Gå til innhold

Å få tenåringer til å forstå noe viktig


Gjest germinate

Anbefalte innlegg

Gjest germinate

Er det en dårlig strategi, taktikk eller hva det nå heter, å spille på tenåringenes samvittighet for å få de til å lære noe viktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • mariaflyfly

    6

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    4

  • PieLill

    4

  • Dorthe

    3

Ja, det synes jeg ikke er ok. Men jeg er ikke så grei alltid med dattera mi som er 27, hun kan godt lære seg hva som er viktig og hva som ikke er viktig. Men kanskje jeg tar feil for det er egentlig for seint å lære dem ting etterat de er fyllt 25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Skyldinduksjon (å spille på dårlig samvittighet) er en ekstremt dårlig måte å utøve makt på.

"Du får komme hjem når du vil, men du skal vite at jeg sover ikke et minutt før jeg hører at du er i hus, og jeg skal tidlig på jobben i morgen."

Det kalles også mødremetoden - uten at det gjør det noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Skyldinduksjon (å spille på dårlig samvittighet) er en ekstremt dårlig måte å utøve makt på.

"Du får komme hjem når du vil, men du skal vite at jeg sover ikke et minutt før jeg hører at du er i hus, og jeg skal tidlig på jobben i morgen."

Det kalles også mødremetoden - uten at det gjør det noe bedre.

''"Du får komme hjem når du vil, men du skal vite at jeg sover ikke et minutt før jeg hører at du er i hus, og jeg skal tidlig på jobben i morgen."''

Hva med denne varianten til en halvvoksen sønn som ikke vil slå av pc`en og som har problemer med å komme seg opp om morgenen?

- Slå av pc `en ! Jeg legger meg ikke før jeg ser at du er i seng og vi skal tidlig opp i morgen og jeg er lei av ikke å rekke bussen fordi jeg må bruke tid på å få deg opp.

Omtrent sånn er det her i huset hver _eneste_ dag. Hvis dette er mødrevarianten, så tar jeg gjerne i mot bedre råd fra en mann, som funker riktignok.

Når mannen min er hjemme (han pendler) så bruker han brølevarianten og den funker. (vi snakker om en sønn som er i koma her) Jeg har prøvd meg på den jeg også, men lungekapasiteten min er ikke stor nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Ja, det synes jeg ikke er ok. Men jeg er ikke så grei alltid med dattera mi som er 27, hun kan godt lære seg hva som er viktig og hva som ikke er viktig. Men kanskje jeg tar feil for det er egentlig for seint å lære dem ting etterat de er fyllt 25.

''Men kanskje jeg tar feil for det er egentlig for seint å lære dem ting etterat de er fyllt 25''

Vi lærer hele livet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''"Du får komme hjem når du vil, men du skal vite at jeg sover ikke et minutt før jeg hører at du er i hus, og jeg skal tidlig på jobben i morgen."''

Hva med denne varianten til en halvvoksen sønn som ikke vil slå av pc`en og som har problemer med å komme seg opp om morgenen?

- Slå av pc `en ! Jeg legger meg ikke før jeg ser at du er i seng og vi skal tidlig opp i morgen og jeg er lei av ikke å rekke bussen fordi jeg må bruke tid på å få deg opp.

Omtrent sånn er det her i huset hver _eneste_ dag. Hvis dette er mødrevarianten, så tar jeg gjerne i mot bedre råd fra en mann, som funker riktignok.

Når mannen min er hjemme (han pendler) så bruker han brølevarianten og den funker. (vi snakker om en sønn som er i koma her) Jeg har prøvd meg på den jeg også, men lungekapasiteten min er ikke stor nok.

Kjøp vekkeklokke på Enklere liv, den hopper ned fra bordet og man må stå opp ellers så fortsetter den å ule. Den funker på minstemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Kjøp vekkeklokke på Enklere liv, den hopper ned fra bordet og man må stå opp ellers så fortsetter den å ule. Den funker på minstemann

Jeg har vært på enklere liv og sto lenge og tenke på om jeg skulle ta den du snakker om eller om jeg skulle ta den som bråker mest. Den som bråker mest har også en pute for å legge under hodeputa slik at den rister.

