Gå til innhold

Grunnlag for å varsle BV?


Gjest Bekymret nabo

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret nabo

Vi har i lengre tid bekymret oss for en gutt i nabolaget på 16 år. Han sluttet skolen etter 10 klasse, og jobber nå som "hjelpemann" på en lastebil. Vi har sett at denne gutten har arbeidsdager på både 10 og 12 timer. Lastebilen drar rundt seks om morgenen og kommer sjelden hjem før 18.00 - 20.00 om kvelden. Etter dette er han ofte ute og vasker og gnir på lastebilen, med storvask som høytrykkspyling o.l på søndager. Han har ogs å ansvar for å kjøre lastebilen, ofte med henger, ut og inn av gårdsplassen og rygger på plass i veien. Likeledes kjører denne gutten med personbil ned til byen for å hente sin far (lastebilsjåføren), som har flyttet. Far flyttet ut i sommer, og da flyttet mor inn, sammen med en yngre bror og yngre halvbror. Senest i går fikk vi bekreftet det vi har hatt en mistanke om, at denne 16-åringen nå bor i garasjen. Som sagt, vi er bekymret for gutten. Er dette noe vi bør gå videre med, evt varsle Barnevernet? Eller er det vi som gjør en mygg til en elefant her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 306
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    115

  • mrxx

    52

  • Nord og ned

    32

  • skipohoi

    10

Mest aktive i denne tråden

Selvsagt bør barnevernet få vite om et barn som bor i en garasje, og jobber så mange timer i døget, og i tillegg kjører.

Med vennlig hilsen

''Selvsagt bør barnevernet få vite om et barn som bor i en garasje, og jobber så mange timer i døget, og i tillegg kjører.''

Tja, i min region bor tenåringsbarn vel så godt i "garasjen / uthuset / stabburet som 'innomhus'

Deltidsjobber er heller ikke å forakte, det være seg fra kl 4-8 eller 16-20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bekymret nabo

''Selvsagt bør barnevernet få vite om et barn som bor i en garasje, og jobber så mange timer i døget, og i tillegg kjører.''

Tja, i min region bor tenåringsbarn vel så godt i "garasjen / uthuset / stabburet som 'innomhus'

Deltidsjobber er heller ikke å forakte, det være seg fra kl 4-8 eller 16-20.

''Deltidsjobber er heller ikke å forakte, det være seg fra kl 4-8 eller 16-20.

''

Gutten går ikke på skole. Fulltidsjobb fra 06.00 til 18.00 - 10.00 mandag til fredag, noen ganger i helgene, samt storrengjøring av lastebil hver søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt bør barnevernet få vite om et barn som bor i en garasje, og jobber så mange timer i døget, og i tillegg kjører.

Med vennlig hilsen

Hm.... eldstedatra mi drømmer om å flytte inn i den flotte garasjeleiligheten min når hun blir 16, men jeg skjønner at jeg kan bli meldt til barnevernet for det :P

Kanskje gutten ELSKER jobben sin? Mange gutter i den alderen digger alt av motorkjøretøy og har det som hobby...

Det eneste jeg ville satt fingeren på, er det at han får lov å kjøre alene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Arbeidstiden hans er jeg ikke bekymret for.

Derimot er jeg bekymret for at han kjører bil med fars velsignelse. Jeg støtter en bekymringsmelding til BV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Det som bekymrer meg er om 16 åringen kjører bil ned til byen alene. Står du opp halv 6 og ser dette selv, eller er det "rykter"?

Å være hjelpegutt 12-14 timer i en lastebil har ingen 16- åringer vondt av, han er trolig meget interessert i lastebil. Å campe i en innreda garasjehems er vel heller ingen problem, jeg har en kamerat som er 38 år og som fortsatt bor med far og mor.

Jeg vet hva som er verst...

En burde vel bare være glad at en ungdom har en sunn interesse, og viser arbeidslyst og - evne. Hvorfor prøve å "drepe" det, dette er vel ingen sak for barnevernet, men heller politiet om han kjører bil som 16 åring. Det er ved et eventuellt uhell at han da er ute å kjøre pga forsikringen vil bli kraftig avkorta.

Snakk med guttens far om denne bilkjøringa først og fremst. Fortsetter det- får du vurdere risikoen for uhell klokken 6 om morgonen når de fleste sover. Det er ikke alltid hensiktsmessig å være "paragrafryttere"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Selvsagt bør barnevernet få vite om et barn som bor i en garasje, og jobber så mange timer i døget, og i tillegg kjører.''

Tja, i min region bor tenåringsbarn vel så godt i "garasjen / uthuset / stabburet som 'innomhus'

Deltidsjobber er heller ikke å forakte, det være seg fra kl 4-8 eller 16-20.

En 16-åring som jobber mellom 12 og 16 timer i døgnet? Altså, omtrent dobbelt skift hver dag?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Deltidsjobber er heller ikke å forakte, det være seg fra kl 4-8 eller 16-20.

