Gå til innhold

Svenske homofile får adoptere!!


Gjest barbeint

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

"Så vi kan aldri kjempe mot urettferdighet for det kunne jo være det gikk ut over oss selv? "

Joda, vi kan kjempe mot urettferdighet selv om det går ut over oss selv. Men det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hele hodet. Det er ikke sånn at "jeg og noen andre" ikke får adoptere. Det er en reell fare for at _ingen_, heller ikke de homofile får adoptere!

Og hva har vi da? Joda, vi har alle sammen _rett_ til å adoptere, hipp hurra for rettigheter, men ingen faktisk mulighet. Men skitt au! Vi har i det i alle fall like vondt alle sammen....

"Vi må kunne ofre noe for fellesskapet."

Ja, så klart. Vi må det. Men ikke til en hver pris. Det er liksom ingen vits i at jeg skal sulte, fordi om det er mennesker som sulter. Og jeg synes fremdeles ikke min egoisme er noe større enn andre som ønsker seg barn. Hvorfor er det større egoisme når jeg som hetrofil ønsker meg barn, noe som går på bekostning av at homofiles mulighet til å få "rett til å adoptere", enn når homofile ønsker seg rett til å adoptere, som vil gå på bekostning av min mulighet til å få barn?? Hvorfor er det egoisme når _jeg_ vil beholde min rett til å adoptere, men ikke når homofile ønsker _sin_ rett til å adoptere. Hva gjør at homofiles rett til å adoptere er så viktig at det må gå på bekostning av alle andres mulighet til å adoptere?

Det er pur egoisme begge deler!!! Jeg forstår himla godt deres kamp for å adoptere! Jeg forstår deres ønske om å få barn! Men jeg ville blitt sinnsykt skuffet om de ikke samtidig forstod min redsel for hva deres kamp kan føre til for oss hetrofile som adopterer. Og jeg aksepterer at de ikke firer på kravene for vår skyld. Og da regner jeg med at de aksepterer mitt standpunkt også. Så lenge det ikke er et standpunkt som går på at de er dårligere mennesker eller verre foreldre enn oss hetrofile :-)

"Det er sjokkerende hvilken egoisme du kommer til å lære dine barn, barn som sannsynligvis kommer fra fattige kår hvor ingen ville ta vare på dem, og så gjør du akkurat det samme mot andre".

Nå vet du veldig lite om hvordan jeg oppdrar mine barn, og jeg forstår rett og slett ikke hva du mener med at det ikke var noen som ville ta seg av mine barn, "og nå gjør jeg akkurat det samme mot andre". Hva gjør jeg mot hvem?

Beste hilsen fra kranglefanten

Jeg tror du maler fanden på veggen. Jeg tror nok ikke de heterofiles mulighet for adopsjon forsvinner ved at homfole får rett til det samme.

Mye av den samme diskusjonen var det da enslige skulle få rett til å adoptere. Land truet med å slutte og formidle barn til Norge, men det skjedde ikke selv om loven ble vedtatt.

Ethvert land kan si nei til homofile par, og *det* er nok noe vi kommer til å oppleve fra de fleste av dagens land.

Din egosentriske måte å tenke på er nesten litt skummel ... La gå at det er egoistisk å ønske seg barn, men å ønske seg barn *på bekostning av andre*, det grenser til ondskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • koreamamma1365380166

    6

  • avil

    5

  • Bassisten

    3

  • Mizar

    2

Gjest hurra!

Jeg tror du maler fanden på veggen. Jeg tror nok ikke de heterofiles mulighet for adopsjon forsvinner ved at homfole får rett til det samme.

Mye av den samme diskusjonen var det da enslige skulle få rett til å adoptere. Land truet med å slutte og formidle barn til Norge, men det skjedde ikke selv om loven ble vedtatt.

Ethvert land kan si nei til homofile par, og *det* er nok noe vi kommer til å oppleve fra de fleste av dagens land.

Din egosentriske måte å tenke på er nesten litt skummel ... La gå at det er egoistisk å ønske seg barn, men å ønske seg barn *på bekostning av andre*, det grenser til ondskap.

Hurra for godt svar!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du maler fanden på veggen. Jeg tror nok ikke de heterofiles mulighet for adopsjon forsvinner ved at homfole får rett til det samme.

Mye av den samme diskusjonen var det da enslige skulle få rett til å adoptere. Land truet med å slutte og formidle barn til Norge, men det skjedde ikke selv om loven ble vedtatt.

