Gå til innhold

Overnatting hos det motsatte kjønn


Gjest Hilsen en mor som lurer på alt dette her.

Anbefalte innlegg

Gjest Hilsen mor som lurer :-)

''Jeg vil ikke nekte mine barn sitt eget seksualliv, for meg er det viktigere hva biologien sier enn norges lover, de siste er ikke nødvendigvis fornuftige.

''

Hei,

Den første ("biologien") er gjerne langt mindre fornuftige enn Norges lover.

Det er en grunn til at man har en 16-års grense. Ikke bare det, 18-åringen kan bli tiltalt og komme i fengsel (de er ikke så nær i alder at han ikke blir tiltalt), og da kommer det jo også frem at du var med på det (hvis du gir tillatelse).

Det er åpenbart at en 14-åring ikke skal overnatte hos en 18-åring.

Du skriver at du vil være "snill" - i dette tilfellet er å være snill nettopp å si bestemt "nei", og å forklare hvorfor. Snillhet er ikke bare å si "ja" til alle forslag - dumme eller ei.

Med vennlig hilsen

Hei!

''

Det er åpenbart at en 14-åring ikke skal overnatte hos en 18-åring.''

Det er fint det er så åpenbart for dere alle!

Det gjør meg tryggere på at mitt nei, var riktig.

Jeg skulle likevel ønske det var så opplagt for min egen forståelse som det er for dere.

Takk for hjelp og råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Kalevaala

    6

  • frosken

    4

  • Lillemus

    3

  • Angustia

    2

Mest aktive i denne tråden

Gjest 14 år?

Hei,

Jeg har ikke lest hele tråden. Bare så det er nevnt.

Jeg vil allikevel formidle noen av mine egne erfaringer som 14-årig på overnatting hos det motsatte kjønn. Mine foreldre var veldig liberale i forhold til den slags.

Jeg opplevde både på overnatting hos jevngamle gutter og gutter eldre enn meg å bli lokket og tvunget til handlinger som jeg var alt for ung til.

Dette ble mitt første, kompliserte forhold til sex, noe som har preget meg inn i mitt voksne liv.

Jeg hadde ikke mot, krefter og selvrespekt nok til å sette foten grundig ned. Jeg husker at jeg som 14 åring var redd for at jeg var blitt gravid. Ja, det var intet mindre enn traumatisk.

En ting var overnattingene der det ikke var alkohol med i bildet, noe annet var der rusen gjorde guttene helt ustyrlige. Jeg var så redd.

Det hadde vært så mye lettere å kunne holde seg hjemme med referanse til ultra-strenge foreldre. Gjerne kunne beklage sin nød og skylde på hysterisk mamma og pappa. Det hadde det vært best hjelp i.

Der og da visste jeg ikke mitt eget beste. Det gjør man ikke så ofte som 14-åring. Det jeg vet i dag er imidlertid at jeg fikk noen skudd for baugen som jeg sliter med den dag i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter er 16, hennes kjæreste er 17 år. Det har enda ikke vert spørsmål om overnatting, men noen sene kvelder har det blitt he he. Vi kjenner han fra før og vi kjenner foreldrene, og ikke minst kjenner vi foreldrenes holdninger. Vi vet også at ungdommene mentalt sett er stort sett på samme nivå!

Dersom det kommer spørsmål om overnatting vil vi selvsagt spørre om hvem som skal være med, hvilken anledning det er og ikke minst hvor de skal være.

Vi kan ikke beskytte barna våres mot alt, vi kan selvsagt ikke nekte dem et seksualliv heller. Men vi kan hjelpe dem med å beskytte seg selv mot en for tidlig debut og usikker sex.

Bli kjent med gutten! Snakk med han, få vite litt om familien hans. Gi de unge rom og tid i deres eget hjem, men du er den voksne som skal beskytte barnet ditt mot uønska hendelser. Selv om en 14 åring har drifter, betyr ikke det at hun trenger å leve dem ut med hvilken som helst 18 åring. Er han en ok fyr, vil han møte dere, selv om han synes det er kjempeflaut :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilsen mor som lurer :-)

''Jeg vil ikke nekte mine barn sitt eget seksualliv, for meg er det viktigere hva biologien sier enn norges lover, de siste er ikke nødvendigvis fornuftige.

