Gå til innhold

Mitt kosthold


påskelilje

Anbefalte innlegg

Lillemus skrev (1 time siden):

Har ingen planer om å gå i ketose. :)

Da skjønner jeg. Planene til T.F er basert på det, og foreløpig er det ikke verdt det her heller. Men tror han «har rett» at det for noen er veldig vanskelig å gå ned på vanlig (karbo)kosthold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

cilie skrev (8 minutter siden):

Da skjønner jeg. Planene til T.F er basert på det, og foreløpig er det ikke verdt det her heller. Men tror han «har rett» at det for noen er veldig vanskelig å gå ned på vanlig (karbo)kosthold. 

Ah! Det var bra du sa det, for vi har ikke planer om å gå så drastisk til verks nei. Lavkarbo er jo ikke bare ketose. :) Har gravd frem kokebøkene fra Hexeberg og Storaker (trodde det var Dahlqvist sine) her nå og har også en av Fedon sine i hylla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg er litt nysgjerrig. Hva betyr det å gå i ketose ? Hva gjør man for å komme i ketose og hva skjer med kroppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (8 minutter siden):

Jeg er litt nysgjerrig. Hva betyr det å gå i ketose ? Hva gjør man for å komme i ketose og hva skjer med kroppen?

Når man spiser mindre enn 10-15 g karbohydrater pr døgn så går kroppen i ketose, da må den lage de karbohydratene den trenger selv. Det klarer den fint, men jeg orker ikke et slikt kosthold, det blir for ekstremt for meg. 

https://frisky.no/ketose/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Aceton-ånden hos folk som er i ketose er ikke særlig god 😮 Mannen og jeg hadde en ekstremdiett en gang, og vi luktet fryktelig. Ei på jobben har stadige lavkarbokurer og vi merker det pga ånden hennes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje skrev (3 minutter siden):

Aceton-ånden hos folk som er i ketose er ikke særlig god 😮 Mannen og jeg hadde en ekstremdiett en gang, og vi luktet fryktelig. Ei på jobben har stadige lavkarbokurer og vi merker det pga ånden hennes...

Det er blant de ubehagelighetene som gjør det ulevelig for meg. På en annen side så jeg nettopp et helfigurbilde av meg selv tatt av noen andre… og det frister ikke det heller… Men ånde er jo helt krise det og. I tillegg til de andre ymse ubehagelighetene. De overbeviste sverger jo dog til mer energi og mindre indre uro osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkelsbær
påskelilje skrev (1 time siden):

Aceton-ånden hos folk som er i ketose er ikke særlig god 😮 Mannen og jeg hadde en ekstremdiett en gang, og vi luktet fryktelig. Ei på jobben har stadige lavkarbokurer og vi merker det pga ånden hennes...

Jeg har vært i ketose flere ganger og har ikke hatt dårlig ånde. Går i ketose hvis jeg spiser for lite karbohydrater noen dager, men det er tilfeldig. På kostplanen jeg følger er det 20-30 g karbohydrater daglig, som vi bør ha i oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (6 timer siden):

Det er blant de ubehagelighetene som gjør det ulevelig for meg. På en annen side så jeg nettopp et helfigurbilde av meg selv tatt av noen andre… og det frister ikke det heller… Men ånde er jo helt krise det og. I tillegg til de andre ymse ubehagelighetene. De overbeviste sverger jo dog til mer energi og mindre indre uro osv. 

Jeg blir dårligere av ekstrem lavkarbo  diett, men jeg prøver å spise mer proteiner da.  Det å spise et blandet kosthold fungerer best for meg. Hadde gått ned hadde det ikke vært for spisekickene, men de har andre årsaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (9 timer siden):

Aceton-ånden hos folk som er i ketose er ikke særlig god 😮 Mannen og jeg hadde en ekstremdiett en gang, og vi luktet fryktelig. Ei på jobben har stadige lavkarbokurer og vi merker det pga ånden hennes...

