Gå til innhold

Mitt kosthold


påskelilje

Anbefalte innlegg

Så flink du er. Det går jo rette veien, og å justere gradvis slik det virker som du gjør tror jeg er lurt. :)

Jeg tenker en del på kosthold selv om dagen da jeg har gått fra å bevege meg nesten ei mil om dagen og kunne spise nesten hva jeg vil, til å være helt i ro hele dagen. Lurer på hvor lite jeg må spise for å holde vekten. Spiser bare halvparten av det jeg pleier til lunsj og middag, så får jeg se hvordan det utvikler seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje skrev (2 timer siden):

Er fornøyd med kostholdsopplegget mitt. Har frokost mellom 7 og 8 med kun 1 skive m/pålegg uten smør, 1 glass skummet melk, av og til litt frukt eller juice. Som regel 200-300 kcal, men er innimellom nedi 150 også.

2-3 ganger per uke steker jeg 2 egg og grønnsaker til lunsj. Ellers har jeg skive/ryvita eller middagsrester.

Spiser litt mindre middag enn jeg egentlig har lyst til. Droppet f.eks rundstykke til lasagnen i går. Virkelig en oppdagelse det med kaloriinnholdet i brød 😮

Har blitt flinkere til å droppe usunn snacks i uka. Men, vi har vært på to bilturer de siste ukene, og da blir det fort både bilgodt på dagtid og øl om kvelden 😁

Har hatt gjennomsnittsinntak på 1500 kcal de siste 5 ukene, med topp på 2700 og minimum på 1160. Har gått ned 2,3 kilo 😊 Har vært ekstremt lite aktiv disse ukene, så hvis jeg nå får opp forbruket litt,  så går dette rett vei 😊

I går spiste jeg 3 kokte egg med en liten smørklatt og kaviar til frokost kl. 9:30, da jeg skulle spise lunsj kl. 14:15 var jeg fremdeles mett. Spiste allikevel 3 skiver hvitost og 4 skiver roastbiff (ikke noe brød altså) og en liten bringebærskyr. Kl. 20 ble det en most avokado med en god neve reker og litt tomater, agurk og paprika, da begynte jeg å bli litt sulten. Var god og mett hele dagen. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 minutt siden):

I går spiste jeg 3 kokte egg med en liten smørklatt og kaviar til frokost kl. 9:30, da jeg skulle spise lunsj kl. 14:15 var jeg fremdeles mett. Spiste allikevel 3 skiver hvitost og 4 skiver roastbiff (ikke noe brød altså) og en liten bringebærskyr. Kl. 20 ble det en most avokado med en god neve reker og litt tomater, agurk og paprika, da begynte jeg å bli litt sulten. Var god og mett hele dagen. :D 

TRE egg i ett måltid!? Det var voldsomt, da ville jeg vært mett til dagen etter :P . Men nå er ikke jeg så veldig glad i egg heller da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Lillemus skrev (5 minutter siden):

I går spiste jeg 3 kokte egg med en liten smørklatt og kaviar til frokost kl. 9:30, da jeg skulle spise lunsj kl. 14:15 var jeg fremdeles mett. Spiste allikevel 3 skiver hvitost og 4 skiver roastbiff (ikke noe brød altså) og en liten bringebærskyr. Kl. 20 ble det en most avokado med en god neve reker og litt tomater, agurk og paprika, da begynte jeg å bli litt sulten. Var god og mett hele dagen. :D 

Mye proteiner i den maten - da holder en seg mett lenge 🙂

Nå er jeg SÅ skrubbsulten, men må vente med å spise en stund til - er ikke hjemme akkurat nå. Har drukket nesten en liter vann i formiddag, men kjenner at jeg trenger et par egg snart 😄

Rettelse: flaska er visst på 0,65 liter, så da har jeg faktisk drukket en liter nå.

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Ekstra skrev (1 minutt siden):

TRE egg i ett måltid!? Det var voldsomt, da ville jeg vært mett til dagen etter :P . Men nå er ikke jeg så veldig glad i egg heller da.

 

Jeg elsker egg - men helst stekte da. Kunne sikkert spist 4 stekte egg. Av kokte holder det med to 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (3 timer siden):

TRE egg i ett måltid!? Det var voldsomt, da ville jeg vært mett til dagen etter :P . Men nå er ikke jeg så veldig glad i egg heller da.

 

Går helt fint ja! Veldig glad i kokte egg som deles begge veiene i eggedeleren, røres sammen med en liten smørklatt og så kaviar på - nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje

Fikk først spist nå klokka 15 - og da gikk jeg rett på middagen: ei deilig sørlandskompe, med smør og tyttebærsyltetøy til, samt et glass melk. Mmmmmm! Nå holder jeg en god del timer til 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Lillemus skrev (19 minutter siden):

Går helt fint ja! Veldig glad i kokte egg som deles begge veiene i eggedeleren, røres sammen med en liten smørklatt og så kaviar på - nam!