''

Hei,

Den første ("biologien") er gjerne langt mindre fornuftige enn Norges lover.

Det er en grunn til at man har en 16-års grense. Ikke bare det, 18-åringen kan bli tiltalt og komme i fengsel (de er ikke så nær i alder at han ikke blir tiltalt), og da kommer det jo også frem at du var med på det (hvis du gir tillatelse).

Det er åpenbart at en 14-åring ikke skal overnatte hos en 18-åring.

Du skriver at du vil være "snill" - i dette tilfellet er å være snill nettopp å si bestemt "nei", og å forklare hvorfor. Snillhet er ikke bare å si "ja" til alle forslag - dumme eller ei.

Med vennlig hilsen

Hei!

Men her tror jeg at jeg vet.

Er ikke en 14 år gammel jente ofte like moden som en 18 år gammel gutt?

Ikke var det slik for min del, men jeg har lest ting som kan tyde på det,

:-) sør, kanskje er jenter langt mer fremme/modne enn gutter på visse områder. det er da jeg mener at en gutt på 18 år nødvendigvis ikke er så langt fra en trygg jente på 14 år.

Selv kunne jeg nok fått et godt ekteskap med en 30 år eldre mann, fordi jeg selv passer best med de som er eldre enn meg, alltid gjort det. til tross for liten erfaring så er det som om noe av min rolighet passer bedre med de som er eldre enn meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Da min mann hentet ,om enn motvillig, for mitt barn ville ikke at vi skulle hente, mitt barn på en fest, var mitt barn og en til, de eneste som ikke luktet alkohol.

Min mann kjørte disse 14 åringer hjem, han var sjokkert for han lurte på hvor foreldrene til barna i alle de fine husene var?

Min mann er ikke norsk, så han blir av og til sjokket.

Jeg har lest aviser, så jeg kjenner til det, men jeg mangler egen erfaring.

Takk for hjelpen.

Jeg pleide å si at "det er din jobb å være nyskgjerrig" og vår jobb å være kipe gledesdrepere og si nei av og til" til vår jr når han ønsket å være med på noe vi hadde dårlig magefølelse på. Jeg har dessuten fortalr han at min mor var strengere enn mine venners mødre, men at jeg er glad for det i dag. Man higer gjerne etter opplevelser og erfaribger man ikke er moden nok til å håndtere når man er 14/15/16..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilsen mor som lurer :-)

Jeg pleide å si at "det er din jobb å være nyskgjerrig" og vår jobb å være kipe gledesdrepere og si nei av og til" til vår jr når han ønsket å være med på noe vi hadde dårlig magefølelse på. Jeg har dessuten fortalr han at min mor var strengere enn mine venners mødre, men at jeg er glad for det i dag. Man higer gjerne etter opplevelser og erfaribger man ikke er moden nok til å håndtere når man er 14/15/16..

Hei!

:-) Takk snille deg for at du deler din egen erfaring, takk det er til slik støtte og hjelp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hilsen mor som lurer :-)

Hei,

Jeg har ikke lest hele tråden. Bare så det er nevnt.

Jeg vil allikevel formidle noen av mine egne erfaringer som 14-årig på overnatting hos det motsatte kjønn. Mine foreldre var veldig liberale i forhold til den slags.

Jeg opplevde både på overnatting hos jevngamle gutter og gutter eldre enn meg å bli lokket og tvunget til handlinger som jeg var alt for ung til.

Dette ble mitt første, kompliserte forhold til sex, noe som har preget meg inn i mitt voksne liv.

Jeg hadde ikke mot, krefter og selvrespekt nok til å sette foten grundig ned. Jeg husker at jeg som 14 åring var redd for at jeg var blitt gravid. Ja, det var intet mindre enn traumatisk.

En ting var overnattingene der det ikke var alkohol med i bildet, noe annet var der rusen gjorde guttene helt ustyrlige. Jeg var så redd.

Det hadde vært så mye lettere å kunne holde seg hjemme med referanse til ultra-strenge foreldre. Gjerne kunne beklage sin nød og skylde på hysterisk mamma og pappa. Det hadde det vært best hjelp i.

Der og da visste jeg ikke mitt eget beste. Det gjør man ikke så ofte som 14-åring. Det jeg vet i dag er imidlertid at jeg fikk noen skudd for baugen som jeg sliter med den dag i dag.

