Gå til innhold

Overnatting hos det motsatte kjønn


Gjest Hilsen en mor som lurer på alt dette her.

Anbefalte innlegg

Gjest Hilsen mor som lurer :-)

Når den ene er 14 og den andre er 18, er faktisk aldersforskjellen ganske stor.Spesielt når 14-åringen er en heller "uskyldig" 14-åring, i stor grad et barn! Det skjer så mye på de årene av modning og erfaringsbygging at jeg aldri ville latt ei på 14 ha en 4 år eldre kjæreste.

Jeg synes dere gjorde helt riktig når dere sa nei til overnatting!

Det beste dere kan gjøre fremover er å være faste på at de ikke kan treffes alene, ingen overnattingsbesøk hverken her eller der. Pass på at 14-åringen får en prat med enten dere eller helsesøster på skolen om prevensjon, sex og hva en 18-åring vil med en 14-åring som den yngste kanskje ikke er forberedt på. Det viktigste 14-åringen kan lære nå er at man helt og fullt bestemmer over egen kropp, og at ingen (hverken kjæreste eller andre) har noen rett til å påvirke(gi dårlig samvittighet,spille på at alle andre gjør det, "er du glad i meg så gjør du det"-argumenter) eller gjøre ting med kroppen som man ikke helt og fullt vil selv.

Hei!

Takk, det var fornuftig skrevet!

Jeg er IKKE flink på slike samtaler, det er jo nå jeg hadde trengt familie, det har jeg ikke, en tante eller noen...

Jeg får bare være en mamma som setter grenser i kjærlighet, men kanskje ikke alltid i visdom og fornuft, jeg vil jo det, men dette er områder jeg kan ingenting om!!

Derfor er jeg glad for ditt og manges meninger, innspill, råd, jeg er inni meg så rådvill, takk til deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Kalevaala

    6

  • frosken

    4

  • Lillemus

    3

  • Madelenemie

    2

Hei!

Okey,

Men en ting er Norges lover, noe annet som er minst like viktig er biologi.

Våre barn har drifter.

Jeg vil ikke nekte mine barn sitt eget seksualliv, for meg er det viktigere hva biologien sier enn norges lover, de siste er ikke nødvendigvis fornuftige.

Det er så vanskelig å balansere og vite,

Spesielt syns ikke jeg 14 eller 18 år trenger bety så mye det kommer an på så mye mer...

Men takk for svarene, så er jeg i vertfall rimelig ut i fra samfunnets normer og regler og lover :-)

''Men en ting er Norges lover, noe annet som er minst like viktig er biologi.

Våre barn har drifter.

Jeg vil ikke nekte mine barn sitt eget seksualliv, for meg er det viktigere hva biologien sier enn norges lover, de siste er ikke nødvendigvis fornuftige.''

Biologien styrer instinktene våre, som her går ut på å formere oss så fort som mulig for å sikre etterkommere.

Det var fornuftig den gang vi levde korte farlige liv. Ikke så fornuftig nå.

Litt det samme som at våre medfødte instinkter forteller oss at vi må spise alt vi kan av fett og sukker når vi har sjansen. Det var veldig lurt i en annen tid, men nå er det lite lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilsen mor som lurer :-)

Hun er altfor ung til både å feste og overnatte med en 18-åring. Fest-livet blant ungdom er _mye_ mer brutalt enn jeg tror du har innsikt i.

Hei!

Okey!

Jeg har ingen innsikt i dette.

Jeg vet du vet så da lener jeg meg til rådene dere gir, takk!

Det er leit at jeg vet såå lite, men av avisene vet jeg mer enn uten aviser, kanskje derfor sa jeg "nei nei, vi vet jo ikke hvem h..n er".

Skjønner ikke at spurte, enda litt sånn i sjokk, men så tenkite jeg meg, om, tenkte på biologien, på hormoner, på normalitet m.m.

Likevel, jeg er mer enn mamma, jeg er jo en tiger mamma og derfor passer jeg på for jeg kan spise og drepe dem som skader mine barn. Men dette spørsmål kom så uventet og så uforberedt, jeg vet ikke om det enda har gått opp for meg, at turte spørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilsen mor som lurer :-)

''Men en ting er Norges lover, noe annet som er minst like viktig er biologi.

Våre barn har drifter.

Jeg vil ikke nekte mine barn sitt eget seksualliv, for meg er det viktigere hva biologien sier enn norges lover, de siste er ikke nødvendigvis fornuftige.''

Biologien styrer instinktene våre, som her går ut på å formere oss så fort som mulig for å sikre etterkommere.

Det var fornuftig den gang vi levde korte farlige liv. Ikke så fornuftig nå.

Litt det samme som at våre medfødte instinkter forteller oss at vi må spise alt vi kan av fett og sukker når vi har sjansen. Det var veldig lurt i en annen tid, men nå er det lite lurt.

