Gå til innhold

Råd for vektnedgang?


lyseblå

Anbefalte innlegg

påskelilje skrev (1 time siden):

Jeg trente bittelitt i fjor vinter, men regelmessig først fra sommeren av. Vil tro at jeg kunne se forskjell etter et par måneder, særlig på armene og i midjen. Øvelsen sidehev er veldig god for midjen, sammen med andre mageøvelser. Synes egentlig at mageøvelser er kjedelige å gjøre, men de hører med, og når jeg ser sånn forskjell, er det motiverende! Jeg liker best å trene armer, rygg og bryst - det går helt av seg selv nå, ikke noe tiltak i det hele tatt 😊

Jeg har en nydelig sommerkjole jeg har så lyst til å komme inn i igjen, men vil drøye ennå litt før jeg prøver den. Brukte den sist sommeren 2018.

Motiverende å ha den kjolen da. Sist jeg var å handlet klær vurderte jeg kjøpe en størrelse for liten så jeg kunne ha det som motivasjon (da jeg har ingen sånne plagg fra før), men det ble med tanken. Trener du ofte? Er litt usikker på hvor mange dager jeg burde satse på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

erik123 skrev (46 minutter siden):

Det må mye trening til og total omlegging av kosthold. Kutt ut alt som er usunt, kutt sukker og salt. Kutt ut søtsaker og tren en time minst hver dag. Og ikke bli så opphengt i vekt, det blir bare forstyrrende. Mål midjemålet en gang i blant. Da kommer resultatene. 

Jeg skal definitivt forsøke legge om kostholdet til at det blir så sunt som mulig. Akkurat nå kunne det nesten ikke vert verre, så jeg håper på at det vil gi resultater nå når jeg endrer det. Er ikke en time trening hver dag litt mye? Trener man like hardt hver dag? Hva med hviledager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyseblå skrev (9 minutter siden):

Ja, jeg har vurdert det. Men tror kanskje jeg er litt for glad i brød og pasta og slikt. Vet liksom ikke helt hva jeg skulle spist som erstatning. 

Mannen min og jeg har spist lavkarbo siden juni i fjor og stortrives med det, men det er klart at det er forskjellig fra et "vanlig" kosthold. :) Vi spiser proteinbrødet fra Rema, det har noe karbohydrater, men adskillig mindre enn vanlig brød. Som erstatning for ris, pasta og poteter spiser vi mye grønnsaker - bruker revet blomkål som erstatning for ris f.eks, en del stappe av blomkål og/eller brokkoli gjerne med sellerirot i, kjempegodt! Men det er liten vits å bruke det som en slankekur for om man får tilbake til mye karbohydrater går man kjapt opp i vekt igjen. Vi tillater oss litt kake om vi er i selskap og sånt da, vi er ikke så strikse - vi har jo tenkt å leve med dette, ikke bare for en kort periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville startet med tre treningsøkter i uka og gåtur de andre dagene. Muskler og ledd trenger tid på å bli vant med det. 

Jeg har en tendens til å gå fra 0 til 100. Min kropp er vant til trening selv om jeg har falt av innimellom, men jeg blir ganske sliten etter hvert og får mindre ut av hver økt. Likevel tåler nok jeg bedre å kjøre såpass fort på, enn en som er tung og ikke vant med trening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyseblå skrev (10 minutter siden):

Motiverende å ha den kjolen da. Sist jeg var å handlet klær vurderte jeg kjøpe en størrelse for liten så jeg kunne ha det som motivasjon (da jeg har ingen sånne plagg fra før), men det ble med tanken. Trener du ofte? Er litt usikker på hvor mange dager jeg burde satse på. 

 

lyseblå skrev (3 minutter siden):

Jeg skal definitivt forsøke legge om kostholdet til at det blir så sunt som mulig. Akkurat nå kunne det nesten ikke vert verre, så jeg håper på at det vil gi resultater nå når jeg endrer det. Er ikke en time trening hver dag litt mye? Trener man like hardt hver dag? Hva med hviledager?

Bare glem å ha forsetter om å trene minst en time hver dag! Da går du på en smell før det har gått en uke og mister motet! Jeg har som mål å få til minst 2 løpeturer i uka og alt over er en bonus! :) Stort sett ligger jeg på 3, noen få uker har det blitt 4 og noen uker 2. Og siden 2 er minstemål så klarer jeg faktisk å være fornøyd med det. :) Ikke gå for hardt ut, da blir fallhøyden desto større!

Jeg vet jo ikke hvor mye fritid du har, men hva med to treningsøkter og så går du en god tur de dagene du har tid til det? Kan være en grei start tenker jeg og så kan du jo ta en treningsøkt til om du føler for det og får tid? Om det fungerer veldig greit og du kjenner at du vil øke på etter en tid så er det bare å kjøre på med litt mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Lurt å ikke sette for høye mål, da blir du bare skuffet. Bedre å komme inn på et godt nytt spor, og heller øke når treningsgleden kommer.

