Gå til innhold

Grunnlag for å varsle BV?


Gjest Bekymret nabo

Anbefalte innlegg

Dette er det som står i hovedinnlegget:

''Vi har sett at denne gutten har arbeidsdager på både 10 og 12 timer. Lastebilen drar rundt seks om morgenen og kommer sjelden hjem før 18.00 - 20.00 om kvelden. Etter dette er han ofte ute og vasker og gnir på lastebilen, med storvask som høytrykkspyling o.l på søndager. ''

Med vennlig hilsen

''Vi har sett at denne gutten har arbeidsdager på både 10 og 12 timer''

Med mindre trådstaret har stalket og fulgt etter bilen hele dagen, sier det seg selv at han/hun umulig kan ha sett dette.

Bruk hue, i den grad du har noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 306
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    115

  • mrxx

    52

  • Nord og ned

    32

  • skipohoi

    10

Mest aktive i denne tråden

Dette er det som står i hovedinnlegget:

''Vi har sett at denne gutten har arbeidsdager på både 10 og 12 timer. Lastebilen drar rundt seks om morgenen og kommer sjelden hjem før 18.00 - 20.00 om kvelden. Etter dette er han ofte ute og vasker og gnir på lastebilen, med storvask som høytrykkspyling o.l på søndager. ''

Med vennlig hilsen

Og hvorfor skriver du forresten 14-16 timer nedover hele tråden, når trådstaret skriver 10-12?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det sier egentlig sitt hva slags fremtid han går til hvis det ikke er et problem at han jobber 14-16 timer i døgnet...''

Trådstarter sier at bilen hentes og parkeres med 14-16 timers mellomrom, og har åpenbart ikke anelse om hvor lang tid arbeidet tar. Hvis du kunne gidde å lese, ville du spart deg selv og andre for så mye tøvpreik.

''Trådstarter sier at bilen hentes og parkeres med 14-16 timers mellomrom''

Skulle vært 12-14 timers mellomrom. Jeg var et øyeblikk dum nok til å ta dine løgner for god fisk.

Bare å beklage, burde visst bedre. Skal ikke gjenta seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Han jobber neppe 14 timer i strekk. Vi får tro de har en real matpause i løpet av dagen + at guttungen antagelig sitter på hos far i kanskje flere timer tilsammen.''

Jepp, det virker jo urimelig at han har en far som orker å jobbe 14 timer daglig også. I følge Sør skulle han jo vært uførerygdet eller dau for lengst.

Trådstarter ser jo bare at lastebilen hentes og parkeres, ikke hvor mange timer den blir kjørt.

''Trådstarter ser jo bare at lastebilen hentes og parkeres, ikke hvor mange timer den blir kjørt.''

Vi aner heller ikke hvordan forholdet mellom far og sønn er - så for alt vi vet kan han tilbringe hele dagen i kvalitetstid med sin far og samtidig lære mye om den virksomheten de driver. Han burde selvfølgelig fått et papir på det, men det blir det kanskje en mulighet for etterhvert. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mener nå jeg da

''Jeg har møtt noen av det slaget som har klart seg utmerket i livet uten særlig til utdanning, fordi de har fått lov til å jobbe med noe til er flinke til.''

Nettopp. Det er ensten ufatterlig at det fortsatt finnes voksne folk som ikke har fått med seg at det nettopp er praktisk arbeid fremfor kjedelig skoleteori som veldig mange unge trenger.

Jeg er en av de som fikk for dårlig utdannelse og jeg kan ikke se at det har gitt meg noen fordeler , dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mener nå jeg da

De kan jo ha flere førere, og gutten kan jobbe selv om bilen står stillle. Faktisk så er det trolig da han jobber mest.

Med vennlig hilsen

Er så enig i alt du skriver. En far som lar en 16 åring kjøre bil, har jeg liten tro på som "arbeidsgiver"også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Trådstarter ser jo bare at lastebilen hentes og parkeres, ikke hvor mange timer den blir kjørt.''

