Gå til innhold

7% til bøndene ikke nok?


Sør

Anbefalte innlegg

Det er mange av oss som ikke ønsker at staten skal fungere som "forsikringsselskap", og vi har like stor rett til å bruke samme argument.

Argumenter i vei for at Norge skal bli mer som Haiti....

Velferdsstaten har gitt Norge en særdeles høy levestandard, og en rekke andre fordeler som effektivitet.

Å betale for "levende museum" gavner neppe mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 364
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    103

  • puttelulle

    41

  • ShitDiddelyDo

    25

  • Colette

    22

Mest aktive i denne tråden

Nei, det kan man ikke.

Staten fungerer som et forsikringsselskap. Hvis man blir syk eller arbeidsledig, for eksempel, så får man penger. Når man er frisk, og når man arbeider, betaler man skatt.

Å bosette seg et sted hvor man hele tiden må subsidieres, blir som å gjøre noe for å være arbeidsledig/syk, selv om man ikke trenger å være det.

''Å bosette seg et sted hvor man hele tiden må subsidieres, blir som å gjøre noe for å være arbeidsledig/syk, selv om man ikke trenger å være det.''

Du har utrolig liten forståelse for folk som tenker, føler og mener noe annet enn det du selv mener.. Vi kan ikke alle bo i Oslo-gryta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke bedre argumenter? Selv landbruksministeren og representanter for bøndene har i debatt etter debatt den siste måneden brukt nettopp vårt klima og vårt langstrakte land som hovedårsak, mens Reitan og co. har lagt fram tall som viser hvor liten deres fortjeneste er i prosent.

Men siden de fleste er enige om at vi skal ha et landbruk i Norge legges diskusjonen på platået over bonden, og det blir Tine vs. Rema-Reitan med lite fokus på den rådyre produksjonen.

Bøndene får begynne å drifte etter hvordan det lønner seg, f.eks. stort. Hauger av småaktører der samtlige tjener lite går utover oss alle.

Samdrift du tenker på da, eller!? Ja, for det er jo ikke prøvd, feilet og starta på nytt maaaaaange steder. Les deg opp litt, gutten min! For noen mann er du vel ikke!? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver nå, er faktafeil. Det administrasjonen innad i Coop som "fikser" dette.

Ingen forhindrer andre enn Coop å åpne butikk "på landet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Å bosette seg et sted hvor man hele tiden må subsidieres, blir som å gjøre noe for å være arbeidsledig/syk, selv om man ikke trenger å være det.''

Du har utrolig liten forståelse for folk som tenker, føler og mener noe annet enn det du selv mener.. Vi kan ikke alle bo i Oslo-gryta.

Hvor har jeg skrevet at alle skal bo i Oslo-gryta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men siden du ikke har klart å plukke hull på en eneste av dem enda, så regner vi vel med at de er korrekte?

Som sagt: Alle kan finne støtte for sine egne synspunkt på nettet! Men klart, jeg forstår jo at folk som ikke har satt sine bein i et fjøs ikke forstår hvilken jobb det er å være bonde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1) De bruker neppe mindre andre steder.

2) De kan ikke produsere noe i nærheten av nok, og slike kriser er uansett så-til-de-grader usannsynlig.

3) Dette er museumsfakter. Det er litt som å betale for å ha noen blikkenslagere og skomakere på Karl Johan, og gjerne noen som selger sild.

"Det er litt som å betale for å ha noen blikkenslagere og skomakere på Karl Johan, og gjerne noen som selger sild."

For meg høres dette mer fornuftig ut enn å sende penger til Fylkesmannen, Innovasjon Norge eller eksportrådet for fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo også noe å henge seg opp i, siden du ikke har argumenter.

Tro hva du vil. Det nytter ikke å lære gamle klovner nye kunster vet du. Det er ikke min jobb! Men jeg kan vel få ha litt moro av dere for det!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt: Alle kan finne støtte for sine egne synspunkt på nettet! Men klart, jeg forstår jo at folk som ikke har satt sine bein i et fjøs ikke forstår hvilken jobb det er å være bonde.

''Men klart, jeg forstår jo at folk som ikke har satt sine bein i et fjøs ikke forstår hvilken jobb det er å være bonde.''