Jeg synes to ganger i uka der du trener styrke eller noe intensivt med høy puls (dans, svømming, badminton, eller andre ting du liker) og så gå tur 1-2 ganger i uka. For å trene rompe, lår og legger kan det være lurt etter hvert å gå oppforbakkene litt raskt, men det viktigste er at du kommer deg ut. 

Hva liker du best å gjøre av sånne ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
lyseblå skrev (1 time siden):

Motiverende å ha den kjolen da. Sist jeg var å handlet klær vurderte jeg kjøpe en størrelse for liten så jeg kunne ha det som motivasjon (da jeg har ingen sånne plagg fra før), men det ble med tanken. Trener du ofte? Er litt usikker på hvor mange dager jeg burde satse på. 

Nå for tida trener jeg styrke 2 ganger i uka (ca 1 time hver gang), svømming 1 gang (1 time) og tur i skogen innimellom når det passer (1-3 ganger per uke). Og så tar jeg en time myk yoga sånn ca annenhver uke, for å strekke godt på hele kroppen. Skulle gjerne hatt 1 gang til med styrke,  men det rekker jeg ikke, etter at jeg begynte på det svømmeopplegget 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (16 minutter siden):

Nå for tida trener jeg styrke 2 ganger i uka (ca 1 time hver gang), svømming 1 gang (1 time) og tur i skogen innimellom når det passer (1-3 ganger per uke). Og så tar jeg en time myk yoga sånn ca annenhver uke, for å strekke godt på hele kroppen. Skulle gjerne hatt 1 gang til med styrke,  men det rekker jeg ikke, etter at jeg begynte på det svømmeopplegget 😁

Myk yoga høres deilig ut - er det på et treningssenter eller gjør du det for deg selv hjemme? Et spesielt program du bruker? Denne kroppen trenger definitivt å få strukket godt på seg og bli litt mykere... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Lillemus skrev (15 minutter siden):

Myk yoga høres deilig ut - er det på et treningssenter eller gjør du det for deg selv hjemme? Et spesielt program du bruker? Denne kroppen trenger definitivt å få strukket godt på seg og bli litt mykere... 

Det er på treningssenteret. Veksler mellom myk yoga og yoga mobility - det er egentlig ganske likt. Har ikke gjort det hjemme. Det er SÅ deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (2 timer siden):

Mannen min og jeg har spist lavkarbo siden juni i fjor og stortrives med det, men det er klart at det er forskjellig fra et "vanlig" kosthold. :) Vi spiser proteinbrødet fra Rema, det har noe karbohydrater, men adskillig mindre enn vanlig brød. Som erstatning for ris, pasta og poteter spiser vi mye grønnsaker - bruker revet blomkål som erstatning for ris f.eks, en del stappe av blomkål og/eller brokkoli gjerne med sellerirot i, kjempegodt! Men det er liten vits å bruke det som en slankekur for om man får tilbake til mye karbohydrater går man kjapt opp i vekt igjen. Vi tillater oss litt kake om vi er i selskap og sånt da, vi er ikke så strikse - vi har jo tenkt å leve med dette, ikke bare for en kort periode.

Hørtes godt ut med blomkål stappe, tenker jeg må prøve det til middag en dag denne uken. Er jo bare positivt om en kan spise mer grønnsaker selv om jeg kanskje ikke kommer til å legge helt om til lavkarbo. Vi får se, kanskje jeg tester det ut for en periode for å se hvordan det går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 timer siden):

Jeg ville startet med tre treningsøkter i uka og gåtur de andre dagene. Muskler og ledd trenger tid på å bli vant med det. 

Jeg har en tendens til å gå fra 0 til 100. Min kropp er vant til trening selv om jeg har falt av innimellom, men jeg blir ganske sliten etter hvert og får mindre ut av hver økt. Likevel tåler nok jeg bedre å kjøre såpass fort på, enn en som er tung og ikke vant med trening. 

Tre treningsøkter og tur høres ut som en god plan. Tenker jeg vil satse på å trene med egen kroppsvekt, noen som har erfaring med det? Eller burde man helst trene med apparater på treningsstudio?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (2 timer siden):

 

Bare glem å ha forsetter om å trene minst en time hver dag! Da går du på en smell før det har gått en uke og mister motet! Jeg har som mål å få til minst 2 løpeturer i uka og alt over er en bonus! :) Stort sett ligger jeg på 3, noen få uker har det blitt 4 og noen uker 2. Og siden 2 er minstemål så klarer jeg faktisk å være fornøyd med det. :) Ikke gå for hardt ut, da blir fallhøyden desto større!

