Gå til innhold

7% til bøndene ikke nok?


Sør

Anbefalte innlegg

Nei, men det kan et jo hende andre gjør. Hvorfor er du så egoistisk?

Jeg har ikke sagt at andre ikke kan få bruke smeder.

Jeg har påpekt at vi ikke subsidierer smeder på samme måte som vi subsidierer bønder.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 364
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    103

  • puttelulle

    41

  • ShitDiddelyDo

    25

  • Colette

    22

Mest aktive i denne tråden

Dark-Angel 82

Hei,

Husk at kyr i Norge står inne på bås store deler av året.

I Argentina går de ute på Pampasen (enorme gress-sletter) og spiser gress! (Derfor var det heller aldri noen sjanse for at de skal få kugalskap.)

Men tigerreker og diverse grønnsaker fra Asia kan ha mange "tilsetninger".

Med vennlig hilsen

Det finnes faktisk endel kuer som går utendørs her også, dog ikke på gresssletter. ;)

Min søster og mannen har det åpent, slik at dyrene selv kan velge om de vil gå ute eller inne, selv om vinteren. Det har også en annen bonde jeg vet om. Ellers kjenner jeg ikke så mange bønder. Hehe.

Men det finnes vel også noen regler for hva man kan gjødsle og spraye gresset med?

Jeg kjøper mye økologisk. Den største forskjellen jeg merker er at den økologiske maten/grønnsakene faktisk råtner. Den andre (ikke økologiske) kan ligge en evighet... Slikt gjør meg noe skeptisk...

Åhr, nå kom jeg på en ting vedr Mc. Donals.

I Tyrkia viste de en filmsnutt om hvordan de tilbereder kjøttet der... Det er noe av det verste jeg har hørt (jeg orket ikke se fimen selv) Hele hester ble kastet levende i en gigant kjøttkvern.

Man kunne høre hestens smerteskrik... Alt av hesten ble kvernet og malt opp. Alt.. *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Lam er faktisk et av de få typer kjøtt som jeg ikke liker, selv om det sikkert er godt. Det er dog ganske subsidiert, så det ville nok vært mer sammenlignbart med Kobe-biff i pris uten subsidiene. ;-)

Med vennlig hilsen

Og "ikke like mat" er noe som for meg tilhører barndommen:-) Jeg har riktignok med årene blitt mer fiskeelsker enn kjøttelsker, men det stopper der:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ekte bonde

Jeg har ikke sagt at andre ikke kan få bruke smeder.

Jeg har påpekt at vi ikke subsidierer smeder på samme måte som vi subsidierer bønder.

Med vennlig hilsen

Men landbruket er så viktig at det må subsidieres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men landbruket er så viktig at det må subsidieres.

Hvis du er ekte bonde, og driver med poteter..så lær deg og stelle litt penere med dem. Norske poteter er ikke gode, og de er vanvittig dyre i forhold til kvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og "ikke like mat" er noe som for meg tilhører barndommen:-) Jeg har riktignok med årene blitt mer fiskeelsker enn kjøttelsker, men det stopper der:-)

Liker du hundekjøtt, og er du "barnslig" hvis ikke? Hva med flodhestkjøtt? ;-)

Jeg spiser lam når det blir servert, men jeg foretrekker annet kjøtt, og vi spiser det aldri hjemme, fordi min samboer liker det heller ikke.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prust

Jeg skjønner ikke denne skepsisen til utenlandsk mat, men ser at prisene kan utkonkurrere norske produkter.

Tror det er en myte at Norge blir sjølforsynt med mat med mindre vi legger opp til poteter og sild, samt epler til lørdagskos slik som da mine foreldre vokste opp.

Spissformulerer nå, og har som sagt forvilla meg inn i feil tråd til tross for at jeg bor i indre bondeland :)

Glemte å gjenta at det er viktig å opprettholde norske primærnæringer og distrikter ;)

Prust, hvor er du - hjelp!!

''Prust, hvor er du - hjelp!!

''

Kommer!

Her logger jeg av i nesten et halvt døgn....krise!!!! Holder på å lese meg gjennom tråden for å få oversikt....

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Hvis du er ekte bonde, og driver med poteter..så lær deg og stelle litt penere med dem. Norske poteter er ikke gode, og de er vanvittig dyre i forhold til kvaliteten.

Norske poteter går det knapt an å spise. Jeg spiser ikke så alt for mye poteter, men de gangene jeg kjøper poteter kjøper jeg noen dyrere fra utlandet.

Spesielt disse som ligger fritt til plukk er ubrukelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes faktisk endel kuer som går utendørs her også, dog ikke på gresssletter. ;)

Min søster og mannen har det åpent, slik at dyrene selv kan velge om de vil gå ute eller inne, selv om vinteren. Det har også en annen bonde jeg vet om. Ellers kjenner jeg ikke så mange bønder. Hehe.

Men det finnes vel også noen regler for hva man kan gjødsle og spraye gresset med?

Jeg kjøper mye økologisk. Den største forskjellen jeg merker er at den økologiske maten/grønnsakene faktisk råtner. Den andre (ikke økologiske) kan ligge en evighet... Slikt gjør meg noe skeptisk...

Åhr, nå kom jeg på en ting vedr Mc. Donals.

I Tyrkia viste de en filmsnutt om hvordan de tilbereder kjøttet der... Det er noe av det verste jeg har hørt (jeg orket ikke se fimen selv) Hele hester ble kastet levende i en gigant kjøttkvern.

