Gå til innhold

Råd for vektnedgang?


lyseblå

Anbefalte innlegg

Så lenge man ikke pga trening øker matinntaket, noe noen gjør pga økt matlyst, så har trening god effekt på vektnedgang. Men man får raskere resultater ved å regulere kostholdet. 

Det er ikke helt riktig dette med at trening er gram og kost kg. Man kan fint gå ned flere kg kun ved å begynne å trene. Hvis man forbrenner 3-400 kcal på trening daglig så vil man jo gå ned i vekt (men den kan også stå stille pga økt muskelmasse). Men da må man jo faktisk trene ganske mye. For noen er det mer enn nok med tre økter i uka og da må man så klart justere mest på kostholdet. 

For meg som har en veldig stor apetitt og også har perioder med overspising så er det greiest å regulere vekten med trening. For jeg blir fryktelig sulten av å gå under et visst antall kcal. Men da jeg ble overvektig i 2017 så måtte jeg så klart kutte ned på kostholdet og det er via kostholdet (og mye aktivitet) jeg har gått ned raskere enn snegletempo. :)

Det er individuelt. Men trening er overhodet ikke et must for å gå ned i vekt. Fordelen med økt muskelmasse er jo dog økt hvileforbrenning slik at man kan spise mer mat. :)

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hipohopp2022 skrev (6 timer siden):

Hahaha var det en vits? 

Nei. Jeg er gravalvorlig.

Alle blir fostret opp med at kalorier er usunt, som om det gjelder alle. Det gjør det ikke.

Det er et helt reelt problem at enkelte ungdom som driver med idrett ikke forstår hvor mye de må spise. De tror fortsatt at de er flinke hvis de spiser kalorifattig mat. I beste fall er treningen bortkastet ved at de kanskje stagnerer og blir dårligere. Det kan veldig fort skje.

Det er ikke noe sunt eller bra med å spise mindre enn man behøver.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (12 minutter siden):

Nei. Jeg er gravalvorlig.

Alle blir fostret opp med at kalorier er usunt, som om det gjelder alle. Det gjør det ikke.

Det er et helt reelt problem at enkelte ungdom som driver med idrett ikke forstår hvor mye de må spise. De tror fortsatt at de er flinke hvis de spiser kalorifattig mat. I beste fall er treningen bortkastet ved at de kanskje stagnerer og blir dårligere. Det kan veldig fort skje.

Det er ikke noe sunt eller bra med å spise mindre enn man behøver.

 

Det er sant. Jeg øver meg på at flink og bra = nok mat og riktig mat. I mitt hode er flink egentlig å spise lite, men det er feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
Grendel skrev (29 minutter siden):

Nei. Jeg er gravalvorlig.

Alle blir fostret opp med at kalorier er usunt, som om det gjelder alle. Det gjør det ikke.

Det er et helt reelt problem at enkelte ungdom som driver med idrett ikke forstår hvor mye de må spise. De tror fortsatt at de er flinke hvis de spiser kalorifattig mat. I beste fall er treningen bortkastet ved at de kanskje stagnerer og blir dårligere. Det kan veldig fort skje.

Det er ikke noe sunt eller bra med å spise mindre enn man behøver.

 

Vel og vel, det er faktisk ikke alle som tåler kalorier  og får like god nytte av kalorifattig, jeg var i super form helt frem til jeg ble nektet. Aldri vært i bedre form

Endret av hipohopp2022
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022 skrev (13 minutter siden):

Vel og vel, det er faktisk ikke alle som tåler kalorier  og får like god nytte av kalorifattig, jeg var i super form helt frem til jeg ble nektet. Aldri vært i bedre form

Hva mener du med at noen ikke tåler kalorier?

Kalorier er en måleenhet for energi. Hvis man bruker mye energi må man innta mye energi.

Noe annet er fysisk umulig i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grendel skrev (1 time siden):

Nei. Jeg er gravalvorlig.

Alle blir fostret opp med at kalorier er usunt, som om det gjelder alle. Det gjør det ikke.

Det er et helt reelt problem at enkelte ungdom som driver med idrett ikke forstår hvor mye de må spise. De tror fortsatt at de er flinke hvis de spiser kalorifattig mat. I beste fall er treningen bortkastet ved at de kanskje stagnerer og blir dårligere. Det kan veldig fort skje.

Det er ikke noe sunt eller bra med å spise mindre enn man behøver.

 

Jepp. Se bare på historiene om mange av skijentene som har kommet opp nå - men hun som spiste godt gjorde det aller best og er vel norges beste kvinnelige skiløper noensinne. :) Marit Bjørgen der altså. Ingen over, ingen ved siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten

Hva er du mest motivert for av kosthold, trening eller kombinasjon?  Alt funker, så lenge en går inn for det og holder ut.

