Gå til innhold

Bosted og voksne barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min hadde egentlig rett i at økonomien min tilsier at jeg ikke måtte bruke for mye penger  på jenta. Dessuten pleier ikke et voksent barn på 19 år å spørre onkel sin nye kjæreste om penger. Sønnen har egentlig rett i det. For hadde han gjort som jenta så hadde han fått klar beskjed av meg om at det ble feil. Men jeg likte ikke at han blandet seg mens jenta var tilstede. Hun trodde hun forsto hva sønnen sa.

Han merket vel dobbeltkommunikasjonen din, akkurat som vi her observerer den: Du sier først sannheten - at du ikke har penger å bruke på sånt - men så roter du det til ved å tenke at det blir feil og trekker deg likevel. Du beskriver det til og med ganske surrete:

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dårlig økonomi og hadde allerede brukt en del penger på sjokolader, brus , og en del annet til henne.  Så først sa jeg at hun kunne ta med sin lommebok (mulig det var ufint av meg men jeg mente at hun fikk kjøpe selv dersom det ble mange suvenirer. Jeg sa til slutt at jeg hadde penger til å kjøpe en suvenir for henne fordi hver suvenir kostet minst 80 kr.

Jeg hadde nok prioritert omvendt, latt være å kjøpe sjokolade og brus (ingen voksne lider noen nød om de ikke blir påspandert det) og heller kjøpt en liten ting de kunne ta med seg hjem hvis jeg hadde mulighet. Men det viktigste er at du og samboeren må få på plass noen klare regler om det økonomiske. Dere har separat økonomi, da må den som har familie på besøk, betale utgiftene. Hvis forholdet deres ikke tåler at du er tydelig på det, vil det ikke holde uansett. Og du må kommunisere ting ordentlig, ikke si nei, tja, jovel som i denne situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, laban skrev:

Han merket vel dobbeltkommunikasjonen din, akkurat som vi her observerer den: Du sier først sannheten - at du ikke har penger å bruke på sånt - men så roter du det til ved å tenke at det blir feil og trekker deg likevel. Du beskriver det til og med ganske surrete:

Jeg hadde nok prioritert omvendt, latt være å kjøpe sjokolade og brus (ingen voksne lider noen nød om de ikke blir påspandert det) og heller kjøpt en liten ting de kunne ta med seg hjem hvis jeg hadde mulighet. Men det viktigste er at du og samboeren må få på plass noen klare regler om det økonomiske. Dere har separat økonomi, da må den som har familie på besøk, betale utgiftene. Hvis forholdet deres ikke tåler at du er tydelig på det, vil det ikke holde uansett. Og du må kommunisere ting ordentlig, ikke si nei, tja, jovel som i denne situasjonen.

Jeg hadde kun 1500 kr igjen å bruke for resten av måneden. Derfor så kunne jeg ikke bruke for mye på suvenirer. Det sier seg selv. Men jeg ønsket å glede henne. Og derfor kjøpte jeg en liten suvenir. Mulig det var dårlig gjort av meg å kun kjøpe en suvenir til i underkant av 100 kr. Men jeg får lære til neste gang. 

Jeg er litt flerdelt i synet på akkurat dette. Jeg tenker at såklart bør man kunne gi en liten gave til dem. Jeg kjøpte flere gaver som de fikk med seg men de var små og kostet vel ikke mer enn 200 kr tilsammen. Jeg mener uansett at det er tanken som teller. Jeg ønsket å glede henne. Men det forventes mulig at jeg ga mer. Men jeg hadde lite penger denne måneden. 