Man kunne høre hestens smerteskrik... Alt av hesten ble kvernet og malt opp. Alt.. *grøss*

Det er lite trolig et merkevare kjøper kjøtt et slikt sted, nettopp fordi de ville blitt ...eh... slaktet :glis: i pressen hvis de kom ut at de hadde hestekjøtt i hamburgerne deres.

Gress-slettene i Argentina er "ville" - langt fra folk.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett en slange i Thailand, men jeg satte nesten foten på en skorpion der i fjor!

Med vennlig hilsen

Virkelig? Jeg kan takle scorpiioner, edderkopper, kakkerlakker og andre uhumskheter, men ikke gi meg en orm. Og ja, jeg er antakelig usaklig nå, men jeg takler det virkelig ikke :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men landbruket er så viktig at det må subsidieres.

Hvem er det viktig for? Hovedsakelig bøndene, for vi andre kunne kjøpt utenlandsk mat om så var.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dark-Angel 82

Det er lite trolig et merkevare kjøper kjøtt et slikt sted, nettopp fordi de ville blitt ...eh... slaktet :glis: i pressen hvis de kom ut at de hadde hestekjøtt i hamburgerne deres.

Gress-slettene i Argentina er "ville" - langt fra folk.

Med vennlig hilsen

*knise* Ja, godt mulig. Tyrkerene mente hvertfall at det var reelt. Spiste ikke på Mc.Donals etter det for å si det slik... ( I Tyrkia da)

Høres bra ut å være ku i Argentina da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Prust, hvor er du - hjelp!!

''

Kommer!

Her logger jeg av i nesten et halvt døgn....krise!!!! Holder på å lese meg gjennom tråden for å få oversikt....

:-)

''Her logger jeg av i nesten et halvt døgn''

Har du vært alvorlig syk, eller noe annet? Du må ikke gjøre slikt uten videre! :streng:

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener at folk får bo der de ønsker, men at man ikke (i hvert fall i langt mindre grad) bør gi støtte basert på geografisk område. (I stedet bør man gi støtte basert på personlig inntekt.)

Det koster Norge milliarder på milliarder å subsidiere på denne måten, og de pengene kunne vært langt bedre brukt på andre ting.

Jeg mener ikke at "alle skal bo i Oslo", men at det nok vil være hensiktsmessig hvis folk "trakk mot" 20-30 byer, i stedet for å bo på den ytterste ø.

Med vennlig hilsen

Så ukulturell og historieløs som du er, må du bare stemme et visst parti...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig? Jeg kan takle scorpiioner, edderkopper, kakkerlakker og andre uhumskheter, men ikke gi meg en orm. Og ja, jeg er antakelig usaklig nå, men jeg takler det virkelig ikke :-/

Skorpioner kan være dødelige.

Det sagt, holder man seg til sivilisasjonen ser man ikke orme-lignende ting i Thailand. Skorpionen var ute på landet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ukulturell og historieløs som du er, må du bare stemme et visst parti...

''Så ukulturell og historieløs som du er,''

Jepp, og alt ved det gamle fra deg. Kun person, og ikke sak. :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

''Skepsisen til utenlandsk kjøtt er uforståelig, og den beste biffen jeg har spist var argentinsk.''

Heilt off topic: Har du smakt polsk villsvin? Kulinarisk - anbefales!

Kom til å tenke på at jeg spiste deler av en #¤%& slange under et grillparty i et Sør-Amerikansk land (jeg har alvorlig fobi mot kreka, altså orm / slanger). Det smakte godt og vi fikk annet tilbehør også, men jeg brakk meg bokstavelig talt i fleire timer da jeg blei gjort oppmerksom på det :-/

Vel, dette har ingenting med norske bønder eller subsidier å gjøre, men jeg poster det likevel ;)

OG PS: MAN SERVERER DA FOR POKKER IKKE SLANGE!!!!

Villsvin spiste jeg flere ganger det året jeg bodde i Frankrike. Nydelig kjøtt :-)

Familien jeg bodde hos, var på villsvinjakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

''Her logger jeg av i nesten et halvt døgn''

Har du vært alvorlig syk, eller noe annet? Du må ikke gjøre slikt uten videre! :streng:

Med vennlig hilsen

Eh.... skulle nesten tro det.

Men det var ikke mer alvorlig enn å følge dattera til legen (en times kjørevei hver vei), middag, trimtur, fredagskos med ungene og legging av dem.....

Men nå er jeg på plass igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dark-Angel 82

Villsvin spiste jeg flere ganger det året jeg bodde i Frankrike. Nydelig kjøtt :-)

Familien jeg bodde hos, var på villsvinjakt!

Hehe, villsvin ja, da vi var i frankriket for 8-9 år siden, stod det skilt i veien som varlset om villsvin. Jeg har aldri vært så redd i mitt liv tror jeg. Ikke et dyr man ønsker treffe på i halvmørket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*knise* Ja, godt mulig. Tyrkerene mente hvertfall at det var reelt. Spiste ikke på Mc.Donals etter det for å si det slik... ( I Tyrkia da)

Høres bra ut å være ku i Argentina da. ;)

Ja, det er ikke noe behov for kraftfôr der.

Og det smaker fantastisk. Noe helt annet enn kjøttet i Norge.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...