Gå til innhold

Overnatting hos det motsatte kjønn


Gjest Hilsen en mor som lurer på alt dette her.

Anbefalte innlegg

Gjest Hilsen en mor som lurer på alt dette her.

Hei!

Hvis ens barn vil overnatte i tenårene hos det motsatte kjønn og da noen som etter antall sms for meg kan synes som en kjæreste, hva sier man så?

Jeg sa Nei hvis jeg ikke kan ringe foreldrene, ikke snakk om å dra dit på overnatting. (personen kom hit en kveld, avleverte en gave og gikk vist inn hageinngangen?)

Min mann sa Nei, overnatting er uaktuelt!

Mitt barn sa "javel" så dro ikke dit, for 20 min kjøring fra der vi bor.

I dag tenkte jeg at, så rart at mitt barn vil overnatte hos en 4 år eldre tenåing, kanskje kjæreste, da jeg spurte fikk jeg beskjed om at ønsket et vist privatliv, jeg trakk meg så tilbake og tenkte "selvsagt".

I dag har jeg tenkt, at spurte jo og godtok svar, men altså hva er rimelig, et barn på 14 år, jeg kjenner ikke denne andre tenåringen som muligens er en kjæreste av min,

Jeg trenger et fornuftig svar på når man som fornuftige foreldre, med rimelighet nekter sitt barn overnatting i et fremmed hus, særlig når man ikke får lov å ringe familien?

Bør jeg ikke som mor til et 14 årig gammelt barn ha rett til å vite adresse, samt om det er tryggt, samt hvilken relasjon det er snakk om?

Mitt barn har også autisme, man merker det ikke så godt, men barnet mitt var 8 år da de mente dette på BUP, slik at jeg føler da et enda større ansvar for å beskytte. Selv ser jeg kun en "forelsket" tenåring, som sitter på facebook og virker svært lite autistisk. Ja flink og pliktoppfyllende med skolen og derfor tenker jeg at vi som foreldre må være rimelige og rettferdige og ikke nekte for å nekte.

Men jeg var selv ikke 14 år med ønske om selskap om natten?

Så jeg er meget takknemlig for fornuftige innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Kalevaala

    6

  • frosken

    4

  • Lillemus

    3

  • Madelenemie

    2

Dere gjorde det helt rette. Et barn på 14 år trenger ikke overnatte hos en av det motsatte kjønn. Og hva skal nå egentlig en 18-åring med et barn på 14? Om det hadde vært snakk om et av mine barn hadde svaret vært akkurat det samme. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjorten år!! Den fire år eldre kjæresten risikerer tiltale! Det er da for saft inderlig suse ikke noe å lure på! SELVFØLGELIG sier man NEI til sånt. Den seksuelle lavalder i Norge er 16 år. Og du bør snakke med avkommet ditt om både dette og om prevansjon.

Overnatting hos kjæreste eller kjæreste her skjer ikke før etter fylte 18 år. Med egen erfaring i hvor utrolig for tidlig og for lite voksenkontoll og støtte det er i sånt. Hadde det vært noen dver som sa NEI på mine vegne den gangen.. jeg skulle knuseklemt dem i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere gjorde det helt rette. Et barn på 14 år trenger ikke overnatte hos en av det motsatte kjønn. Og hva skal nå egentlig en 18-åring med et barn på 14? Om det hadde vært snakk om et av mine barn hadde svaret vært akkurat det samme. :o)

Hei!

Å takk.

Jeg føler meg så rådvill og alene, og jeg vil være snill og rettferdig og ikke urimelig og tenke at mitt barn er som meg, for er ikke som meg, og det er jeg jo så glad for.

Det skulle være nyttårsfest der, og jeg sa at siden nesten 18 år kanskje det er alkohol og ingen foreldre hjemme, dessuten kjenner jeg Bærum...

mitt barn svarte ikke benektende, sa bare at selvsagt ingen foreldre hjemme, og da sa jeg "men så får du ikke dra på den nyttårsfest". Mitt barn sa bare "javel" også lagde andre planer, var hjemme med venner og spiste middag her, men jeg vet jo hvor h..n ville være, så jeg følte meg litt trist.

Men dette andre barnet er snart 18 år, jeg syns det er rart, men det kan virke som om de liker hverandre mer enn bare som venner, og egentlig er jo ikke 4 år stor aldersforskjell.