Var ikke meningen å kuppe tråden din altså... 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Lillemus skrev (Akkurat nå):

Var ikke meningen å kuppe tråden din altså... 🤪

Det er helt i orden 😁 Bare gøy når tråder lever litt, litt som i gamle dager 😁😁😁 Så bare fortsett med det. Jeg henger meg nok ikke på lavkarbotrenden, men det er interessant å lese. For meg handler det kanskje mest om det etiske ved ressursbruken. Jeg mener at basismaten bør være mat som både inneholder viktige næringsstoffer,  men som også produseres med lavest mulig energi per kcalinnhold i maten. Dermed kommer animalske produkter dårligere. Basismaten bør etter min mening være korn, potet, ris etc - og det inneholder jo mye karbohydrater. Deretter bør en spise mye grønnsaker for å få i seg vitaminer, flere mineraler og proteiner,  så supplere med egg og melk (særlig dersom en strever med å få nok proteiner gjennom grønnsaker), og så kan en skeie ut med litt kjøtt og fisk innimellom på toppen av det. Og det passer jo ikke med dette opplegget dere diskuterer 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Stikkelsbær skrev (7 timer siden):

Jeg har vært i ketose flere ganger og har ikke hatt dårlig ånde. Går i ketose hvis jeg spiser for lite karbohydrater noen dager, men det er tilfeldig. På kostplanen jeg følger er det 20-30 g karbohydrater daglig, som vi bør ha i oss.

Nei, det er sikkert ikke alle som får det. Min mor fikk forresten sterk acetonånde i vinter, og jeg ba henne si i fra til legen. Men ingenting var galt. Jeg lurte på om hun kunne ha fått diabetes, men hun hadde ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje skrev (1 time siden):

Det er helt i orden 😁 Bare gøy når tråder lever litt, litt som i gamle dager 😁😁😁 Så bare fortsett med det. Jeg henger meg nok ikke på lavkarbotrenden, men det er interessant å lese. For meg handler det kanskje mest om det etiske ved ressursbruken. Jeg mener at basismaten bør være mat som både inneholder viktige næringsstoffer,  men som også produseres med lavest mulig energi per kcalinnhold i maten. Dermed kommer animalske produkter dårligere. Basismaten bør etter min mening være korn, potet, ris etc - og det inneholder jo mye karbohydrater. Deretter bør en spise mye grønnsaker for å få i seg vitaminer, flere mineraler og proteiner,  så supplere med egg og melk (særlig dersom en strever med å få nok proteiner gjennom grønnsaker), og så kan en skeie ut med litt kjøtt og fisk innimellom på toppen av det. Og det passer jo ikke med dette opplegget dere diskuterer 😁

Min frokost i dag besto av 1 egg m/kaviar, 1 neve reker, 1/3 stor avokado, småtomater, agurk og paprika. Mannen spiste det samme, men to egg og bare en skive avokado. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Lillemus skrev (14 minutter siden):

Min frokost i dag besto av 1 egg m/kaviar, 1 neve reker, 1/3 stor avokado, småtomater, agurk og paprika. Mannen spiste det samme, men to egg og bare en skive avokado. 😊

Jeg har gått over til kun 1 skive eller 1 Ryvita til frokost. I dag hadde jeg brødskive med leverpostei, og 1 glass skummet melk.

Flere dager den siste uka har jeg stekt meg 2 egg og grønnsaker (uten brød) til lunsj. Det metter lenge. I dag blir det vel rester fra middagen i går til lunsj: stekte grønnsaker med byggryn (løk, rosenkål, bønner, erter, persille + byggryn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (25 minutter siden):

Jeg har gått over til kun 1 skive eller 1 Ryvita til frokost. I dag hadde jeg brødskive med leverpostei, og 1 glass skummet melk.

Flere dager den siste uka har jeg stekt meg 2 egg og grønnsaker (uten brød) til lunsj. Det metter lenge. I dag blir det vel rester fra middagen i går til lunsj: stekte grønnsaker med byggryn (løk, rosenkål, bønner, erter, persille + byggryn).

Regnet med at det ville gå greit at vi tok av litt i tråden din, det handler jo om mat fremdeles også da. :) Vi går for fiskesuppe i dag - vi skal som sagt ikke i ketose så vi godtar helmelk i suppa + rotgrønnsaker (gulrot og sellerirot). Melk som drikke bruker jeg uansett ikke og mannen klarer godt å unnvære det, men litt i mat går fint. Med laks, løk, gulrot, sellerirot, buljong og litt krydder i tillegg til helmelken blir det en kjempegod fiskesuppe! Kanskje slenge noen reker på toppen, men laksebiten var stor så jeg tror det holder med den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Lillemus skrev (2 minutter siden):

Regnet med at det ville gå greit at vi tok av litt i tråden din, det handler jo om mat fremdeles også da. :) Vi går for fiskesuppe i dag - vi skal som sagt ikke i ketose så vi godtar helmelk i suppa + rotgrønnsaker (gulrot og sellerirot). Melk som drikke bruker jeg uansett ikke og mannen klarer godt å unnvære det, men litt i mat går fint. Med laks, løk, gulrot, sellerirot, buljong og litt krydder i tillegg til helmelken blir det en kjempegod fiskesuppe! Kanskje slenge noen reker på toppen, men laksebiten var stor så jeg tror det holder med den.