''

Gutten går ikke på skole. Fulltidsjobb fra 06.00 til 18.00 - 10.00 mandag til fredag, noen ganger i helgene, samt storrengjøring av lastebil hver søndag.

Litt usikkerhet rundt dette med garasje ser jeg... er det en garasje garasje, eller en leilighet?

Støtter uansett å melde det til barnevernet! Det med kjøringen er ikke greit altså... det sier mye om foreldrenes holdninger.

Ifht i å arbeide lenge og mye, så synes jeg ikke det er så ille. Det er jo ikke alle som passer til å gå på skole. Før i tiden dro jo disse gutta til sjøs, nå finnes det ikke så mange sånne muligheter lenger. Sånn sett er han jo heldig som får sjansen til å virkelig stå på, og ikke sitter inne og spiller dataspill hele dagen feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bekymret nabo

Hei,

Det som bekymrer meg er om 16 åringen kjører bil ned til byen alene. Står du opp halv 6 og ser dette selv, eller er det "rykter"?

Å være hjelpegutt 12-14 timer i en lastebil har ingen 16- åringer vondt av, han er trolig meget interessert i lastebil. Å campe i en innreda garasjehems er vel heller ingen problem, jeg har en kamerat som er 38 år og som fortsatt bor med far og mor.

Jeg vet hva som er verst...

En burde vel bare være glad at en ungdom har en sunn interesse, og viser arbeidslyst og - evne. Hvorfor prøve å "drepe" det, dette er vel ingen sak for barnevernet, men heller politiet om han kjører bil som 16 åring. Det er ved et eventuellt uhell at han da er ute å kjøre pga forsikringen vil bli kraftig avkorta.

Snakk med guttens far om denne bilkjøringa først og fremst. Fortsetter det- får du vurdere risikoen for uhell klokken 6 om morgonen når de fleste sover. Det er ikke alltid hensiktsmessig å være "paragrafryttere"...

''Det som bekymrer meg er om 16 åringen kjører bil ned til byen alene. Står du opp halv 6 og ser dette selv, eller er det "rykter"?

''

Nei, dett er observert ved selvsyn. Han kjører ut for å hente far + - seks, da går jeg ut med hunden. Kommer tilbake med far idet jeg enten kommer tilbake fra luftetur, eller når jeg går til bussen. Dette er ikke løse rykter. De kjører også forbi mitt vindu mellom seks og åtte på kbvelden. Da har jeg ved selvsyn sett gutt kjøre far til byen og komme alene hjem etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de fleste andre så reagerer jeg også mest på at guttungen kjører bil. At han "bor" i garasjen trenger ikke bety annet enn at han har et rom eller en liten leilighet der hvor han koser seg i ro og fred. Lange arbeidsdager - tja, før i tiden dro ungdom som var yngre enn ham på sjøen med laaaange arbeidsdager uten å ta noen skade av det. Guttunger på den alderen elsker gjerne biler og denslags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det som bekymrer meg er om 16 åringen kjører bil ned til byen alene. Står du opp halv 6 og ser dette selv, eller er det "rykter"?

''

Nei, dett er observert ved selvsyn. Han kjører ut for å hente far + - seks, da går jeg ut med hunden. Kommer tilbake med far idet jeg enten kommer tilbake fra luftetur, eller når jeg går til bussen. Dette er ikke løse rykter. De kjører også forbi mitt vindu mellom seks og åtte på kbvelden. Da har jeg ved selvsyn sett gutt kjøre far til byen og komme alene hjem etterpå.

Det der bør du melde til politiet, før han dreper noen. Han har ikke førerkort, åpenbart.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikkerhet rundt dette med garasje ser jeg... er det en garasje garasje, eller en leilighet?

Støtter uansett å melde det til barnevernet! Det med kjøringen er ikke greit altså... det sier mye om foreldrenes holdninger.

Ifht i å arbeide lenge og mye, så synes jeg ikke det er så ille. Det er jo ikke alle som passer til å gå på skole. Før i tiden dro jo disse gutta til sjøs, nå finnes det ikke så mange sånne muligheter lenger. Sånn sett er han jo heldig som får sjansen til å virkelig stå på, og ikke sitter inne og spiller dataspill hele dagen feks.

''Ifht i å arbeide lenge og mye, så synes jeg ikke det er så ille. Det er jo ikke alle som passer til å gå på skole. Før i tiden dro jo disse gutta til sjøs, nå finnes det ikke så mange sånne muligheter lenger. ''

Nettopp. Tidligere var dette en reell mulighet. Nå er det ikke det. Hvis man ikke går på skolen etter 16 år, så er det meget stor sjanse for at man dør tidlig, og for at man blir ufør lenge før pensjonsalderen. Det er dette denne 16-åringen blir "dømt" til.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bekymret nabo

Hm.... eldstedatra mi drømmer om å flytte inn i den flotte garasjeleiligheten min når hun blir 16, men jeg skjønner at jeg kan bli meldt til barnevernet for det :P

Kanskje gutten ELSKER jobben sin? Mange gutter i den alderen digger alt av motorkjøretøy og har det som hobby...

