Gå til innhold

Råd for vektnedgang?


lyseblå

Anbefalte innlegg

Noen som har noen gode råd for vektnedgang? 

Jeg har bestemt meg for å ta grep og endre kostholdet og forholdet mitt til mat. Spise normale porsjoner til faste tider og sunnere mat. Jeg har 15 kg jeg skal gå ned for å komme ned igjen til den vekten jeg var før jeg la på meg på grunn av medisiner og overspising. For 2 år siden klarte jeg gå ned 20 kg ved å spise mindre, men siste årene har det stått helt stille. Eller, jeg kan gå opp og ned 5 kg helt tilfeldig virker det som. Vet ikke hva som gjør det? Men nå er jeg i alle fall klar for å gjøre endringer, begynner i morgen. 

Endret av lyseblå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanskelig å gi gode råd for det er så forskjellig hva som fungerer for oss. Det jeg tenker er viktig er å finne en fremgangsmåte som du trives med og kan leve med. Jeg teller kalorier, fordi det er målbart og noe konkret for meg å forholde meg til. Da legger jeg også til utskeielser innenfor mitt kaloribudsjett, hvis ikke så hadde jeg sprukket for lenge siden.

Det gjør at jeg går ned litt saktere, men at jeg klarer å opprettholde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (1 time siden):

Det er vanskelig å gi gode råd for det er så forskjellig hva som fungerer for oss. Det jeg tenker er viktig er å finne en fremgangsmåte som du trives med og kan leve med. Jeg teller kalorier, fordi det er målbart og noe konkret for meg å forholde meg til. Da legger jeg også til utskeielser innenfor mitt kaloribudsjett, hvis ikke så hadde jeg sprukket for lenge siden.

Det gjør at jeg går ned litt saktere, men at jeg klarer å opprettholde det.

Jeg må vel kanskje bare prøve og feile for å finne ut hva som fungerer for meg. Tenker uansett det er lurt å prøve å klare å få til en livsstilsendring og ikke bare slankekur, så det blir varig. Jeg har vurdert å kutte helt ut usunn mat, men når jeg tenker meg om så tror jeg kanskje det ville blitt for strengt for meg og at jeg bare ville endt opp med å feile da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyseblå skrev (45 minutter siden):

Jeg må vel kanskje bare prøve og feile for å finne ut hva som fungerer for meg. Tenker uansett det er lurt å prøve å klare å få til en livsstilsendring og ikke bare slankekur, så det blir varig. Jeg har vurdert å kutte helt ut usunn mat, men når jeg tenker meg om så tror jeg kanskje det ville blitt for strengt for meg og at jeg bare ville endt opp med å feile da. 

Ja, er nettopp det. Ved en livsstilsendring så vil jeg ha en livsstil jeg kan leve med. Det inkluderer god mat, alkohol, snacks og sjokolade. Bare i kontrollerbare mengder slik at jeg fortsatt går ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (18 minutter siden):

Ja, er nettopp det. Ved en livsstilsendring så vil jeg ha en livsstil jeg kan leve med. Det inkluderer god mat, alkohol, snacks og sjokolade. Bare i kontrollerbare mengder slik at jeg fortsatt går ned.

Ja, det er jo det beste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyseblå skrev (5 timer siden):

Men nå er jeg i alle fall klar for å gjøre endringer, begynner i morgen. 

Jeg begynner - igjen - også i morgen etter en helg med altfor mye. 

Jeg tenker å kutte mye på karbohydratene. Jeg har spist mye rundstykker osv i det siste, og det er ikke sjans i havet at jeg går ned på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lyseblå skrev (6 timer siden):

Eller, jeg kan gå opp og ned 5 kg helt tilfeldig virker det som. Vet ikke hva som gjør det?

Menssyklus? Om jeg spiser mye salt samler kroppen vann og jeg fyker opp i vekt over natten. Mye karbohydrater samler også mye vann (4 ganger mer enn fett og proteiner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (43 minutter siden):

Menssyklus? Om jeg spiser mye salt samler kroppen vann og jeg fyker opp i vekt over natten. Mye karbohydrater samler også mye vann (4 ganger mer enn fett og proteiner).

