Gå til innhold

Å få tenåringer til å forstå noe viktig


Gjest germinate

Anbefalte innlegg

Spill på difus skyldfølelse, den barnet/ungdommen har få muligheter til å forsvare seg eller ordne opp, er rått parti. En heftig variant er å gjøre barnet/ungdommen ansvarlig for den voksnes følelser og/eller hjelpesløshet.

"Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med deg!"

"Du gjør meg så bekymret at jeg ikke får sove om natten."

"Jeg gråter mye over deg."

"Jeg tror aldri jeg kan bli glad igjen (inneforstått pga deg)."

Sukk, stønn, lidende ansikt og tårer kan også brukes. Eller å gi den håpefulle noe som h*n ønsker seg, og si med trist stemme og bebreidende blikk; "Kan du ikke nå være grei?"

Slikt er kontraproduktivt. Hvordan i hele viden verden skal man forholde seg til en slik difus bebreidende masse.

Mye bedre å være konkret og tydelig. "Jeg finner meg ikke i at du går å forsyner deg med klær fra mitt skap uten å spørre. Plutselig står jeg uten noe riktig å ta på meg til et viktig møte med en kunde. Fortsetter du å gjøre dette må du betale meg dobbel pris for klærne du tar. Du må også betale for nye låsbare skap."

Foreldre skal henvende seg til sine barn med styrke og autoritet, ikke ynkende og klynkende. Har de håpefulle gjort noe de brude ha dårlig samvittighet for, bør de konfronteres med hva de har gjort. Så får den dårlige samvittigheten gå sin gang.

Men en strategi der man bruker dårlig samvittighet som straff og manipulasjon, er ille. Heller ikke bra på lang sikt. Det vil skade relasjonen og dessuten gi barnet et forvirret og frustrert forhold til både kritikk og samvittighet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • mariaflyfly

    6

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    4

  • PieLill

    4

  • Dorthe

    3

Gjest germinate

''jeg spurte fordi jeg lurte på tilsvarende i min egen situasjon (dersom noen lurer på det..)''

Det blir lettere å svare på det hvis du skriver noe om det. Slik det ble nå, så har jo jeg tatt over hele tråden din. Beklager det altså :-)

Kan du skrive noe om hva din situasjon gjelder?

Det går helt fint, og jeg har dessuten fått svar på spørsmålet mitt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhea Silvia

Ok, takk.Synd den ikke virker. Har oppdaget at han står opp igjen når jeg har sovnet.

Har dere mulighet til å stenge nettet på natta? Dersom det er på nett han er?

Forstår at det kan være et tveegga sverd å ikke vekke han og satse på at han ikke går på skolen, men kanskje av og til slik at det ikke går utover din jobb?

Avh av alderen hans, kan dere snakke med arbeidsgiver og sammen bli enige om at han ikke får jobbe så lenga han ikke følger opp skolen? Kan ikke tenke meg han gjør en god jobb om han ikke sover om natta.

Uten jobb, ingen penger, inndraging av lommepenger, samtale med skolepsykolog, lege, avtale med skolen om at pcen ikke skal taes med hjem osv.

Med jobb ( avh av alder): betale hjemme, ingen mat servert, ingen klær vaska, ingen aktiviteter betalt/sponsa.

Og klar melding, dette er resultatet av dine valg!

Og så strammes lommeboka...

Aner ikke om noe av det funker, men jeg hadde prøvd alle muligheter.

Belønningsmetoden kan jo være et alternativ Legg deg om kvelden, stå opp om morgenen, gjør ditt beste på skolen... og du får...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Har dere mulighet til å stenge nettet på natta? Dersom det er på nett han er?

Forstår at det kan være et tveegga sverd å ikke vekke han og satse på at han ikke går på skolen, men kanskje av og til slik at det ikke går utover din jobb?

Avh av alderen hans, kan dere snakke med arbeidsgiver og sammen bli enige om at han ikke får jobbe så lenga han ikke følger opp skolen? Kan ikke tenke meg han gjør en god jobb om han ikke sover om natta.