Hei!

:-)

Takk tenk at jeg glemte det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjorten år!! Den fire år eldre kjæresten risikerer tiltale! Det er da for saft inderlig suse ikke noe å lure på! SELVFØLGELIG sier man NEI til sånt. Den seksuelle lavalder i Norge er 16 år. Og du bør snakke med avkommet ditt om både dette og om prevansjon.

Overnatting hos kjæreste eller kjæreste her skjer ikke før etter fylte 18 år. Med egen erfaring i hvor utrolig for tidlig og for lite voksenkontoll og støtte det er i sånt. Hadde det vært noen dver som sa NEI på mine vegne den gangen.. jeg skulle knuseklemt dem i dag...

'' Hadde det vært noen der som sa NEI på mine vegne den gangen.. jeg skulle knuseklemt dem i dag...''

Helt enig. Jeg fikk for mye frihet alt for tidlig for mitt eget beste, og skulle ønske noen hadde sagt stopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Tja, jeg vet ikke helt hva jeg skal svare. Min egen datter overnattet hos gutter og de hos oss siden barneskolen og det fortsatte jo opp gjennom hele ungdomstiden. Men nå var hun en sånn som hadde flust av både gutte og jentevenner og de var jevnaldrende. Sex hadde hun første gangen da hun var 15 og det var ikke hos oss, men utendørs.

Jeg ville vært mer skeptisk når gutten er 4 år eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hilsen mor som lurer :-)

''Våre barn har drifter.

Jeg vil ikke nekte mine barn sitt eget seksualliv, for meg er det viktigere hva biologien sier enn norges lover, de siste er ikke nødvendigvis fornuftige.

''

Javisst har 14-åringer drifter. Men de har også umodne hjerner, og langt fra ferdig utviklet evne til å tenke på konsekvenser. Hvis de skal utforske seksualitet sammen med en partner, bør denne være jevnbyrdig i modenhetsnivå og alder. Men først og fremst bør en 14-åring få utforske drifter og egen kropp på egen hånd, og heller finne en partner senere.

Selvsagt kan man ikke kontrollere alt mulig, men jeg ville aldri lagt til rette for overnatting for en 14-åring.

Hei!

Takk :-)

Dere er så enige og samkjørte og bestemte.

Det er fint!

Min barnepsykolog snakket mye om å la 14 åringer ha sex, det husker jeg han sa, jeg ble forundret, men han sa noe om å få leve ut sine drifter, jeg glemmer det ikke for han var jo min barne psykolog.

Jeg følte meg ikke helt komfortabel md alt han sa, men jeg husker en hel del som klødde i ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Okey!

Jeg har ingen innsikt i dette.

Jeg vet du vet så da lener jeg meg til rådene dere gir, takk!

Det er leit at jeg vet såå lite, men av avisene vet jeg mer enn uten aviser, kanskje derfor sa jeg "nei nei, vi vet jo ikke hvem h..n er".

Skjønner ikke at spurte, enda litt sånn i sjokk, men så tenkite jeg meg, om, tenkte på biologien, på hormoner, på normalitet m.m.

Likevel, jeg er mer enn mamma, jeg er jo en tiger mamma og derfor passer jeg på for jeg kan spise og drepe dem som skader mine barn. Men dette spørsmål kom så uventet og så uforberedt, jeg vet ikke om det enda har gått opp for meg, at turte spørre?

På mange fester med ungdommer på hans alder, konsumeres store mengder alkohol (og ofte også andre rusmidler),og du ville sannsynligvis blitt ganske sjokkert hvis du hadde sett hva som foregikk der generelt sett. Det er ikke uten grunn at politiet har mye å gjøre etter midnatt som følge av alle ungdomsfestene de må avvikle.

Datteren din bør ikke feste med ungdom som er eldre enn henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av om 14-åringen ønsket å være på fest eller å ligge over hos en kjæreste har dere gjort det rette. Som flere har nevnt bør du sørge for at noen snakker med henne om sex, om grenser overfor egen kropp og prevensjon.

En ting til: Dersom det virker som hun er nykjerrig på fest og morro ville jeg anbefale dere å følge godt med. Sitt opp til hun kommer hjem og ta en hyggelig prat før hun køyer. Der jeg bor ville hun vært tidlig ute (les veldig ung) mht å ønske å feste og evt drikke alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja merkelig lett.. det ble ikke noe mas, min mann sa bare at barnet vårt spurte om dette og at sa videre at hadde sagt, "Men jeg spør mamma hun vil si ja", men jeg sa nei og jeg viste ikke at min mann ble spurt om før.

Jeg har så lite erfaring, men mitt barn er et barn og jeg syns ikke det virket rimelig, vi viste jo verken hvem personen var eller hvem familien var .

