Gå til innhold

7% til bøndene ikke nok?


Sør

Anbefalte innlegg

Jeg har også delvis forlatt potetene. Og elsker mat fra mange land.....Spiste sushi på Aker Brygge her om dagen, og det er noe av det mest fantastiske jeg har smakt :-)

Men det er mange som tviholder på poteten i det daglige liv. Svin, okse og lam er også en del av det norske kostholdet.

Joda, vi spiser da okse, svin og kylling (og mye and, som vi tar med fra Danmark); det er bare lam vi ikke kjøper. Og selvsagt sjømat, deriblant sushi regelmessig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 364
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    103

  • puttelulle

    41

  • ShitDiddelyDo

    25

  • Colette

    22

Mest aktive i denne tråden

Gjest prust

Jeg har dårlig erfaring med de fleste poteter som kan kjøpes i norske butikker. Og de er ikke lenger en del av mitt vanlige kosthold, annet enn når det er "helt påkrevet". Svenskene har en potetsort som heter "King Oscar". Den smaker veldig godt og er ren og fin. Men ulovlig og ta med til Norge.

ifølge min potetmann heter den sorten du mener "King Edward". Hva er bra med den, i forhold til sorter du kjøper her til lands?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulovlig å ta med til Norge? Det er vel ikke ulovlig, eller? Jeg aner ikke. Det høres i så fall verre ut enn jeg trodde.

De få gangene jeg kjøper poteter kjøper jeg noen jeg tror er franske. Problemet er at man ikke får dem i løs vekt, så halvparten blir jo kastet.

Jo, det er ulovlig og importere poteter fra Sverige til Norge. Man risikerer og bli anmeldt, for det er en direkte lovovertredelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig vet vel ingen som man er friske i forhold til den typen ting. Jeg har f.eks. ikke sjekket om jeg er allergisk mot skorpion-bitt. ;) Men jeg forstår det sånn at skorpionen i Thailand er av den snille typen, da sammenlignet med mer dødelige arter man finner i andre land.

Når man bor i bungalower på litt øde steder før man føling med naturen. Nå står de gjerne på påler, men man hører hvordan det tafser og kryper under.

Augustina hadde elsket det. :)

Angustina hadde jaktet anaconda-slanger i Amazonas! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tvilholder på poteten. Men er veldig kresen på kvaliteten. Når det gjelder nypoteter nå om våren er de ferskvare - det må gå maks en uke fra de er oppe av jorda til de blir spist, helst bare to-tre dager.

Og vi bruker ulike sorter til ulike typer tilberedning.

Men norske nypoteter er jo ofte bare bløte, og smaker ikke godt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Jo, det er ulovlig og importere poteter fra Sverige til Norge. Man risikerer og bli anmeldt, for det er en direkte lovovertredelse.

Du kan importere matpoteter (men betale toll). Settepoteter er derimot ulovlig å importere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prust

Angustina hadde jaktet anaconda-slanger i Amazonas! :-)

Med vennlig hilsen

Når noen snakker om anacondaer, tenker jeg bare på slangen Anna Conda i Oslos kloakksystem, i bøkene av Jo Nesbø :-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, vi spiser da okse, svin og kylling (og mye and, som vi tar med fra Danmark); det er bare lam vi ikke kjøper. Og selvsagt sjømat, deriblant sushi regelmessig.

Med vennlig hilsen

Og lam og sau. And er for meg totalt ukjent som en del av norsk kosthold. Jeg vet at det spises, og at det er godt, men ikke det vanligste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ifølge min potetmann heter den sorten du mener "King Edward". Hva er bra med den, i forhold til sorter du kjøper her til lands?

Den er god, ren og fin, og uten flekker og sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Jo, det er ulovlig og importere poteter fra Sverige til Norge. Man risikerer og bli anmeldt, for det er en direkte lovovertredelse.

Det er vannvidd!