Men altså hvis vil ha mitt barn dit syns jeg h..n bør være så høflig og voksne at kommer hit på et lite besøk/ evt søndagsmiddag. Syns ikke du også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilen mor

Fjorten år!! Den fire år eldre kjæresten risikerer tiltale! Det er da for saft inderlig suse ikke noe å lure på! SELVFØLGELIG sier man NEI til sånt. Den seksuelle lavalder i Norge er 16 år. Og du bør snakke med avkommet ditt om både dette og om prevansjon.

Overnatting hos kjæreste eller kjæreste her skjer ikke før etter fylte 18 år. Med egen erfaring i hvor utrolig for tidlig og for lite voksenkontoll og støtte det er i sånt. Hadde det vært noen dver som sa NEI på mine vegne den gangen.. jeg skulle knuseklemt dem i dag...

Hei!

Takk!

For din bestemthet og kompromissløshet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh..? Jeg skjønner ikke at du lurer engang!

Selvsagt lar man ikke en fjortenåring få overnatte hos en fire år eldre kjæreste - enten man kjenner foreldrene godt eller ei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Å takk.

Jeg føler meg så rådvill og alene, og jeg vil være snill og rettferdig og ikke urimelig og tenke at mitt barn er som meg, for er ikke som meg, og det er jeg jo så glad for.

Det skulle være nyttårsfest der, og jeg sa at siden nesten 18 år kanskje det er alkohol og ingen foreldre hjemme, dessuten kjenner jeg Bærum...

mitt barn svarte ikke benektende, sa bare at selvsagt ingen foreldre hjemme, og da sa jeg "men så får du ikke dra på den nyttårsfest". Mitt barn sa bare "javel" også lagde andre planer, var hjemme med venner og spiste middag her, men jeg vet jo hvor h..n ville være, så jeg følte meg litt trist.

Men dette andre barnet er snart 18 år, jeg syns det er rart, men det kan virke som om de liker hverandre mer enn bare som venner, og egentlig er jo ikke 4 år stor aldersforskjell.

Men altså hvis vil ha mitt barn dit syns jeg h..n bør være så høflig og voksne at kommer hit på et lite besøk/ evt søndagsmiddag. Syns ikke du også?

''Men dette andre barnet er snart 18 år, jeg syns det er rart, men det kan virke som om de liker hverandre mer enn bare som venner, og egentlig er jo ikke 4 år stor aldersforskjell. Men altså hvis vil ha mitt barn dit syns jeg h..n bør være så høflig og voksne at kommer hit på et lite besøk/ evt søndagsmiddag. Syns ikke du også?''

Med mindre ditt barn er en veldig oppvakt og moden 14-åring og 18-åringen er ganske umoden for sin alder så skjønner jeg ikke hva han skal med et barn. For en 14-åring er et barn, evt. en ung ungdom.

Det er i alle fall skikk og bruk at man får hilse på "kjæresten" før overnatting er aktuelt! Jeg er usikker på hvor vanlig det er med middagsbesøk og slikt i dag, det var i alle fall ikke aktuelt da jeg var 16 år og fikk min første ordentlige kjæreste. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjorten år!! Den fire år eldre kjæresten risikerer tiltale! Det er da for saft inderlig suse ikke noe å lure på! SELVFØLGELIG sier man NEI til sånt. Den seksuelle lavalder i Norge er 16 år. Og du bør snakke med avkommet ditt om både dette og om prevansjon.

Overnatting hos kjæreste eller kjæreste her skjer ikke før etter fylte 18 år. Med egen erfaring i hvor utrolig for tidlig og for lite voksenkontoll og støtte det er i sånt. Hadde det vært noen dver som sa NEI på mine vegne den gangen.. jeg skulle knuseklemt dem i dag...

Hei!

Jeg vet jo ikke hva det er snakk om.

Men jeg vil ikke være naiv.

Og mitt barn ganske uskyldig.

Veldig vakker og snill og godt likt, men nettopp derfor må jeg jo passe godt på.

Vet ikke hva en på 14 og en på 18 vil gjøre om de er kjærester, men det kan altså hende det ville ende med noe mitt barn ikke er forberedt på mentalt derfor sa vi altså nei, men 4 år trenger jo ikke være så stor forskjell og jeg syns man også må tenke på de unge.

