Gå til innhold

Svenske homofile får adoptere!!


Gjest barbeint

Anbefalte innlegg

Gjest Arkana

Det som slår meg er hvordan giverlandene skal kunne akseptere homofile foreldre når det de fleste steder ikke er aksept for å være ugifte mødre?

Frykter at ent slikt vedtak i Norge kan farge synet på oss som samarbeidsland, noe som i sin tur fører til at mange barn risikerer å gå glipp av et godt hjem, og mangre foreldre risikerer å ikke få sitt etterlengtede barn. Tror det er her inne på DOL jeg har lest om at flere giverland er meget skeptisk til et slikt vedtak (?)

Synes vi skal se til barnas beste (som altfor ofte blir glemt i homodebatten). De (barna) har i utgangspunktet et annet utseende og opphav enn norskfødte barn. Kanskje har de diverse andre ting med i bagasjen som gjør dem annerledes- skal de også måtte tåle den belastninga det kan være å vokse opp i en annerledes familie?

Understreker at jeg i utgangspunktet ikke tviler på at mennesker med homofil legning er akkurat like bra foreldre som alle andre, men at vi ikke kan regne med at våre giverland med sine moralske og etiske normer vil godta dette.

Så du vil ikke gi homofile denne retten fordi det kan hindre deg selv i å adoptere? Snakk om å være egoistisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • koreamamma1365380166

    6

  • avil

    5

  • Bassisten

    3

  • Mizar

    2

koreamamma1365380166

"Der kommer ikke lille Norge så langt. Vi ER faktisk ikke verdens navle! "

Nei, men vi har påverkingskraft som nasjon likevel. Dersom vi ynskjer endringar globalt, så kan vi ikkje la vera å vedta slike endringar nasjonalt. Vi må gå foran med eksempel. Det gjeld både homofile rettar, miljøvern, likestilling, barns rettar og andre viktige ting.

Vil bare si at jeg herved setter punktum for min del i denne debatten. Vær bare så snill å ikke gjør adopsjonssaken til kampsak for homofili.

Å adoptere et barn betyr å ta det til seg som sitt eget, og en adopsjon skal alltid være til barnets beste. Det betyr at barnet bør få beste tenkbare foreldre, enten de nå er heterofile eller homofile.

Ville bare gjøre oppmerksom på at per i dag er det neppe realistisk å tro at giverlandene vil åpne for homofil rett til adopsjon. Hva dere mener om det eller ikke har ikke noe med meg som person å gjøre, ikke har mine personlige meninger noe med det å gjøre heller, tiltross for at noen mener at det er JEG som skal "henges". Men, men, i riktig gamle dager ble vel budbringeren som kom med dårlig nytt tatt av dage.......

Savner forresten respekt for andres meninger hos andre også ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at jeg herved setter punktum for min del i denne debatten. Vær bare så snill å ikke gjør adopsjonssaken til kampsak for homofili.

Å adoptere et barn betyr å ta det til seg som sitt eget, og en adopsjon skal alltid være til barnets beste. Det betyr at barnet bør få beste tenkbare foreldre, enten de nå er heterofile eller homofile.

Ville bare gjøre oppmerksom på at per i dag er det neppe realistisk å tro at giverlandene vil åpne for homofil rett til adopsjon. Hva dere mener om det eller ikke har ikke noe med meg som person å gjøre, ikke har mine personlige meninger noe med det å gjøre heller, tiltross for at noen mener at det er JEG som skal "henges". Men, men, i riktig gamle dager ble vel budbringeren som kom med dårlig nytt tatt av dage.......

Savner forresten respekt for andres meninger hos andre også ???

På kva måte viser eg at eg ikkje respekterer dine meiningar? Sjølvsagt gjer eg det! Men eg må jo ha lov til å diskutere med deg, og skriva kva EG meiner.

Mi meining er at eit homofilt par kan ta like godt vare på eit adoptert barn som eit heterofilt par, dersom dei elles kvalifiserer som adoptivforeldre. Kva evt. gjevarland vil gjera er irrelevant, men det er eit viktig signal som svenskane gjev omverda no likevel: Dei seier at eit homofilt par er likestilt med eit heterofilt par - også på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest unni larsen

Herregud for noen meninger dere har om "homofolk" og barnas beste.....

En homofil er like god/dårlig som en hvilket som helst annen Heldigvis er det ingen av oss som skal vurdere en evt søknad fra et homofilt par.

Og hva er verre for et homofilt par å adoptere enn en enslig og det er vel ok for de fleste her eller......

Se bare til at de som får godkjenning for adopsjon er skikket til å ta seg av barna og gi dem kjærlighet og omsorg og ikke heng dere opp i folks legning. Den er i utgangspunktet helt uvesentlig....