Uten jobb, ingen penger, inndraging av lommepenger, samtale med skolepsykolog, lege, avtale med skolen om at pcen ikke skal taes med hjem osv.

Med jobb ( avh av alder): betale hjemme, ingen mat servert, ingen klær vaska, ingen aktiviteter betalt/sponsa.

Og klar melding, dette er resultatet av dine valg!

Og så strammes lommeboka...

Aner ikke om noe av det funker, men jeg hadde prøvd alle muligheter.

Belønningsmetoden kan jo være et alternativ Legg deg om kvelden, stå opp om morgenen, gjør ditt beste på skolen... og du får...?

'' Forstår at det kan være et tveegga sverd å ikke vekke han og satse på at han ikke går på skolen, men kanskje av og til slik at det ikke går utover din jobb?''

Det går ikke utover jobben i særlig grad. Det er 10 min. mellom hver buss, men jeg bør helst ta den på et bestemt klokkeslett. Ellers har jeg flexitid, så krise er det ikke om jeg tar en senere buss heller, men det trenger ikke han å vite :-)

Det største problemet er de dagene han begynner sent på skolen. Da må jeg ringe hjem, men han hører ikke telefonen. Jeg kan ikke la være å vekke han. Det er for risikabelt. Da vil det gå nedom og hjem og det er ikke rette tiden for deg nå. Nå har han bare 1 år igjen på videregående og det er veldig viktig at han kommer seg gjennom det året på en grei måte, ellers vil han ødelegge fremtiden sin. Når han er ferdig, kan han gjøre hva vil. Enten jobbe, gå ett år på folkehøyskole. Jeg tror ihverfall at han skal ha seg en pause før han starter studier. Men videregående må han komme seg gjennom.

''Avh av alderen hans, kan dere snakke med arbeidsgiver og sammen bli enige om at han ikke får jobbe så lenga han ikke følger opp skolen?''

Nei, dette er ikke arbeidsgivers ansvar og jeg synes det er viktig at han ihverfall følger opp jobben. Dessuten ville jeg da ha gitt han et helt feil inntrykk av hva det vil si å ha en jobb.

'' Kan ikke tenke meg han gjør en god jobb om han ikke sover om natta. Uten jobb, ingen penger, inndraging av lommepenger, samtale med skolepsykolog, lege, avtale med skolen om at pcen ikke skal taes med hjem osv.''

Jeg tror han gjør en ok jobb. Ellers takk for tips.

''Med jobb ( avh av alder): betale hjemme, ingen mat servert, ingen klær vaska, ingen aktiviteter betalt/sponsa''

Han vasker mesteparten av klærne sine selv . Han har egen skittenkurv på rommet sitt og han er ikke borte vekk når det gjelder matlaging heller, så han vil neppe sulte :-) Alle aktivitetene han hadde har han sluttet med. Han er 18 år og det enste han gjør nå er å trene på et bittelite helsestudio. Vi betaler en sum så hele familien kan trene. Kan ikke nekte han å trene, da vil han bare bruke den tiden på pc i steden.

''Og klar melding, dette er resultatet av dine valg! Og så strammes lommeboka''

Han tjener penger selv, men det hender jo en sjelden gang at han får litt ekstra. Dette fordi både jeg og faren synes det er så positivt når han vil gjøre noe med venner istedenfor å sitte inne med pc, så akkurat dette er jo ikke så lett da :-)

'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Forstår at det kan være et tveegga sverd å ikke vekke han og satse på at han ikke går på skolen, men kanskje av og til slik at det ikke går utover din jobb?''

Det går ikke utover jobben i særlig grad. Det er 10 min. mellom hver buss, men jeg bør helst ta den på et bestemt klokkeslett. Ellers har jeg flexitid, så krise er det ikke om jeg tar en senere buss heller, men det trenger ikke han å vite :-)

Det største problemet er de dagene han begynner sent på skolen. Da må jeg ringe hjem, men han hører ikke telefonen. Jeg kan ikke la være å vekke han. Det er for risikabelt. Da vil det gå nedom og hjem og det er ikke rette tiden for deg nå. Nå har han bare 1 år igjen på videregående og det er veldig viktig at han kommer seg gjennom det året på en grei måte, ellers vil han ødelegge fremtiden sin. Når han er ferdig, kan han gjøre hva vil. Enten jobbe, gå ett år på folkehøyskole. Jeg tror ihverfall at han skal ha seg en pause før han starter studier. Men videregående må han komme seg gjennom.

