Gå til innhold

7% til bøndene ikke nok?


Sør

Anbefalte innlegg

For noe tull! Vi får da masse norsk mat igjen for det.

Så hvorfor har vi tollbarrierer da, hvis det hadde vært sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 364
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    103

  • puttelulle

    41

  • ShitDiddelyDo

    25

  • Colette

    22

Mest aktive i denne tråden

Gjest klimaet truer

Så hvorfor har vi tollbarrierer da, hvis det hadde vært sant?

Det er jo fordi maten er billigere der. Men vi kjøper da fremdeles masse norsk mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Det er jo fordi maten er billigere der. Men vi kjøper da fremdeles masse norsk mat.

'' Men vi kjøper da fremdeles masse norsk mat.''

Det er jo fordi vi ikke har noe valg. Det er ikke alle som har råd til å betale i dyre dommer for franske oster i spesialbutikker, det er ikke engang alle som har sånne spesialbutikker i nærheten, og kjedene importerer lite av det fordi det er for dyrt.

Vi har et utvalg i butikkene på u-lands-nivå (rapportene ble lagt ut for noen uker siden), og det er pga importvernet.

Men vi må jo spise, så det er klart vi kjøper norske varer. Men det er ikke nødvendigvis fordi vi vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ekte bonde

Det er en del av demokratiet at man debatterer dette, og diskuterer om 7% er rimelig.

Hvis du ikke er enig med dette får du flytte til Nord Korea.

Fasken hvor du er opphengt i Nord Kora. Men, jeg forstår du blir litt hissig når man påpeker at du har samme syn som erkefienden Frp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

'' Men vi kjøper da fremdeles masse norsk mat.''

Det er jo fordi vi ikke har noe valg. Det er ikke alle som har råd til å betale i dyre dommer for franske oster i spesialbutikker, det er ikke engang alle som har sånne spesialbutikker i nærheten, og kjedene importerer lite av det fordi det er for dyrt.

Vi har et utvalg i butikkene på u-lands-nivå (rapportene ble lagt ut for noen uker siden), og det er pga importvernet.

Men vi må jo spise, så det er klart vi kjøper norske varer. Men det er ikke nødvendigvis fordi vi vil.

''Vi har et utvalg i butikkene på u-lands-nivå (rapportene ble lagt ut for noen uker siden), og det er pga importvernet.''

Enig at utvalget er særdeles dårlig. Jeg var i Norge i fjor og skulle lage mat - jeg tok bare i bruk mine vanlige oppskrifter. Vi måtte byen rundt for å finne oksekjøtt som egnet seg til gryte og det var plent umulig å finne fersk rosmarin.

Det er nesten grunn nok i seg selv til å ikke flytte tilbake, for jeg er særdeles glad i å lage mat og da vil jeg finne alle ingrediensene til den kvaliteten jeg ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ekte bonde

Nei, det er trolig svært lite mat som blir dyrket (spesielt i forhold til pengene som blir brukt), ettersom det kun er én sesong per år i Norge, mens det kanskje er 2 eller 3 andre steder.

Med vennlig hilsen

Det er med andre ord mindre miljøskadelig å transportere korn og kjøtt fra østlandet til Finnmark, enn helt fra kontinentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fasken hvor du er opphengt i Nord Kora. Men, jeg forstår du blir litt hissig når man påpeker at du har samme syn som erkefienden Frp.

Frp (om deres syn tilfeldigvis sammenfaller med meg) må jo nesten ha rett noen ganger de også, ettersom de dummer seg ut på alt det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er med andre ord mindre miljøskadelig å transportere korn og kjøtt fra østlandet til Finnmark, enn helt fra kontinentet.

Hele Finnmarks befolkning er ca 10% av Oslos befolkning, så mattransport til Finnmark er forsvinnende liten, fordi det bor knapt folk der (under 75000).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

''Vi har et utvalg i butikkene på u-lands-nivå (rapportene ble lagt ut for noen uker siden), og det er pga importvernet.''