Jeg gikk først ned 20 kg uten å trene i det hele tatt. Først da fikk jeg lyst til å prøve å få til en treningsrutine, mye fordi kroppen kjentes så mye lettere 😅 for meg som aldri har hatt et godt forhold til trening, så hadde det vært ALT for mye å skulle legge om hele kostholdet samtidig. Nå elsker jeg å løpe av gårde! 🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️
 

Hørte på podcasten «God bedring» om nyttårsforsett, der Kaveh Rashidi gikk gjennom forskning for hva som fører til at en klarer å holde forsetter. Det aller viktigste var å legge lista lavt nok! Har du mål om EN treningsøkt i uka, så er sjansen for at du klarer det enormt mye større. Mestringsfølelse! Som igjen fort gjør at du trener mer. Mål om 3-4 i uka? Da går en fort på en smell. Med tilhørende «æsj, fiksa ikke dette jeg..da er det ikke vits» - og plutselig har en gitt opp hele treningen 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
Grendel skrev (22 minutter siden):

Hva mener du med at noen ikke tåler kalorier?

Kalorier er en måleenhet for energi. Hvis man bruker mye energi må man innta mye energi.

Noe annet er fysisk umulig i lengden.

Ja det er jeg enig i. Men ikke alt det andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
Glitter skrev (2 timer siden):

Så lenge man ikke pga trening øker matinntaket, noe noen gjør pga økt matlyst, så har trening god effekt på vektnedgang. Men man får raskere resultater ved å regulere kostholdet. 

Det er ikke helt riktig dette med at trening er gram og kost kg. Man kan fint gå ned flere kg kun ved å begynne å trene. Hvis man forbrenner 3-400 kcal på trening daglig så vil man jo gå ned i vekt (men den kan også stå stille pga økt muskelmasse). Men da må man jo faktisk trene ganske mye. For noen er det mer enn nok med tre økter i uka og da må man så klart justere mest på kostholdet. 

For meg som har en veldig stor apetitt og også har perioder med overspising så er det greiest å regulere vekten med trening. For jeg blir fryktelig sulten av å gå under et visst antall kcal. Men da jeg ble overvektig i 2017 så måtte jeg så klart kutte ned på kostholdet og det er via kostholdet (og mye aktivitet) jeg har gått ned raskere enn snegletempo. :)

Det er individuelt. Men trening er overhodet ikke et must for å gå ned i vekt. Fordelen med økt muskelmasse er jo dog økt hvileforbrenning slik at man kan spise mer mat. :)

Skulle gjerne vært mer sulten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hipohopp2022
Grendel skrev (1 minutt siden):

Hva da? Jeg har skrevet mye her.

Det med kaloriene at det er bra uansett 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
Grendel skrev (8 timer siden):

Ja, og hva som er et sunt kosthold avhenger av treningsmengde. For de som trener mye kan det bety man må innta 4000 kcal om dagen.

Da nytter det ikke med riskjeks og grønn te.

Hvem spiser 4000 kalorier om dagen? Det er eeekstremt mye selvom du trener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
hipohopp2022 skrev (15 minutter siden):

Hvem spiser 4000 kalorier om dagen? Det er eeekstremt mye selvom du trener. 

Jeg vet ikke hvor mye 4000-, tilsvarer i måltider men jeg ligger hvertfall ikke på det og heller ikke når jeg trener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022 skrev (1 minutt siden):

Hvem spiser 4000 kalorier om dagen? Det er eeekstremt mye selvom du trener. 

De som satser på f.eks langrenn samtidig som kroppen utvikler seg. 

hipohopp2022 skrev (18 minutter siden):

Det med kaloriene at det er bra uansett 

Det har jeg ikke sagt. Jeg sier bare at kalorier ikke er dårlig uansett. Man bør ikke ha en nullvisjon for kaloriinntaket.

Mange burde spist mindre, men det gjelder ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
Grendel skrev (4 minutter siden):

De som satser på f.eks langrenn samtidig som kroppen utvikler seg. 

Det har jeg ikke sagt. Jeg sier bare at kalorier ikke er dårlig uansett. Man bør ikke ha en nullvisjon for kaloriinntaket.

Mange burde spist mindre, men det gjelder ikke alle.

Ja men de som satser langrenn er jo topp idrettsutøvere og lever et annet liv, enn de fleste. Det er vanskelig det med kalorier og egentlig dette tema. Kan svært lite om kalorier men vet nok til at jeg har valgt min type mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022 skrev (57 minutter siden):

Hvem spiser 4000 kalorier om dagen? Det er eeekstremt mye selvom du trener. 

 

hipohopp2022 skrev (40 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor mye 4000-, tilsvarer i måltider men jeg ligger hvertfall ikke på det og heller ikke når jeg trener. 

Toppidrettsutøvere som trener i mange timer hver eneste dag spiser nok minst 4000 kcal om dagen. :) Den "vanlige mannen i gata" kan naturlig nok ikke spise slike mengder.

Men jeg kjenner jo på min egen kropp om jeg løper mer enn en time i slengen - da er jeg styggsulten resten av dagen og kan ha lyst til å kjøre i meg alt mulig. :D 

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
Lillemus skrev (1 minutt siden):

 

Toppidrettsutøvere som trener i mange timer hver eneste dag spiser nok minst 4000 kcal om dagen. :) Den "vanlige mannen i gata" kan naturlig nok ikke spise slike mengder.

Hvor mye er normalt for en normal person da? 2000-2500?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...