Og alkoholinntak. Jeg går lett opp 1-1,5 kg etter en fyllekule. Mulig det er pga karbohydratene da, men jeg går ikke så mye opp av å spise masse boller for eksempel, så må vel være alkoholen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 minutter siden):

Og alkoholinntak. Jeg går lett opp 1-1,5 kg etter en fyllekule. Mulig det er pga karbohydratene da, men jeg går ikke så mye opp av å spise masse boller for eksempel, så må vel være alkoholen? 

Aner ikke, jeg drikker jo så og si ikke alkohol så jeg har fint lite erfaring med det i forhold til vektoppgang/vektnedgang. Men kroppen forbrenner i alle fall alkoholen før den går tilbake til fettforbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
Glitter skrev (52 minutter siden):

Og alkoholinntak. Jeg går lett opp 1-1,5 kg etter en fyllekule. Mulig det er pga karbohydratene da, men jeg går ikke så mye opp av å spise masse boller for eksempel, så må vel være alkoholen? 

Det er nok alkoholen da den inneholder masse sukker = karbohydrater 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg ser mange gjør feil, og jeg har gjort det selv, er å gå på vekten unødig for ofte. Det skaper unødig mye bekymring. For en som ikke er farlig undervektig (ifølge min tidl. ernæringsfysiolog) holder det fint å gå på vekten maks én gang pr. uke, gjerne samme tidspunkt og samme dag. Å veie seg daglig (eller det som verre er!) og se at vekten svinger 600 g pluss/minus er variasjoner helt innenfor normalområdet og ikke noe å ta på vei etter. Det handler om væske, fordøyelse, saltbalanse og en del mer som er svært sammensatt og utenfor mitt kompetanseområde. Dessuten, hvordan man føler seg med sin egen kropp og helse vil jeg vel si er viktigere enn tallene på vekten? Om en bukse krymper, er det også et visst tegn å ta... Eller målebånd er også et godt verktøy.

Jeg ble for en tid tilbake pålagt å veie meg to ganger til uken under en viss BMI, men over kunne jeg slippe... Det er fordi jo mindre man veier, jo mindre endringer tåler kroppen å bli utsatt for. Ingen spøk og det fikk også alvorlige konsekvenser for skjelettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg tok tak i fjor på denne tiden, da jeg var oppe i den høyeste vekten jeg har hatt (utenom graviditet). Jeg er ikke veldig overvektig, men veier i overkant av det jeg ønsker.

For meg ble det telling av kalorier ved hjelp av appen My fitness pal, samt bedre kunnskap om hvor mye kalorier det er i ulike typer mat, som fikk meg på rett spor igjen. Jeg logget alt jeg spiste og drakk i 7 mnd, og veide meg stort sett hver dag. Fra desember droppet jeg kaloritellingen, men jeg har fortsatt veiingen.

I tillegg begynte jeg å trene styrke regelmessig,  i tillegg til å gå tur og også svømme innimellom. Jeg fikk tatt de 4-5 kiloene som var viktigst å få kontroll over, men jeg har som mål å bli kvitt 4 til. De er seige, og jeg er ikke villig til å leve altfor asketisk for å klare det. Nå er vel planen å bygge muskler for å bli sterkere, men også for å øke forbrenningen og dermed miste litt mer fett 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
Eva Sofie skrev (1 time siden):

Noe jeg ser mange gjør feil, og jeg har gjort det selv, er å gå på vekten unødig for ofte. Det skaper unødig mye bekymring. For en som ikke er farlig undervektig (ifølge min tidl. ernæringsfysiolog) holder det fint å gå på vekten maks én gang pr. uke, gjerne samme tidspunkt og samme dag. Å veie seg daglig (eller det som verre er!) og se at vekten svinger 600 g pluss/minus er variasjoner helt innenfor normalområdet og ikke noe å ta på vei etter. Det handler om væske, fordøyelse, saltbalanse og en del mer som er svært sammensatt og utenfor mitt kompetanseområde. Dessuten, hvordan man føler seg med sin egen kropp og helse vil jeg vel si er viktigere enn tallene på vekten? Om en bukse krymper, er det også et visst tegn å ta... Eller målebånd er også et godt verktøy.