''Avh av alderen hans, kan dere snakke med arbeidsgiver og sammen bli enige om at han ikke får jobbe så lenga han ikke følger opp skolen?''

Nei, dette er ikke arbeidsgivers ansvar og jeg synes det er viktig at han ihverfall følger opp jobben. Dessuten ville jeg da ha gitt han et helt feil inntrykk av hva det vil si å ha en jobb.

'' Kan ikke tenke meg han gjør en god jobb om han ikke sover om natta. Uten jobb, ingen penger, inndraging av lommepenger, samtale med skolepsykolog, lege, avtale med skolen om at pcen ikke skal taes med hjem osv.''

Jeg tror han gjør en ok jobb. Ellers takk for tips.

''Med jobb ( avh av alder): betale hjemme, ingen mat servert, ingen klær vaska, ingen aktiviteter betalt/sponsa''

Han vasker mesteparten av klærne sine selv . Han har egen skittenkurv på rommet sitt og han er ikke borte vekk når det gjelder matlaging heller, så han vil neppe sulte :-) Alle aktivitetene han hadde har han sluttet med. Han er 18 år og det enste han gjør nå er å trene på et bittelite helsestudio. Vi betaler en sum så hele familien kan trene. Kan ikke nekte han å trene, da vil han bare bruke den tiden på pc i steden.

''Og klar melding, dette er resultatet av dine valg! Og så strammes lommeboka''

Han tjener penger selv, men det hender jo en sjelden gang at han får litt ekstra. Dette fordi både jeg og faren synes det er så positivt når han vil gjøre noe med venner istedenfor å sitte inne med pc, så akkurat dette er jo ikke så lett da :-)

'

Jeg har ikke lest denne tråden, men tenkte jeg skulle kaste inn et element som mange kanskje ikke vil være enige i. Det høres ut som om sønnen din har dårlig opplevelse av mestring som følge av at han muligens har valgt ekstra vanskelige fag. Kan det være en ide å skaffe ham en leksehjelper/ekstralærer fra høsten av som kan hjelpe ham i de fagene han helst skulle hatt bedre karakter i? Og i såfall kan det kanskje være en ide å bruke noen dager i løpet av sommerferien å få oversikt over hva han trenger hjelp i.

Som du vel husker fra før, så er jeg tilhenger av å gjøre ganske mye for å få ungdom gjennom VGS på en måte som ikke begrenser deres muligheter altfor mye i forhold til hva de egentlig har forutsetninger for.

Jeg ville forøvrig ha brukt deler av sommeren til å jobbe med avhengigheten hans av nett/spill. Skal han gjøre noe i sommer som umuliggjør at han også har med pc? Hvis ikke, så hadde jeg prøvd å se etter slike muligheter.

Han er jo blitt stor slampen din, så det kommende året er nok siste året du bør holde styr på ham. Enig i at han helst bør gjøre noe annet året etter enn å gå direkte i gang med utdanning. Skal han i militæret? Hvis ikke, så finn på noe som gir han mulighet til å bli mer selvstendig - og ansvarlig ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er det en dårlig strategi, taktikk eller hva det nå heter, å spille på tenåringenes samvittighet for å få de til å lære noe viktig?''

Dersom tenåringen har gjort noe han bør ha dårlig samvittighet for, så er det så avgjort grunn til å påpeke dette. Ingen grunn til å fritas for dårlig samvittighet for f.eks. egoistiske eller ansvarsløse handlinger som går ut over andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Jeg har ikke lest denne tråden, men tenkte jeg skulle kaste inn et element som mange kanskje ikke vil være enige i. Det høres ut som om sønnen din har dårlig opplevelse av mestring som følge av at han muligens har valgt ekstra vanskelige fag. Kan det være en ide å skaffe ham en leksehjelper/ekstralærer fra høsten av som kan hjelpe ham i de fagene han helst skulle hatt bedre karakter i? Og i såfall kan det kanskje være en ide å bruke noen dager i løpet av sommerferien å få oversikt over hva han trenger hjelp i.