Ethvert land kan si nei til homofile par, og *det* er nok noe vi kommer til å oppleve fra de fleste av dagens land.

Din egosentriske måte å tenke på er nesten litt skummel ... La gå at det er egoistisk å ønske seg barn, men å ønske seg barn *på bekostning av andre*, det grenser til ondskap.

Ok, så er jeg etter din mening ondskapsfull. Deg om det!

Men er det ikke ondskapsfullt av å ønske seg barn på bekostning av andre uansett????

Svenske Riksdagen har med i sin proposjisjon at dette _kan_ få negative ringvirkninger for adoptanter generelt. Vi kan håpe at du har rett og adopsjonforeningene feil. Men hva hvis ikke?

Det er mulig at jeg er litt treig, men jeg klarer bare ikke å forstå hvorfor mitt ønske om å kunne adoptere er så himla mye mer egoistisk og ondskapsfullt enn de homofiles ønske om å få adoptere. Jeg tror jeg må ha det inn med te-skje, noen som vil gi meg den?

Ingeting ville forresten glede meg mer enn at jeg tar feil og du har rett.

Og nå lurer jeg på hvor mange "uvenner" jeg har skaffet meg i denne debatten.... ;-) Og hvem som er så uenige med meg. Var vel neppe et sjakktrekk å stå fram med mitt eget nick i denne saken. Litt ekkelt å få kritikk av anonyme mennesker som man vanligvis kanskje er på godfot med...

For å si det med en god kompis - uansett må alle være venner i alle fall.....

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så er jeg etter din mening ondskapsfull. Deg om det!

Men er det ikke ondskapsfullt av å ønske seg barn på bekostning av andre uansett????

Svenske Riksdagen har med i sin proposjisjon at dette _kan_ få negative ringvirkninger for adoptanter generelt. Vi kan håpe at du har rett og adopsjonforeningene feil. Men hva hvis ikke?

Det er mulig at jeg er litt treig, men jeg klarer bare ikke å forstå hvorfor mitt ønske om å kunne adoptere er så himla mye mer egoistisk og ondskapsfullt enn de homofiles ønske om å få adoptere. Jeg tror jeg må ha det inn med te-skje, noen som vil gi meg den?

Ingeting ville forresten glede meg mer enn at jeg tar feil og du har rett.

Og nå lurer jeg på hvor mange "uvenner" jeg har skaffet meg i denne debatten.... ;-) Og hvem som er så uenige med meg. Var vel neppe et sjakktrekk å stå fram med mitt eget nick i denne saken. Litt ekkelt å få kritikk av anonyme mennesker som man vanligvis kanskje er på godfot med...

For å si det med en god kompis - uansett må alle være venner i alle fall.....

Beste hilsen fra

Faktisk synes jeg at det var vanvittig kjiipt å bli kaldt (på grensen til) ondskapfull av et ukjent menneske.

Tror det må være første gang i historien at jeg har tatt meg nær av noe som er blitt skrever her på DOL. Vel, en gang må bli den første, og trøsten er at du forhåpentligvis (????) ikke kjenner meg.

Kanskje det var det som var det verste. Kritikk av en jeg ikke vet hvem er, men som kanskje vet hvem jeg er, men som ikke har guts nok til å si det til meg.

Nei, nå er det virkelig på tide å legge seg!

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg er faktisk bifil og dritskummel. Dessuten er jeg mor. Så nå er du sannsynligvis både lesbisk og litt gravid.

Den var god!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

På kva måte viser eg at eg ikkje respekterer dine meiningar? Sjølvsagt gjer eg det! Men eg må jo ha lov til å diskutere med deg, og skriva kva EG meiner.

Mi meining er at eit homofilt par kan ta like godt vare på eit adoptert barn som eit heterofilt par, dersom dei elles kvalifiserer som adoptivforeldre. Kva evt. gjevarland vil gjera er irrelevant, men det er eit viktig signal som svenskane gjev omverda no likevel: Dei seier at eit homofilt par er likestilt med eit heterofilt par - også på dette området.

Er bare nysgjerrig. Tydeligvis at dette er HETT tema og mange skriver inn, også på åpent forum.. Vi som skriver inn, er det mange som selv er homofile? Skjeønner at man ikke vil svare med eget nick..

Bare en kuriositet.

PS er selv ikke lesbisk, men har ei søster som er det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, så er jeg etter din mening ondskapsfull. Deg om det!