 

Det hørtes nyyydelig ut! Så lenge siden vi har hatt fiskesuppe her i huset! Blir lite fisk når minstemor er vegetarianer. Men det fikk jeg jammen meg lyst på en dag. Blir ikke dag, for i dag skal jeg av gårde og besøke sønnen på Østlandet. Har fri i morgen. Er så spent på å se hvordan han bor, har ikke vært der før. Har litt reisefeber, men må få unna litt jobb før jeg kjører 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
påskelilje

Er fornøyd med kostholdsopplegget mitt. Har frokost mellom 7 og 8 med kun 1 skive m/pålegg uten smør, 1 glass skummet melk, av og til litt frukt eller juice. Som regel 200-300 kcal, men er innimellom nedi 150 også.

2-3 ganger per uke steker jeg 2 egg og grønnsaker til lunsj. Ellers har jeg skive/ryvita eller middagsrester.

Spiser litt mindre middag enn jeg egentlig har lyst til. Droppet f.eks rundstykke til lasagnen i går. Virkelig en oppdagelse det med kaloriinnholdet i brød 😮

Har blitt flinkere til å droppe usunn snacks i uka. Men, vi har vært på to bilturer de siste ukene, og da blir det fort både bilgodt på dagtid og øl om kvelden 😁

Har hatt gjennomsnittsinntak på 1500 kcal de siste 5 ukene, med topp på 2700 og minimum på 1160. Har gått ned 2,3 kilo 😊 Har vært ekstremt lite aktiv disse ukene, så hvis jeg nå får opp forbruket litt,  så går dette rett vei 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver med en slankekur selv nå. Det er første gang jeg virkelig satser på å spise mindre.

Jeg har ikke gått ned i vekt som jeg pleier mellom feriene. Jeg har hatt 3 kilo for mye siden jul. Strengt tatt kunne jeg sikkert tålt å gå ned enda mer, men er fornøyd med å ligge på 80 kg. Nå er det to knekkebrød til frokost og to brødskiver til lunsj. Kutter kveldsmat med mindre jeg er virkelig sulten eller har tatt en joggetur.

Jeg kan melde at det fungerer og at jeg går ned i vekt. Jeg har mange ganger lykkes i å gå ned sakte ved å trene mer. Nå går det veldig fort. Jeg er skeptisk til om det er bra for meg eller om jeg går i jo-jo modus som mange andre. Styrken min har vært å være veldig stabil og gjøre smp justeringer. Jeg tenkte jeg måtte prøve å rett og slett slanke meg, så får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Grendel skrev (16 minutter siden):

Jeg driver med en slankekur selv nå. Det er første gang jeg virkelig satser på å spise mindre.

Jeg har ikke gått ned i vekt som jeg pleier mellom feriene. Jeg har hatt 3 kilo for mye siden jul. Strengt tatt kunne jeg sikkert tålt å gå ned enda mer, men er fornøyd med å ligge på 80 kg. Nå er det to knekkebrød til frokost og to brødskiver til lunsj. Kutter kveldsmat med mindre jeg er virkelig sulten eller har tatt en joggetur.

Jeg kan melde at det fungerer og at jeg går ned i vekt. Jeg har mange ganger lykkes i å gå ned sakte ved å trene mer. Nå går det veldig fort. Jeg er skeptisk til om det er bra for meg eller om jeg går i jo-jo modus som mange andre. Styrken min har vært å være veldig stabil og gjøre smp justeringer. Jeg tenkte jeg måtte prøve å rett og slett slanke meg, så får vi se.

Virker som om du gjør omtrent som meg da. Ja, det virker, og det er jo litt moro da 🙂 Jeg spiser som regel ikke kveldsmat (ikke til vanlig heller), men i går f.eks. hadde jeg både en smoothie-is (Nude med mango, Hennig Olsen - knallgod) og en appelsin om kvelden - så da ble det "snacksen" for i går - kvelden før hadde jeg et glass vin og en bit ost  - så det blir ofte et lite måltid etter middag, men ikke helt kveldsmat. Kvelden før - da jeg havnet på under 1200, kjente jeg at jeg hadde lyst på noe om kvelden, men stod i mot presset 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...