Enig at utvalget er særdeles dårlig. Jeg var i Norge i fjor og skulle lage mat - jeg tok bare i bruk mine vanlige oppskrifter. Vi måtte byen rundt for å finne oksekjøtt som egnet seg til gryte og det var plent umulig å finne fersk rosmarin.

Det er nesten grunn nok i seg selv til å ikke flytte tilbake, for jeg er særdeles glad i å lage mat og da vil jeg finne alle ingrediensene til den kvaliteten jeg ønsker.

Ja, det er visst et ordentlig styr. Jeg merker ikke så mye til det selv da det eneste jeg kan lage skikkelig er biff, og champignoner, fløte noe krydder og poteter får man heldigvis også i Norge, men vi har visstnok et ekstremt lite utvalg sammenlignet med andre land.

Men jeg er glad i ost, så det hadde vært hyggelig med et ordentlig utvalg til en penge det er mulig å leve med.

Geitost er ikke så godt som vi skal ha det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes den var litt søt, jeg, og det at de henger usynlige i trærne på den måten må jo være perfekt for deg. Da ser du dem ikke. Du går der, slangen er der - like ved ditt ansikt, men du vet det ikke, og alle er fornøyde.

Er jeg ikke grei? :)

Jeg leste under bildet, og fotografen sier at han ikke hadde sett den dersom ikke en annen hadde gjort ham oppmerksom på den.

Jeg så også et program om noen dansker på kongekobrajakt i Thailand, og de var ute etter disse grønne slangene i trærne en kveld, og de hadde ingen problemer med å finne dem - men de visste jo også litt om slanger, og sånn sett hva de skulle se etter og hvor de skulle lete.

Jeg og du ser dem ikke.

Men cobraer og sånn er ganske greie da de stikker av så fort de hører tunge ting trampe. Disse er først farlige dersom du trenger dem opp i et hjørne (de kan jo komme inn til deg, og jeg vet om ei som fikk en på verandaen på Koh Samui - den ramla ned fra et tre mens hun tok morgenkaffen). Men det er et par andre slanger som ikke er like smarte. De stivner når de hører det komme noen, legger seg klare til hugg, og kommer du så nære at du oppfattes som truende, så hugger de.

Malayan Pit Viper, heter de, og de er like giftige som cobraen. Disse tar mange liv i SE-Asia hvert år.

Har lest litt om slanger siden jeg er litt skeptisk til dem selv, men jo mer jeg leste jo mindre skeptisk ble jeg. :)

Men jeg så bilder av sønnen til en kvinne i vinter der han lå med gipsa bein. Bitt av cobra. På landsbygda, i risåkre, og den slags, er dette et problem.

Jeg satt også i strandbaren på bungalowen på Koh Lanta en kveld, med mye gress rundt, og spurte jenta i baren om det var slanger der. Da kikket hun utover gresset og sa, no, not tonight. :)

Etter det var jeg litt skeptisk til å bruke utedassen på området, for den var ikke tett, og det var ikke lys der. :)

''Er jeg ikke grei? :)''

Nei, det er du ikke, men jeg setter for så vidt pris på et informativt svar ;-)

*Vi skal ikke til Thailand, vi skal ikke til til Thailand* Men jeg vil, jeg vil !!Pokkers slanger! Jeg drømmer om Australia også, jeg :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ekte bonde

Hele Finnmarks befolkning er ca 10% av Oslos befolkning, så mattransport til Finnmark er forsvinnende liten, fordi det bor knapt folk der (under 75000).

Som om det spiller noen som helst rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

''Er jeg ikke grei? :)''

Nei, det er du ikke, men jeg setter for så vidt pris på et informativt svar ;-)

*Vi skal ikke til Thailand, vi skal ikke til til Thailand* Men jeg vil, jeg vil !!Pokkers slanger! Jeg drømmer om Australia også, jeg :-/

Men Australia er vel mye verre? Thailand har mange giftslanger, men Australia har vel hele bunten?

Kenguruer har de også! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å opprettholde primærnæringene, men det er på tide å se på hvordan dette gjøres. Når det går utover oss alle blir det for drøyt. I verdens beste land har vi begrenset tilgang på utvalg i hyllene, samtidig som prisene er rådyre. Dette for at vi skal produsere mat på en ulønnsom måte.

