Gå til innhold

Råd for vektnedgang?


lyseblå

Anbefalte innlegg

Eva Sofie skrev (7 timer siden):

Noe jeg ser mange gjør feil, og jeg har gjort det selv, er å gå på vekten unødig for ofte. Det skaper unødig mye bekymring. For en som ikke er farlig undervektig (ifølge min tidl. ernæringsfysiolog) holder det fint å gå på vekten maks én gang pr. uke, gjerne samme tidspunkt og samme dag. Å veie seg daglig (eller det som verre er!) og se at vekten svinger 600 g pluss/minus er variasjoner helt innenfor normalområdet og ikke noe å ta på vei etter. Det handler om væske, fordøyelse, saltbalanse og en del mer som er svært sammensatt og utenfor mitt kompetanseområde. Dessuten, hvordan man føler seg med sin egen kropp og helse vil jeg vel si er viktigere enn tallene på vekten? Om en bukse krymper, er det også et visst tegn å ta... Eller målebånd er også et godt verktøy.

Jeg ble for en tid tilbake pålagt å veie meg to ganger til uken under en viss BMI, men over kunne jeg slippe... Det er fordi jo mindre man veier, jo mindre endringer tåler kroppen å bli utsatt for. Ingen spøk og det fikk også alvorlige konsekvenser for skjelettet.

Jeg tenkte være litt streng på det å veie meg bare en gang i uken så jeg ikke blir for opphengt i vekten. Jeg er en sånn type person som lett får oppheng i ting dessverre. Vil prøve være bevisst på hvordan kroppen endrer seg fysisk så målebånd var et godt tips. Har planer om å begynne å trene også, så da regner jeg med en kanskje vil merke nedgang i cm mer enn på vekten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje skrev (6 timer siden):

Jeg tok tak i fjor på denne tiden, da jeg var oppe i den høyeste vekten jeg har hatt (utenom graviditet). Jeg er ikke veldig overvektig, men veier i overkant av det jeg ønsker.

For meg ble det telling av kalorier ved hjelp av appen My fitness pal, samt bedre kunnskap om hvor mye kalorier det er i ulike typer mat, som fikk meg på rett spor igjen. Jeg logget alt jeg spiste og drakk i 7 mnd, og veide meg stort sett hver dag. Fra desember droppet jeg kaloritellingen, men jeg har fortsatt veiingen.

I tillegg begynte jeg å trene styrke regelmessig,  i tillegg til å gå tur og også svømme innimellom. Jeg fikk tatt de 4-5 kiloene som var viktigst å få kontroll over, men jeg har som mål å bli kvitt 4 til. De er seige, og jeg er ikke villig til å leve altfor asketisk for å klare det. Nå er vel planen å bygge muskler for å bli sterkere, men også for å øke forbrenningen og dermed miste litt mer fett 😊

Så motiverende å høre. Jeg har tenkt på det, men er litt usikker på om jeg skal telle kalorier eller ikke. Jeg blir lett opphengt i slikt, så er litt redd for at det ville gått ut av kontroll og jeg ville blitt for opptatt av det om jeg først hadde begynt med det. Hvordan var det for deg? Merket du noe til det eller gikk det greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (6 timer siden):

Det er veldig vanskelig fordi det krever at man går over til en ny måte å leve på.

Man må bli en ny person. En person som kanskje bruker helgene til å gå fjellturer og som ikke spiser snop på hverdager.

Det har du rett i. Jeg går alt for lett tilbake til gamle vaner. Mister lett motivasjonen, selv om det å få en sterkere og mer funksjonell kropp og sunnere vekt egentlig burde være motivasjon nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyseblå skrev (8 minutter siden):

Jeg tenkte være litt streng på det å veie meg bare en gang i uken så jeg ikke blir for opphengt i vekten. Jeg er en sånn type person som lett får oppheng i ting dessverre. Vil prøve være bevisst på hvordan kroppen endrer seg fysisk så målebånd var et godt tips. Har planer om å begynne å trene også, så da regner jeg med en kanskje vil merke nedgang i cm mer enn på vekten. 

Når jeg går inn for trening og kroppsendringer så tar jeg startbilde og startmål, også tar jeg nye bilder og mål hver 6 uke. 

Jeg har gått inn nesten 1,5 cm i midjen i det siste selv om jeg bare veier sånn 500 g mindre (har prøvd å holde vekten) enn da jeg tok de første målene for fire uker siden. Så jeg har gått opp i muskelmasse. Det merker jeg også, men målebåndet bekrefter det.

Jeg også prøver å bare veie meg en dag i uken, men det er ikke alltid jeg får det til. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
lyseblå skrev (3 minutter siden):

Så motiverende å høre. Jeg har tenkt på det, men er litt usikker på om jeg skal telle kalorier eller ikke. Jeg blir lett opphengt i slikt, så er litt redd for at det ville gått ut av kontroll og jeg ville blitt for opptatt av det om jeg først hadde begynt med det. Hvordan var det for deg? Merket du noe til det eller gikk det greit?