Ha en flott dag alle sammen enten dere er homofile eller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg forstår at det er følsamt, og veit at eg ikkje ubetinga kan setje meg inn i situasjonen.

Det er mogeleg ein kan ha ulike lover for stebarnsadopsjon og utanlandsadopsjon, sjølv om eg synst det verkar rart. Men kva med den tredje varianten, norsk adopsjon som ikkje er stebarnsadopsjon? Sjølv om det ikkje er veldig mange tilfelle, bør ein ha eit lovverk som også her sørger for at den beste løysinga for barnet er juridisk tilgjengeleg.

Norske kvinner som adopterer bort barna sine kan i dag stille krav til de som skal adoptere barna, feks. "må være ufrivillig barnløse", "ikke ha barn selv". Jeg vil tro at det er en del som nok vil føye til "ikke homofile" om det var en reel mulighet. Beklager, men slik tror jeg samfunnet vårt er i dag. Jeg må faktisk innrømme at om jeg skulle adoptere bort et barn, så ville jeg foretrukket hetrofile foreldre. Fordi jeg tror at det ville gitt barnet mitt en lettere oppvekst.

Beklager, så er jeg kanskje med på å holde fordommer ved like.

Hvorfor gå alle skrittene på en gang? Hvorfor ikke begynne med stebarnsadopsjon?

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du vil ikke gi homofile denne retten fordi det kan hindre deg selv i å adoptere? Snakk om å være egoistisk!

Jeg har ingen problemer med å se det egoistiske aspektet i mitt syn på homofile og adopsjon. Er jeg stolt av det? Ikke akkurat. Men det er meningene mine, og da må jeg nesten stå for dem. Og det gjør jeg med mitt eget nick :-)

Men når vi snakker om egoisme her.... Sett at det _er_ slik at om homofile får rett til å adoptere, så betyr det at de får en rett på papiret til å adoptere, samtidig som hetrofiles rett til å adoptere reduseres til det samme.

Hvem av oss er da mest egoistiske - de homofile som kjemper om rett til å adoptere, selv om de vet det vil ødelegge for hetrofile, eller de hetrofile som håper at homofile ikke får rett til å adoptere?

Jeg ville nå si at vi er like ille.....

Ellers er jeg veldig enig i at i en ideel verden, så burde helt klart homofile få adoptere. Men verden er ikke ideel. Dessverre. Og vi bør forholde oss til virkelighet. Jeg forholder meg til min. Og min virkelighet er at vårt barns fødeland har truet med å stenge for adopsjon, om homofile får rett til å adoptere.

Beklager, det er helt klart egoistisk, men jeg er ikke villig til å ofre min adopsjonsrett for å gi homofile en papirrettighet.

Men ikke kom her å si at det _ikke_ er egoistisk av homofile å forsøke å få adoptere!! Det å ønske seg barn _er_ egoistisk. Punktum.

Beste og vennligsinnet hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snø - skal du på stranden? Pass på at du ikke smelter helt bort da:-)

Det var på nære nippet, gitt ;-)

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arkana

Jeg har ingen problemer med å se det egoistiske aspektet i mitt syn på homofile og adopsjon. Er jeg stolt av det? Ikke akkurat. Men det er meningene mine, og da må jeg nesten stå for dem. Og det gjør jeg med mitt eget nick :-)

Men når vi snakker om egoisme her.... Sett at det _er_ slik at om homofile får rett til å adoptere, så betyr det at de får en rett på papiret til å adoptere, samtidig som hetrofiles rett til å adoptere reduseres til det samme.

Hvem av oss er da mest egoistiske - de homofile som kjemper om rett til å adoptere, selv om de vet det vil ødelegge for hetrofile, eller de hetrofile som håper at homofile ikke får rett til å adoptere?

Jeg ville nå si at vi er like ille.....

Ellers er jeg veldig enig i at i en ideel verden, så burde helt klart homofile få adoptere. Men verden er ikke ideel. Dessverre. Og vi bør forholde oss til virkelighet. Jeg forholder meg til min. Og min virkelighet er at vårt barns fødeland har truet med å stenge for adopsjon, om homofile får rett til å adoptere.

Beklager, det er helt klart egoistisk, men jeg er ikke villig til å ofre min adopsjonsrett for å gi homofile en papirrettighet.

Men ikke kom her å si at det _ikke_ er egoistisk av homofile å forsøke å få adoptere!! Det å ønske seg barn _er_ egoistisk. Punktum.