Min mann vil si NEI når blir 16 også, jeg vet det!

Min mann både religiøs og svært beskyttende, skal man bare følge lovene? eller hjertet? jeg blir så i tvil...

Men som foreldre har man rett syns jeg til å påse og se til at barna er trygge og akkurat det fikk jeg vite ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilsen mor som lurer :-)

Heh..? Jeg skjønner ikke at du lurer engang!

Selvsagt lar man ikke en fjortenåring få overnatte hos en fire år eldre kjæreste - enten man kjenner foreldrene godt eller ei!

Hei!

Men jeg lurer selv om du ikke forstår at jeg gjør det!

Takk for alle så sikre svar, i vertfall føler jeg meg trygg på svaret vi ga :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilsen mor som lurer :-)

''Men dette andre barnet er snart 18 år, jeg syns det er rart, men det kan virke som om de liker hverandre mer enn bare som venner, og egentlig er jo ikke 4 år stor aldersforskjell. Men altså hvis vil ha mitt barn dit syns jeg h..n bør være så høflig og voksne at kommer hit på et lite besøk/ evt søndagsmiddag. Syns ikke du også?''

Med mindre ditt barn er en veldig oppvakt og moden 14-åring og 18-åringen er ganske umoden for sin alder så skjønner jeg ikke hva han skal med et barn. For en 14-åring er et barn, evt. en ung ungdom.

Det er i alle fall skikk og bruk at man får hilse på "kjæresten" før overnatting er aktuelt! Jeg er usikker på hvor vanlig det er med middagsbesøk og slikt i dag, det var i alle fall ikke aktuelt da jeg var 16 år og fikk min første ordentlige kjæreste. :o)

Hei!

Okey,

Men en ting er Norges lover, noe annet som er minst like viktig er biologi.

Våre barn har drifter.

Jeg vil ikke nekte mine barn sitt eget seksualliv, for meg er det viktigere hva biologien sier enn norges lover, de siste er ikke nødvendigvis fornuftige.

Det er så vanskelig å balansere og vite,

Spesielt syns ikke jeg 14 eller 18 år trenger bety så mye det kommer an på så mye mer...

Men takk for svarene, så er jeg i vertfall rimelig ut i fra samfunnets normer og regler og lover :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det ville jeg ikke tillatt. En 14-åring er ikke moden nok til å takle eventuelle vanskelige situasjoner og bør ikke utsettes for det. (F.eks. sex og /eller alkohol.)

Det er selvsagt en liten mulighet for at det hele er helt uskyldig, men jeg synes ikke det er verdt å ta sjansen på det.

Det kommer nok av anledninger til å overnatte og være sammen med det motsatte kjønn når hun har blitt gammel nok til det.

Jeg ser du skriver at hun lett aksepterte at hun ikke fikk lov, og det kan hende hun var usikker selv og ble glad for at dere var så bestemt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Okey,

Men en ting er Norges lover, noe annet som er minst like viktig er biologi.

Våre barn har drifter.

Jeg vil ikke nekte mine barn sitt eget seksualliv, for meg er det viktigere hva biologien sier enn norges lover, de siste er ikke nødvendigvis fornuftige.

Det er så vanskelig å balansere og vite,

Spesielt syns ikke jeg 14 eller 18 år trenger bety så mye det kommer an på så mye mer...

Men takk for svarene, så er jeg i vertfall rimelig ut i fra samfunnets normer og regler og lover :-)

''Jeg vil ikke nekte mine barn sitt eget seksualliv, for meg er det viktigere hva biologien sier enn norges lover, de siste er ikke nødvendigvis fornuftige.

''

Hei,

Den første ("biologien") er gjerne langt mindre fornuftige enn Norges lover.

Det er en grunn til at man har en 16-års grense. Ikke bare det, 18-åringen kan bli tiltalt og komme i fengsel (de er ikke så nær i alder at han ikke blir tiltalt), og da kommer det jo også frem at du var med på det (hvis du gir tillatelse).

Det er åpenbart at en 14-åring ikke skal overnatte hos en 18-åring.

