Gå til innhold

Bosted og voksne barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 3.11.2019 den 11.55, Xtra skrev:

Ditt fokus nå bør være på din sønn og ikke på ditt samboerforhold. For det første er sønnen din i en helt kritisk fase, og kommer han ikke i aktivitet nå, kan det prege resten av livet hans. For det andre (og underordnet) synes ikke forholdet til samboer å være noe å satse på, snarere tvert i mot. Her er det viktig at du og faren samarbeider, uansett hvor sønn bor. Kanskje kan dere alle tre ha en samtale med NAV.

Jeg tror at min sønn er skadet av vanskelig oppvekst. Han er 19 år. Men jeg tror han sliter. Jeg ser at han har en merkelig adferd. Veldig vanskelig situasjon. 

Anonymkode: 49656...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 3.11.2019 den 7.57, laban skrev:

Hvis dere skal få en 19-årig gamer til å leve mer normalt, må dere være mer konkrete enn bare å "forlange". Faren har tydeligvis ikke lykkes, så det trengs noe mer enn bare foreldreformaninger. Dere må lage en kontrakt eller noe sånt, det er grei trening til voksenlivet. Spesielt hvis han får penger av dere foreldre i tillegg til jobben, er det viktig at de er knyttet til avtalte forpliktelser.

Enig i det, men husk også at det ikke er til sønnens beste at du plutselig bor alene et sted der du ikke har råd til leia.

Er det mulig å utvide den til mer enn én dag i uka på lengre sikt? Kan faren betale for et kurs (truckførerbevis eller noe annet kortvarig?) eller noe sånt, slik at sønnen blir en mer attraktiv jobbsøker? Hvis dere vil at han skal ha normal døgnrytme, må han ha noe å stå opp til.

Du har rett i en sak. Samboer truer med å flytte ut fra en leilighet som jeg ikke har råd til å betale husleien på alene. Begge står i kontrakten heldigvis. Og han kan jo ikke bare flytte ut i bindingstiden uten å betale sin del. Jeg kan jo ikke beholde leiligheten selv om han flytter ut. 

Jeg har bestemt meg for å ikke ta sjansen på å la sønnen bo på dette bostedet pga situasjonen der samboer truer med å flytte ut herfra på et bosted der jeg ikke har råd til å bo alene.

Anonymkode: 49656...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bestemt meg for å ikke ta sjansen på å la sønnen bo på dette bostedet pga situasjonen der samboer truer med å flytte ut herfra på et bosted der jeg ikke har råd til å bo alene.

Det er ikke sikkert at bostedet er så avgjørende, i hvert fall ikke på kort sikt. Men dere må ta tak i sønnens situasjon (dvs. han må ta ansvar selv, men han trenger tydeligvis mer hjelp enn bare mas og formaninger), ellers kan han forbli "på sidelinja" resten av voksenlivet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett i en sak. Samboer truer med å flytte ut fra en leilighet som jeg ikke har råd til å betale husleien på alene. Begge står i kontrakten heldigvis. Og han kan jo ikke bare flytte ut i bindingstiden uten å betale sin del. Jeg kan jo ikke beholde leiligheten selv om han flytter ut. 

Jeg har bestemt meg for å ikke ta sjansen på å la sønnen bo på dette bostedet pga situasjonen der samboer truer med å flytte ut herfra på et bosted der jeg ikke har råd til å bo alene.

Anonymkode: 49656...f63

Jeg synes det er ganske ufattelig at du satser mer på denne fjotten av en samboer enn på din egen sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dyrt å betale husleie for sønnen din hvis han ikke får bo hjemme hos noen av foreldrene sine.  Det er dyrere enn at samboeren flytter ut og sønnen flytter inn.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, laban skrev:

Det er ikke sikkert at bostedet er så avgjørende, i hvert fall ikke på kort sikt. Men dere må ta tak i sønnens situasjon (dvs. han må ta ansvar selv, men han trenger tydeligvis mer hjelp enn bare mas og formaninger), ellers kan han forbli "på sidelinja" resten av voksenlivet. 

Har jeg lov å spørre etter tvunget psykisk helsehjelp til han? Altså spørre en lege om hjelp i situasjonen. Han prater stygge ord i alt han sier og banner i hver setning når jeg treffer han. Han ble bedre og bedre da han bodde hos meg men nå har adferden endret seg til noe langt mye verre. 