Det eneste jeg ville satt fingeren på, er det at han får lov å kjøre alene....

''eldstedatra mi drømmer om å flytte inn i den flotte garasjeleiligheten min når hun blir 16, men jeg skjønner at jeg kan bli meldt til barnevernet for det :P''

Her er det summen av flere faktorer som er det avgjørende. Jeg regner med at du har innlagt vann og strøm i garasjeleiligheten? Isolert? Godkjent som bolig, i hht f.eks brannforskrifter?

Det er forskjell på "garasje" og "garasje-leilighet" godkjent for boligbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.... eldstedatra mi drømmer om å flytte inn i den flotte garasjeleiligheten min når hun blir 16, men jeg skjønner at jeg kan bli meldt til barnevernet for det :P

Kanskje gutten ELSKER jobben sin? Mange gutter i den alderen digger alt av motorkjøretøy og har det som hobby...

Det eneste jeg ville satt fingeren på, er det at han får lov å kjøre alene....

''Hm.... eldstedatra mi drømmer om å flytte inn i den flotte garasjeleiligheten min når hun blir 16, men jeg skjønner at jeg kan bli meldt til barnevernet for det :P

Kanskje gutten ELSKER jobben sin? Mange gutter i den alderen digger alt av motorkjøretøy og har det som hobby...

Det eneste jeg ville satt fingeren på, er det at han får lov å kjøre alene.... – togli''

Jeg antar det ikke er snakk om en leilighet, men en garasje, siden det blir nevnt.

Selv om "gutten elsker det", så er 80 timers arbeidsuker faktisk strengt forbudt - selv for voksne. Med god grunn.

Ikke bare det, ved å holde han vekke fra skolen, så er denne gutten på toppen av "vil bli ufør og dø veldig tidlig"-statistikken.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ifht i å arbeide lenge og mye, så synes jeg ikke det er så ille. Det er jo ikke alle som passer til å gå på skole. Før i tiden dro jo disse gutta til sjøs, nå finnes det ikke så mange sånne muligheter lenger. ''

Nettopp. Tidligere var dette en reell mulighet. Nå er det ikke det. Hvis man ikke går på skolen etter 16 år, så er det meget stor sjanse for at man dør tidlig, og for at man blir ufør lenge før pensjonsalderen. Det er dette denne 16-åringen blir "dømt" til.

Med vennlig hilsen

Jeg ser poenget ditt.

Og jeg er enig at det som beskrives er vel i overkant for mye... Synes bare ikke at det i seg selv er verd å melde til BV om, men kombinasjonen her gjør at jeg synes å melde i fra virker som en riktig avgjørelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''eldstedatra mi drømmer om å flytte inn i den flotte garasjeleiligheten min når hun blir 16, men jeg skjønner at jeg kan bli meldt til barnevernet for det :P''

Her er det summen av flere faktorer som er det avgjørende. Jeg regner med at du har innlagt vann og strøm i garasjeleiligheten? Isolert? Godkjent som bolig, i hht f.eks brannforskrifter?

Det er forskjell på "garasje" og "garasje-leilighet" godkjent for boligbruk.

Jo, men det skrev du ingenting om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget ditt.

Og jeg er enig at det som beskrives er vel i overkant for mye... Synes bare ikke at det i seg selv er verd å melde til BV om, men kombinasjonen her gjør at jeg synes å melde i fra virker som en riktig avgjørelse.

''Jeg ser poenget ditt.

Og jeg er enig at det som beskrives er vel i overkant for mye... Synes bare ikke at det i seg selv er verd å melde til BV om, men kombinasjonen her gjør at jeg synes å melde i fra virker som en riktig avgjørelse. – mussa''

Jeg tenker på denne ungdommen, som risikerer å bli voksen uten noen som helst utdanning (en 16-åring vet ikke mye), og vil bli fordømt til dårlige jobber og (statistisk) dårlige helseutsikter resten av livet.

Jeg synes ungdommen fortjener bedre.

Og å ringe til BV er ikke nødvendigvis noe negativt - de kan hjelpe med løsninger.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hm.... eldstedatra mi drømmer om å flytte inn i den flotte garasjeleiligheten min når hun blir 16, men jeg skjønner at jeg kan bli meldt til barnevernet for det :P

Kanskje gutten ELSKER jobben sin? Mange gutter i den alderen digger alt av motorkjøretøy og har det som hobby...

Det eneste jeg ville satt fingeren på, er det at han får lov å kjøre alene.... – togli''

Jeg antar det ikke er snakk om en leilighet, men en garasje, siden det blir nevnt.

Selv om "gutten elsker det", så er 80 timers arbeidsuker faktisk strengt forbudt - selv for voksne. Med god grunn.

Ikke bare det, ved å holde han vekke fra skolen, så er denne gutten på toppen av "vil bli ufør og dø veldig tidlig"-statistikken.

Med vennlig hilsen

Ang arbeid, så spørs det i hvor stor grad dette er "arbeid" eller "hobby".... Det finnes ikke restriksjoner på i hvor stor grad man kan drive med hobbyen sin....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...