Jeg vet jo ikke hvor mye fritid du har, men hva med to treningsøkter og så går du en god tur de dagene du har tid til det? Kan være en grei start tenker jeg og så kan du jo ta en treningsøkt til om du føler for det og får tid? Om det fungerer veldig greit og du kjenner at du vil øke på etter en tid så er det bare å kjøre på med litt mer!

Det er sant, jeg tror egentlig jeg raskt vil falle av dersom jeg skal ha et så høyt mål hvis jeg skal være helt ærlig (og realistisk). Jeg har en del fritid, så har men enn nok tid til å bruke på å trene og være aktiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (1 time siden):

Lurt å ikke sette for høye mål, da blir du bare skuffet. Bedre å komme inn på et godt nytt spor, og heller øke når treningsgleden kommer.

Jeg synes to ganger i uka der du trener styrke eller noe intensivt med høy puls (dans, svømming, badminton, eller andre ting du liker) og så gå tur 1-2 ganger i uka. For å trene rompe, lår og legger kan det være lurt etter hvert å gå oppforbakkene litt raskt, men det viktigste er at du kommer deg ut. 

Hva liker du best å gjøre av sånne ting?

Jeg er veldig glad i å gå tur, spesielt i fjellet. Ellers så brukte jeg å svømme litt før, så kanskje jeg kan ta opp igjen det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lyseblå skrev (6 minutter siden):

Tre treningsøkter og tur høres ut som en god plan. Tenker jeg vil satse på å trene med egen kroppsvekt, noen som har erfaring med det? Eller burde man helst trene med apparater på treningsstudio?

Kroppsvekt er supert. Det er det jeg gjør selv. Jeg jogget før, men nå pga skade går det i spinningsykkel og snart sykkel samt et kort program på matte. Men jeg er ikke opptatt av tung styrketrening og store muskler. Jeg får synlige muskler av det jeg gjør, men ikke så voldsomt og det er slik jeg liker det. 

Det er veldig mye som kan gjøres med egen kroppsvekt. Og en sekk med tunge bøker på ryggen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyseblå skrev (14 minutter siden):

Hørtes godt ut med blomkål stappe, tenker jeg må prøve det til middag en dag denne uken. Er jo bare positivt om en kan spise mer grønnsaker selv om jeg kanskje ikke kommer til å legge helt om til lavkarbo. Vi får se, kanskje jeg tester det ut for en periode for å se hvordan det går. 

Litt mindre karbohydrater og mer grønnsaker er aldri feil! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (3 minutter siden):

Kroppsvekt er supert. Det er det jeg gjør selv. Jeg jogget før, men nå pga skade går det i spinningsykkel og snart sykkel samt et kort program på matte. Men jeg er ikke opptatt av tung styrketrening og store muskler. Jeg får synlige muskler av det jeg gjør, men ikke så voldsomt og det er slik jeg liker det. 

Det er veldig mye som kan gjøres med egen kroppsvekt. Og en sekk med tunge bøker på ryggen. 

Supert, da satser jeg på det. Har du noen tips til øvelser?

Endret av lyseblå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
lyseblå skrev (52 minutter siden):

Supert, da satser jeg på det. Har du noen tips til øvelser?

Dette gjør jeg (av og til) av kroppsvektøvelser:

Mage: planke, sidehev, rette situps, skrå situps der jeg strekker og bøyer annethvert bein, strake bein som senkes sakte opp og ned.

Knebøy med begge bein samtidig og med ett og ett bein.

Skrå armhevinger mot et bord eller rekkverk

Det var det jeg kom på nå 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyseblå skrev (3 timer siden):

Sist jeg var å handlet klær vurderte jeg kjøpe en størrelse for liten så jeg kunne ha det som motivasjon (da jeg har ingen sånne plagg fra før),

Ikke gjør det! Jeg har tvunget meg selv til å kun kjøpe det som passer I DAG. Jeg har masse som er kjøpt akkurat litt for lite - som jo skulle passe om noe uker. Senest i forrige øke ville jeg kjøpe en tidløs lys beige jakke - men den var for trang i armene… så lot det være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (5 timer siden):

Jeg har en nydelig sommerkjole jeg har så lyst til å komme inn i igjen, men vil drøye ennå litt før jeg prøver den. Brukte den sist sommeren 2018.

Da har jeg gravd frem og prøvd sommerkjolen min og den sitter som et skudd! Men den har ikke lommer, det må jeg få gjort noe med... Uten lommer er den jo ubrukelig i jobbsammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Lillemus skrev (2 minutter siden):

Da har jeg gravd frem og prøvd sommerkjolen min og den sitter som et skudd! Men den har ikke lommer, det må jeg få gjort noe med... Uten lommer er den jo ubrukelig i jobbsammenheng.

Heyheyhey! Så gøy da!

Lommer er jo null problem for deg å fikse 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...