Anonymkode: 49656...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, Dorthe skrev:

Det er dyrt å betale husleie for sønnen din hvis han ikke får bo hjemme hos noen av foreldrene sine.  Det er dyrere enn at samboeren flytter ut og sønnen flytter inn.  

Jeg har forklart samboer at jeg mener sønnen har atferdsvansker mulig pga psykiske lidelser. Men at jeg kan ikke risikere å sitte igjen med husleien alene. Det vil jeg ikke klare. Husleien er på 12 000 pluss strøm itilegg. Jeg tjener bare 14 000 til 17 000 per måned. Men ifølge kontrakten er samboer bundet til å betale sin del av husleien i bindingstiden. Vi har bindingstid frem til neste sommer. 

Jeg har sagt til samboer at jeg kan ikke la sønnen flytte inn så lenge jeg risikerer problemer med at samboer kan ville flytte ut. Og at vi må finne et billigere sted å bo. Et sted der jeg kan klare husleien alene om han stikker. Jeg vil ikke klare husleien alene men ønsker å få sønnen på rette baner.  Tror at han trenger annen hjelp enn faren. For han har bare blitt verre. Jeg skal forsøke å prate med min sønn om adferden hans og om han behøver hjelp for å endre bruken av banneord i hver en setning osv. 

Anonymkode: 49656...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Xtra skrev:

Jeg synes det er ganske ufattelig at du satser mer på denne fjotten av en samboer enn på din egen sønn.

Jeg satser på min sønn. Men jeg kan ikke akseptere min sønns adferd med banneord i hver en setning pluss frekke stygge ord i alt han sier til folk. Han har blitt langt verre etter at han flyttet til faren. Samboer har registrert det samme. Men sønnen trenger hjelp. Noe jeg må forsøke å få gitt han slik at han klarer å oppføre seg med normal folkeskikk. 

Anonymkode: 49656...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ifølge kontrakten er samboer bundet til å betale sin del av husleien i bindingstiden. Vi har bindingstid frem til neste sommer. 

Anonymkode: 49656...f63

Har dere ikke noen mulighet for oppsigelse før til sommeren?! Det vanlig er jo 3 mnds gjensidig oppsigelsestid (vi hadde 1 mnd da vi leide ut). Eller har du misforstått kontrakten? Jeg ville lest den nøye en gang til, det at dere har leid leiligheten til f.eks. 1/6-2020 betyr kanskje ikke at dere ikke kan flytte tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.11.2019 den 21.41, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler også på at samboerforholdet vil tåle dette. Jeg skrev på sms med faren om dette med inntekten min og liten leilighet i dag, men han virket til å ønske at sønnen skal bo en del hos meg fremover, og jeg frykter at forholdet mitt ikke vil tåle det. 

Jeg tok temaet opp med samboer littegrann i dag, og han sa at da kom han til å være her lite, og heller være mer hos kamerater. Ikke pga sønnen min , men pga han trenger mye ro. Og sønnen min gamer altfor mye og er dessverre våken mye på feile tider av døgnet. Jeg fikk noe å løse nå, men jeg får se hvilke løsninger man kan finne i en slik situasjon. 

Sønnen kuttet dessverre kontakten med oppfølgingstjenesten selv. Han vil ikke samarbeide om det. Så det er ikke så lett å håndtere heller. 

Anonymkode: 49656...f63

Her er det sannelig manges behov som skal trumfe det som er det virkelige behovet, nemlig å få livet til sønnen din på beina

Han er 19 år, har ikke fullført videregående, jobber én dag i uka, og vil ikke samarbeide med oppfølgingstjenesten.

I alle dager - "vil ikke samarbeide"?

"Vil ikke samarbeide" er selvfølgelig ikke et holdbart argument - han MÅ samarbeide, for han er i ferd med å skli helt ut før voksenlivet hans egentlig har begynt. Dette må være pri en for både deg, faren, samboeren din og for gutten selv framover - og dette må dere faktisk samarbeide om. Dere er voksne, dere må tilpasse dere og sette egne behov og "vondter" tilside, og finne en løsning som hjelper for jr. 