Vi aner heller ikke hvordan forholdet mellom far og sønn er - så for alt vi vet kan han tilbringe hele dagen i kvalitetstid med sin far og samtidig lære mye om den virksomheten de driver. Han burde selvfølgelig fått et papir på det, men det blir det kanskje en mulighet for etterhvert. :o)

''Vi aner heller ikke hvordan forholdet mellom far og sønn er - så for alt vi vet kan han tilbringe hele dagen i kvalitetstid med sin far og samtidig lære mye om den virksomheten de driver. Han burde selvfølgelig fått et papir på det, men det blir det kanskje en mulighet for etterhvert. :o) – Lillemus''

Med en far som lar ham bryte minst to lover?

Og hvis man skal drive en virksomhet, så krever det (i de aller fleste tilfellene) mer enn 9-10 år på skolebenken.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som fikk for dårlig utdannelse og jeg kan ikke se at det har gitt meg noen fordeler , dessverre.

''Jeg er en av de som fikk for dårlig utdannelse og jeg kan ikke se at det har gitt meg noen fordeler , dessverre. – Mener nå jeg da''

Nei, jeg kjenner flere som har opplevd akkurat det, og flere av dem er bitre fordi nå som de er eldre, og kroppen ikke fungerer som før, så står de med langt færre jobbmuligheter.

Jeg mener selvsagt ikke at alle skal "tvinges" til å gjennomføre universitetsutdanning, men jeg mener at det er meget hensiktsmessig å ha lengre skolegang enn det man har som 16-åring.

Ikke bare det, å jobbe 14-16 timer i døgnet er langt mer enn arbeidsmiljøloven tillater, men det er jo flere her som ikke bryr seg om å følge lover, dessverre.

Håper det går bra med deg!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha startet med å snakke med gutten og foreldrene om bilkjøringen. Dersom den ikke opphører umiddelbart, så ville jeg enten ha meldt det til politiet eller varslet barnevernet.

Når det gjelder resten av det du forteller, så er det umulig å vite om dette er et bra eller dårlig opplegg for gutten. Det er et _mye_ bedre alternativ enn at han henger ute i tvilsomme miljøer (som dessverre ikke er så uvanlig i den alderen), men hvorvidt kvaliteten på den omsorgen han mottar fra foreldrene er god nok, kan ikke vurderes uten å vite hva som er begrunnelsen for at han ikke går på skole men i stedet er i jobb.

Hvorfor ikke forsøke å komme i dialog med gutten?

Generelt sett så er det selvfølgelig bedre å varsle barnevernet om din bekymring en gang for mye enn en for lite (dessverre under forutsetning av at familien i såfall møtes av kompentente barnevernsansatte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ifht i å arbeide lenge og mye, så synes jeg ikke det er så ille. Det er jo ikke alle som passer til å gå på skole. Før i tiden dro jo disse gutta til sjøs, nå finnes det ikke så mange sånne muligheter lenger. ''

Nettopp. Tidligere var dette en reell mulighet. Nå er det ikke det. Hvis man ikke går på skolen etter 16 år, så er det meget stor sjanse for at man dør tidlig, og for at man blir ufør lenge før pensjonsalderen. Det er dette denne 16-åringen blir "dømt" til.

Med vennlig hilsen

''Hvis man ikke går på skolen etter 16 år, så er det meget stor sjanse for at man dør tidlig, og for at man blir ufør lenge før pensjonsalderen. Det er dette denne 16-åringen blir "dømt" til.''

Tror nok de fleste som har såpass med tæl som en 16-åring som jobber så mye og er initiativrik ender opp godt nok.

Kanskje det er neste Røkke :)

Jeg mener (som alle andre her) at den ulovlige bilkjøringen ikke er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis man ikke går på skolen etter 16 år, så er det meget stor sjanse for at man dør tidlig, og for at man blir ufør lenge før pensjonsalderen. Det er dette denne 16-åringen blir "dømt" til.''

Tror nok de fleste som har såpass med tæl som en 16-åring som jobber så mye og er initiativrik ender opp godt nok.

Kanskje det er neste Røkke :)

Jeg mener (som alle andre her) at den ulovlige bilkjøringen ikke er ok.

Og de ulovlige arbeidstimene? Det er langt utover det som er lov.

Det er vel ikke slik at man skal velge hvilke lover man gidder følge?

Med vennlig hilsen, og godt nyttår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha startet med å snakke med gutten og foreldrene om bilkjøringen. Dersom den ikke opphører umiddelbart, så ville jeg enten ha meldt det til politiet eller varslet barnevernet.