Hei!

Takk for ditt svar.

Jeg tenker nok at kanskje derfor bårt barn ikke spurte mer enn en gang... sa bare "av mamma for jeg lov", men fikk ikke det og spurte ikke mer :-)

Bare glad hele nyttårsaften og kom sent og edru hjem, og vi var jo like ved og middagene med venner var her. Jeg tenkte da at ikke særlig savn over det nei vi sa og ga, var bare glad.

Fint å lese andres og din erfaring.

jeg har selv så luten erfaring med sånt,

mange takk :-)

Hvor gammel er du nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''I dag tenkte jeg at, så rart at mitt barn vil overnatte hos en 4 år eldre tenåing, kanskje kjæreste, da jeg spurte fikk jeg beskjed om at ønsket et vist privatliv, jeg trakk meg så tilbake og tenkte "selvsagt".''

Ønsker å dele min erfaring med en 14-årig datter med en kjæreste på 18 år. Da han ville overnatte første gang sa jeg at han var hjertelig velkommen i helga (han bodde ca to timer unna), men måtte sove på gjesterommet.

Dattera mi var i harnisk, men jeg forklarte det som en prinsippsak: "Jeg skjønner at dere kan ha sex når som helst og hvor som helst, men jeg vil ikke legge til rette for at du kan leve som en voksen osv, osv".

Da så dattera mi meg hardt inn i øynene og sa: "Men mamma, du vet da ingenting om kjærlighet!!".

Jaja, vi har ledd godt av dette i ettertid :-)

For å komme til poenget: Du har et stort morshjerte, men i dette tilfellet støtter jeg mannen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 14 år?

Hei!

Takk for ditt svar.

Jeg tenker nok at kanskje derfor bårt barn ikke spurte mer enn en gang... sa bare "av mamma for jeg lov", men fikk ikke det og spurte ikke mer :-)

Bare glad hele nyttårsaften og kom sent og edru hjem, og vi var jo like ved og middagene med venner var her. Jeg tenkte da at ikke særlig savn over det nei vi sa og ga, var bare glad.

Fint å lese andres og din erfaring.

jeg har selv så luten erfaring med sånt,

mange takk :-)

Hvor gammel er du nå?

Jeg heier på "strenge" foreldre!

(Jeg er i alle fall myndig, men kanskje ikke verdens mest modne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilsen mor som lurer :-)

''I dag tenkte jeg at, så rart at mitt barn vil overnatte hos en 4 år eldre tenåing, kanskje kjæreste, da jeg spurte fikk jeg beskjed om at ønsket et vist privatliv, jeg trakk meg så tilbake og tenkte "selvsagt".''

Ønsker å dele min erfaring med en 14-årig datter med en kjæreste på 18 år. Da han ville overnatte første gang sa jeg at han var hjertelig velkommen i helga (han bodde ca to timer unna), men måtte sove på gjesterommet.

Dattera mi var i harnisk, men jeg forklarte det som en prinsippsak: "Jeg skjønner at dere kan ha sex når som helst og hvor som helst, men jeg vil ikke legge til rette for at du kan leve som en voksen osv, osv".

Da så dattera mi meg hardt inn i øynene og sa: "Men mamma, du vet da ingenting om kjærlighet!!".

Jaja, vi har ledd godt av dette i ettertid :-)

For å komme til poenget: Du har et stort morshjerte, men i dette tilfellet støtter jeg mannen din.

Hei!

:-)

Takk!

Jeg skal tenke på dette videre.

Hvorfor tenker du at jeg skriver om min datter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilsen mor som lurer :-)

Jeg heier på "strenge" foreldre!

(Jeg er i alle fall myndig, men kanskje ikke verdens mest modne).

Hei!

Jeg heier på tilstedeværende foreldre, lett å være strenge, uten å ha hjerte med.

Man glemmer så mye, tenker seg ikke om... som voksne bør man ha både hukommelse, erfaring, livsvisdom og kjærlighet, det er da det lette går i krøll :-)

Da er det fint med unge og gamle som kan minne en på litt av hvert :-)

eller bedre: Gi en nye, egne tanker om de valg man selv vil stå inne for, som menneske og ikke som gruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Men her tror jeg at jeg vet.

Er ikke en 14 år gammel jente ofte like moden som en 18 år gammel gutt?