Mulig det beste er at han flytter til dere med økonomisk bistand fra far, og like mulig at det beste er at han blir boende hos faren, med tett samarbeid med deg for å endre atferd. Kanskje institusjonshjem for unge i regi av DPS er løsning også for alt jeg vet, siden han fungerer såpass dårlig på egen hånd? Dette vet ikke jeg, og det vet ikke dere heller før dere har snakket sammen. 

Det som er HELT sikkert er at dere må agere, samarbeide, og at gutten må møte krav om samarbeid med oppfølgingstjenesten og like tydelige krav om å endre døgnrytme fra dere. DERE må legge en felles plan dere alle tre voksne stiller dere bak, og dette må dere gjøre via felles samtaler. Ikke sms, ikke mail, ikke en og en. Sammen.

Dette er helt sikkert ikke det du ønsker å høre, men det er likevel det som må sies. Dere står i en situasjon man ikke kan feie under teppet, og det din sønns framtid står på spill her. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kayia skrev:

Her er det sannelig manges behov som skal trumfe det som er det virkelige behovet, nemlig å få livet til sønnen din på beina

Han er 19 år, har ikke fullført videregående, jobber én dag i uka, og vil ikke samarbeide med oppfølgingstjenesten.

I alle dager - "vil ikke samarbeide"?

"Vil ikke samarbeide" er selvfølgelig ikke et holdbart argument - han MÅ samarbeide, for han er i ferd med å skli helt ut før voksenlivet hans egentlig har begynt. Dette må være pri en for både deg, faren, samboeren din og for gutten selv framover - og dette må dere faktisk samarbeide om. Dere er voksne, dere må tilpasse dere og sette egne behov og "vondter" tilside, og finne en løsning som hjelper for jr. 

Mulig det beste er at han flytter til dere med økonomisk bistand fra far, og like mulig at det beste er at han blir boende hos faren, med tett samarbeid med deg for å endre atferd. Kanskje institusjonshjem for unge i regi av DPS er løsning også for alt jeg vet, siden han fungerer såpass dårlig på egen hånd? Dette vet ikke jeg, og det vet ikke dere heller før dere har snakket sammen. 

Det som er HELT sikkert er at dere må agere, samarbeide, og at gutten må møte krav om samarbeid med oppfølgingstjenesten og like tydelige krav om å endre døgnrytme fra dere. DERE må legge en felles plan dere alle tre voksne stiller dere bak, og dette må dere gjøre via felles samtaler. Ikke sms, ikke mail, ikke en og en. Sammen.

Dette er helt sikkert ikke det du ønsker å høre, men det er likevel det som må sies. Dere står i en situasjon man ikke kan feie under teppet, og det din sønns framtid står på spill her. 

Vi har problemer å klare å få gutten til å samarbeide. Han nekter å gå til oppfølgingstjenesten. 

Anonymkode: 49656...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lillemus skrev:

Har dere ikke noen mulighet for oppsigelse før til sommeren?! Det vanlig er jo 3 mnds gjensidig oppsigelsestid (vi hadde 1 mnd da vi leide ut). Eller har du misforstått kontrakten? Jeg ville lest den nøye en gang til, det at dere har leid leiligheten til f.eks. 1/6-2020 betyr kanskje ikke at dere ikke kan flytte tidligere?

Er binding i ett år. Kan si opp etter ett års leie. 

Anonymkode: 49656...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har problemer å klare å få gutten til å samarbeide. Han nekter å gå til oppfølgingstjenesten. 

Anonymkode: 49656...f63

Hva sier fastlegen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Kayia skrev:

Hva sier fastlegen?

Han nekter å gå til fastlegen om det også. Han sier at han er myndig og velger som han vil. 

Anonymkode: 49656...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han nekter å gå til fastlegen om det også. Han sier at han er myndig og velger som han vil. 

Anonymkode: 49656...f63

Og det aksepterer dere? Om man ikke er mer voksen enn at han må ha andre til å betale for mat og tak over hodet, er man ikke voksen nok til å nekte å samarbeide heller. DERE må ta tak, det er åpenbart at han bare blir sittende oppe om natten og game om han får fortsette på dette viset. 

Hvilken jobb har han den ene dagen? Hvorfor har han bare én dag?

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg lov å spørre etter tvunget psykisk helsehjelp til han?