Beste og vennligsinnet hilsen fra

Så vi kan aldri kjempe mot urettferdighet for det kunne jo være det gikk ut over oss selv? Så lenge du får ditt, så er det det samme. I det hele og det store er det bedre at du og noen andre ikke får adoptere pga eventuelle problemer mot at det i fremtiden vil bli like gode muligheter for alle. Vi må kunne ofre noe for fellesskapet. Det er sjokkerende hvilken egoisme du kommer til å lære dine barn, barn som sannsynligvis kommer fra fattige kår hvor ingen ville ta vare på dem, og så gjør du akkurat det samme mot andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ladydi

Adopsjon skal være til beste for barnet. Det beste for barnet er å ha en mor og en far. Så enkelt, og så provoserende er det. Homofile og lesbiske kan være gode omsorgspersoner, men i adopsjonssammenheng synes jeg det er ekstra viktig å ta hensyn til hva som er til barnets beste. Det er traumatisk nok å bli adoptert bort og slite med sin identitet, om ikke barnet i tillegg må streve med å leve i et "anderledes" familimønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adopsjon skal være til beste for barnet. Det beste for barnet er å ha en mor og en far. Så enkelt, og så provoserende er det. Homofile og lesbiske kan være gode omsorgspersoner, men i adopsjonssammenheng synes jeg det er ekstra viktig å ta hensyn til hva som er til barnets beste. Det er traumatisk nok å bli adoptert bort og slite med sin identitet, om ikke barnet i tillegg må streve med å leve i et "anderledes" familimønster.

Det "argumentet" faller på at enslige allerede får adoptere.

Hvis det er "OK" med én foreldre, så er det åpenbart at det ikke skader med enda en person som kan gi barnet omsorg.

Vær vennlig ikke la dine private fordommer forhindre barn fra å få omsorgsfulle foreldre! Du har rett og slett ikke rett til å nekte barn gode foreldre, bare fordi du personlig ikke liker foreldrenes hårfarge, legning, hudfarge eller hva det enn er du ikke liker.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adopsjon skal være til beste for barnet. Det beste for barnet er å ha en mor og en far. Så enkelt, og så provoserende er det. Homofile og lesbiske kan være gode omsorgspersoner, men i adopsjonssammenheng synes jeg det er ekstra viktig å ta hensyn til hva som er til barnets beste. Det er traumatisk nok å bli adoptert bort og slite med sin identitet, om ikke barnet i tillegg må streve med å leve i et "anderledes" familimønster.

Derfor er det også en regel om at enslige ikke kan få adoptere, og at alle adoptiv-foreldre er nektet muligheter for skilsmisse. Dersom en av adoptiv-foreldrene dør, får den andre en stor bot, og barnet blir omgående omplassert til et annet heterofilt adoptivpar. Det er selvsagt mye bedre for barnet å komme til en ny far OG mor, enn å bli hos den lusne ene-forelderen. Dessuten vet jo alle at homofile er unaturlige, venneløse og muslimsk innstilt til norskundervisning, integrering og sånt. Jeg møtte en lesbisk en gang og hun var ikke no grei, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "argumentet" faller på at enslige allerede får adoptere.

Hvis det er "OK" med én foreldre, så er det åpenbart at det ikke skader med enda en person som kan gi barnet omsorg.

Vær vennlig ikke la dine private fordommer forhindre barn fra å få omsorgsfulle foreldre! Du har rett og slett ikke rett til å nekte barn gode foreldre, bare fordi du personlig ikke liker foreldrenes hårfarge, legning, hudfarge eller hva det enn er du ikke liker.

Med vennlig hilsen

Der var du 1 sekund kjappere enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var du 1 sekund kjappere enn meg.

pøh! 1 helt minutt! *S*

PS: kjente du virkelig en lesbisk uten å bli "smittet" selv? Kan jeg bli lesbisk av å taste med deg?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pøh! 1 helt minutt! *S*

PS: kjente du virkelig en lesbisk uten å bli "smittet" selv? Kan jeg bli lesbisk av å taste med deg?

Med vennlig hilsen

Jeg er faktisk bifil og dritskummel. Dessuten er jeg mor. Så nå er du sannsynligvis både lesbisk og litt gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ladydi

Derfor er det også en regel om at enslige ikke kan få adoptere, og at alle adoptiv-foreldre er nektet muligheter for skilsmisse. Dersom en av adoptiv-foreldrene dør, får den andre en stor bot, og barnet blir omgående omplassert til et annet heterofilt adoptivpar. Det er selvsagt mye bedre for barnet å komme til en ny far OG mor, enn å bli hos den lusne ene-forelderen. Dessuten vet jo alle at homofile er unaturlige, venneløse og muslimsk innstilt til norskundervisning, integrering og sånt. Jeg møtte en lesbisk en gang og hun var ikke no grei, heller.

