hvordor noen velger norsk av kvalitet/smaksmessige årsaker er og kommer altid til å være helt ubegripelig for meg. Har man e.g. smakt italienske spekeskinker blir den seige oversaltede norske aldri det samme igjen.

''Hvordor noen velger norsk av kvalitet/smaksmessige årsaker er og kommer altid til å være helt ubegripelig for meg. Har man e.g. smakt italienske spekeskinker blir den seige oversaltede norske aldri det samme igjen.''

Kunne ikke vært mer enig. Jeg tenker ikke engang tanken på å kjøpe norsk spekeskinke.

Og osteutvalget i en vanlig norsk matbutikk er en skam. Selvfølgelig finnes det spesialbutikker med skikkelige importerte oster, men man må ofte lete. Tor typer brunost og to typer gulost er ikke hva jeg kaller utvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lærer jo alltid at vi nordmenn har det råeste kjøttet i verden, men et av disse test-programmene på tv, husker ikke om det var FBI, TV2 Hjelper Deg eller hva det var, kjørte for noen år siden en test, og i denne testen fikk norsk kjøtt svi.

Jeg er veldig fornøyd med norsk kjøtt når jeg handler f.eks. i ferskvaredisken hos Ultra, men jeg er ikke fornøyd med prisen. Ofte koster en biff til kun meg rundt 150 kroner (3-400 gram). Det er absurd. Legg til en femtilapp eller så i tilbehør og det er 200 kroner, og nesten restaurantpris.

Heldigvis er jeg bedre til å lage biff enn restauranter så akkurat dette måltidet foretrekker jeg å tilberede selv, men det er alt for dyrt.

Jeg har sympati med bøndene, men det har gått for langt. De burde snart boikottes, og jeg vil ha bedre utvalg i hyllene. Jeg vil ha mer enn jævla geitost og gulost uten å måtte betale i dyre dommer fordi importvernet gjør varene for dyre.

Jeg skjønner ikke denne skepsisen til utenlandsk mat, men ser at prisene kan utkonkurrere norske produkter.

Tror det er en myte at Norge blir sjølforsynt med mat med mindre vi legger opp til poteter og sild, samt epler til lørdagskos slik som da mine foreldre vokste opp.

Spissformulerer nå, og har som sagt forvilla meg inn i feil tråd til tross for at jeg bor i indre bondeland :)

Glemte å gjenta at det er viktig å opprettholde norske primærnæringer og distrikter ;)

Prust, hvor er du - hjelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Jeg skjønner ikke denne skepsisen til utenlandsk mat, men ser at prisene kan utkonkurrere norske produkter.

Tror det er en myte at Norge blir sjølforsynt med mat med mindre vi legger opp til poteter og sild, samt epler til lørdagskos slik som da mine foreldre vokste opp.

Spissformulerer nå, og har som sagt forvilla meg inn i feil tråd til tross for at jeg bor i indre bondeland :)

Glemte å gjenta at det er viktig å opprettholde norske primærnæringer og distrikter ;)

Prust, hvor er du - hjelp!!

Det er viktig å opprettholde primærnæringene, men det er på tide å se på hvordan dette gjøres. Når det går utover oss alle blir det for drøyt. I verdens beste land har vi begrenset tilgang på utvalg i hyllene, samtidig som prisene er rådyre. Dette for at vi skal produsere mat på en ulønnsom måte.

Skepsisen til utenlandsk kjøtt er uforståelig, og den beste biffen jeg har spist var argentinsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å opprettholde primærnæringene, men det er på tide å se på hvordan dette gjøres. Når det går utover oss alle blir det for drøyt. I verdens beste land har vi begrenset tilgang på utvalg i hyllene, samtidig som prisene er rådyre. Dette for at vi skal produsere mat på en ulønnsom måte.

Skepsisen til utenlandsk kjøtt er uforståelig, og den beste biffen jeg har spist var argentinsk.