Røres sammen? Det skjønte jeg ikke? Er de ikke hardkokte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (1 time siden):

Røres sammen? Det skjønte jeg ikke? Er de ikke hardkokte?

Jo, men jeg deler dem først en vei i eggedeleren, så snur jeg det 90 grader og deler det en gang til slik at det blir bare småbiter som kan røres sammen. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonym 2
Dorthe skrev (På 26.5.2021 den 19.38):

Jeg slanket meg 10 kg på 6 uker og spiste 1200 kalorier om dagen.  Nå tror jeg kanskje at jeg har gått opp noe.

Går det virkelig an å gå ned 10 kg på 6 uker. Det er imponerende. Jeg har nå funnet ut at jeg skal kutte ut kjøtt og sukker. Skal se hvordan det går. Jeg spiser for mye sukker. Og mye kjøtt. Tror det skal gå bra. Jeg skal også kutte ned på brød og poteter pasta og ris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 2 skrev (2 timer siden):

Går det virkelig an å gå ned 10 kg på 6 uker. Det er imponerende. Jeg har nå funnet ut at jeg skal kutte ut kjøtt og sukker. Skal se hvordan det går. Jeg spiser for mye sukker. Og mye kjøtt. Tror det skal gå bra. Jeg skal også kutte ned på brød og poteter pasta og ris.

Jeg hadde aldri gått ned 10 kg på 6 uker på 1200 kcal om dagen, da tør jeg påstå at man må ha spist over dobbelt så mye tidligere og ha veid en del. Vi har nå spist lavkarbo en mnd og jeg er storfornøyd med å ha gått ned 3 kg og mistet 6 cm om livet. 😊 Spiser godt og er nesten aldri sulten. Hvis du vil kutte ut sukker, brød, poteter, pasta og ris så les deg litt opp på lavkarbo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lavkarbo kommer ofte opp i diskusjoner om vektreduksjon. Mer sjelden ser en at det argumenteres for plantebasert kosthold. Jeg var en uke på et livsstilssenter med vegansk kosthold og har fortsatt med det kostholdet jeg lærte der. Har gått med 8 kg på 5 uker. Regner med å oppnå målvekten min i løpet av sommeren. 

Det fungerte veldig bra å kickstarte hele prosessen på livsstilssenteret. 

Anonymkode: dc417...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Lavkarbo kommer ofte opp i diskusjoner om vektreduksjon. Mer sjelden ser en at det argumenteres for plantebasert kosthold. Jeg var en uke på et livsstilssenter med vegansk kosthold og har fortsatt med det kostholdet jeg lærte der. Har gått med 8 kg på 5 uker. Regner med å oppnå målvekten min i løpet av sommeren. 

Det fungerte veldig bra å kickstarte hele prosessen på livsstilssenteret. 

Anonymkode: dc417...cb3

Jeg er for glad i kjøtt, egg, fisk og kylling til å spise bare plantebasert . 😊 Men nå som vi ikke spiser potet, ris og pasta så spiser vi mye mer grønnsaker og salater enn vi gjorde før så den delen av kosten har også økt betraktelig. 😊 Lavkarbo handler ikke om å drikke baconfett til frokost slik mange fortsatt ser ut til å tro. Vi spiser 2 hovedmåltider om dagen + et mindre måltid om kvelden stort sett, kroppen er mett og fornøyd hele tiden, ingen crawings på søtt overhodet og som kvinne merker jeg også bedring i forhold til overgangsalderplager og begge har fått finere og mindre tørr (men ikke fet) hud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lillemus skrev (1 time siden):

Jeg er for glad i kjøtt, egg, fisk og kylling til å spise bare plantebasert . 😊 Men nå som vi ikke spiser potet, ris og pasta så spiser vi mye mer grønnsaker og salater enn vi gjorde før så den delen av kosten har også økt betraktelig. 😊 Lavkarbo handler ikke om å drikke baconfett til frokost slik mange fortsatt ser ut til å tro. Vi spiser 2 hovedmåltider om dagen + et mindre måltid om kvelden stort sett, kroppen er mett og fornøyd hele tiden, ingen crawings på søtt overhodet og som kvinne merker jeg også bedring i forhold til overgangsalderplager og begge har fått finere og mindre tørr (men ikke fet) hud. 

Poenget er vel at det er veldig individuelt hvordan man reagerer. 

For en del år siden prøvde jeg lavkarbo en periode og fikk en voldsom stigning i kolesterolverdiene mine. Noen mener det ikke spiller noen rolle, men flertallet av medisinere mener det er ugunstig. 

Anonymkode: dc417...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Poenget er vel at det er veldig individuelt hvordan man reagerer. 

For en del år siden prøvde jeg lavkarbo en periode og fikk en voldsom stigning i kolesterolverdiene mine. Noen mener det ikke spiller noen rolle, men flertallet av medisinere mener det er ugunstig. 