Når det gjelder resten av det du forteller, så er det umulig å vite om dette er et bra eller dårlig opplegg for gutten. Det er et _mye_ bedre alternativ enn at han henger ute i tvilsomme miljøer (som dessverre ikke er så uvanlig i den alderen), men hvorvidt kvaliteten på den omsorgen han mottar fra foreldrene er god nok, kan ikke vurderes uten å vite hva som er begrunnelsen for at han ikke går på skole men i stedet er i jobb.

Hvorfor ikke forsøke å komme i dialog med gutten?

Generelt sett så er det selvfølgelig bedre å varsle barnevernet om din bekymring en gang for mye enn en for lite (dessverre under forutsetning av at familien i såfall møtes av kompentente barnevernsansatte).

Hei,

Når barnet både får kjøre bil (med det ansvaret det medfører mtp på å skade andre), og blir satt til å jobbe 80 timer i uken, så er det jo rimelig sannsynlig at foreldrene ikke er helt i vater?

I flere innlegg blir det fremstilt som "enten jobber han 80 timer i uken, eller så spiller han dataspil/doper seg", men det går (som også andre har påpekt) fint an for ham å jobbe 37,5 timer i uken, og/eller få hjelp til skolegang.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og de ulovlige arbeidstimene? Det er langt utover det som er lov.

Det er vel ikke slik at man skal velge hvilke lover man gidder følge?

Med vennlig hilsen, og godt nyttår

Det er vel ikke bevist her at han faktisk jobber alle timene, vel? Bare noen observasjoner om når de drar og kommer tilbake?

Ellers synes jeg ikke det er bekymringsverdig at en 16-åring jobber litt mye så lenge det er frivillig. Sannsynligheten for dårlig helse osv er nok mye større ved gaming halve døgnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Hei,

Når barnet både får kjøre bil (med det ansvaret det medfører mtp på å skade andre), og blir satt til å jobbe 80 timer i uken, så er det jo rimelig sannsynlig at foreldrene ikke er helt i vater?

I flere innlegg blir det fremstilt som "enten jobber han 80 timer i uken, eller så spiller han dataspil/doper seg", men det går (som også andre har påpekt) fint an for ham å jobbe 37,5 timer i uken, og/eller få hjelp til skolegang.

Med vennlig hilsen

Enig når det gjelder å kjøre bil, men jobbinga kan også vre en hobby, noe han elsker å holde på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig når det gjelder å kjøre bil, men jobbinga kan også vre en hobby, noe han elsker å holde på med.

''Enig når det gjelder å kjøre bil, men jobbinga kan også vre en hobby, noe han elsker å holde på med. – Nickløsheletida''

Enig, men ville ikke du vært bekymret hvis din unge avbrøt skolegangen etter 10. klasse, og drev med hobbyen 80 (!) timer i uken?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke bevist her at han faktisk jobber alle timene, vel? Bare noen observasjoner om når de drar og kommer tilbake?

Ellers synes jeg ikke det er bekymringsverdig at en 16-åring jobber litt mye så lenge det er frivillig. Sannsynligheten for dårlig helse osv er nok mye større ved gaming halve døgnet...

''Det er vel ikke bevist her at han faktisk jobber alle timene, vel? Bare noen observasjoner om når de drar og kommer tilbake?

Ellers synes jeg ikke det er bekymringsverdig at en 16-åring jobber litt mye så lenge det er frivillig. Sannsynligheten for dårlig helse osv er nok mye større ved gaming halve døgnet... – Katt-ja''

Det står arbeidsdager på 10-12 timer, og jobbing på bilen etterpå.

Men hvorfor skal man sette det opp mot "gaming"? Det er selvsagt bedre å jobbe enn å ta heroin, men det betyr ikke at det er OK å jobbe 16 timer i døgnet, og ende opp som voksen uten utdanning.

For etter en del år vil så mye jobbing ofte føre til at man ikke har samme fysikk lengre, og hva skal man gjøre da? Det er en av hovedårsakene til at folk som bare har grunnskolen så ofte ender som uføre - fordi de ikke har mulighet til jobber når de blir eldre. I dag trenger nesten alt fagbrev eller høyere.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Når barnet både får kjøre bil (med det ansvaret det medfører mtp på å skade andre), og blir satt til å jobbe 80 timer i uken, så er det jo rimelig sannsynlig at foreldrene ikke er helt i vater?