Hvilken relevans har det? Det går jo an å finne jobber som ikke er så mye jobb.

Det er mye jobb å være smed også, men det betyr ikke at jeg ønsker å betale for å ha en smed på hjørnet, selv om det sikkert var slik for 150 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har jeg skrevet at alle skal bo i Oslo-gryta?

Jeg refererte til det du skrev. Du mener at alle skal bo i byer da, og ikke på landsbygda og jobbe som bonde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er litt som å betale for å ha noen blikkenslagere og skomakere på Karl Johan, og gjerne noen som selger sild."

For meg høres dette mer fornuftig ut enn å sende penger til Fylkesmannen, Innovasjon Norge eller eksportrådet for fisk.

Fylkesmannen er et administrasjonsledd, og om det ble nedlagt måtte samme funksjon utføres av enten stat eller kommune.

De andre to har som funksjon å fremme f. eks. fiskeeksport, som er en stor inntekt til Norge.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ultra har da butikker i provinsen også, i hvert fall i Stavanger.

Mener du vi skal subsidiere folk bare for å bo på gårder, som et slags levende museum?

Verden endrer seg. Sånn er det.

Med vennlig hilsen

Er Stavanger provins også nå!? Herregud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ekte bonde

''Men klart, jeg forstår jo at folk som ikke har satt sine bein i et fjøs ikke forstår hvilken jobb det er å være bonde.''

Hvilken relevans har det? Det går jo an å finne jobber som ikke er så mye jobb.

Det er mye jobb å være smed også, men det betyr ikke at jeg ønsker å betale for å ha en smed på hjørnet, selv om det sikkert var slik for 150 år siden.

''det betyr ikke at jeg ønsker å betale for å ha en smed på hjørnet, selv om det sikkert var slik for 150 år siden.''

Da får du stemme på et parti som ønsker en annen landbrukspolitikk da. Som Frp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ekte bonde

Er Stavanger provins også nå!? Herregud

Etter sine mange og lange reiser rundt om kring i verden er nok det meste i Norge utenfor Oslo "provinsen" for sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt.

Og hvem sin skyld er det? Folk som bor i Oslos?

Ja. De har like mye skyld i dette, som at bøndene har skyld i at matvarene er for dyre for osloborgerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hit" akkurat for meg er Oslo, men det er nok korrekt for mesteparten av Norges befolkning.

Med vennlig hilsen

Mesteparten av Norges befolkning bor da vel ikke i Oslo!!`! På østlandet, kanskje, men ikke I Oslo!`!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men klart, jeg forstår jo at folk som ikke har satt sine bein i et fjøs ikke forstår hvilken jobb det er å være bonde.''

Hvilken relevans har det? Det går jo an å finne jobber som ikke er så mye jobb.

Det er mye jobb å være smed også, men det betyr ikke at jeg ønsker å betale for å ha en smed på hjørnet, selv om det sikkert var slik for 150 år siden.

Akkurat. Der har du det ganske konkret! Du vil ikke betale for at smeden skal reparere noe for deg, du vil heller ha ting billig, og så får det så være med miljøet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ekte bonde

1) De bruker neppe mindre andre steder.

2) De kan ikke produsere noe i nærheten av nok, og slike kriser er uansett så-til-de-grader usannsynlig.

3) Dette er museumsfakter. Det er litt som å betale for å ha noen blikkenslagere og skomakere på Karl Johan, og gjerne noen som selger sild.

''Dette er museumsfakter.''

Mens du vil bruke penger på å bevare ulven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Samdrift du tenker på da, eller!? Ja, for det er jo ikke prøvd, feilet og starta på nytt maaaaaange steder. Les deg opp litt, gutten min! For noen mann er du vel ikke!? :-)

Vel, alternativet er ganske enkelt: Kun de som lykkes får overleve.

Hvis det koster 300000 å produsere enn bil så selger du den ikke for 200000.

Dette er sunn logikk.

Jeg hadde gjerne sett at vi kunne ha bønder i Norge og at de tjente godt, men når det går så til de grader utover vanlige folk som det gjør, er det ikke rart stadig flere tar til ordet mot gårdsdrift, så dere bønder får komme opp med noe lurt eller omskolere dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...