Men er det ikke ondskapsfullt av å ønske seg barn på bekostning av andre uansett????

Svenske Riksdagen har med i sin proposjisjon at dette _kan_ få negative ringvirkninger for adoptanter generelt. Vi kan håpe at du har rett og adopsjonforeningene feil. Men hva hvis ikke?

Det er mulig at jeg er litt treig, men jeg klarer bare ikke å forstå hvorfor mitt ønske om å kunne adoptere er så himla mye mer egoistisk og ondskapsfullt enn de homofiles ønske om å få adoptere. Jeg tror jeg må ha det inn med te-skje, noen som vil gi meg den?

Ingeting ville forresten glede meg mer enn at jeg tar feil og du har rett.

Og nå lurer jeg på hvor mange "uvenner" jeg har skaffet meg i denne debatten.... ;-) Og hvem som er så uenige med meg. Var vel neppe et sjakktrekk å stå fram med mitt eget nick i denne saken. Litt ekkelt å få kritikk av anonyme mennesker som man vanligvis kanskje er på godfot med...

For å si det med en god kompis - uansett må alle være venner i alle fall.....

Beste hilsen fra

Vet du Snø, jeg er hjertens enig med stort sett alt du har skrevet om denne saken. Tror ikke at du har fått så mange "uvenner" i sakens anledning. På DOL er det så mange meninger ute og går om alt og alle. :o)

Hilsen ei som også gjerne bruker nicket sitt når hun ytrer sin meninger og ikke angrer på det i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pirrka

Norske kvinner som adopterer bort barna sine kan i dag stille krav til de som skal adoptere barna, feks. "må være ufrivillig barnløse", "ikke ha barn selv". Jeg vil tro at det er en del som nok vil føye til "ikke homofile" om det var en reel mulighet. Beklager, men slik tror jeg samfunnet vårt er i dag. Jeg må faktisk innrømme at om jeg skulle adoptere bort et barn, så ville jeg foretrukket hetrofile foreldre. Fordi jeg tror at det ville gitt barnet mitt en lettere oppvekst.

Beklager, så er jeg kanskje med på å holde fordommer ved like.

Hvorfor gå alle skrittene på en gang? Hvorfor ikke begynne med stebarnsadopsjon?

Beste hilsen fra

Eg trur at om du skulle velge deg nye foreldre for barna dine, ville du neppe sett deg ned med penn og papir og lista opp krav. Du ville sannsynlegvis leita i den kretsen som barnet alt kjenner og er glad i, og endt opp med ei nær veninne, syster e.l. du visste ville ta seg godt av dei på dine vegne. Denne personen kan godt tilfeldigvis vere homofil, ville du dermed utelukka henne/han heilt? Det har eg vondt for å tru.

Men eg forstår framleis ikkje problemet. Det blir hevda at denne lova blir ein papirrett, fordi gjevarlanda uansett ikkje vil adoptere til homofile. I så fall fell jo heile mobbeproblematikken f.eks. bort, og lova blir i praksis gjeldande for stebarnsadopsjon og situasjonar eg har skissert over. Og stebarnsadopsjon syntest du jo var ok?

Slik eg forstår deg og andre blir altså då problemet at gjevarland i teorien kan tenkast å nekte Norge adopsjonar. No er visstnok ikkje dette noko problem for barna, sidan verda altså er full av folk som vil adoptere, så nokon trussel mot barnas beste er det ikkje. Men eventuelt, og ytterst teoretisk, ein trussel mot norske adoptantar.

Kampen mot adopsjonsrett uavhengig av legning handlar altså ikkje om barnets beste, men om adoptantar beste. Sjølv om eg på ein måte kan forstå frykten for å miste "sitt" barn, synst eg ikkje det forsvarer eit diskriminerande lovverk. Situasjonsbestemt rasisme er framleis rasisme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enslige får adoptere!

Uttrykkte meg litt klosset ja :o)

Er klar over at enslige får adoptere og har egentlig ingen innvendinger mot dette heller, men da bør det ikke være tvil om at homofile får de samme rettighetene... de er jo tross alt to..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Vi er kanskje klare for dette i Norge (Kanskje...) Men hva med de svært konservative giverlanda? Vi kan bruke mye ressurser på en adopsjonsprosess her i landet, men jeg er ganske sikker på at det vil ta mange tiår før noen av giverlanda godtar homofile adoptivforeldre.