Som du vel husker fra før, så er jeg tilhenger av å gjøre ganske mye for å få ungdom gjennom VGS på en måte som ikke begrenser deres muligheter altfor mye i forhold til hva de egentlig har forutsetninger for.

Jeg ville forøvrig ha brukt deler av sommeren til å jobbe med avhengigheten hans av nett/spill. Skal han gjøre noe i sommer som umuliggjør at han også har med pc? Hvis ikke, så hadde jeg prøvd å se etter slike muligheter.

Han er jo blitt stor slampen din, så det kommende året er nok siste året du bør holde styr på ham. Enig i at han helst bør gjøre noe annet året etter enn å gå direkte i gang med utdanning. Skal han i militæret? Hvis ikke, så finn på noe som gir han mulighet til å bli mer selvstendig - og ansvarlig ;-)

''Det høres ut som om sønnen din har dårlig opplevelse av mestring som følge av at han muligens har valgt ekstra vanskelige fag''

Jeg er helt enig, men dette er fullt og helt hans eget valg. Vi rådet han til å gå elektro for på den linja hadde han hatt muligheter for å bygge på senere hvis han ønsket det. Han ville ikke det, til tross for at hans 2 nærmeste kamerater går den linja. Har var veldig opptatt av å ha studiespesialisering.

Det første året gikk det bra med han. Han har alltid mestret matte ganske bra uten å jobbe særlig mye for det, men han har fått hjelp av søstra før prøver. Så valgte han den vanskeligste mattegraden attpåtil (og søstra flyttet) og det tror jeg var en gedigen tabbe. Men han har ihvertfall ganske gode karakterer på alle avgangsfagene fra i fjor som blir stående på vitnemålet.

Og jeg tror det er flere ting som spiller inn. I høst ble det mye fravær på han. Dette fordi han ble gående uten medisiner i mange uker. Jeg brakk foten og kunne ikke hente dem på apoteket. Han lovte meg å hente dem hver dag, noe han glemte hver dag. Ekstremt sløv ja. Så ble han dårlig og dette hang i lenge.

Han begynte på medisiner igjen. Han økte dosen også, han ble frisk og blodprøvene er finere nå enn de noen gang har vært, men da var han kommet inn i en vond sirkel, han hadde gått glipp av mye, han hadde ikke søstra og han ga opp. Så nå føler han at han ligger på etterskudd, gir litt f... og havner enda mer på etterskudd. Karakterene har dalt nedover, men noen er ok. Noen må han sikkert forbedre på Bjørknes etter at han er ferdig med videregående.

'' Kan det være en ide å skaffe ham en leksehjelper/ekstralærer fra høsten av som kan hjelpe ham i de fagene han helst skulle hatt bedre karakter i? ''

Ja, dette er noe jeg har tenkt på lenge og nå har jeg endelig fått faren til å gå med på det også. Jeg er avhengig av at han er enig, for jeg har ikke råd til å sponse det alene. Så vi skal skaffe han en privatlærer i matte ihverfall.

''Og i såfall kan det kanskje være en ide å bruke noen dager i løpet av sommerferien å få oversikt over hva han trenger hjelp i''

Mest matte, tror jeg. Kanskje fysikk, men det er ikke sikkert. Han har nå bestemt seg for å kutte ut kjemi til neste år og det blir internasjonal engelsk isteden. Det tror jeg han vil mestre.

''Som du vel husker fra før, så er jeg tilhenger av å gjøre ganske mye for å få ungdom gjennom VGS på en måte som ikke begrenser deres muligheter altfor mye i forhold til hva de egentlig har forutsetninger for''

Jeg er helt enig med deg i det.