Jeg vet ikke om noen forstår det, men jeg blir så dratt mellom, biologi, fornuft, rimelighet, norges lover, normer og sedvane og til slutt blir jeg bare usikker i mitt ønske om å være en god mamma som gjør det rette.

Mitt barn er et barn, så veldig.. derfor kom spørsmålet overraskende og som et lite sjokk i romjulen!

''Mitt barn er et barn, så veldig.. derfor kom spørsmålet overraskende og som et lite sjokk i romjulen!''

Det skjønner jeg veldig godt! Jeg har selv en gutt på 13, som er stille og rolig, deltar lite sosialt utenom familien. Om han ytret ønske om å delta på fest med 18-åringer uten foreldre ville jeg blitt veldig overrasket og litt sjokkert. Det ville han absolutt ikke fått lov til, selv om han er gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilsen mor som lurer :-)

Tja, jeg vet ikke helt hva jeg skal svare. Min egen datter overnattet hos gutter og de hos oss siden barneskolen og det fortsatte jo opp gjennom hele ungdomstiden. Men nå var hun en sånn som hadde flust av både gutte og jentevenner og de var jevnaldrende. Sex hadde hun første gangen da hun var 15 og det var ikke hos oss, men utendørs.

Jeg ville vært mer skeptisk når gutten er 4 år eldre.

Hei!

???

Jeg beundrer sånne mammer som deg!

Vi snakker iikke om intime ting, ikke menstruasjon, ikke sex, selv ikke min mann kommer inn på badet før jeg er ferdig .

Jeg er så alt for privat, skulle ønske det annerledes, men sånn er det, huff.

hvordan har du en slik åpenhet med ditt barn at du vet slike ting? snakker dere om alt, og hvordan og når begynner man slikt?

Du har hele min beundring :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk :-)

Dere er så enige og samkjørte og bestemte.

Det er fint!

Min barnepsykolog snakket mye om å la 14 åringer ha sex, det husker jeg han sa, jeg ble forundret, men han sa noe om å få leve ut sine drifter, jeg glemmer det ikke for han var jo min barne psykolog.

Jeg følte meg ikke helt komfortabel md alt han sa, men jeg husker en hel del som klødde i ørene.

''Min barnepsykolog snakket mye om å la 14 åringer ha sex, det husker jeg han sa, jeg ble forundret, men han sa noe om å få leve ut sine drifter, jeg glemmer det ikke for han var jo min barne psykolog.''

Kanskje han mente at 14-åringer må få eksperimentere med sex med jevnaldrende? Det trenger ikke nødvendigvis være negativt tenker jeg, hvis det er gjensidig og til glede for begge.

Noe helt annet er å sende en 14-åring inn i en 18-årings voksenverden med alt hva det innebærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilsen mor som lurer :-)

Uavhengig av om 14-åringen ønsket å være på fest eller å ligge over hos en kjæreste har dere gjort det rette. Som flere har nevnt bør du sørge for at noen snakker med henne om sex, om grenser overfor egen kropp og prevensjon.

En ting til: Dersom det virker som hun er nykjerrig på fest og morro ville jeg anbefale dere å følge godt med. Sitt opp til hun kommer hjem og ta en hyggelig prat før hun køyer. Der jeg bor ville hun vært tidlig ute (les veldig ung) mht å ønske å feste og evt drikke alkohol.

Hei!

Da min mann hentet ,om enn motvillig, for mitt barn ville ikke at vi skulle hente, mitt barn på en fest, var mitt barn og en til, de eneste som ikke luktet alkohol.

Min mann kjørte disse 14 åringer hjem, han var sjokkert for han lurte på hvor foreldrene til barna i alle de fine husene var?

Min mann er ikke norsk, så han blir av og til sjokket.

Jeg har lest aviser, så jeg kjenner til det, men jeg mangler egen erfaring.

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Hei!

???

Jeg beundrer sånne mammer som deg!

Vi snakker iikke om intime ting, ikke menstruasjon, ikke sex, selv ikke min mann kommer inn på badet før jeg er ferdig .

Jeg er så alt for privat, skulle ønske det annerledes, men sånn er det, huff.

hvordan har du en slik åpenhet med ditt barn at du vet slike ting? snakker dere om alt, og hvordan og når begynner man slikt?

Du har hele min beundring :-)

Vi snakker om mye ja, men det er nok fordi hun er den hun er. Jeg snakker ikke så mye med sønnen om sånt, da jeg vet det ville ha plaget han. Han er mer beskjeden.