I værste fall kan det tenkes at en del giverland stopper alt samarbeid med Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Ble mektig irritert over en lokal politiker som uttalte seg i denne saken. Hun sa bla. at det var sååå mange barn i verden som ikke har det godt, og det var jo mye bedre at de fikk to mammaer eller to pappaer enn ingenting........

Himmel og hav, tenk å si noe slikt?

En homofil svarte henne og sa at alle desse barna ikke er frigitt til adopsjon og at det faktisk er ventelister for å adoptere. Han hadde satt seg inn i saken og var motstander av at homofile skulle adoptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Så bra!!!

Deler ikke bekymmringene til de andre som svarer på innlegget. Samfunnet forandrer seg - og ja - tror nok enkelte giverland vil reagere på dette i starten, men vi kan jo ikke forvente at holdningene i samfunnet skal forbedre seg om vi bare sitter med hendene foldet...

Og jeg reagerer sterkt mot å sammenligne dette med at enslige ikke får adoptere. Et barn bør etter min mening så langt som mulig ha to foreldre som elsker det.

Bra for svenskene !

Tror ikke du vet så mye om giverlanda Norge samarbeider med... De er SVÆRT!!!! konservative og det vil ta mange mange tiår før dette blir akseptert. (om de noen gang godtar det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble mektig irritert over en lokal politiker som uttalte seg i denne saken. Hun sa bla. at det var sååå mange barn i verden som ikke har det godt, og det var jo mye bedre at de fikk to mammaer eller to pappaer enn ingenting........

Himmel og hav, tenk å si noe slikt?

En homofil svarte henne og sa at alle desse barna ikke er frigitt til adopsjon og at det faktisk er ventelister for å adoptere. Han hadde satt seg inn i saken og var motstander av at homofile skulle adoptere.

Hva mener du? At en homofils motstand skulle vektlegges mer enn en heterofils?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest (ikke undertegnet)

Hva mener du? At en homofils motstand skulle vektlegges mer enn en heterofils?

Mvh

Nei, det jeg syns er ille er at denne lokale politikeren ikke hadde brydd seg med å sette seg inn i saken før hun buser ut med en masse usakligheter på radioen.

Kanskje var det urelevant å ta med at han som satte henne på plass var homofil, men jeg ville få frem at det faktisk finnes homofile som er motstandere av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Tror ikke du vet så mye om giverlanda Norge samarbeider med... De er SVÆRT!!!! konservative og det vil ta mange mange tiår før dette blir akseptert. (om de noen gang godtar det)

_DET_ er heldigvis en problemstilling vi i Norge slipper bry oss så mye med eller forsøke å forandre på. Det er ikke vår jobb å skolere dem eller fortelle dem hva slags retter _de_ skal mene homofile skal ha/ikke ha.

Vi må nemlig godta de kriteriene giverlandene kommer med for søkere de vil godta. Godtar de ikke homofile søkere, ja, så får de ikke homofile søkere. Adopsjonsforeningene sender heller ikke papirene for enslige søkere til land som sier de ikke tar enslige søkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Nei, det jeg syns er ille er at denne lokale politikeren ikke hadde brydd seg med å sette seg inn i saken før hun buser ut med en masse usakligheter på radioen.

Kanskje var det urelevant å ta med at han som satte henne på plass var homofil, men jeg ville få frem at det faktisk finnes homofile som er motstandere av dette.

"Kanskje var det urelevant å ta med at han som satte henne på plass var homofil, men jeg ville få frem at det faktisk finnes homofile som er motstandere av dette."

Det finnes også enslige som er imot at enslige skal adoptere ut fra det synspunkt at barn (så fremst det er mulig) skal vokse opp med en mor og en far.

At homofile er en ensartet gruppe som mener det samme er da ganske så usannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Er bare nysgjerrig. Tydeligvis at dette er HETT tema og mange skriver inn, også på åpent forum.. Vi som skriver inn, er det mange som selv er homofile? Skjeønner at man ikke vil svare med eget nick..

Bare en kuriositet.

PS er selv ikke lesbisk, men har ei søster som er det

Skjønner ikke hva som er så interessant med å vite om her er mange homofile eller ikke, men men ...

Ikke er jeg homofil, ikke _kjenner_ jeg noen som er lesbisk eller homo en gang. Vet vel knapt om et par stykker, tenker jeg.