Anonymkode: 49656...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, laban skrev:

Han merket vel dobbeltkommunikasjonen din, akkurat som vi her observerer den: Du sier først sannheten - at du ikke har penger å bruke på sånt - men så roter du det til ved å tenke at det blir feil og trekker deg likevel. Du beskriver det til og med ganske surrete:

Jeg hadde nok prioritert omvendt, latt være å kjøpe sjokolade og brus (ingen voksne lider noen nød om de ikke blir påspandert det) og heller kjøpt en liten ting de kunne ta med seg hjem hvis jeg hadde mulighet. Men det viktigste er at du og samboeren må få på plass noen klare regler om det økonomiske. Dere har separat økonomi, da må den som har familie på besøk, betale utgiftene. Hvis forholdet deres ikke tåler at du er tydelig på det, vil det ikke holde uansett. Og du må kommunisere ting ordentlig, ikke si nei, tja, jovel som i denne situasjonen.

Ok nå forstår jeg. Jeg misforsto deg i forrige innlegg.  Jeg burde mulig heller kjøpt annet enn sjokolade og kaker til barna.  Jeg kunne heller prioritert å brukt de pengene på suvenirer. For det betydde mye for de. Neste gang skal jeg gjøre det. 

Jeg forstår det slik at de tror vi er rike. Og samboer synes at det jeg gav var lite. Men han vet at jeg har lite penger så jeg tror han forstår det. .

Jeg lærer og egentlig ser jeg sidene til alle i denne situasjonen: ser jenta sin side, ser min samboer sin side, og ser min sønn sin side. Det gjelder å løse alt på rett måte slik at alle forstår og er fornøyde. 

Anonymkode: 49656...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde kun 1500 kr igjen å bruke for resten av måneden. Derfor så kunne jeg ikke bruke for mye på suvenirer. Det sier seg selv. Men jeg ønsket å glede henne. Og derfor kjøpte jeg en liten suvenir. Mulig det var dårlig gjort av meg å kun kjøpe en suvenir til i underkant av 100 kr. Men jeg får lære til neste gang. 

Jeg er litt flerdelt i synet på akkurat dette. Jeg tenker at såklart bør man kunne gi en liten gave til dem. Jeg kjøpte flere gaver som de fikk med seg men de var små og kostet vel ikke mer enn 200 kr tilsammen. Jeg mener uansett at det er tanken som teller. Jeg ønsket å glede henne. Men det forventes mulig at jeg ga mer. Men jeg hadde lite penger denne måneden. 

Anonymkode: 49656...f63

Men det er jo FREKT å tigge om suvenirer. Dritfrekt! Eier hun ikke skam, eller? 

Anonymkode: b7a02...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo FREKT å tigge om suvenirer. Dritfrekt! Eier hun ikke skam, eller? 

Anonymkode: b7a02...74d

Er ikke sikkert at hun mente det sånn. Du sier det sånn sønnen min sa det. Det var slik han følte det. Og jeg forstår jo tankene hans om det. Men man behøver ikke å si det høyt slik jenta kunne få det med seg. Men det kan ha vært en misforståelse. Jeg er ikke vant med slik i Norge. Men uansett : jeg valgte og ønsket å glede jenta med suvenirer. Det var et valg som jeg tok. Hadde sagt nei dersom jeg ikke ville gjøre det. Jeg ønsket å glede henne. 

Anonymkode: 49656...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo FREKT å tigge om suvenirer. Dritfrekt! Eier hun ikke skam, eller? 

Anonymkode: b7a02...74d

Hvis jeg forstår det rett var jenta 19 år?! Jeg hadde skammet meg om min 19-åring hadde gjort noe slikt. Her synes jeg sønnen til trådstarter hadde helt rett.

Og siden samboeren vet at hun har dårlig råd så burde han gitt henne penger så hun kunne kjøpt noe til hans familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Hvis jeg forstår det rett var jenta 19 år?! Jeg hadde skammet meg om min 19-åring hadde gjort noe slikt. Her synes jeg sønnen til trådstarter hadde helt rett.

Og siden samboeren vet at hun har dårlig råd så burde han gitt henne penger så hun kunne kjøpt noe til hans familie.