Jeg liker tall og grafer og synes det er veldig håndfast å forholde meg til f.eks. 1800 kcal per dag. For å gå ned måtte jeg spise mindre enn dette,  og det var enkelt å holde orden på inntaket av mat. Men jeg har ingen spiseforstyrrelse,  så jeg kan ikke si så mye om det å bli for opphengt i kaloritelling.

Det som var minst like givende for min del var å plotte vekt og kalorier i et excelark og ha diverse grafer på det 😁 Er nok litt nerdete på sånt 😁 Det holder jeg på med fremdeles, på vekt altså, ikke kalorier. Men jeg ser veldig tydelig at vektnedgangen stoppet da jeg sluttet å logge kaloriene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (21 minutter siden):

Når jeg går inn for trening og kroppsendringer så tar jeg startbilde og startmål, også tar jeg nye bilder og mål hver 6 uke. 

Jeg har gått inn nesten 1,5 cm i midjen i det siste selv om jeg bare veier sånn 500 g mindre (har prøvd å holde vekten) enn da jeg tok de første målene for fire uker siden. Så jeg har gått opp i muskelmasse. Det merker jeg også, men målebåndet bekrefter det.

Jeg også prøver å bare veie meg en dag i uken, men det er ikke alltid jeg får det til. 

Takk for tipset. Da skal jeg få tatt bilder også. Jeg tenker det for min del er lurt å måle med målebånd i tillegg. Jeg har nok ett ganske forvridd syn på egen kropp, for jeg ser meg selv på akkurat samme måte nå som da jeg var 20 kg tyngre. Klarer altså ikke se forskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje skrev (18 minutter siden):

Jeg liker tall og grafer og synes det er veldig håndfast å forholde meg til f.eks. 1800 kcal per dag. For å gå ned måtte jeg spise mindre enn dette,  og det var enkelt å holde orden på inntaket av mat. Men jeg har ingen spiseforstyrrelse,  så jeg kan ikke si så mye om det å bli for opphengt i kaloritelling.

Det som var minst like givende for min del var å plotte vekt og kalorier i et excelark og ha diverse grafer på det 😁 Er nok litt nerdete på sånt 😁 Det holder jeg på med fremdeles, på vekt altså, ikke kalorier. Men jeg ser veldig tydelig at vektnedgangen stoppet da jeg sluttet å logge kaloriene!

Ja, det tenkte jeg gjøre. Å skrive opp vekt og mål hver måned i alle fall. Får se om jeg laster ned kalori registrerings app etterhvert. Det er nok lett å tro man spiser mindre kalorier enn det man faktisk gjør? I alle fall tror jeg det gjelder for meg. Regner jeg med, siden jeg aldri går ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
lyseblå skrev (5 minutter siden):

Takk for tipset. Da skal jeg få tatt bilder også. Jeg tenker det for min del er lurt å måle med målebånd i tillegg. Jeg har nok ett ganske forvridd syn på egen kropp, for jeg ser meg selv på akkurat samme måte nå som da jeg var 20 kg tyngre. Klarer altså ikke se forskjell. 

Lurt med målbånd. Angrer på at jeg ikke har brukt det dette året. Ser imidlertid stor forskjell etter at jeg begynte med styrketrening i sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyseblå skrev (15 minutter siden):

Takk for tipset. Da skal jeg få tatt bilder også. Jeg tenker det for min del er lurt å måle med målebånd i tillegg. Jeg har nok ett ganske forvridd syn på egen kropp, for jeg ser meg selv på akkurat samme måte nå som da jeg var 20 kg tyngre. Klarer altså ikke se forskjell. 

Ja er lurt med målebånd. 

Jeg veier mer nå enn i fjor høst. Likevel er jeg ikke bredere rundt livet fordi da hadde jeg så lav muskelmasse etter lang tids skade. Det hadde jeg ikke klart å se på egenhånd uten målebånd. Det er fint å se at treningen virker mtp økning av muskelmasse. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (13 minutter siden):

Lurt med målbånd. Angrer på at jeg ikke har brukt det dette året. Ser imidlertid stor forskjell etter at jeg begynte med styrketrening i sommer!

Er nok veldig motiverende når en kan se forskjell. Hvor lang tid tok det før du kunne se noe forskjell, egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (6 minutter siden):

Ja er lurt med målebånd. 

Jeg veier mer nå enn i fjor høst. Likevel er jeg ikke bredere rundt livet fordi da hadde jeg så lav muskelmasse etter lang tids skade. Det hadde jeg ikke klart å se på egenhånd uten målebånd. Det er fint å se at treningen virker mtp økning av muskelmasse. 

Er vel slik at muskler veier mer enn fett? Nei, er jo ikke så lett å se forskjell, i alle fall når det bare gjelder noen få cm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyseblå skrev (12 minutter siden):

Er vel slik at muskler veier mer enn fett? Nei, er jo ikke så lett å se forskjell, i alle fall når det bare gjelder noen få cm?

Ja, eller 1 kg er en kg, men 1 kg muskler tar mindre plass enn 1 kg fett. Så når en har holdt ca samme vekt, men blitt smalere, så har en gått opp i muskelmasse og ned i fettprosent. 