''Jeg ville forøvrig ha brukt deler av sommeren til å jobbe med avhengigheten hans av nett/spill. Skal han gjøre noe i sommer som umuliggjør at han også har med pc?''

han skal bli med til USA, men det er bare 2 uker. Ellers håper jeg han finner på mest mulig med kompiser. Han har en jobb, men det er i år som i fjor at de har ikke bruk for han på sommeren når det er rolig. Han har ikke gjort noe for å skaffe seg en annen jobb. Men han skal få male gjerde, hus og vi skal alltids finne på noe til han.

''Han er jo blitt stor slampen din, så det kommende året er nok siste året du bør holde styr på ham''

Jeg er enig i det, men det er for risikabelt å begynne med det før han er ferdig med videregående.

'' Enig i at han helst bør gjøre noe annet året etter enn å gå direkte i gang med utdanning. Skal han i militæret? ''

Han har veldig lyst, men er veldig i tvil om de vil ha han pga immunsvikten.

''Hvis ikke, så finn på noe som gir han mulighet til å bli mer selvstendig - og ansvarlig ;-)''

Jeg tror han hadde hatt godt av ett år på folkehøyskole. Hører at det er mange som skryter av det. Han er for skolelei til å begynne rett på studier, men veldig klar på at han skal ha en utdannelse. Han fikk jo ett år ekstra skolegang også pga. det året i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Det var det helt klart, for han protesterte nemlig når jeg sa at jeg måtte ta den ut tidligere nå. Han mente 23 var et passende tidpunkt, for da kunne han holde på til 24.00.

Tenker jeg skal prøve meg på kl. 22.00.

Skjønner ikke helt strategien her. Hvorfor ber du han ikke legge de elektroniske gadgets (mac/pc, iPad, iPhone) på det tidspunkt du mener han skal være uten? Det har jeg gjort med ønskert effekt i perioder det har gått over stokk og stein her i huset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Skjønner ikke helt strategien her. Hvorfor ber du han ikke legge de elektroniske gadgets (mac/pc, iPad, iPhone) på det tidspunkt du mener han skal være uten? Det har jeg gjort med ønskert effekt i perioder det har gått over stokk og stein her i huset :)

Jeg har sikkert ikke vært konsekvent nok. Vi tok fra han pc, men så har han skolepc. Telefonen har da aldri vært et problem.

Men nå har jeg bidratt til at denne tråden har sklidd noe voldsomt ut og dette er vel ikke psykiatri akkurat, så jeg stopper her. Jeg har fått flere gode råd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Jeg har sikkert ikke vært konsekvent nok. Vi tok fra han pc, men så har han skolepc. Telefonen har da aldri vært et problem.

Men nå har jeg bidratt til at denne tråden har sklidd noe voldsomt ut og dette er vel ikke psykiatri akkurat, så jeg stopper her. Jeg har fått flere gode råd :-)

Inn på hundre nyeste jeg, null kontroll på forum og tema som vanlig ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Inn på hundre nyeste jeg, null kontroll på forum og tema som vanlig ;-)

Jeg skylder ikke på deg. Jeg skylder på meg selv. Jeg vet heller ikke hvor gammel sønnen din er, men min erfaring er at det blir vanskeligere med kontroll jo eldre de blir. Min er attpåtil myndig.

Men NÅ skal jeg gi meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest germinate

''Er det en dårlig strategi, taktikk eller hva det nå heter, å spille på tenåringenes samvittighet for å få de til å lære noe viktig?''

Dersom tenåringen har gjort noe han bør ha dårlig samvittighet for, så er det så avgjort grunn til å påpeke dette. Ingen grunn til å fritas for dårlig samvittighet for f.eks. egoistiske eller ansvarsløse handlinger som går ut over andre.

Ok. Takk for råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Det går bare ikke dessverre. Slik han har vært i det siste nå, så vil han droppe helt ut med den metoden er jeg redd.

Da foreslår jeg at du kjøper deg en ropert og vekker ham på samme måte som faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kayia

Jeg skylder ikke på deg. Jeg skylder på meg selv. Jeg vet heller ikke hvor gammel sønnen din er, men min erfaring er at det blir vanskeligere med kontroll jo eldre de blir. Min er attpåtil myndig.