Jeg er enig med deg om at sønnen hadde rett i at sånnt gjør man ikke. Det er jeg stolt av han av. For det er for meg god folkeskikk. Men jeg valgte tilslutt å spandere på jenta men sa at hun fikk kun en liten suvenir fordi ellers ble det for dyrt. Suvenirer er ganske dyre. Samboer er veldig raus med meg og min familie. Men han tjener over dobbelt så mye som meg. 

Anonymkode: 49656...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg burde mulig heller kjøpt annet enn sjokolade og kaker til barna.  Jeg kunne heller prioritert å brukt de pengene på suvenirer. For det betydde mye for de. Neste gang skal jeg gjøre det. 

Poenget mitt var først og fremst at du ikke skal la deg presse til noe du ikke har råd til, og at du må kommunisere tydelig.

Mange utlendinger som kommer til Norge og ser butikkene her, får lett inntrykk av at vi alle er veldig rike. Det er helt greit å fortelle at det ikke nødvendigvis er slik.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lillemus skrev:

Hvis jeg forstår det rett var jenta 19 år?! Jeg hadde skammet meg om min 19-åring hadde gjort noe slikt. Her synes jeg sønnen til trådstarter hadde helt rett.

Og siden samboeren vet at hun har dårlig råd så burde han gitt henne penger så hun kunne kjøpt noe til hans familie.

I Norge tjener de som har fulltidsjobb 4 ganger så mye som det de gjør. Så de tror vi er rike. Men de har det godt i hjemlandet for de betaler lite for bolig osv. Og dermed så lever de mye bedre økonomisk i hjemlandet enn hva jeg gjør i Norge foreks. 

Anonymkode: 49656...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde kun 1500 kr igjen å bruke for resten av måneden. Derfor så kunne jeg ikke bruke for mye på suvenirer. Det sier seg selv. Men jeg ønsket å glede henne. Og derfor kjøpte jeg en liten suvenir. Mulig det var dårlig gjort av meg å kun kjøpe en suvenir til i underkant av 100 kr. Men jeg får lære til neste gang. 

 

Hva mener du her - at du har lært at du skal kjøpe dyrere gaver - eller at du skal ta mer hensyn til din økonomi? Retorisk spørsmål til illustrasjon. Du har mye å hente når det gjelder tydelig kommunikasjon, her jeg enig med @laban. Er du tydeligere, blir nok budskapet lettere akseptert av andre, uansett hva du sier (og gjør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, laban skrev:

Poenget mitt var først og fremst at du ikke skal la deg presse til noe du ikke har råd til, og at du må kommunisere tydelig.

Jeg tok meg råd til det. Og jeg lot meg ikke presse. Men nok om dette. 

Jeg må fokusere fremover og gjøre fornuftige avgjørelser.  

Anonymkode: 49656...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Lillemus skrev:

Hvis jeg forstår det rett var jenta 19 år?! Jeg hadde skammet meg om min 19-åring hadde gjort noe slikt. Her synes jeg sønnen til trådstarter hadde helt rett.

Og siden samboeren vet at hun har dårlig råd så burde han gitt henne penger så hun kunne kjøpt noe til hans familie.

Ja.. en 19-åring liksom? Tenk å oppføre seg sånn. "Skal du kjøpe eller skal jeg kjøpe". Skulle likt å vite hvor hun er fra gitt

Anonymkode: b7a02...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Xtra skrev:

Hva mener du her - at du har lært at du skal kjøpe dyrere gaver - eller at du skal ta mer hensyn til din økonomi? Retorisk spørsmål til illustrasjon. Du har mye å hente når det gjelder tydelig kommunikasjon, her jeg enig med @laban. Er du tydeligere, blir nok budskapet lettere akseptert av andre, uansett hva du sier (og gjør).

Er vel ikke prisen på gaven som teller. Det er tanken tenker jeg. Men vet at noen kan regne på det. Men det er tanken som teller. 