Ikke var det slik for min del, men jeg har lest ting som kan tyde på det,

:-) sør, kanskje er jenter langt mer fremme/modne enn gutter på visse områder. det er da jeg mener at en gutt på 18 år nødvendigvis ikke er så langt fra en trygg jente på 14 år.

Selv kunne jeg nok fått et godt ekteskap med en 30 år eldre mann, fordi jeg selv passer best med de som er eldre enn meg, alltid gjort det. til tross for liten erfaring så er det som om noe av min rolighet passer bedre med de som er eldre enn meg :-)

''Er ikke en 14 år gammel jente ofte like moden som en 18 år gammel gutt?''

Etter min oppfatning er fjorten år gamle jenter _ikke_ like modne som atten år gamle gutter. De kan _se_ modne ut, men er som regel svært unge på innsiden-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilsen mor som lurer :-)

''Er ikke en 14 år gammel jente ofte like moden som en 18 år gammel gutt?''

Etter min oppfatning er fjorten år gamle jenter _ikke_ like modne som atten år gamle gutter. De kan _se_ modne ut, men er som regel svært unge på innsiden-

Hei!

Okey,takk for opplysningen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

:-)

Takk!

Jeg skal tenke på dette videre.

Hvorfor tenker du at jeg skriver om min datter ?

''Hvorfor tenker du at jeg skriver om min datter?'' Det er kanskje noe med at vedkommende beskrives som en vakker miss universe- ikke så typisk mandig kanskje?...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilsen mor som lurer :-)

''Hvorfor tenker du at jeg skriver om min datter?'' Det er kanskje noe med at vedkommende beskrives som en vakker miss universe- ikke så typisk mandig kanskje?...;-)

Hei!

Ja akkurat :-)

Jeh er med andre ikke ikke den fødte James Bond :-)

Det var en transvestitt forresten for et par mnd siden som skulle være med.

Jeg viste min mann det for han tror han kan se på menn om de er menn, men det kunne han da vel slettes ikke, da lo jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja akkurat :-)

Jeh er med andre ikke ikke den fødte James Bond :-)

Det var en transvestitt forresten for et par mnd siden som skulle være med.

Jeg viste min mann det for han tror han kan se på menn om de er menn, men det kunne han da vel slettes ikke, da lo jeg.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg vet ikke helt hva jeg skal svare. Min egen datter overnattet hos gutter og de hos oss siden barneskolen og det fortsatte jo opp gjennom hele ungdomstiden. Men nå var hun en sånn som hadde flust av både gutte og jentevenner og de var jevnaldrende. Sex hadde hun første gangen da hun var 15 og det var ikke hos oss, men utendørs.

Jeg ville vært mer skeptisk når gutten er 4 år eldre.

Har ikke inntrykk av at situasjonen er helt sammenlignbar med din datters.

Eldste broren min var forresten overraskende liberal når det gjaldt i hvilket omfang hans ungdommers kjærester fikk både overnatte og mer eller mindre bo hos dem når de var i 16-års alderen (- men det var ca jevnaldrende kjærester). Adskillige (!) år senere har dette resultert i to kjekke svigerbarn og 4 barnebarn ;-) Argumentet til broren min var at da visste han både hvor de var og hvem de var sammen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

:-)

Takk!

Jeg skal tenke på dette videre.

Hvorfor tenker du at jeg skriver om min datter ?

''Hvorfor tenker du at jeg skriver om min datter ?''

Har ikke lest tråden enda, fikk bare assosiasjoner til meg og min datter da ho var i den alderen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Men jeg lurer selv om du ikke forstår at jeg gjør det!

Takk for alle så sikre svar, i vertfall føler jeg meg trygg på svaret vi ga :-)

Hadde jeg visst det var deg som spurte, så hadde jeg skjønt hvorfor du var usikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg skjønner ikke hva du lurer på, eller spør om? Du sa nei, mannen din sa absolutt nei, datteren godtok det. Alle her sier det er riktig å si nei. Loven sier det er forbudt. Både med fornuft og kjærlighet er det riktige svaret her nei. Og du er rådvill og tviler? På hva da? Å la en 14åring få lov til alt h*n vil eller spør om(ikke sikkert hun egentlig vil hvis hun visste hva det innebar) er IKKE å være snill eller 'følge hjertet'.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...