Gå til innhold

Å få tenåringer til å forstå noe viktig


Gjest germinate

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida

Hvorfor skal han ikke vite at det er deg? Er ikke det hele vitsen?

Jeg snakket med han om det nå og jeg sa at jeg kom til å gjemme den kl. 11.00 hver kveld.

Okey det er greit, svarte han ;-)

Vi får se hvordan det går nå da. Det skal sies at han er ganske fortvilet over situasjonen selv også, men mangler selvdisiplin til å gjøre noe med det.

Han er helt tydelig dataavhengig og selv så har han vært så fortvilet at han har snakket om han vil begynne med sovetabletter for å få sove om kvelden. Det får han ikke lov til, selv om han er myndig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • mariaflyfly

    6

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    4

  • PieLill

    4

  • Dorthe

    3

Gjest anonym i pinsen

Da må det hardere virkemiddel til.

Inndragning av data + ukepenger i en uke.

hva om tenåringens respons på slik inndragning er skulk fra skole?

Nekt av PC tid har her resultert i ungdom som ligger i senga hele dagen og dropper skole for å "straffe foreldre".

Forøvrig virket slik inndragning, som du nevner, fint som oppdragelsesmetode på de andre barna våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Hva tenker han om situasjonen sjøl og det faktum at han ikke klarer å ta ansvar sjøl for å komme seg ut av senga om morgenen?

Du kan se hva jeg skrev til gullfisk om hva han tenker om det selv.

Han er en person som grubler og tenker mye på fremtiden sin. Han vil gjerne bli til noe og det gikk veldig bra med han i fjor etter at han ble disiplinert etter å ha gått ett år på den internasjonale skolen. Der lærte han noe som han dro med seg hjem før det begynte å gå nedover igjen. Etter at faren flyttet og søsteren omtrent på samme tid (hun hjalp han mye med de vanskeligste fagene) ga han opp.

Jeg var så fortvilet nå nylig at jeg ringte til rådgiver på skolen i håp om at hun kunne ta en alvorsprat med han. Hun var ikke til hjelp, men hun sendte han til en karriereveileder og det likte han.

Han tenker ganske fornuftig på et vis, for han har fått med seg at landet trenger ingeniører, men jeg tror han innbilte seg at alt håp var ute når karakterene ramlet nedover etter at søstra flyttet. Jeg tror han kom inn i en ond sirkel og ble deprimert av det, for jeg har oppfattet han som lei, deprimert og bekymret for fremtiden. Han har innbilt seg at han måtte gå på NTNU for å bli ingeniør og det skjønte han at han ikke ville greie etterhvert, men han har nå fått vite at det finnes flere skoler med lavere krav som han vil greie. Så han virket i godt humør etter den samtalen. Det er en samtale som nylig har vært. Det ble også bestemt at han skulle kutte ut Kjemien neste år, men han skal fortsatt ha samme vanskelighetsgrad i matte og fysikk. I steden for kjemi, skal han ha internasjonal engelsk. Han er flink i engelsk og han sier selv at han tror det blir lettere og konsentrere seg om de andre fagen, når han slipper kjemien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med han om det nå og jeg sa at jeg kom til å gjemme den kl. 11.00 hver kveld.

Okey det er greit, svarte han ;-)

Vi får se hvordan det går nå da. Det skal sies at han er ganske fortvilet over situasjonen selv også, men mangler selvdisiplin til å gjøre noe med det.

Han er helt tydelig dataavhengig og selv så har han vært så fortvilet at han har snakket om han vil begynne med sovetabletter for å få sove om kvelden. Det får han ikke lov til, selv om han er myndig.

http://www.rus-ost.no/default.asp?WCI=DisplayGroup&WCE=104&DGI=104

Se på de tre nederste brosjyrene om spillavehengighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyldinduksjon (å spille på dårlig samvittighet) er en ekstremt dårlig måte å utøve makt på.