Anonymkode: 49656...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja.. en 19-åring liksom? Tenk å oppføre seg sånn. "Skal du kjøpe eller skal jeg kjøpe". Skulle likt å vite hvor hun er fra gitt

Anonymkode: b7a02...74d

Hva hadde du gjort i en sånn situasjon. Samboer tar henne i forsvar i situasjonen og mener at det er selvklart at jeg burde kjøpe noe til henne. Jeg vil ikke diskutere den situasjonen som oppsto med samboer mer for han tar selvsagt det i forsvar. Men han sier at heretter får sønnen betale reiser osv selv. Han vil ikke spandere på han mer. Men det er jo greit for sønnen forventer ikke at han spanderer på han. Det har sønnen sagt. Så der er sønnen fornuftig. Men jeg vil ikke ha videre diskusjon om dette med samboer for det ble vanskelig. 

Anonymkode: 49656...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva hadde du gjort i en sånn situasjon. Samboer tar henne i forsvar i situasjonen og mener at det er selvklart at jeg burde kjøpe noe til henne. Jeg vil ikke diskutere den situasjonen som oppsto med samboer mer for han tar selvsagt det i forsvar. Men han sier at heretter får sønnen betale reiser osv selv. Han vil ikke spandere på han mer. Men det er jo greit for sønnen forventer ikke at han spanderer på han. Det har sønnen sagt. Så der er sønnen fornuftig. Men jeg vil ikke ha videre diskusjon om dette med samboer for det ble vanskelig. 

Anonymkode: 49656...f63

Hva jeg hadde gjort? Jeg hadde blitt irritert, fordi noen tigger meg om ting. Hvis jeg skal gi noe er det noe jeg skal komme på på eget initiativ og kjøpe på eget initiativ ikke fordi noen ber meg om å kjøpe det altså.

Det er kanskje best å bare la saken ligge, som du har tenkt til, det kommer ikke noe godt ut av det. Men samboeren din oppfører seg barnslig, høres ut som han egentlig ikke vil ha noe med sønnen din å gjøre. 

Men hva slags reiser er det han liksom har spandert på ham?

Anonymkode: b7a02...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva jeg hadde gjort? Jeg hadde blitt irritert, fordi noen tigger meg om ting. Hvis jeg skal gi noe er det noe jeg skal komme på på eget initiativ og kjøpe på eget initiativ ikke fordi noen ber meg om å kjøpe det altså.

Det er kanskje best å bare la saken ligge, som du har tenkt til, det kommer ikke noe godt ut av det. Men samboeren din oppfører seg barnslig, høres ut som han egentlig ikke vil ha noe med sønnen din å gjøre. 

Men hva slags reiser er det han liksom har spandert på ham?

Anonymkode: b7a02...74d

Det er best å la saken ligge. Er enig med deg i at det kommer ikke noe godt ut av det. 

Han hjalp han med en reise han var på sammen med noen kamerater av han. Han hadde ikke råd til å reise og innstilte seg på at det ikke ble noen tur. Han spurte ikke om penger til turen. Men samboer tilbydde å spandere slik at gutten fikk seg en tur sammen med kamerater. Sønnen takket nei men samboer sa at dette ville han med glede gi han fordi han hjalp samboer med noe arbeid. Han spanderte også tur til hjemlandet sitt til sønnen. Det var jo snillt gjort. 

Men jeg håper på at det kan fungere i hus mellom sønnen og samboer. Det er nok der jeg er mest bekymret selv om jeg synes det også er strevsomt om sønnen er oppe om nettene. 

Jeg må nok bare la diskusjoner om penger ligge. Vi har hver vår økonomi. 

 

Anonymkode: 49656...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva jeg hadde gjort? Jeg hadde blitt irritert, fordi noen tigger meg om ting. Hvis jeg skal gi noe er det noe jeg skal komme på på eget initiativ og kjøpe på eget initiativ ikke fordi noen ber meg om å kjøpe det altså.

Det er kanskje best å bare la saken ligge, som du har tenkt til, det kommer ikke noe godt ut av det. Men samboeren din oppfører seg barnslig, høres ut som han egentlig ikke vil ha noe med sønnen din å gjøre. 