Jeg valgte den siste, for jeg tenkte at han vil stå opp og slå av den andre og legge seg igjen og tenkte at den som bråkte mest ville gjøre han våken.

Men nei, han slår den av. Situasjonen er virkelig fortvilende. Han er fullstendig i koma .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

''"Du får komme hjem når du vil, men du skal vite at jeg sover ikke et minutt før jeg hører at du er i hus, og jeg skal tidlig på jobben i morgen."''

Hva med denne varianten til en halvvoksen sønn som ikke vil slå av pc`en og som har problemer med å komme seg opp om morgenen?

- Slå av pc `en ! Jeg legger meg ikke før jeg ser at du er i seng og vi skal tidlig opp i morgen og jeg er lei av ikke å rekke bussen fordi jeg må bruke tid på å få deg opp.

Omtrent sånn er det her i huset hver _eneste_ dag. Hvis dette er mødrevarianten, så tar jeg gjerne i mot bedre råd fra en mann, som funker riktignok.

Når mannen min er hjemme (han pendler) så bruker han brølevarianten og den funker. (vi snakker om en sønn som er i koma her) Jeg har prøvd meg på den jeg også, men lungekapasiteten min er ikke stor nok.

Din variant er ikke en som spiller på skyld/dårlig samvittighet. Din variant er direkte og klar tale. Slik skal det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Din variant er ikke en som spiller på skyld/dårlig samvittighet. Din variant er direkte og klar tale. Slik skal det være.

Ok, takk.Synd den ikke virker. Har oppdaget at han står opp igjen når jeg har sovnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ok, takk.Synd den ikke virker. Har oppdaget at han står opp igjen når jeg har sovnet.

Da må det hardere virkemiddel til.

Inndragning av data + ukepenger i en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Da må det hardere virkemiddel til.

Inndragning av data + ukepenger i en uke.

Han tjener penger selv. Han jobber en dag i uka etter skolen. Der møter han opp. Å dra inn data`n har vi allerede gjort, men han tar med seg hjem skoledata`n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Han tjener penger selv. Han jobber en dag i uka etter skolen. Der møter han opp. Å dra inn data`n har vi allerede gjort, men han tar med seg hjem skoledata`n.

Konfisker laderen til den også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Han tjener penger selv. Han jobber en dag i uka etter skolen. Der møter han opp. Å dra inn data`n har vi allerede gjort, men han tar med seg hjem skoledata`n.

Da må du og hans far bli enige om nye tiltak.

Foreldre må alltid gå seirende ut av slike konflikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Da må du og hans far bli enige om nye tiltak.

Foreldre må alltid gå seirende ut av slike konflikter.

Jeg vet det. Mitt eneste håp nå er at faren er ferdig med pendlinga til sommeren og at prosjektet ikke blir forlenget, for jeg vet det vil fungere bedre når han er hjemme. Jeg har prøvd ALT, men jeg oppnår ikke samme respekten som han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Konfisker laderen til den også ;)

Jo, men han vil skjønne at det er meg som har gjemt den når jeg må gi den tilbake før han drar på skolen. Han tregnger jo pc`en på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jo, men han vil skjønne at det er meg som har gjemt den når jeg må gi den tilbake før han drar på skolen. Han tregnger jo pc`en på skolen.

Hva så om han veit det er du som har tatt den? Han finner alltids en løsning for å få landa på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men han vil skjønne at det er meg som har gjemt den når jeg må gi den tilbake før han drar på skolen. Han tregnger jo pc`en på skolen.

Hvorfor skal han ikke vite at det er deg? Er ikke det hele vitsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Hva så om han veit det er du som har tatt den? Han finner alltids en løsning for å få landa på skolen.

Ok, jeg skal prøve på det. Det er det eneste som ikke er forsøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Ok, jeg skal prøve på det. Det er det eneste som ikke er forsøkt.

Hva tenker han om situasjonen sjøl og det faktum at han ikke klarer å ta ansvar sjøl for å komme seg ut av senga om morgenen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...