I flere innlegg blir det fremstilt som "enten jobber han 80 timer i uken, eller så spiller han dataspil/doper seg", men det går (som også andre har påpekt) fint an for ham å jobbe 37,5 timer i uken, og/eller få hjelp til skolegang.

Med vennlig hilsen

''Når barnet både får kjøre bil (med det ansvaret det medfører mtp på å skade andre), og blir satt til å jobbe 80 timer i uken, så er det jo rimelig sannsynlig at foreldrene ikke er helt i vater?''

Jeg er kritisk til at gutten får kjøre bil, og skjønner ikke hvorfor ikke naboene for lengst har påpekt dette. Når det er sagt, så foregår jo tilsvarende på mange avsidesliggende steder i landet (og på gårdsbruk) jevnlig. Dessverre.

Vi vet ikke hvor mange timer gutten jobber i løpet av uka. Vi vet ikke engang hva han reelt sett tilbringer dagene med, for alt vi vet kan han være i et opplegg som er både gjennomtenkt og planlagt med hjelp av kompetente folk.

''I flere innlegg blir det fremstilt som "enten jobber han 80 timer i uken, eller så spiller han dataspil/doper seg", men det går (som også andre har påpekt) fint an for ham å jobbe 37,5 timer i uken, og/eller få hjelp til skolegang.''

Det er ofte langt mellom ideal og realitet når det gjelder ungdom som enten er skoleleie eller har lærevansker. Det er ikke slik at flertallet av dem gis gode tilbud fra skolesystemet; det er et enormt frafall fra vgs (husker ikke tallet i farten) og det er svær mangel på lærebedrifter. Det er heller ingen andre offentlige instanser som har mye å tilby til de som ikke vil gå på skolen.

Vi vet ikke om denne gutten vil eller ikke vil gå på skole, vi vet heller ikke om det opplegget han driver med nå er godt gjennomtenkt eller ikke. Jeg er uenig i din kategoriske fordømmelse av det vi har fått beskrevet (med unntak av bilkjøringen), og mener det kan være greit å holde muligheten åpen for at dette er et opplegg som gir ungdommen stor opplevelse av mestring og ok livskvalitet. Vi vet det ikke.

Det vi derimot vet, er at hans bilkjøring bør stoppes umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Enig når det gjelder å kjøre bil, men jobbinga kan også vre en hobby, noe han elsker å holde på med. – Nickløsheletida''

Enig, men ville ikke du vært bekymret hvis din unge avbrøt skolegangen etter 10. klasse, og drev med hobbyen 80 (!) timer i uken?

Med vennlig hilsen

Selvsagt ville jeg det, men jeg ville synes det var bedre at han drev med dette enn at han satt timesvis forran skjermen. Kan vel hende det blir en kommende lastebilsjåfør eller bilmekaniker dette da og vi trenger jo dem også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ville jeg det, men jeg ville synes det var bedre at han drev med dette enn at han satt timesvis forran skjermen. Kan vel hende det blir en kommende lastebilsjåfør eller bilmekaniker dette da og vi trenger jo dem også :-)

''Selvsagt ville jeg det, men jeg ville synes det var bedre at han drev med dette enn at han satt timesvis forran skjermen. Kan vel hende det blir en kommende lastebilsjåfør eller bilmekaniker dette da og vi trenger jo dem også :-) – Nickløsheletida''

Men det er jo veldig mange andre muligheter enn at han sitter 16 timer foran skjermen.

Før i tiden var det du nevner en reell mulighet. Nå blir bilmekanikere utdannet på videregående skoler, med mye teori og veldig mange internasjonale standarder man skal sette seg inn i.

Jeg har relativt høy utdanning innen ingeniørfag, og selv jeg ble overrasket da jeg sjekke hva dagens elektrikerlærlinger må kunne av matematikk, formler, og ikke minst teoretisk kunnskap om lover og internasjonale regulativ.

Det har endret seg siden "da vi var unge". Derfor er jeg så opptatt av at folk ikke skal falle utenfor på denne måten.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...