Skepsisen til utenlandsk kjøtt er uforståelig, og den beste biffen jeg har spist var argentinsk.

''Skepsisen til utenlandsk kjøtt er uforståelig, og den beste biffen jeg har spist var argentinsk.''

Jeg velger alltid utenlandsk kjøtt når jeg kan. Synes biffen er mørere og bedre, særlig argentinsk som du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ShitDiddelyDo

''Skepsisen til utenlandsk kjøtt er uforståelig, og den beste biffen jeg har spist var argentinsk.''

Jeg velger alltid utenlandsk kjøtt når jeg kan. Synes biffen er mørere og bedre, særlig argentinsk som du nevner.

Jeg skal forsøke den brasilianske neste gang. Den selger de ofte på tilbud på Ultra. 199 per kilo, tror jeg. Har hørt den er fin, men jeg har ikke forsøkt den ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Australia er vel mye verre? Thailand har mange giftslanger, men Australia har vel hele bunten?

Kenguruer har de også! :o

''Men Australia er vel mye verre? Thailand har mange giftslanger, men Australia har vel hele bunten?''

Nettopp, nettopp, Australia er tenåringen og mitt sitt drømmemål, oig Vesla blir jo med uansett - fordomsfri og uredd! Men det var disse slangene, da...

''Kenguruer har de også! :o''

Ja, skjønne vesener :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

''Men Australia er vel mye verre? Thailand har mange giftslanger, men Australia har vel hele bunten?''

Nettopp, nettopp, Australia er tenåringen og mitt sitt drømmemål, oig Vesla blir jo med uansett - fordomsfri og uredd! Men det var disse slangene, da...

''Kenguruer har de også! :o''

Ja, skjønne vesener :-)

Så du har ingen problemer med edderkopper? De er det jo også en del av i Australia. Har jeg hørt. Og hvithai. :)

Men får jeg honnør for at jeg sparer deg for en del reiseutgifter? Åh, neida!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er jeg ikke grei? :)''

Nei, det er du ikke, men jeg setter for så vidt pris på et informativt svar ;-)

*Vi skal ikke til Thailand, vi skal ikke til til Thailand* Men jeg vil, jeg vil !!Pokkers slanger! Jeg drømmer om Australia også, jeg :-/

Jeg har aldri sett en slange i Thailand, men jeg satte nesten foten på en skorpion der i fjor!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal forsøke den brasilianske neste gang. Den selger de ofte på tilbud på Ultra. 199 per kilo, tror jeg. Har hørt den er fin, men jeg har ikke forsøkt den ennå.

Unnskyld meg; Men har Ultra utsalg i hele Norge, eller kun på Østlandet!? Og eh... Ja, Akkurat!?!? Dere som synes å være imot norsk landbruk, synes å bo i litt mindre grissgrendte strøk enn meg, iallefall!! Men ok. Hvis dere i framtida kun skal ta flytoget til Gardermoen, for så å reise sørover med fly, må dere bare holde på. For tar dere bilen nordom Sinsenkrysset om noen år, vil det eneste dere ser, være nedlagte gårdsbruk og fraflyttede spøkelsesbyer.

JA til norsk landbruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg; Men har Ultra utsalg i hele Norge, eller kun på Østlandet!? Og eh... Ja, Akkurat!?!? Dere som synes å være imot norsk landbruk, synes å bo i litt mindre grissgrendte strøk enn meg, iallefall!! Men ok. Hvis dere i framtida kun skal ta flytoget til Gardermoen, for så å reise sørover med fly, må dere bare holde på. For tar dere bilen nordom Sinsenkrysset om noen år, vil det eneste dere ser, være nedlagte gårdsbruk og fraflyttede spøkelsesbyer.

JA til norsk landbruk!

Ultra har da butikker i provinsen også, i hvert fall i Stavanger.

Mener du vi skal subsidiere folk bare for å bo på gårder, som et slags levende museum?

Verden endrer seg. Sånn er det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...