Jeg vet ikke mye om sånt, men tror det skal mye til (og tviler på om det er hensiktsmessig) å få til noe tvunget når han er myndig. Men dere må få ham tilbake i "systemet", enten det blir via oppfølgingstjenesten, NAV, fastlegen eller noe annet. 

Får han penger fra andre steder enn den jobben? Dere (faren) må ikke gi ham noe som helst før han samarbeider om å få skikk på livet sitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett i en sak. Samboer truer med å flytte ut fra en leilighet som jeg ikke har råd til å betale husleien på alene. Begge står i kontrakten heldigvis. Og han kan jo ikke bare flytte ut i bindingstiden uten å betale sin del. Jeg kan jo ikke beholde leiligheten selv om han flytter ut. 

Jeg har bestemt meg for å ikke ta sjansen på å la sønnen bo på dette bostedet pga situasjonen der samboer truer med å flytte ut herfra på et bosted der jeg ikke har råd til å bo alene.

Anonymkode: 49656...f63

Dersom dere begge står som leietakere, så kan utleier kreve alle pengene fra en av dere dersom den andre ikke betaler, så fremt ikke noe annet er eksplisitt skrevet inn i avtalen.  Samboeren din blir i så fall skyldig deg de pengene, men utleier kan velge om han krever alt fra en av dere eller halvparten fra hver av dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg lov å spørre etter tvunget psykisk helsehjelp til han? Altså spørre en lege om hjelp i situasjonen. Han prater stygge ord i alt han sier og banner i hver setning når jeg treffer han. Han ble bedre og bedre da han bodde hos meg men nå har adferden endret seg til noe langt mye verre. 

Anonymkode: 49656...f63

Jeg har ikke sett deg beskrive noe som tyder på at sønnen din har alvorlig psykisk lidelse, og dermed kvalifiserer han ikke for tvunget psykisk helsevern. Det er for øvrig heller ikke slik at det er psykiatrien som er  best på å få ungdom til å komme i gang med arbeid eller utdanning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, frosken skrev:

Dersom dere begge står som leietakere, så kan utleier kreve alle pengene fra en av dere dersom den andre ikke betaler, så fremt ikke noe annet er eksplisitt skrevet inn i avtalen.  Samboeren din blir i så fall skyldig deg de pengene, men utleier kan velge om han krever alt fra en av dere eller halvparten fra hver av dere. 

For hva om begge flytter ut av leiligheten ? Jeg mener at begge står ansvarlig for 6000 kr hver av leien. Ifølge kontrakten står det at han har ansvaret for avgjørelser tatt i leiligheten som følge av vedlikehold osv. Men at leien står på begge samlet. 

Jeg har samarbeid med faren nå om at vi må forsøke å finne løsninger. Sønnen er ikke under utdanning dermed så står det på nav sine sider at han kan få mulighet til å få hjelp fra dem til støtte til bo.  Foreldrene har krav til å hjelpe barnet med bolig frem til de er 24 år dersom de er under utdannelse. Men sønnen er ikke under utdannelse. Og vi er slitne. Vi er enige i at han har nok litt atferdsvansker. Og de er vanskelige for oss alle å håndtere i hjemmene våre. Det går utover  nattesøvn og vår helsesituasjon med å leve med en som ikke vil tilpasse seg våre rutiner. En som er oppe om natten. Spiller dataspill hele fritiden. Roper og skriker mens han spiller og bråkete tastatur på datamaskinen. Dersom han ikke får viljen sin så blir han veldig vanskelig. 

Anonymkode: 49656...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, frosken skrev:

Jeg har ikke sett deg beskrive noe som tyder på at sønnen din har alvorlig psykisk lidelse, og dermed kvalifiserer han ikke for tvunget psykisk helsevern. Det er for øvrig heller ikke slik at det er psykiatrien som er  best på å få ungdom til å komme i gang med arbeid eller utdanning. 

Han er sur , og sint om han ikke får viljen sin. Han nekter å tilpasse seg husets regler og rutiner foreks anngående døgnrytme. Han kan bråke slik at det er umulig å få sove om nettene. Han kan være frekk i ord. Men der virker som tenåringstrass. Så vanskelig å si hva dette er som gjør at vi blir så utmattet og sliten av situasjonen. Vi blir ihvertfall alle utmattet når han nekter å følge rutinene med normal døgnrytme pga støy i huset. 

Anonymkode: 49656...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...