Gå til innhold

Råd for vektnedgang?


lyseblå

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
Marye skrev (19 minutter siden):

Man legger ikke på seg av lettbrus 

I følge eksperter på området så kan noen gjøre det. 

Anonymkode: 2f525...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I følge eksperter på området så kan noen gjøre det. 

Anonymkode: 2f525...c8f

Ifølge andre eksperter gjør ingen det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kom fram at opptil flere har gått opp i vekt med lettbrus. Så der er det ingen tvil. 

Anonymkode: 2f525...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi lettbrus kan føre til økt apetitt slik jeg har skjønt det. 

Jeg kan fint drikke brus til mat, men hvis jeg drikker i mellom måltider så kan jeg bli fysen for kroppen tror jo at det kommer noe, men så er det bare falske greier. 

Det er hva jeg har lært som kan være grunnen til at det for noen er lurt å droppe også lettbrus. 

Men man legger ikke på seg direkte av brusen. Den er jo ikke kcal I.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Glitter skrev (1 minutt siden):

Fordi lettbrus kan føre til økt apetitt slik jeg har skjønt det. 

Jeg kan fint drikke brus til mat, men hvis jeg drikker i mellom måltider så kan jeg bli fysen for kroppen tror jo at det kommer noe, men så er det bare falske greier. 

Det er hva jeg har lært som kan være grunnen til at det for noen er lurt å droppe også lettbrus. 

Men man legger ikke på seg direkte av brusen. Den er jo ikke kcal I.

Jeg blir mett av lettbrus så jeg drikker en del av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

For de som blir trigget til å spise bør være forsiktig med lettbrus. For oss som ikke får noen sultfølelse eller økt appetitt av å drikke det går det greit.

Om man er spiseforstyrret eller har oversgpisingslidelse så er det nok også lettere å bli trigget av smaken på søtt, hvor de som ikke har hatt det ikke blir like trigget.

Folk har forskjellige utgangspunkter.

Anonymkode: bd99b...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (22 timer siden):

Det må jo være koffeinet i svartbrusen som gjør folk avhengige, man hører jo aldri om noen som drikker 3 l solo super om dagen? Mulig jeg hørte om en som var avhengig av Urge, men det er jo omtrent utelukkende svartbrus det er snakk om i slike tilfeller. 

Ofte er det de med spiseforstyrrelser som blir avhengige av lettbrus med koffein i, fordi brusen og kullsyren fyller opp magen og koffeinet demper appetitten. Det er derfor sjeldent du ser spiseforstyrrede mennesker drikke annet en pepsi max.

Det er god grunn til at mennesker som er lagt inn får restriksjoner på pepsi max og kaffe.

Anonymkode: bd99b...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For de som sliter med overspising er lettbrus et problem, man blir lysten på noe godt, og da har du det gående. Så det har sine minussider, men det gjelder bare noen få. 

Anonymkode: 2f525...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ofte er det de med spiseforstyrrelser som blir avhengige av lettbrus med koffein i, fordi brusen og kullsyren fyller opp magen og koffeinet demper appetitten. Det er derfor sjeldent du ser spiseforstyrrede mennesker drikke annet en pepsi max.

Det er god grunn til at mennesker som er lagt inn får restriksjoner på pepsi max og kaffe.

Anonymkode: bd99b...327

Det er nok mange som gjør det av de grunnene til oppgir. Selv drikker jeg aldri Pepsi Max. Drikker jeg brus drikker jeg ikke lett brus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ofte er det de med spiseforstyrrelser som blir avhengige av lettbrus med koffein i, fordi brusen og kullsyren fyller opp magen og koffeinet demper appetitten. Det er derfor sjeldent du ser spiseforstyrrede mennesker drikke annet en pepsi max.

Det er god grunn til at mennesker som er lagt inn får restriksjoner på pepsi max og kaffe.