Anonymkode: dc417...cb3

Det er vanlig at det stiger litt i begynnelsen, men så roer det seg ned og går seg til igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
påskelilje

Er tilbake hjemme etter vestlandsferie. Ser at jeg har (som ventet) spist litt mer enn normalt (gj.sn 150 kcal mer per dag). Jeg har (som ventet) vært mer fysisk aktiv disse ukene - og dette har resultert i nedgang på 400 g, så nå er jeg på 76,7 kilo😊 Hadde ingen høyere forventninger enn å holde vekta, så dette var greit!

Litt pes å logge alt jeg spiser,  men litt gøy også,  så jeg satser på å fortsette. Vet ikke om jeg skal sette meg et mål, men hadde jeg kunnet komme ned i 73, hadde det vært herlig! Men dette går uhorvelig seint for meg altså 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (På 17.6.2021 den 9.45):

Er fornøyd med kostholdsopplegget mitt. Har frokost mellom 7 og 8 med kun 1 skive m/pålegg uten smør, 1 glass skummet melk, av og til litt frukt eller juice. Som regel 200-300 kcal, men er innimellom nedi 150 også.

2-3 ganger per uke steker jeg 2 egg og grønnsaker til lunsj. Ellers har jeg skive/ryvita eller middagsrester.

Spiser litt mindre middag enn jeg egentlig har lyst til. Droppet f.eks rundstykke til lasagnen i går. Virkelig en oppdagelse det med kaloriinnholdet i brød 😮

Har blitt flinkere til å droppe usunn snacks i uka. Men, vi har vært på to bilturer de siste ukene, og da blir det fort både bilgodt på dagtid og øl om kvelden 😁

Har hatt gjennomsnittsinntak på 1500 kcal de siste 5 ukene, med topp på 2700 og minimum på 1160. Har gått ned 2,3 kilo 😊 Har vært ekstremt lite aktiv disse ukene, så hvis jeg nå får opp forbruket litt,  så går dette rett vei 😊

Godt jobbet 👍👏 Greier ikke å unngå å bemerke at du bekrefter det både nickløs og jeg har gjentatt til det kjedsommelige her inne, nemlig at vil man ned i vekt er det kosthold som gir den store effekten, ikke trening…

Grendel skrev (På 17.6.2021 den 9.58):

Jeg driver med en slankekur selv nå. Det er første gang jeg virkelig satser på å spise mindre.

Jeg har ikke gått ned i vekt som jeg pleier mellom feriene. Jeg har hatt 3 kilo for mye siden jul.

Nøyaktig det samme her. Jeg har faktisk aldr veid så mye som jeg gjør nå, bortsett fra da jeg var gravid. Under covid har jeg både spist (mye) mer og forbrukt mindre, og resultatet av den komboen er nå fordelt over hele kroppen. Forleden sa en venninne jeg ikke har sett på en stund at jeg «ser godt ut», og alle vet jo at det betyr «far to much» ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (21 minutter siden):

Godt jobbet 👍👏 Greier ikke å unngå å bemerke at du bekrefter det både nickløs og jeg har gjentatt til det kjedsommelige her inne, nemlig at vil man ned i vekt er det kosthold som gir den store effekten, ikke trening…

Selvfølgelig er det det. :) Man skal trene hinsides mye for å gå ned i vekt om man ikke gjør noe med det kostholdet som har gjort at man gikk opp i vekt i utgangspunktet. Men det betyr ikke at kroppen ikke skal brukes - for den er laget for å være i aktivitet, men jeg vet at både du og Nicklaus er klar over det altså. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (20 timer siden):

Godt jobbet 👍👏 Greier ikke å unngå å bemerke at du bekrefter det både nickløs og jeg har gjentatt til det kjedsommelige her inne, nemlig at vil man ned i vekt er det kosthold som gir den store effekten, ikke trening…

Nøyaktig det samme her. Jeg har faktisk aldr veid så mye som jeg gjør nå, bortsett fra da jeg var gravid. Under covid har jeg både spist (mye) mer og forbrukt mindre, og resultatet av den komboen er nå fordelt over hele kroppen. Forleden sa en venninne jeg ikke har sett på en stund at jeg «ser godt ut», og alle vet jo at det betyr «far to much» ;) 

"Ser godt ut".....eh ja, det betyr i alle fall litt rundere enn før.

Jeg får litt klarere meldinger av sønnen min, i form av "one liners" om vekta mi etterfulgt av "neida".  Dattera prøver å oppdra ham: "Du kan ikke si sånt!!"😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

I dag så jeg 75-tallet 🙂 Vekta viste 75,9 😄 Det ser ut til at hverdagen, med færre utskeielser kombinert med trening nå gir resultater. Jeg har nå (etter ferien) et gjennomsnitt på kalorier på rett under 1500. Jeg holder meg mett lenge (spiser frokost kl 7, formiddagsmat 11 og middag en gang mellom 16.30 og 20. Ofte har jeg noe snacks om kvelden (dvs et glass vin/ en øl/ is), men ikke hver dag. Gøy når det blir resultater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...