Gå til innhold

7% til bøndene ikke nok?


Sør

Anbefalte innlegg

Jeg refererte til det du skrev. Du mener at alle skal bo i byer da, og ikke på landsbygda og jobbe som bonde?

Jeg mener at folk får bo der de ønsker, men at man ikke (i hvert fall i langt mindre grad) bør gi støtte basert på geografisk område. (I stedet bør man gi støtte basert på personlig inntekt.)

Det koster Norge milliarder på milliarder å subsidiere på denne måten, og de pengene kunne vært langt bedre brukt på andre ting.

Jeg mener ikke at "alle skal bo i Oslo", men at det nok vil være hensiktsmessig hvis folk "trakk mot" 20-30 byer, i stedet for å bo på den ytterste ø.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 364
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    103

  • puttelulle

    41

  • ShitDiddelyDo

    25

  • Colette

    22

Mest aktive i denne tråden

''Dette er museumsfakter.''

Mens du vil bruke penger på å bevare ulven.

Jeg har vel knapt skrevet et ord om hva jeg ønsker vedr. ulven?

Jeg skrev at noen i Høyre ikke ønsket den.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fylkesmannen er et administrasjonsledd, og om det ble nedlagt måtte samme funksjon utføres av enten stat eller kommune.

De andre to har som funksjon å fremme f. eks. fiskeeksport, som er en stor inntekt til Norge.

Med vennlig hilsen

Fylkesmannen driver med mye av det samme som fylkeskommunen, fordi det er morsomere å drive på med enn å utføre tilsynsoppgavene. Overbyråkrati og udemokratisk.

Eksportutvalget for for fisk og Innovasjon Norge består av stjernebyråkrater med konkuransedyktige lønningr som reiser fra konferanse til konferanse og selger produkter som ellers ville solgt seg selv. Innovasjon Norge burde vært lagt ned, og markedsføringen av fisk kunne vært 110 % drevet av fiskemilliadærene selv.

Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor folk er så sure på nøkterne bønder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. De har like mye skyld i dette, som at bøndene har skyld i at matvarene er for dyre for osloborgerne.

Igjen, dette er din frie fantasi.

Hvis noen mener det er så billig på landet, så kan de vel bare åpne butikk, uten å være under Coop?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at folk får bo der de ønsker, men at man ikke (i hvert fall i langt mindre grad) bør gi støtte basert på geografisk område. (I stedet bør man gi støtte basert på personlig inntekt.)

Det koster Norge milliarder på milliarder å subsidiere på denne måten, og de pengene kunne vært langt bedre brukt på andre ting.

Jeg mener ikke at "alle skal bo i Oslo", men at det nok vil være hensiktsmessig hvis folk "trakk mot" 20-30 byer, i stedet for å bo på den ytterste ø.

Med vennlig hilsen

Man trenger da vel ikke bosette seg på "den ytterste ø" for ikke og by i byer? Det er viktig at hele landet er noenlunde befolket, spør du meg. Og det er viktig at vi har en egen matvareproduksjon i tilfelle import av matvarer en dag blir vanskelig/umulig. Det er noe med og være selvforsynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ekte bonde

Jeg har vel knapt skrevet et ord om hva jeg ønsker vedr. ulven?

Jeg skrev at noen i Høyre ikke ønsket den.

Med vennlig hilsen

Jeg mener å huske at du skrev du ville bevare ulven. Men hyggelig at du altså mener den kan utryddes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger da vel ikke bosette seg på "den ytterste ø" for ikke og by i byer? Det er viktig at hele landet er noenlunde befolket, spør du meg. Og det er viktig at vi har en egen matvareproduksjon i tilfelle import av matvarer en dag blir vanskelig/umulig. Det er noe med og være selvforsynt.

Hvorfor skal det bo folk overalt?

Og vi er ikke i nærheten av å være selvforsynte, uansett. Vi betaler bare milliarder for dyr mat, som er billigere (og ofte bedre) andre steder.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fylkesmannen driver med mye av det samme som fylkeskommunen, fordi det er morsomere å drive på med enn å utføre tilsynsoppgavene. Overbyråkrati og udemokratisk.

Eksportutvalget for for fisk og Innovasjon Norge består av stjernebyråkrater med konkuransedyktige lønningr som reiser fra konferanse til konferanse og selger produkter som ellers ville solgt seg selv. Innovasjon Norge burde vært lagt ned, og markedsføringen av fisk kunne vært 110 % drevet av fiskemilliadærene selv.

Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor folk er så sure på nøkterne bønder.

''Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor folk er så sure på nøkterne bønder''

Personlig har jeg ikke noe imot en eneste bonde. Det som irriterer meg, er at det skal være så utrolig vanskelig (og dyrt) for meg å skaffe meg matvarer som andre europeere tar som en selvfølge.

Problemstillingen er antagelig større enn bare subsidiepolitikken, men den er absolutt en del av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at du skrev du ville bevare ulven. Men hyggelig at du altså mener den kan utryddes.

Det ville selvsagt vært hyggelig hvis du lærte deg å lese.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, dette er din frie fantasi.

Hvis noen mener det er så billig på landet, så kan de vel bare åpne butikk, uten å være under Coop?

Med vennlig hilsen

Nå får du bare melde pass, altså! Dette vet du ingenting om! Jeg vet at det er sånn! Basta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor folk er så sure på nøkterne bønder''

Personlig har jeg ikke noe imot en eneste bonde. Det som irriterer meg, er at det skal være så utrolig vanskelig (og dyrt) for meg å skaffe meg matvarer som andre europeere tar som en selvfølge.

Problemstillingen er antagelig større enn bare subsidiepolitikken, men den er absolutt en del av den.

Jeg har selvsagt ikke noe som helst mot bønder på noen måte.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ekte bonde

Jeg mener at folk får bo der de ønsker, men at man ikke (i hvert fall i langt mindre grad) bør gi støtte basert på geografisk område. (I stedet bør man gi støtte basert på personlig inntekt.)

Det koster Norge milliarder på milliarder å subsidiere på denne måten, og de pengene kunne vært langt bedre brukt på andre ting.

Jeg mener ikke at "alle skal bo i Oslo", men at det nok vil være hensiktsmessig hvis folk "trakk mot" 20-30 byer, i stedet for å bo på den ytterste ø.

Med vennlig hilsen

''Det koster Norge milliarder på milliarder å subsidiere på denne måten, og de pengene kunne vært langt bedre brukt på andre ting.''

Som på import av trygdesnytere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, alternativet er ganske enkelt: Kun de som lykkes får overleve.

Hvis det koster 300000 å produsere enn bil så selger du den ikke for 200000.

Dette er sunn logikk.

Jeg hadde gjerne sett at vi kunne ha bønder i Norge og at de tjente godt, men når det går så til de grader utover vanlige folk som det gjør, er det ikke rart stadig flere tar til ordet mot gårdsdrift, så dere bønder får komme opp med noe lurt eller omskolere dere.

Pssst! Jeg er ikke bonde! Bare en vanlig lærer, som tilfeldigvis vet litt om landbruk, og kjenner bønder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får du bare melde pass, altså! Dette vet du ingenting om! Jeg vet at det er sånn! Basta!

Ja, det var jo "slående" argumenter! :knegg:

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ekte bonde

Det ville selvsagt vært hyggelig hvis du lærte deg å lese.

Med vennlig hilsen

Det ville vært enda hyggeligere hvis du jekket deg ned et par hakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var jo "slående" argumenter! :knegg:

Med vennlig hilsen

Det var faktisk akkurat på linje med dine. Knegg knegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pssst! Jeg er ikke bonde! Bare en vanlig lærer, som tilfeldigvis vet litt om landbruk, og kjenner bønder!

Men det virker ikke som du vet mye om økonomi, i hvert fall, basert på det du skriver her.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dark-Angel 82

Hvorfor skal det bo folk overalt?

Og vi er ikke i nærheten av å være selvforsynte, uansett. Vi betaler bare milliarder for dyr mat, som er billigere (og ofte bedre) andre steder.

Med vennlig hilsen

Hopper inn her, siden jeg vil spør deg om noe jeg tenkte på.

Dyrevelferden, den er jo ganske god i Norge, i forhold til mange andre land. Det kan vel også være en årsak til at det er dyrere her? Det finnes endel retningslinjer og regler man må forholde seg til her, ikke minst når det kommer til "oppbevaring" av dyrene, og de fores med.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor folk er så sure på nøkterne bønder''

Personlig har jeg ikke noe imot en eneste bonde. Det som irriterer meg, er at det skal være så utrolig vanskelig (og dyrt) for meg å skaffe meg matvarer som andre europeere tar som en selvfølge.

Problemstillingen er antagelig større enn bare subsidiepolitikken, men den er absolutt en del av den.

Jeg er enig - særlig i at utvalget i butikkene burde vært bedre. Prisen på mat er jeg fornøyd med, selv om lønnen min er absolutt moderat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...