Nå er jo min datter voksen (snart 22) og flyttet hjemmefra. Når hun er hjemme på ferie tar hun gjerne med seg en guttevenn hjem etter en fest, da legger de seg i samme seng med klærne på ofte. Morgenen etter vet jeg som regel ikke at det er en gutt i senga hennes og går inn for å si noe. Da kan de ligge der med klærne på og skravle og det har vært gutter jeg har kjent gjennom noen år. Hvis hun har hatt forhold , har jeg også pleid å få vite det (ikke alltid kanskje), men de har ikke vært langvarige, da hun ikke har tid til forhold sier hun. Det tviler jeg ikke på, så aktiv som hun er. Det at hun hadde sex som 15 -åring fikk jeg vite flere år etter. Da var det ikke så farlig lenger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilsen mor som lurer :-)

På mange fester med ungdommer på hans alder, konsumeres store mengder alkohol (og ofte også andre rusmidler),og du ville sannsynligvis blitt ganske sjokkert hvis du hadde sett hva som foregikk der generelt sett. Det er ikke uten grunn at politiet har mye å gjøre etter midnatt som følge av alle ungdomsfestene de må avvikle.

Datteren din bør ikke feste med ungdom som er eldre enn henne.

Hei!

Takk.

Da tar jeg det rådet til meg.

Jeg har lest i avisen at et spørre problem på fester i Bærum mer enn alkohol er kokkain, du tror det kanskje ikke, men jeg har hørt flere si at det er kaokkain på fester.

Foreldre sier det ikke skjer, men når foreldre overlater huset til barna skjer mye man ikke skulle tro. Hvor kommer feks kokainen fra, det lurer jeg på?

Kokain er svært dyrt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilsen mor som lurer :-)

Vi snakker om mye ja, men det er nok fordi hun er den hun er. Jeg snakker ikke så mye med sønnen om sånt, da jeg vet det ville ha plaget han. Han er mer beskjeden.

Nå er jo min datter voksen (snart 22) og flyttet hjemmefra. Når hun er hjemme på ferie tar hun gjerne med seg en guttevenn hjem etter en fest, da legger de seg i samme seng med klærne på ofte. Morgenen etter vet jeg som regel ikke at det er en gutt i senga hennes og går inn for å si noe. Da kan de ligge der med klærne på og skravle og det har vært gutter jeg har kjent gjennom noen år. Hvis hun har hatt forhold , har jeg også pleid å få vite det (ikke alltid kanskje), men de har ikke vært langvarige, da hun ikke har tid til forhold sier hun. Det tviler jeg ikke på, så aktiv som hun er. Det at hun hadde sex som 15 -åring fikk jeg vite flere år etter. Da var det ikke så farlig lenger :-)

Hei!

:-)

Du får meg til å le :-) Og jeg vet ikke hvorfor :-)

Jeg syns det er noe raust ved deg, noe som ligner meg, men ikke min mann, han er streng han :-) (likevel en fantastisk far)

Jeg vet ikke hvordan det blir... men hvorfor tror du og så mange at jeg skriver om min datter? Og ikke en sønn?

Uansett takk for hjelpen, tankene og inspirasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilsen mor som lurer :-)

''Min barnepsykolog snakket mye om å la 14 åringer ha sex, det husker jeg han sa, jeg ble forundret, men han sa noe om å få leve ut sine drifter, jeg glemmer det ikke for han var jo min barne psykolog.''

Kanskje han mente at 14-åringer må få eksperimentere med sex med jevnaldrende? Det trenger ikke nødvendigvis være negativt tenker jeg, hvis det er gjensidig og til glede for begge.

Noe helt annet er å sende en 14-åring inn i en 18-årings voksenverden med alt hva det innebærer.

Hei!

Takk.

Det var nom det han mente noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilsen mor som lurer :-)

''Mitt barn er et barn, så veldig.. derfor kom spørsmålet overraskende og som et lite sjokk i romjulen!''

Det skjønner jeg veldig godt! Jeg har selv en gutt på 13, som er stille og rolig, deltar lite sosialt utenom familien. Om han ytret ønske om å delta på fest med 18-åringer uten foreldre ville jeg blitt veldig overrasket og litt sjokkert. Det ville han absolutt ikke fått lov til, selv om han er gutt.

Hei!

Takk for forståelsen.

Mitt barn er også stille, rolig, skoleflink, følger alle regler, veldig opptatt av å gjøre det riktige, kommer aldri for sent, er pliktoppfyllende og har på papiret autisme. Nå er svært vakker noen sagt ser ut som miss univers, kanskje tuller med meg, men veldig mange sier at svært vakker. Jeg ser på bildene og klarer ikke selv å bedømme slikt.

Derfor ble jeg sjokkert og forundret, så tenkte jeg "ja ha så kanskje er den noen som er forelsket".

Hadde jeg vist godt menneske, bra intensjoner, fra god familie, så hadde jeg kanskje sagt ja, men barnet gikk inn hageinngangen om kvelden for å gi gave og hilse ikke på oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...