Du skriver at du vil være "snill" - i dette tilfellet er å være snill nettopp å si bestemt "nei", og å forklare hvorfor. Snillhet er ikke bare å si "ja" til alle forslag - dumme eller ei.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere gjorde det helt rette. Et barn på 14 år trenger ikke overnatte hos en av det motsatte kjønn. Og hva skal nå egentlig en 18-åring med et barn på 14? Om det hadde vært snakk om et av mine barn hadde svaret vært akkurat det samme. :o)

Signerer her. Helt enig i alt du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrs. Wallace

Hei!

Okey,

Men en ting er Norges lover, noe annet som er minst like viktig er biologi.

Våre barn har drifter.

Jeg vil ikke nekte mine barn sitt eget seksualliv, for meg er det viktigere hva biologien sier enn norges lover, de siste er ikke nødvendigvis fornuftige.

Det er så vanskelig å balansere og vite,

Spesielt syns ikke jeg 14 eller 18 år trenger bety så mye det kommer an på så mye mer...

Men takk for svarene, så er jeg i vertfall rimelig ut i fra samfunnets normer og regler og lover :-)

''Våre barn har drifter.

Jeg vil ikke nekte mine barn sitt eget seksualliv, for meg er det viktigere hva biologien sier enn norges lover, de siste er ikke nødvendigvis fornuftige.

''

Javisst har 14-åringer drifter. Men de har også umodne hjerner, og langt fra ferdig utviklet evne til å tenke på konsekvenser. Hvis de skal utforske seksualitet sammen med en partner, bør denne være jevnbyrdig i modenhetsnivå og alder. Men først og fremst bør en 14-åring få utforske drifter og egen kropp på egen hånd, og heller finne en partner senere.

Selvsagt kan man ikke kontrollere alt mulig, men jeg ville aldri lagt til rette for overnatting for en 14-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilsen mor som lurer :-)

''Men dette andre barnet er snart 18 år, jeg syns det er rart, men det kan virke som om de liker hverandre mer enn bare som venner, og egentlig er jo ikke 4 år stor aldersforskjell. Men altså hvis vil ha mitt barn dit syns jeg h..n bør være så høflig og voksne at kommer hit på et lite besøk/ evt søndagsmiddag. Syns ikke du også?''

Med mindre ditt barn er en veldig oppvakt og moden 14-åring og 18-åringen er ganske umoden for sin alder så skjønner jeg ikke hva han skal med et barn. For en 14-åring er et barn, evt. en ung ungdom.

Det er i alle fall skikk og bruk at man får hilse på "kjæresten" før overnatting er aktuelt! Jeg er usikker på hvor vanlig det er med middagsbesøk og slikt i dag, det var i alle fall ikke aktuelt da jeg var 16 år og fikk min første ordentlige kjæreste. :o)

Hei!

Selv har jeg 0 erfaring

derfor jeg lurer.

For de kristne foreldrene vi omgir oss med tror jeg ikke spørsmålet ville vært turt stilt.

Så at vårt barn spør, tør spørre, tar jeg som positivt.

Man skal ikke undetrykke barna, heller ikke deres kjærlighet og seksualitet.

Jeg kjenner ikke det andre "barn" det var mitt argument til mitt barn. Jeg sa "når må avlevere julegave via hageinngangen i barnerommet, så ikke noe besøk der aktuelt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luftslott

Hei!

Å takk.

Jeg føler meg så rådvill og alene, og jeg vil være snill og rettferdig og ikke urimelig og tenke at mitt barn er som meg, for er ikke som meg, og det er jeg jo så glad for.

Det skulle være nyttårsfest der, og jeg sa at siden nesten 18 år kanskje det er alkohol og ingen foreldre hjemme, dessuten kjenner jeg Bærum...

mitt barn svarte ikke benektende, sa bare at selvsagt ingen foreldre hjemme, og da sa jeg "men så får du ikke dra på den nyttårsfest". Mitt barn sa bare "javel" også lagde andre planer, var hjemme med venner og spiste middag her, men jeg vet jo hvor h..n ville være, så jeg følte meg litt trist.

Men dette andre barnet er snart 18 år, jeg syns det er rart, men det kan virke som om de liker hverandre mer enn bare som venner, og egentlig er jo ikke 4 år stor aldersforskjell.