"Du får komme hjem når du vil, men du skal vite at jeg sover ikke et minutt før jeg hører at du er i hus, og jeg skal tidlig på jobben i morgen."

Det kalles også mødremetoden - uten at det gjør det noe bedre.

Jeg trodde det het martyr metoden. Oftest spilt av mødre.

Vet du noen bøker om temaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest germinate

Din variant er ikke en som spiller på skyld/dårlig samvittighet. Din variant er direkte og klar tale. Slik skal det være.

''og jeg er lei av ikke å rekke bussen fordi jeg må bruke tid på å få deg opp''

Blir ikke det en måte å gi noen skyldfølelser på?

- "Det er min skyld at mamma ikke rekker bussen...... osv"

Eller kanskje det har noe med måten og tonen man sier det på?

Prøver å se forskjellen... Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

http://www.rus-ost.no/default.asp?WCI=DisplayGroup&WCE=104&DGI=104

Se på de tre nederste brosjyrene om spillavehengighet.

Det er en del spill, så takk for tips, men det virker som han sluker alt av nyheter også og bruker veldig mye tid på det.

Det er bra det altså, men ikke når det går utover skolen. Vi har blitt enige om at jeg skal gjemme laderen nå, så jeg skal forsøke det først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''og jeg er lei av ikke å rekke bussen fordi jeg må bruke tid på å få deg opp''

Blir ikke det en måte å gi noen skyldfølelser på?

- "Det er min skyld at mamma ikke rekker bussen...... osv"

Eller kanskje det har noe med måten og tonen man sier det på?

Prøver å se forskjellen... Takk for svar!

Det der er å gjøre en tenåring oppmerksom på at hans/hennes oppførsel faktisk gir konsekvenser for andre også, å ansvarliggjøre tenåringen. Det mener jeg en tenåring kan ha svært godt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg snakket med han om det nå og jeg sa at jeg kom til å gjemme den kl. 11.00 hver kveld.

Okey det er greit, svarte han ;-)

Vi får se hvordan det går nå da. Det skal sies at han er ganske fortvilet over situasjonen selv også, men mangler selvdisiplin til å gjøre noe med det.

Han er helt tydelig dataavhengig og selv så har han vært så fortvilet at han har snakket om han vil begynne med sovetabletter for å få sove om kvelden. Det får han ikke lov til, selv om han er myndig.

Du må ta laderen før kl 23 - pc'en hans har sikkert et par timersbatteritid, og han sørger nok for at den er fullada kl 23...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

''"Du får komme hjem når du vil, men du skal vite at jeg sover ikke et minutt før jeg hører at du er i hus, og jeg skal tidlig på jobben i morgen."''

Hva med denne varianten til en halvvoksen sønn som ikke vil slå av pc`en og som har problemer med å komme seg opp om morgenen?

- Slå av pc `en ! Jeg legger meg ikke før jeg ser at du er i seng og vi skal tidlig opp i morgen og jeg er lei av ikke å rekke bussen fordi jeg må bruke tid på å få deg opp.

Omtrent sånn er det her i huset hver _eneste_ dag. Hvis dette er mødrevarianten, så tar jeg gjerne i mot bedre råd fra en mann, som funker riktignok.

Når mannen min er hjemme (han pendler) så bruker han brølevarianten og den funker. (vi snakker om en sønn som er i koma her) Jeg har prøvd meg på den jeg også, men lungekapasiteten min er ikke stor nok.

Gi ham det hele og fulle ansvar for å stå opp selv. La ham helle komme forsent noen ganger til han forstår at det er hans ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg mener det kommer helt an på konteksten. Dersom de skal lære av en feil de har gjort, mener jeg det er helt nødvendig at de gjøres oppmerksomme på at deres handlinger kan medføre konsekvenser for andre menneskers følelser. Om deres dårlige samvittighet i så fall dukker opp, er dette bare sunt, mener jeg.