Men NÅ skal jeg gi meg :-)

Jeg trodde ikke du skyldte på meg :)

En siste herfra også: Min er 16 nå, og rutinen med at han la igjen elektroniske gadget på stua når han krøp til køys ligger et år tilbake i tid. Da hadde det sklidd helt ut mht tidsbruk på spill/ film/ chatting etc, og vi ønsket både å begrense og å få natt til å være chattefri. I ettertid har det holdt at vi har ropt opp at han skal slå av og køye, og avtalen er at elektronikk blir igjen på loftstua når han legger seg. Av en eller annen ukjent grunn overholder han dette ennå... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Jeg trodde det het martyr metoden. Oftest spilt av mødre.

Vet du noen bøker om temaet?

Du har helt rett, det heter martyrmetoden og brukes definitivt ikke bare av mødre. Derimot er det en velkjent hersketeknikk innenfor bl.a arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke du skyldte på meg :)

En siste herfra også: Min er 16 nå, og rutinen med at han la igjen elektroniske gadget på stua når han krøp til køys ligger et år tilbake i tid. Da hadde det sklidd helt ut mht tidsbruk på spill/ film/ chatting etc, og vi ønsket både å begrense og å få natt til å være chattefri. I ettertid har det holdt at vi har ropt opp at han skal slå av og køye, og avtalen er at elektronikk blir igjen på loftstua når han legger seg. Av en eller annen ukjent grunn overholder han dette ennå... ;-)

Broren min innførte tilsvarende rutiner da niesen min begynte i 9. kl. Da eksploderte plutselig aktiviteten hennes både via sms og fb - og det rant inn med sms halve natten. Hun måtte legge både pc og mobil på foreldrenes soverom før kl 23 hver kveld og en del andre foreldre innførte tilsvarende rutiner for å få stoppet den "nattlige aktiviteten" til ungdommene. Tror de opprettholdt denne regelen et halvt års tid - og etter det har det ikke vært nødvendig med så konkret grensesetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Broren min innførte tilsvarende rutiner da niesen min begynte i 9. kl. Da eksploderte plutselig aktiviteten hennes både via sms og fb - og det rant inn med sms halve natten. Hun måtte legge både pc og mobil på foreldrenes soverom før kl 23 hver kveld og en del andre foreldre innførte tilsvarende rutiner for å få stoppet den "nattlige aktiviteten" til ungdommene. Tror de opprettholdt denne regelen et halvt års tid - og etter det har det ikke vært nødvendig med så konkret grensesetting.

Samme som hos oss ja. Greit å få stoppet dette før det ble en uvane syns jeg. Husker jeg skrev her inne da det stod på som værst med spillingen hans, og var overrasket over hvor mange som mente jeg burde være fornøyd med at han satt hjemme og spilte framfor var ute og gjorde farsk. Her har nok vi vært strengere - noe vi også har fått høre ma-a-nge ganger ;-) Tror imidlertid bestemte grenser har bidratt til bedre vaner på slike områder jeg da - iallefall liker jeg å tro det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Et viktig moment er at far avkrever av sønnen at han viser respekt for mor. Enten far er til stedet eller ikke. En del av den respekten er å både legge seg og stå opp når du sier.

Utviser ikke sønnen den respekt som far forlanger, blir det torden og brak fra far så det merkes og huskes. Jo eldre gutter blir, jo viktigere er det at far er tydelig og kompromissløs på hvordan kvinner skal behandles. Aller viktigst deres mor.

mvh

''Utviser ikke sønnen den respekt som far forlanger, blir det torden og brak fra far så det merkes og huskes''

Fredager og mandager begynner han ikke på skolen før 10 min. over 10.00. Da har jeg vært på jobb i over 2 timer allerede, slik at jeg ikke kan kontrolere at han står opp. Jeg har pleid å ringe disse dagene, men han er så i svime at han ikke hører telefonen bestandig eller at han ikke vil høre den. Og når jeg endelig får tak i han, prater han i søvne også og kan senere begynne å anklage meg for at jeg ikke har vekket han.

