Gå til innhold

Homeopat-piller


Gjest Imodus

Anbefalte innlegg

Gjest Rusle

Hei,

Men øreverk er en typisk ting som forsvinner av seg selv, også etter mange år.

Poenget er at HVIS det hadde fungert, så ville man kunne se det i tester, ikke sant?

Man kunne ta 1000 mennesker med øreverk. Så gir man 500 av dem homeopatisk medisin, og 500 av dem bare vann/sukker. Ingen av de 1000 vet hva de får, heller ikke legene.

Etter 2 uker sjekker man hvor mange som har blitt bedre.

Du finner at like mange friske pasienter i gruppen som fikk vann/sukker som i gruppen som fikk homeopatisk medisin.

Med vennlig hilsen

Har du linker til dobbeltestene som har blitt utført? Skulle ha visst akkurat hvordan de ble gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 199
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Ulv I Faarikaal

    71

  • Sør

    20

  • favn

    19

  • Dorthe

    16

Mest aktive i denne tråden

Har du linker til dobbeltestene som har blitt utført? Skulle ha visst akkurat hvordan de ble gjort.

Hei,

Nei, det var ment som et eksempel på hvor lett det er å teste for resultater. UIF la ut lenker til noen tester som er utført.

Poenget er at hvis det hadde virket ville slike tester kunne bevise det. Men enten utføres de ikke, eller så viser de "ingen forskjell".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Men han hadde øreverk stadig vekk og han skrek og hadde vondt. Han har aldri fått antibiotika for det men blitt kurert hver gang med nesedråper og smertestillende.

Tror du virkelig at det var tilfeldig at han aldri har hatt antydning siden?

http://www.doktoronline.no/pub/news/200424.html

Jeg skal ikke skrive om den kanadiske undersøkelsen om forekomst av ørebetennelse blant barn med røykende foreldre, for da blir du bare sur :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han hadde øreverk stadig vekk og han skrek og hadde vondt. Han har aldri fått antibiotika for det men blitt kurert hver gang med nesedråper og smertestillende.

Tror du virkelig at det var tilfeldig at han aldri har hatt antydning siden?

Hei,

Det var trolig placebo-effekten - enten pga legen eller pga medisinen. Altså, han trodde han skulle bli bedre, og ble bedre.

Det er derfor testene er dobbelt-blinde - verken legene eller pasientene vet om de får "virkelige" eller "sukker" medisiner. Derved eliminerer man "falske helbredelser".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.doktoronline.no/pub/news/200424.html

Jeg skal ikke skrive om den kanadiske undersøkelsen om forekomst av ørebetennelse blant barn med røykende foreldre, for da blir du bare sur :-)

Ja, men du vet jo at jeg ikke har slutta. Faktisk røyker jeg mer men jeg røyker mest på mitt rom.

Hmmm, da kan vi kanskje skylde på faren. Før jeg var hos legen bodde vi jo sammen og han røyka også. Så da ble det mye mer røyk på minstemann.

ØREVERKEN VAR FAREN SIN SKYLD ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rusle

Hei,

Nei, det var ment som et eksempel på hvor lett det er å teste for resultater. UIF la ut lenker til noen tester som er utført.

Poenget er at hvis det hadde virket ville slike tester kunne bevise det. Men enten utføres de ikke, eller så viser de "ingen forskjell".

Med vennlig hilsen

Antar at du aldri har sattt dine bein på kontoret til en homeopat ;o)

Når man oppsøker homeopat, blir man stilt utrolig mange spørsmål. Mange av disse har ikke direkte tilknytning til sykdommen. Homeopaten skal, etter å ha snakket lenge og vel med pasienten, finne det rette middelet. Og ofte blant hundrevis vil det ofte kun være èn som slår til.

Så å gi et bestemt homeopatisk middel til flere med f.eks. øreverk vil ikke føre fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Det var trolig placebo-effekten - enten pga legen eller pga medisinen. Altså, han trodde han skulle bli bedre, og ble bedre.

Det er derfor testene er dobbelt-blinde - verken legene eller pasientene vet om de får "virkelige" eller "sukker" medisiner. Derved eliminerer man "falske helbredelser".

Med vennlig hilsen

Tror du 3-åringer lar seg lure av placeboeffekt?

Jo det gjør de. Har ikke anelse om hvor mange vitaminer jeg har delt ut for alle mulige sår og smerter.

Men han visste jo ikke at han fikk medisiner mot eksem og øreverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rusle

Tror du 3-åringer lar seg lure av placeboeffekt?

Jo det gjør de. Har ikke anelse om hvor mange vitaminer jeg har delt ut for alle mulige sår og smerter.

Men han visste jo ikke at han fikk medisiner mot eksem og øreverk.

Hva med bikkjer? De kan da umulig innbille seg at har blitt friske ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Ja, men du vet jo at jeg ikke har slutta. Faktisk røyker jeg mer men jeg røyker mest på mitt rom.

Hmmm, da kan vi kanskje skylde på faren. Før jeg var hos legen bodde vi jo sammen og han røyka også. Så da ble det mye mer røyk på minstemann.