Jeg ser forskjell og merker forskjell på klærne fordi jeg er ganske slank fra før, men når jeg da kikker på vekten så blir jeg da blind på tallet og klarer ikke se endringen likevel. Derfor er målebåndet veldig bra å ha for da får jeg rettet oppfatningen av meg selv. 

Jeg har feks en tights som går rundt livet på magen som er mindre stram selv etter bare 1,5 cm inn i livvidde. Rundt magen merker jeg det mindre. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
lyseblå skrev (22 minutter siden):

Er nok veldig motiverende når en kan se forskjell. Hvor lang tid tok det før du kunne se noe forskjell, egentlig?

Jeg trente bittelitt i fjor vinter, men regelmessig først fra sommeren av. Vil tro at jeg kunne se forskjell etter et par måneder, særlig på armene og i midjen. Øvelsen sidehev er veldig god for midjen, sammen med andre mageøvelser. Synes egentlig at mageøvelser er kjedelige å gjøre, men de hører med, og når jeg ser sånn forskjell, er det motiverende! Jeg liker best å trene armer, rygg og bryst - det går helt av seg selv nå, ikke noe tiltak i det hele tatt 😊

Jeg har en nydelig sommerkjole jeg har så lyst til å komme inn i igjen, men vil drøye ennå litt før jeg prøver den. Brukte den sist sommeren 2018.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (11 minutter siden):

Jeg trente bittelitt i fjor vinter, men regelmessig først fra sommeren av. Vil tro at jeg kunne se forskjell etter et par måneder, særlig på armene og i midjen. Øvelsen sidehev er veldig god for midjen, sammen med andre mageøvelser. Synes egentlig at mageøvelser er kjedelige å gjøre, men de hører med, og når jeg ser sånn forskjell, er det motiverende! Jeg liker best å trene armer, rygg og bryst - det går helt av seg selv nå, ikke noe tiltak i det hele tatt 😊

Jeg har en nydelig sommerkjole jeg har så lyst til å komme inn i igjen, men vil drøye ennå litt før jeg prøver den. Brukte den sist sommeren 2018.

Mens jeg liker best å trene magen utav styrketrening. Hehe. Men jeg tar bare knebøy også resten mage. Bryr meg ikke om armene mine, og er uansett full av betennelser så kan ikke bruke de. Legger, lår og rampe får jeg trent av løping i oppoverbakker (kan ikke løpe nå da) og å ta hard belastning på sykkelen. Jeg bygger lett muskler i underkroppen da. Men aldri hatt mål om sprettrumpe da. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (24 minutter siden):

Jeg har en nydelig sommerkjole jeg har så lyst til å komme inn i igjen, men vil drøye ennå litt før jeg prøver den. Brukte den sist sommeren 2018.

Jeg har også en morsom sommerkjole som *host* har vært en smule trang de siste par somrene... Skal sannelig prøve den igjen! Hadde vært stas om den passer nå altså, etter -7,5 kg så har jeg stor tro på det, jeg har ikke veid så lite på mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må mye trening til og total omlegging av kosthold. Kutt ut alt som er usunt, kutt sukker og salt. Kutt ut søtsaker og tren en time minst hver dag. Og ikke bli så opphengt i vekt, det blir bare forstyrrende. Mål midjemålet en gang i blant. Da kommer resultatene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (28 minutter siden):

Det må mye trening til og total omlegging av kosthold. Kutt ut alt som er usunt, kutt sukker og salt. Kutt ut søtsaker og tren en time minst hver dag. Og ikke bli så opphengt i vekt, det blir bare forstyrrende. Mål midjemålet en gang i blant. Da kommer resultatene. 

Enig i det meste, men ikke kutt ut salt. Da kollapser kroppen faktisk, vi trenger slettes ikke sukker, men salt må vi ha. :)  Husk også at om man trener mye så svetter man mye og da trenger man i alle fall påfyll av salt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Ja, eller 1 kg er en kg, men 1 kg muskler tar mindre plass enn 1 kg fett. Så når en har holdt ca samme vekt, men blitt smalere, så har en gått opp i muskelmasse og ned i fettprosent. 

Jeg ser forskjell og merker forskjell på klærne fordi jeg er ganske slank fra før, men når jeg da kikker på vekten så blir jeg da blind på tallet og klarer ikke se endringen likevel. Derfor er målebåndet veldig bra å ha for da får jeg rettet oppfatningen av meg selv. 

Jeg har feks en tights som går rundt livet på magen som er mindre stram selv etter bare 1,5 cm inn i livvidde. Rundt magen merker jeg det mindre. 

Åja, ja, naturligvis. Jeg har tatt bilder og mål nå, og til middag hadde jeg kylling salat også skal jeg snart gå en tur. Så nå er jeg ordentlig i gang. Satser på at det blir bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022 skrev (1 time siden):

Hva med lavkarbo lyseblå?

Ja, jeg har vurdert det. Men tror kanskje jeg er litt for glad i brød og pasta og slikt. Vet liksom ikke helt hva jeg skulle spist som erstatning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...