Hvordan livet farer med den enkelte, rår vi ikke så mye med. Selvfølgelig kan adopsjonsforeldre rammes av sykdom, dødsfall og skilsmisser, og barnet(a) må lære seg å leve med ytterligere traumer, men likevel- sånne ting rokker ikke ved det grunnleggende - at barna har rett til en mor og en far

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan livet farer med den enkelte, rår vi ikke så mye med. Selvfølgelig kan adopsjonsforeldre rammes av sykdom, dødsfall og skilsmisser, og barnet(a) må lære seg å leve med ytterligere traumer, men likevel- sånne ting rokker ikke ved det grunnleggende - at barna har rett til en mor og en far

Så du er altså mot at enslige får adoptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ladydi

Så du er altså mot at enslige får adoptere.

Er ikke i mot. Flere giverland aksepterer aleneforeldre, selv om jeg tror de fleste ønsker å gi bort barna til to foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke i mot. Flere giverland aksepterer aleneforeldre, selv om jeg tror de fleste ønsker å gi bort barna til to foreldre.

Er det giverlandenes holdninger du snakker om, eller dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vi kan aldri kjempe mot urettferdighet for det kunne jo være det gikk ut over oss selv? Så lenge du får ditt, så er det det samme. I det hele og det store er det bedre at du og noen andre ikke får adoptere pga eventuelle problemer mot at det i fremtiden vil bli like gode muligheter for alle. Vi må kunne ofre noe for fellesskapet. Det er sjokkerende hvilken egoisme du kommer til å lære dine barn, barn som sannsynligvis kommer fra fattige kår hvor ingen ville ta vare på dem, og så gjør du akkurat det samme mot andre.

"Så vi kan aldri kjempe mot urettferdighet for det kunne jo være det gikk ut over oss selv? "

Joda, vi kan kjempe mot urettferdighet selv om det går ut over oss selv. Men det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hele hodet. Det er ikke sånn at "jeg og noen andre" ikke får adoptere. Det er en reell fare for at _ingen_, heller ikke de homofile får adoptere!

Og hva har vi da? Joda, vi har alle sammen _rett_ til å adoptere, hipp hurra for rettigheter, men ingen faktisk mulighet. Men skitt au! Vi har i det i alle fall like vondt alle sammen....

"Vi må kunne ofre noe for fellesskapet."

Ja, så klart. Vi må det. Men ikke til en hver pris. Det er liksom ingen vits i at jeg skal sulte, fordi om det er mennesker som sulter. Og jeg synes fremdeles ikke min egoisme er noe større enn andre som ønsker seg barn. Hvorfor er det større egoisme når jeg som hetrofil ønsker meg barn, noe som går på bekostning av at homofiles mulighet til å få "rett til å adoptere", enn når homofile ønsker seg rett til å adoptere, som vil gå på bekostning av min mulighet til å få barn?? Hvorfor er det egoisme når _jeg_ vil beholde min rett til å adoptere, men ikke når homofile ønsker _sin_ rett til å adoptere. Hva gjør at homofiles rett til å adoptere er så viktig at det må gå på bekostning av alle andres mulighet til å adoptere?

Det er pur egoisme begge deler!!! Jeg forstår himla godt deres kamp for å adoptere! Jeg forstår deres ønske om å få barn! Men jeg ville blitt sinnsykt skuffet om de ikke samtidig forstod min redsel for hva deres kamp kan føre til for oss hetrofile som adopterer. Og jeg aksepterer at de ikke firer på kravene for vår skyld. Og da regner jeg med at de aksepterer mitt standpunkt også. Så lenge det ikke er et standpunkt som går på at de er dårligere mennesker eller verre foreldre enn oss hetrofile :-)

"Det er sjokkerende hvilken egoisme du kommer til å lære dine barn, barn som sannsynligvis kommer fra fattige kår hvor ingen ville ta vare på dem, og så gjør du akkurat det samme mot andre".

Nå vet du veldig lite om hvordan jeg oppdrar mine barn, og jeg forstår rett og slett ikke hva du mener med at det ikke var noen som ville ta seg av mine barn, "og nå gjør jeg akkurat det samme mot andre". Hva gjør jeg mot hvem?

Beste hilsen fra kranglefanten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra!!!

Deler ikke bekymmringene til de andre som svarer på innlegget. Samfunnet forandrer seg - og ja - tror nok enkelte giverland vil reagere på dette i starten, men vi kan jo ikke forvente at holdningene i samfunnet skal forbedre seg om vi bare sitter med hendene foldet...

Og jeg reagerer sterkt mot å sammenligne dette med at enslige ikke får adoptere. Et barn bør etter min mening så langt som mulig ha to foreldre som elsker det.

Bra for svenskene !

Enslige får adoptere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...