Men nå har jeg laget en avtale om at både faren og jeg ringer. Så både fredagen og i dag, ringte jeg først. Deretter ringte faren (og da blir det mer torden og brak enn det jeg klarer å få til) og etter det igjen ringte jeg enda en gang for å være helt sikker på at han hadde stått opp. Jeg hører det nemlig på stemmen hans om han har stått opp eller ikke. Men jeg kan tenke meg at han kom for sent i dag. Da klokka var 9.45 sa han at han sto og smørte seg en brødskive og da var det bare 25 min. til første time. Riktignok tar det bare 10 min. å sykle til skolen, men allikevel.

Begynner å bli lei av å være vaktbikkje, men det ser ut til at jeg blir nødt til det enda ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Utviser ikke sønnen den respekt som far forlanger, blir det torden og brak fra far så det merkes og huskes''

Fredager og mandager begynner han ikke på skolen før 10 min. over 10.00. Da har jeg vært på jobb i over 2 timer allerede, slik at jeg ikke kan kontrolere at han står opp. Jeg har pleid å ringe disse dagene, men han er så i svime at han ikke hører telefonen bestandig eller at han ikke vil høre den. Og når jeg endelig får tak i han, prater han i søvne også og kan senere begynne å anklage meg for at jeg ikke har vekket han.

Men nå har jeg laget en avtale om at både faren og jeg ringer. Så både fredagen og i dag, ringte jeg først. Deretter ringte faren (og da blir det mer torden og brak enn det jeg klarer å få til) og etter det igjen ringte jeg enda en gang for å være helt sikker på at han hadde stått opp. Jeg hører det nemlig på stemmen hans om han har stått opp eller ikke. Men jeg kan tenke meg at han kom for sent i dag. Da klokka var 9.45 sa han at han sto og smørte seg en brødskive og da var det bare 25 min. til første time. Riktignok tar det bare 10 min. å sykle til skolen, men allikevel.

Begynner å bli lei av å være vaktbikkje, men det ser ut til at jeg blir nødt til det enda ett år.

''Begynner å bli lei av å være vaktbikkje, men det ser ut til at jeg blir nødt til det enda ett år.''

Iblant kunne man ønske seg at skolen lot foresntkomming og annet slurv få mer konsekvenser som igjensitting og parade.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Begynner å bli lei av å være vaktbikkje, men det ser ut til at jeg blir nødt til det enda ett år.''

Iblant kunne man ønske seg at skolen lot foresntkomming og annet slurv få mer konsekvenser som igjensitting og parade.

mvh

''Iblant kunne man ønske seg at skolen lot foresntkomming og annet slurv få mer konsekvenser som igjensitting og parade''

Han har gått ett år på en internasjonal skole og det var noe helt annet.

I starten omtalte han det de drev med som psykisk voldtekt, men etterhvert ble han positiv.

Hvis ikke alle leksene var gjort en dag, ble han innkalt til alvorlig samtale. Det hendte han ikke rakk å bli ferdig før han måtte legge seg. Alt foregikk jo på engelsk og derfor tok det lang tid. Men det var ingen kjære mor, leksene skulle være gjort.

Derfor ble han sittende lenge oppe enkelte kvelder for å bli ferdig med leksene. Da kunne han bli innkalt til alvorlig samtale fordi han så trøtt ut. Skolen begynte også mye tidligere enn her hjemme.

Så han måtte lære seg og jobbe konsentrert og raskere og det var ingen pc`spill der nede og han turte aldri komme for sent. Pc-spill ble det ikke tid til.

Jeg skulle nok ønske at det var mer slik på den norske skolen også ja.

Lærerne hadde forresten forskjellige måter å lære fra seg på. Lærerne der gikk gjennom stoffet først og så fikk de lekse i temaet etterpå. Her hjemme må de lære seg temaet på egenhånd, mens lærerne går gjennom stoffet etterpå.

Skolen der nede greide å få sønnen min så disiplinert som jeg aldri har sett han før. Han tok med seg dette hjem og det fortsatte en stund før det begynte å skli ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...