Anonymkode: bd99b...327

Joda, det er mange som er syltynne som har et kosthold stort sett bestående av kaffe og Pepsi max, men samtidig har du mange i den andre enden også. Overvektige som drikker Pepsi max til måltidene og mellom måltidene hele dagen. Disse spiser etter et normalt spisemønster, kanskje mer sukker enn mange andre og bøtter nedpå Pepsi max eller annen svart lettbrus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (1 minutt siden):

Joda, det er mange som er syltynne som har et kosthold stort sett bestående av kaffe og Pepsi max, men samtidig har du mange i den andre enden også. Overvektige som drikker Pepsi max til måltidene og mellom måltidene hele dagen. Disse spiser etter et normalt spisemønster, kanskje mer sukker enn mange andre og bøtter nedpå Pepsi max eller annen svart lettbrus. 

Selvsagt, men da er det nok fordi at de nok ikke får samme type metthetsfølelse av den, kanskje det til og med trigger sult hos dem. Og mange uansett vekt blir jo avhengig av koffein. Om jeg drikker lettbrus så dempes appetitten så jeg spiser mindre, så lettbrus er uansett ikke noe jeg drikker daglig. Men jeg bruker endel sukrin og splenda til diverse ting, hvorav den ene er naturlig og den andre er kunstig. Merker ingenting på det heller, men har en venninne på lavkarbo som ikke kan bruke sukrin eller annen søtning (hun kan ikke engang spise et eple) engang for smaken av søtt trigger henne til å spise til det er tomt, og da kan hun til og med gå så langt at hun går gjennom skapene til venner og familie og spiser opp det hun finner som er søtt.

Anonymkode: bd99b...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Merker ingenting på det heller, men har en venninne på lavkarbo som ikke kan bruke sukrin eller annen søtning (hun kan ikke engang spise et eple) engang for smaken av søtt trigger henne til å spise til det er tomt, og da kan hun til og med gå så langt at hun går gjennom skapene til venner og familie og spiser opp det hun finner som er søtt.

Hun har sukkeravhengighet og det er en avhengighet på linje med alkoholisme og heroinavhengighet. Når det er så ille som hos din venninne handler det ikke om bare å ta seg sammen, men hjernen tar helt styringa og vil ha sukker. Derfor må de som har det så ille spise så lite karbohydrater som mulig, slik jeg antar din venninne gjør til vanlig siden du sier hun går på lavkarbo. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lillemus skrev (17 minutter siden):

Hun har sukkeravhengighet og det er en avhengighet på linje med alkoholisme og heroinavhengighet. Når det er så ille som hos din venninne handler det ikke om bare å ta seg sammen, men hjernen tar helt styringa og vil ha sukker. Derfor må de som har det så ille spise så lite karbohydrater som mulig, slik jeg antar din venninne gjør til vanlig siden du sier hun går på lavkarbo. :)

Ja hun tåler ikke søtt, uavhengig om det er vanlig hvitt sukker, frukt, sukrin, tagetesse o.l. Hun lever vel nærmest carnivore nå, og kan ikke skjeie ut selv i høytider, for det trigge overspising som kan vare i mange uker.

 

Anonymkode: bd99b...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (På 21.3.2022 den 22.40):

Kostholdet er viktig, men det er trening også. Jeg er fult klar over at mange ikke gidder å trene. Da går de ikke ned i vekt. Det er en kombinasjon. 

Tja, jeg gikk ned 60 kilo uten å trene så det går jo an da, over tre år. Nå trenere jeg for å holde vekta, har gjort det i mange år nå. 

Anonymkode: d0f2f...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Tja, jeg gikk ned 60 kilo uten å trene så det går jo an da, over tre år. Nå trenere jeg for å holde vekta, har gjort det i mange år nå. 

Anonymkode: d0f2f...c24

Det er det ikke mange som klarer. Da må folk legge om kostholdet radikalt og kutte ut alt som er usunt. Men jeg har erfart at trening hjelper på å gå ned i vekt. Men det er 70% på mat og 30% på trening. Bruker du antideppressiva blir det bare vanskeligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...