Det er derfor vanskelig å mene noe på generell basis når du ikke sier noe om den konkrete situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Du må ta laderen før kl 23 - pc'en hans har sikkert et par timersbatteritid, og han sørger nok for at den er fullada kl 23...

Det tenkte jeg ikke på, men det har du selvfølgelig rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Gi ham det hele og fulle ansvar for å stå opp selv. La ham helle komme forsent noen ganger til han forstår at det er hans ansvar.

Det går bare ikke dessverre. Slik han har vært i det siste nå, så vil han droppe helt ut med den metoden er jeg redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mariaflyfly

Det tenkte jeg ikke på, men det har du selvfølgelig rett i.

Var vel derfor han ikke protesterte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Var vel derfor han ikke protesterte ;)

Det var det helt klart, for han protesterte nemlig når jeg sa at jeg måtte ta den ut tidligere nå. Han mente 23 var et passende tidpunkt, for da kunne han holde på til 24.00.

Tenker jeg skal prøve meg på kl. 22.00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest germinate

Det der er å gjøre en tenåring oppmerksom på at hans/hennes oppførsel faktisk gir konsekvenser for andre også, å ansvarliggjøre tenåringen. Det mener jeg en tenåring kan ha svært godt av.

Ja, jeg ser den nå, og jeg er enig i det. Tusen takk skal du ha :-)

Ps. dette var ingen kritikk til nNckløsheletida - jeg spurte fordi jeg lurte på tilsvarende i min egen situasjon (dersom noen lurer på det..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på enklere liv og sto lenge og tenke på om jeg skulle ta den du snakker om eller om jeg skulle ta den som bråker mest. Den som bråker mest har også en pute for å legge under hodeputa slik at den rister.

Jeg valgte den siste, for jeg tenkte at han vil stå opp og slå av den andre og legge seg igjen og tenkte at den som bråkte mest ville gjøre han våken.

Men nei, han slår den av. Situasjonen er virkelig fortvilende. Han er fullstendig i koma .

Hvis min er så kjapp at den ikke rekker å hoppe ned på gulvet så sovner han av igjen. Så jeg er inne før jeg legger meg og setter den et stykke unna hvis han har den på nattbordet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Ja, jeg ser den nå, og jeg er enig i det. Tusen takk skal du ha :-)

Ps. dette var ingen kritikk til nNckløsheletida - jeg spurte fordi jeg lurte på tilsvarende i min egen situasjon (dersom noen lurer på det..)

''jeg spurte fordi jeg lurte på tilsvarende i min egen situasjon (dersom noen lurer på det..)''

Det blir lettere å svare på det hvis du skriver noe om det. Slik det ble nå, så har jo jeg tatt over hele tråden din. Beklager det altså :-)

Kan du skrive noe om hva din situasjon gjelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''og jeg er lei av ikke å rekke bussen fordi jeg må bruke tid på å få deg opp''

Blir ikke det en måte å gi noen skyldfølelser på?

- "Det er min skyld at mamma ikke rekker bussen...... osv"

Eller kanskje det har noe med måten og tonen man sier det på?

Prøver å se forskjellen... Takk for svar!

Om det er tenåringens skyld at mamma ikke rekker bussen, er det ikke noe galt i år fortelle ham det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det. Mitt eneste håp nå er at faren er ferdig med pendlinga til sommeren og at prosjektet ikke blir forlenget, for jeg vet det vil fungere bedre når han er hjemme. Jeg har prøvd ALT, men jeg oppnår ikke samme respekten som han.

Et viktig moment er at far avkrever av sønnen at han viser respekt for mor. Enten far er til stedet eller ikke. En del av den respekten er å både legge seg og stå opp når du sier.

Utviser ikke sønnen den respekt som far forlanger, blir det torden og brak fra far så det merkes og huskes. Jo eldre gutter blir, jo viktigere er det at far er tydelig og kompromissløs på hvordan kvinner skal behandles. Aller viktigst deres mor.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...