Forrige gang vi hadde denne debatten gående her på DOL tonet jeg flagg _for_ de homile mer høylydt enn denne gangen. Mitt syn er tuftet på at homofile og heterofile i Norge bør oppleve at loven er lik uavhengig av legning. Vi er alle mennesker, vi er alle nordmenn og bør etter min mening ha samme rettigheter i følge norsk lov. Det er den _norske_ siden av saken. Giverlandene må få mene hva de vil uansett, og det må og skal vi akseptere uten spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Skjønner ikke hva som er så interessant med å vite om her er mange homofile eller ikke, men men ...

Ikke er jeg homofil, ikke _kjenner_ jeg noen som er lesbisk eller homo en gang. Vet vel knapt om et par stykker, tenker jeg.

Forrige gang vi hadde denne debatten gående her på DOL tonet jeg flagg _for_ de homile mer høylydt enn denne gangen. Mitt syn er tuftet på at homofile og heterofile i Norge bør oppleve at loven er lik uavhengig av legning. Vi er alle mennesker, vi er alle nordmenn og bør etter min mening ha samme rettigheter i følge norsk lov. Det er den _norske_ siden av saken. Giverlandene må få mene hva de vil uansett, og det må og skal vi akseptere uten spørsmål.

Homile var da et ganske søtt ord, eller?

Jeg glemte å si at egentlig interesserer det meg heller ikke hvorvidt her er noen homofile her eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kjempe flott at også homofile skal få den muligheten og adoptere et barn. Har ingen motforestillinger mot det i det hele tatt.

Og jeg tror ikke at et barn med to mødre eller to fedre får det noe værre en et barn med rett sett foreldre eller kanskje aleneforeldre.

Håper at denne loven også blir å gjelde i Norge snart.

Og jeg er ikke homofil, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur at om du skulle velge deg nye foreldre for barna dine, ville du neppe sett deg ned med penn og papir og lista opp krav. Du ville sannsynlegvis leita i den kretsen som barnet alt kjenner og er glad i, og endt opp med ei nær veninne, syster e.l. du visste ville ta seg godt av dei på dine vegne. Denne personen kan godt tilfeldigvis vere homofil, ville du dermed utelukka henne/han heilt? Det har eg vondt for å tru.

Men eg forstår framleis ikkje problemet. Det blir hevda at denne lova blir ein papirrett, fordi gjevarlanda uansett ikkje vil adoptere til homofile. I så fall fell jo heile mobbeproblematikken f.eks. bort, og lova blir i praksis gjeldande for stebarnsadopsjon og situasjonar eg har skissert over. Og stebarnsadopsjon syntest du jo var ok?

Slik eg forstår deg og andre blir altså då problemet at gjevarland i teorien kan tenkast å nekte Norge adopsjonar. No er visstnok ikkje dette noko problem for barna, sidan verda altså er full av folk som vil adoptere, så nokon trussel mot barnas beste er det ikkje. Men eventuelt, og ytterst teoretisk, ein trussel mot norske adoptantar.

Kampen mot adopsjonsrett uavhengig av legning handlar altså ikkje om barnets beste, men om adoptantar beste. Sjølv om eg på ein måte kan forstå frykten for å miste "sitt" barn, synst eg ikkje det forsvarer eit diskriminerande lovverk. Situasjonsbestemt rasisme er framleis rasisme!

Hvis en mener omsorgsevne ikke har noe med homofil eller heterofil legning å gjøre, må jo konsekvensen av dette være å ønske at homofile partnere får retten til å adoptere barn i lag. Hva giverlandene mener er faktisk uvesentlig. Vi kan og skal ikke gjøre noe med deres kriterier for valg av foreldre til "sine" barn, like lite som de kan gjøre noe med vårt lovverk. Det de kan gjøre, og som adopsjonsforeningene og departementet må forholde seg til, er å be norske myndigheter gå god for at deres krav til adoptantene er oppfylt.

Giverlandene har ulike krav til foreldre, og disse er foreningene nøye med å overholde.

Det ville ha gitt meg en flau smak i munnen å argumentere mot noe jeg visste var riktig bare fordi det var en sjanse for at det muligens kunne gjøre min sak noe mindre strømlinjeformet.

Til slutt, for de som ikke har falt i søvn under lesning, barna mine er små, og jeg aner ikke hvilken seksuell legning de vil vise seg å ha. Uansett, håper jeg at de blir tolerante nok til å ønske at alle skal ha de samme rettighetene som de selv.

Takk for meg. Ha en god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...