Men hva slags reiser er det han liksom har spandert på ham?

Anonymkode: b7a02...74d

Jeg føler at jeg var dum som forklarte alt som skjedde i den situasjonen som oppsto til samboer. Men jeg følte jeg måtte. Hun hadde forstått mye av hva som skjedde og hva sønnen sa osv. Men derfor forklarte jeg det som det var. Men ba han om å ikke si noe om tema til jenta og heller bare feie litt over det på den måten at det ikke ble lagt vekt i hva det handlet om. Han lovet det. 

Jeg ble stresset om dette fordi jeg ser jo flere sider i det. Og det var ikke bare sønnen min som var ufin i adferd mener jeg. Så jeg tar stopp på det tema og velger å sette fokus på fremtiden til sønnen og til å få alt til å fungere bra for han  

Anonymkode: 49656...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva hadde du gjort i en sånn situasjon. Samboer tar henne i forsvar i situasjonen og mener at det er selvklart at jeg burde kjøpe noe til henne. Jeg vil ikke diskutere den situasjonen som oppsto med samboer mer for han tar selvsagt det i forsvar. Men han sier at heretter får sønnen betale reiser osv selv. Han vil ikke spandere på han mer. Men det er jo greit for sønnen forventer ikke at han spanderer på han. Det har sønnen sagt. Så der er sønnen fornuftig. Men jeg vil ikke ha videre diskusjon om dette med samboer for det ble vanskelig. 

Anonymkode: 49656...f63

Han høres ikke videre sympatisk ut. Hva du ser i han er en gåte.

Anonymkode: 8aed8...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker ikke nesten å bli kvitt min sønn slik som du skriver. Det stemmer ikke. Han er elsket. Men det som er tøfft er rutinene hans. Og at det er litt å jobbe med anngående situasjonen. Men jeg forsøker så langt jeg kan strekke meg om å få dette til å fungere  

Anonymkode: 49656...f63

Hva er det sønnen din ønsker å fylle framtiden sin med? Hva har han av fullført videregående utdanning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2019 den 10.02, laban skrev:

Poenget mitt var først og fremst at du ikke skal la deg presse til noe du ikke har råd til, og at du må kommunisere tydelig.

Mange utlendinger som kommer til Norge og ser butikkene her, får lett inntrykk av at vi alle er veldig rike. Det er helt greit å fortelle at det ikke nødvendigvis er slik.

Ja jeg tror at mange utlendinger tror at vi norske har mye penger. Men for mitt vedkommende så sliter jeg med å få endene til å møtes. Jeg forklarte jenta det. 

Jeg vet ikke helt om samboer og sønnen vil klare å gå i hop etter dette. Og om jeg bør gjøre det slutt pga denne ene episoden. Om forholdet aldri kan fungere etter dette. For han ble såret på vegne av sin familie. Jeg står midt i det og forstår at min sønn burde ikke lage nummer av det mens hun var tilstede. Helt greit at han tenkte det som han gjorde men det kunne han holde stille om og heller si det til meg når hun ikke var tilstede. 

Tror også at pga han har gitt mye til oss så forventer han at vi gir en del tilbake.. Men jeg må telle på hver krone. Og han har stor familie og jeg valgte dermed å bare gi noen smågaver for knappe 200 kr tilsammen pluss mat under oppholdet i tillegg. 

21 timer siden, cilie skrev:

Hva er det sønnen din ønsker å fylle framtiden sin med? Hva har han av fullført videregående utdanning? 

Sønnen ønsker å ha en deltidsjobb. Han er riktig så lat. Det er muligheter for mer vakter der han jobber for flere skal slutte. Han har to fulle vakter hver uke Forløbig. Han har ikke fullført videregående. Han droppet ut. Men jeg håper på at han kan finne en utdanning som passer for han. Han tok desverre feil linje og utdannelse.

 

Anonymkode: 49656...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...