Men altså hvis vil ha mitt barn dit syns jeg h..n bør være så høflig og voksne at kommer hit på et lite besøk/ evt søndagsmiddag. Syns ikke du også?

Når den ene er 14 og den andre er 18, er faktisk aldersforskjellen ganske stor.Spesielt når 14-åringen er en heller "uskyldig" 14-åring, i stor grad et barn! Det skjer så mye på de årene av modning og erfaringsbygging at jeg aldri ville latt ei på 14 ha en 4 år eldre kjæreste.

Jeg synes dere gjorde helt riktig når dere sa nei til overnatting!

Det beste dere kan gjøre fremover er å være faste på at de ikke kan treffes alene, ingen overnattingsbesøk hverken her eller der. Pass på at 14-åringen får en prat med enten dere eller helsesøster på skolen om prevensjon, sex og hva en 18-åring vil med en 14-åring som den yngste kanskje ikke er forberedt på. Det viktigste 14-åringen kan lære nå er at man helt og fullt bestemmer over egen kropp, og at ingen (hverken kjæreste eller andre) har noen rett til å påvirke(gi dårlig samvittighet,spille på at alle andre gjør det, "er du glad i meg så gjør du det"-argumenter) eller gjøre ting med kroppen som man ikke helt og fullt vil selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg vet jo ikke hva det er snakk om.

Men jeg vil ikke være naiv.

Og mitt barn ganske uskyldig.

Veldig vakker og snill og godt likt, men nettopp derfor må jeg jo passe godt på.

Vet ikke hva en på 14 og en på 18 vil gjøre om de er kjærester, men det kan altså hende det ville ende med noe mitt barn ikke er forberedt på mentalt derfor sa vi altså nei, men 4 år trenger jo ikke være så stor forskjell og jeg syns man også må tenke på de unge.

Min mann vil si NEI når blir 16 også, jeg vet det!

Min mann både religiøs og svært beskyttende, skal man bare følge lovene? eller hjertet? jeg blir så i tvil...

Men som foreldre har man rett syns jeg til å påse og se til at barna er trygge og akkurat det fikk jeg vite ingenting om.

''Min mann både religiøs og svært beskyttende, skal man bare følge lovene? eller hjertet? jeg blir så i tvil...''

Her mener jeg man bør følge loven. Den er laget for å beskytte de unge som ikke har ferdig utviklet kropp og hjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilsen mor som lurer :-)

Nei det ville jeg ikke tillatt. En 14-åring er ikke moden nok til å takle eventuelle vanskelige situasjoner og bør ikke utsettes for det. (F.eks. sex og /eller alkohol.)

Det er selvsagt en liten mulighet for at det hele er helt uskyldig, men jeg synes ikke det er verdt å ta sjansen på det.

Det kommer nok av anledninger til å overnatte og være sammen med det motsatte kjønn når hun har blitt gammel nok til det.

Jeg ser du skriver at hun lett aksepterte at hun ikke fikk lov, og det kan hende hun var usikker selv og ble glad for at dere var så bestemt på det.

Hei!

Ja merkelig lett.. det ble ikke noe mas, min mann sa bare at barnet vårt spurte om dette og at sa videre at hadde sagt, "Men jeg spør mamma hun vil si ja", men jeg sa nei og jeg viste ikke at min mann ble spurt om før.

Jeg har så lite erfaring, men mitt barn er et barn og jeg syns ikke det virket rimelig, vi viste jo verken hvem personen var eller hvem familien var .

Jeg vet ikke om noen forstår det, men jeg blir så dratt mellom, biologi, fornuft, rimelighet, norges lover, normer og sedvane og til slutt blir jeg bare usikker i mitt ønske om å være en god mamma som gjør det rette.

Mitt barn er et barn, så veldig.. derfor kom spørsmålet overraskende og som et lite sjokk i romjulen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilsen mor som lurer :-)

''Min mann både religiøs og svært beskyttende, skal man bare følge lovene? eller hjertet? jeg blir så i tvil...''

Her mener jeg man bør følge loven. Den er laget for å beskytte de unge som ikke har ferdig utviklet kropp og hjerne.

Hei!

Takk, det er sant skrevet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er altfor ung til både å feste og overnatte med en 18-åring. Fest-livet blant ungdom er _mye_ mer brutalt enn jeg tror du har innsikt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...