''Skepsisen til utenlandsk kjøtt er uforståelig, og den beste biffen jeg har spist var argentinsk.''

Heilt off topic: Har du smakt polsk villsvin? Kulinarisk - anbefales!

Kom til å tenke på at jeg spiste deler av en #¤%& slange under et grillparty i et Sør-Amerikansk land (jeg har alvorlig fobi mot kreka, altså orm / slanger). Det smakte godt og vi fikk annet tilbehør også, men jeg brakk meg bokstavelig talt i fleire timer da jeg blei gjort oppmerksom på det :-/

Vel, dette har ingenting med norske bønder eller subsidier å gjøre, men jeg poster det likevel ;)

OG PS: MAN SERVERER DA FOR POKKER IKKE SLANGE!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

''Skepsisen til utenlandsk kjøtt er uforståelig, og den beste biffen jeg har spist var argentinsk.''

Heilt off topic: Har du smakt polsk villsvin? Kulinarisk - anbefales!

Kom til å tenke på at jeg spiste deler av en #¤%& slange under et grillparty i et Sør-Amerikansk land (jeg har alvorlig fobi mot kreka, altså orm / slanger). Det smakte godt og vi fikk annet tilbehør også, men jeg brakk meg bokstavelig talt i fleire timer da jeg blei gjort oppmerksom på det :-/

Vel, dette har ingenting med norske bønder eller subsidier å gjøre, men jeg poster det likevel ;)

OG PS: MAN SERVERER DA FOR POKKER IKKE SLANGE!!!!

Nei, og jeg er usikker på om jeg har smakt villsvin. Det burde jeg gjøre. Husker jo hvor delikate villsvina så ut fra da jeg var barn og leste Astrix. Han feite kompisen var glad i villsvin, mener jeg å huske. :)

Slange? Tja, de spiser det i Thailand, men der spiser de jo alt som puster. Smaker kylling. Rart hvordan alt sært smaker kylling. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nord og ned.

''Hvordor noen velger norsk av kvalitet/smaksmessige årsaker er og kommer altid til å være helt ubegripelig for meg. Har man e.g. smakt italienske spekeskinker blir den seige oversaltede norske aldri det samme igjen.''

Kunne ikke vært mer enig. Jeg tenker ikke engang tanken på å kjøpe norsk spekeskinke.

Og osteutvalget i en vanlig norsk matbutikk er en skam. Selvfølgelig finnes det spesialbutikker med skikkelige importerte oster, men man må ofte lete. Tor typer brunost og to typer gulost er ikke hva jeg kaller utvalg.

Var en tur i Roma i fjor og la igjen et par tunge bøker for å kunne fylle halve kofferten, eller ca 10 kilo med ulike oppskjærte Parma og Toscana skinker.

Det verste er at alt forsvant på notime:-) fantasisk godt.

Oster har det blitt brukbart utvalg av på spesialbutikker etterhvert, men fy flate for en pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og jeg er usikker på om jeg har smakt villsvin. Det burde jeg gjøre. Husker jo hvor delikate villsvina så ut fra da jeg var barn og leste Astrix. Han feite kompisen var glad i villsvin, mener jeg å huske. :)

Slange? Tja, de spiser det i Thailand, men der spiser de jo alt som puster. Smaker kylling. Rart hvordan alt sært smaker kylling. ;)

Stol på Asterix og Obelix, men ikke spis slange eller ål! Urk! Takke meg til norske landbruks- og fiskeprodukter! For orden skyld er alle mine barn glad i f.eks feta, oliven, couscous, curry, sushi og andre mystiske ting her i Lillebygd.

Altså, halve vitsen med å reise er jo å spise lokal mat. Vesla på 8 år er stolt over å ha spist hai, sverdfisk, blekksprut, beltedyr, geit osv. I tillegg kommer jo diverse pålegg og frukt, f.eks.

Men barna mine har lært at grensa går ved slanger; da fungerer ikke mor på et døgn :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...