ØREVERKEN VAR FAREN SIN SKYLD ;o)

Sammenlignet med familier som ikke røyka, hadde barna 85% større fare for å få ørebetennelse dersom der var 2 røykende familiemedlemmer. Dersom mor aleine røykte minst 10 sigaretter daglig, var risikoen økt med 68%. Dersom det totalt ble røyka mer enn 10 sigaretter daglig i husholdningen, var risikoen økt med 40%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at du aldri har sattt dine bein på kontoret til en homeopat ;o)

Når man oppsøker homeopat, blir man stilt utrolig mange spørsmål. Mange av disse har ikke direkte tilknytning til sykdommen. Homeopaten skal, etter å ha snakket lenge og vel med pasienten, finne det rette middelet. Og ofte blant hundrevis vil det ofte kun være èn som slår til.

Så å gi et bestemt homeopatisk middel til flere med f.eks. øreverk vil ikke føre fram.

Hei,

Greit, men testen kan selvsagt utføres like greit av den grunn.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med bikkjer? De kan da umulig innbille seg at har blitt friske ;-)

Jeg tror bestemt at både bikkjer og unger kan bli bra, ja, til og med voksne :o)

At ikke alle blir bra er jo også en pekepinn. Da kan man ikke hjelpe eller så finner man ikke riktig medisin. Det samme skjer jo hos fastlegen og spesialister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du 3-åringer lar seg lure av placeboeffekt?

Jo det gjør de. Har ikke anelse om hvor mange vitaminer jeg har delt ut for alle mulige sår og smerter.

Men han visste jo ikke at han fikk medisiner mot eksem og øreverk.

Jeg vil anta at legen "kikket i øret", om ikke av annen grunn enn for å sjekke at han ikke hadde puttet en ert inn der!

3 åringen forstår vel hvorfor han er hos legen...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenlignet med familier som ikke røyka, hadde barna 85% større fare for å få ørebetennelse dersom der var 2 røykende familiemedlemmer. Dersom mor aleine røykte minst 10 sigaretter daglig, var risikoen økt med 68%. Dersom det totalt ble røyka mer enn 10 sigaretter daglig i husholdningen, var risikoen økt med 40%.

Hva hvis det ble røyka ca 50 sigaretter da? Hvor stor var sjansen da?

De andre to har ikke hatt øreverk og da ble det ikke tatt noen hensyn. Jeg skjerper meg noe selv om det ikke er direkte røykfritt her :o(

Det er godt faren har flyttet, ellers hadde det blitt altfor mye røyking her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anta at legen "kikket i øret", om ikke av annen grunn enn for å sjekke at han ikke hadde puttet en ert inn der!

3 åringen forstår vel hvorfor han er hos legen...

Med vennlig hilsen

Ja, det gjør de nok. Men det spørs om de husker det neste gang de får øreverk.

Legen sjekket ham i to timer og spurte utrolig mange spørsmål. Det var noe annet enn fastlegen, for ikke å snakke om spesialisten som lot tre legesekretærer ligge over ungen for å holde ham fast når de skulle kikke ham i øret. Han ble ikke bra av det heller. Men den spesialisten sverget bare til antibiotika og ble sint når jeg ikke ville gi ungen det. Noen andre råd hadde han ikke. Idiot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Hva hvis det ble røyka ca 50 sigaretter da? Hvor stor var sjansen da?

De andre to har ikke hatt øreverk og da ble det ikke tatt noen hensyn. Jeg skjerper meg noe selv om det ikke er direkte røykfritt her :o(

Det er godt faren har flyttet, ellers hadde det blitt altfor mye røyking her.

Hakke peiling.

Rart at røking får flere konsekvenser og blir farligere jo mer man forsker på det. Snart begynner det å bli usunt.

Potetskrell er giftig når det er rått, visste du det ? Når det er kokt er gifta brutt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hakke peiling.

Rart at røking får flere konsekvenser og blir farligere jo mer man forsker på det. Snart begynner det å bli usunt.

Potetskrell er giftig når det er rått, visste du det ? Når det er kokt er gifta brutt ned.

Nei, det visste jeg ikke. Jeg elsket rå poteter som unge og spiste dem med skallet på. Men jeg overlevde heldigvis.

Jo mer de forsker jo farligere blir ting. Synes det går over alle grenser for tiden. Jeg holder meg til den gyldne middelvei og bryr meg ikke så mye om alt som blir sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det var trolig placebo-effekten - enten pga legen eller pga medisinen. Altså, han trodde han skulle bli bedre, og ble bedre.

Det er derfor testene er dobbelt-blinde - verken legene eller pasientene vet om de får "virkelige" eller "sukker" medisiner. Derved eliminerer man "falske helbredelser".

Med vennlig hilsen

placebo er ikke falsk helbredelse, det er helbredelse. Og om homeopater er flinkere til å sette igang placeboefekten enn leger, så bør de få statsstøtte for å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjarlatenene lever av at det stadig kommer nye som "vil prøve". Selv om de fleste finner ut at et ikke virker, vil alltid noen bli friske av seg selv og sjaraltanen tar selvsagt det til inntekt.

Hysteriet med for noen år siden med askeavkok er et godt eksempel, alle skjønte at det hele var en bløff til slutt, men mange rakk å tjene penger på det.

Askeavkok er jo et godt eksenpel på at bløff blir avslørt rimelig kjapt.

Akupunktur har blitt forska på i 4000 år.... ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...