Jeg ble for en tid tilbake pålagt å veie meg to ganger til uken under en viss BMI, men over kunne jeg slippe... Det er fordi jo mindre man veier, jo mindre endringer tåler kroppen å bli utsatt for. Ingen spøk og det fikk også alvorlige konsekvenser for skjelettet.

Jeg er pålagt veiing nå Eva Sofie🙃… slik som deg, som blir vurdert uke til uke….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hipohopp2022
påskelilje skrev (27 minutter siden):

Jeg tok tak i fjor på denne tiden, da jeg var oppe i den høyeste vekten jeg har hatt (utenom graviditet). Jeg er ikke veldig overvektig, men veier i overkant av det jeg ønsker.

For meg ble det telling av kalorier ved hjelp av appen My fitness pal, samt bedre kunnskap om hvor mye kalorier det er i ulike typer mat, som fikk meg på rett spor igjen. Jeg logget alt jeg spiste og drakk i 7 mnd, og veide meg stort sett hver dag. Fra desember droppet jeg kaloritellingen, men jeg har fortsatt veiingen.

I tillegg begynte jeg å trene styrke regelmessig,  i tillegg til å gå tur og også svømme innimellom. Jeg fikk tatt de 4-5 kiloene som var viktigst å få kontroll over, men jeg har som mål å bli kvitt 4 til. De er seige, og jeg er ikke villig til å leve altfor asketisk for å klare det. Nå er vel planen å bygge muskler for å bli sterkere, men også for å øke forbrenningen og dermed miste litt mer fett 😊

Hadde mareritt  i natt om tvangs foringen  du skrev om… med den stolen så for meg tannlegestol og en spylerslange🤢

Endret av hipohopp2022
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
hipohopp2022 skrev (Akkurat nå):

Hadde magnetitt i natt om tvangs foringen  du skrev om… med den stolen så for meg tannlegestol og en spylerlange🤢

Jeg har ikke skrevet noe om tvangsforing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig fordi det krever at man går over til en ny måte å leve på.

Man må bli en ny person. En person som kanskje bruker helgene til å gå fjellturer og som ikke spiser snop på hverdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Grendel skrev (34 minutter siden):

Det er veldig vanskelig fordi det krever at man går over til en ny måte å leve på.

Man må bli en ny person. En person som kanskje bruker helgene til å gå fjellturer og som ikke spiser snop på hverdager.

Det er sant!

En må lage seg nye vaner som er bedre for kroppen (og også sjel og sinn) enn de en har hatt. 

Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle bli hekta på styrketrening på "mine gamle dager" 😄 , men det har jeg! Jeg har mindre lyst på godteri nå ift i fjor (selv om jeg spiser det innimellom). Vin og øl derimot, er min stor last 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (16 timer siden):

Jeg begynner - igjen - også i morgen etter en helg med altfor mye. 

Jeg tenker å kutte mye på karbohydratene. Jeg har spist mye rundstykker osv i det siste, og det er ikke sjans i havet at jeg går ned på det. 

Ja, å kutte karbohydrater er nok lurt. Uten at jeg har satt meg så alt for mye inn i akkurat hvordan det fungerer. Jeg burde nok kanskje lære meg litt mer om sammensetning av matvarer og alt det. Jeg tenker satse på å spise mer grønnsaker i alle fall, utenom det har jeg foreløpig ingen spesifikk plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (16 timer siden):

Menssyklus? Om jeg spiser mye salt samler kroppen vann og jeg fyker opp i vekt over natten. Mye karbohydrater samler også mye vann (4 ganger mer enn fett og proteiner).

Åja, så det er derfor. Det gir mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...