Men jeg tviler på at tollfolka maser med det dersom du skulle bli stoppet i Svinesund med et par poser poteter, så det ville jeg smuglet med god samvittighet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehehehehehehehehehehehhe! Du er SÅ latterlig!?!? I en krisesituasjon hadde selvfølgelig bøndene melket for hånd!`Og hadde jeg da vært en melkebonde med 40 kyr på båsen, og du hadde dukket opp og tryglet om å få melk, hadde du neiggu ikke fått noe!

Det er helt OK, for jeg drikker ikke melk! :-)

Men uansett, du har igjen misforstått problemstillingen - du får ikke melket og distribuert melk til 5 millioner mennesker uten strøm og bensin/diesel, samt fungerende fabrikker/meierier.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Men norske nypoteter er jo ofte bare bløte, og smaker ikke godt...

Når nypotetene er bløte, så har det gått for lang tid fra de er tatt opp til du spiser dem. På posen skal det stå hvilken dato de er tatt opp. Spis dem helst samme dag, eller inntil 2-3 dager etter opptak. Maks en uke i alle fall.

De er helt nydelige, de som kommer nå :-)

http://www.fvn.no/lokalt/aust_agder/article865578.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når noen snakker om anacondaer, tenker jeg bare på slangen Anna Conda i Oslos kloakksystem, i bøkene av Jo Nesbø :-)))

Du er nok miljøskadet! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Den er god, ren og fin, og uten flekker og sår.

''Den er god, ren og fin, og uten flekker og sår.

''

Det er virkelig synd at så mye av potetene er dårlige i butikken. Noe skyldes sikkert sorter, men trolig skyldes det meste lagring og behandling.

Det finnes veldig mye gode poteter også, men en må være nøye når en kjøper - dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hehehehehehehehehehehehehhe! Du er SÅ latterlig!?!? I en krisesituasjon hadde selvfølgelig bøndene melket for hånd!`Og hadde jeg da vært en melkebonde med 40 kyr på båsen, og du hadde dukket opp og tryglet om å få melk, hadde du neiggu ikke fått noe!

''

Du kunne heller satt ham til å gjøre reint i båsene og lempe silo, mens du melket :-) Og så kunne han fått en liter melk etterpå.

Ev. kunne vi bare importert maten fra Sverige eller Danmark! ;-)

Det enkleste er ofte det beste!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Det er vannvidd!

Men jeg tviler på at tollfolka maser med det dersom du skulle bli stoppet i Svinesund med et par poser poteter, så det ville jeg smuglet med god samvittighet. :)

Hva var vanvidd?

I forhold til settepoteter er det på grunn av smittefare.

Jeg hadde vel heller ikke hatt så fryktelig dårlig samvittighet om jeg hadde tatt med et par poser fra Sverige (selv om ikke det er aktuelt for oss....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vannvidd!

Men jeg tviler på at tollfolka maser med det dersom du skulle bli stoppet i Svinesund med et par poser poteter, så det ville jeg smuglet med god samvittighet. :)

Det er ikke smugling, men et rent lovbrudd og importere poteter. Man risikerer anmeldelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Den er god, ren og fin, og uten flekker og sår.

''

Det er virkelig synd at så mye av potetene er dårlige i butikken. Noe skyldes sikkert sorter, men trolig skyldes det meste lagring og behandling.

Det finnes veldig mye gode poteter også, men en må være nøye når en kjøper - dessverre.

Ja, det er synd. Jeg spiser snart ikke poteter lenger. Det er rett og slett ikke godt :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Jo, det er ulovlig og importere poteter fra Sverige til Norge. Man risikerer og bli anmeldt, for det er en direkte lovovertredelse.

En norsk grossist (f.eks. Bama) kan importere matpoteter fullt lovlig fra Sverige, men må betale toll for dem, kr 1 pr kilo.

Disse selges i vanlige dagligvarebutikker i Norge.

En stakkars norsk turist derimot, må sitte på grensa og spise opp potetene han har med i bilen, før han har lov til å komme hjem til Norge ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...