Gå til innhold

7% til bøndene ikke nok?


Sør

Anbefalte innlegg

En norsk grossist (f.eks. Bama) kan importere matpoteter fullt lovlig fra Sverige, men må betale toll for dem, kr 1 pr kilo.

Disse selges i vanlige dagligvarebutikker i Norge.

En stakkars norsk turist derimot, må sitte på grensa og spise opp potetene han har med i bilen, før han har lov til å komme hjem til Norge ;-)

Det var jo det jeg snakket om da:-) Om hvordan det er og være vanlig norsk "Harry-handler":-) Og da er det ikke lov til og ta med seg poteter, dessverre,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 364
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    103

  • puttelulle

    41

  • ShitDiddelyDo

    25

  • Colette

    22

Mest aktive i denne tråden

En norsk grossist (f.eks. Bama) kan importere matpoteter fullt lovlig fra Sverige, men må betale toll for dem, kr 1 pr kilo.

Disse selges i vanlige dagligvarebutikker i Norge.

En stakkars norsk turist derimot, må sitte på grensa og spise opp potetene han har med i bilen, før han har lov til å komme hjem til Norge ;-)

Men de må fremvise sertifikat at potetene er sykdomsfrie, også. Det er nok det som er saken her.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulovlig å ta med til Norge? Det er vel ikke ulovlig, eller? Jeg aner ikke. Det høres i så fall verre ut enn jeg trodde.

De få gangene jeg kjøper poteter kjøper jeg noen jeg tror er franske. Problemet er at man ikke får dem i løs vekt, så halvparten blir jo kastet.

''Ulovlig å ta med til Norge? Det er vel ikke ulovlig, eller? Jeg aner ikke. Det høres i så fall verre ut enn jeg trodde.''

Jo, poteter kan du faktisk ikke ta med deg uten videre tror jeg, har noe med skumle potetsykdommer som i verste fall kan knerte hele årsavlinger. Nå kan man jo si at fra Sverige kan disse spre seg ad naturlig vei uansett, men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt OK, for jeg drikker ikke melk! :-)

Men uansett, du har igjen misforstått problemstillingen - du får ikke melket og distribuert melk til 5 millioner mennesker uten strøm og bensin/diesel, samt fungerende fabrikker/meierier.

Med vennlig hilsen

Igjen er det du som har misforstått: Hvis det blir aktuelt, og byene ikke har tilgang til melk, så bryr ikke jeg meg om det, for da ville jeg hatt både melk, kjøtt, egg og alt jeg må ha for å overleve!

Og da er vi like sjølgode, men så får vi se, da, hvem som overlever lengst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen er det du som har misforstått: Hvis det blir aktuelt, og byene ikke har tilgang til melk, så bryr ikke jeg meg om det, for da ville jeg hatt både melk, kjøtt, egg og alt jeg må ha for å overleve!

Og da er vi like sjølgode, men så får vi se, da, hvem som overlever lengst!

Norske bønder er en minoritets-leverandør av mat til folk i Norge. Mesteparten kommer fra utlandet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

megler Smekk

Norske bønder er en minoritets-leverandør av mat til folk i Norge. Mesteparten kommer fra utlandet.

Med vennlig hilsen

Løgn. 50% av maten vi konsumerer produseres her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rekruttering til et yrke sier mye om vurderingen av inntekt vs arbeidspress.

Jeg er helt enig.

Jeg har jo ikke nevnt et ord om at jeg synes bønder tjener for mye (basert på jobben de gjør), men at jeg mener subsidiene bør reduseres, og de heller bør få hjelp til å tjene penger på en måte som ikke er så hard.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Jeg er helt enig.

Jeg har jo ikke nevnt et ord om at jeg synes bønder tjener for mye (basert på jobben de gjør), men at jeg mener subsidiene bør reduseres, og de heller bør få hjelp til å tjene penger på en måte som ikke er så hard.

Med vennlig hilsen

''de heller bør få hjelp til å tjene penger på en måte som ikke er så hard.''

?

Nye metoder i jordbruket? Eller tenker du de skal ha annen jobb ved siden av? Hva mente du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''de heller bør få hjelp til å tjene penger på en måte som ikke er så hard.''

?

Nye metoder i jordbruket? Eller tenker du de skal ha annen jobb ved siden av? Hva mente du?

At hvis det (for eksempel) er "sauedrift" som er så mye hardt arbeid, og så ulønnsom, så bør de få hjelp (og det er jeg for å bruke milliarder på) til enten andre ting de kan drive med (andre arter, andre typer drift, osv) eller omskolering, slik at de slipper å jobbe så hardt, og kan tjene penger i fremtiden.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske bønder er en minoritets-leverandør av mat til folk i Norge. Mesteparten kommer fra utlandet.

Med vennlig hilsen

Nettopp! Det var vel en grunn til at sultne oslo-barn ble sendt på landet for å fetes opp under 2.verdenskrig og!? Da var bøndene gode å ha, ja... Skumme fløten, det kan dere!

Hjertelig vennlig hilsen og klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nettopp! Det var vel en grunn til at sultne oslo-barn ble sendt på landet for å fetes opp under 2.verdenskrig og!? Da var bøndene gode å ha, ja... Skumme fløten, det kan dere!

Hjertelig vennlig hilsen og klem fra

Nåja, hvis du skal "diskutere" på det nivået, så er det altså bøndene som blir subsidiert, og ikke omvendt.

Det er nok mat til over 300 millioner mennesker i Europa. Det ville ikke blitt latt merke til om så bøndene i Norge hadde kuttet produksjonen helt (snakker ikke om fiskeri), og Norges befolkning (dvs. den halvdelen som ikke allerde spiser importert) også måtte importere.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Det gjør det sannsynligvis uansett. Det er en trend i hele verden at folk flytter fra landet og til byer.

Uansett, det er heller ikke rettferdig at resten av befolkningen skal subsidiere folk fordi de ønsker å bo på landet.

Med vennlig hilsen

''Uansett, det er heller ikke rettferdig at resten av befolkningen skal subsidiere folk fordi de ønsker å bo på landet.''

Det er heller ikke rettferdig at resten av befolkningen skal subsidiere religiøse som er medlem av trossamfunn som mottar statsstøtte. Slik bør det bli slutt på. Tror man på overnaturlig tullball får man betale for skrulleriene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Uansett, det er heller ikke rettferdig at resten av befolkningen skal subsidiere folk fordi de ønsker å bo på landet.''

Det er heller ikke rettferdig at resten av befolkningen skal subsidiere religiøse som er medlem av trossamfunn som mottar statsstøtte. Slik bør det bli slutt på. Tror man på overnaturlig tullball får man betale for skrulleriene selv.

Alle betaler for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en spesiell skatt kun for religiøse?

Nei, du betaler kr 500,- som går til det trossamfunnet du er registrert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...