Gå til innhold

Homeopat-piller


Gjest Imodus

Anbefalte innlegg

Kvantefysikken er en seriøs vitenskap, og beviser kreves an mas.

Homeopatien krever ikke beviser fra sin "vitenskap" bare ren klokkertro. Litt for enkelt. De gidder ikke bry seg om at resten av vitenskapen ler av dem, og at tester viser null og niks.

Nå snakker vi forbi hverandre. En gang til:

Kvantefysikk er akseptert som en seriøs vitenskap. Det betviler ingen.

Men: I kvantefysikken finnes det fenomener som ikke lar seg forklare ut fra vårt normale begrep om tid og rom. Betyr det at vårt tid-rom begrep er ufullstendig? Betyr det at vårt forhold til sansing-tenkning er ufullstending? Ikke vet jeg, poenget er uansett at teorien om kvanter eller minstepartikler ikke lar seg _forklare_ ut fra den måte vi tenker på, sanser på og de universelle begreper vi opererer med.

Kvantefysikken - eller deler av den - lar seg faktisk ikke bevise. Det gjør ikke teorien mindre akseptert innenfor fysikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 199
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Ulv I Faarikaal

    71

  • Sør

    20

  • favn

    19

  • Dorthe

    16

Mest aktive i denne tråden

Det var et eksempel på at kroppen er avhengig av at vi har det godt, i tillegg til at vi er friske. Hvis du ikke liker eksempelet så kan jeg finne andre.

Homeopater og andre alternative er ikke bundet av legeforskrifter og kan "jatte" med en person som egentlig har et psykisk problem, forstå dem, trøste, f eks råde i kosthold og ha tid til å prate med dem. Bare de kunne la disse hersens lurepillene være og kalle en spade for en spade. Leger kan ikke gi piller til alle, kan ikke være ubetinget enig med en som ikke er syk på kroppen, har ikke tid til å prate i evigheter, som kjent.

Det jeg ikke kan fatte og begripe, er at folk ser ned på andre som faktisk får folk friske. Det er vel ett fett om en gjør det gjennom narrepiller eller hva -de gjrø en nyttig jobb som leger og psykologer ikke altid klarer, nettopp fordi de er utilgjengelige eller ikke har tid.

Om alt med klarer å gjøre jobben til en psikiater like godt, all ære til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

'Så man skal ikke være ukritisk til slikt, og la vitenskapen slippe til.'

Jeg tror vi skal takke faen for at 'vitenskapen' (naturvitenskapen?) utsettes for noenlunde kritisk lys.

Jeg er for kritisk lys på alt som kan være viktig for helse og liv.

Håper de finner smittestoffet for SARS, virker skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Nå snakker vi forbi hverandre. En gang til:

Kvantefysikk er akseptert som en seriøs vitenskap. Det betviler ingen.

Men: I kvantefysikken finnes det fenomener som ikke lar seg forklare ut fra vårt normale begrep om tid og rom. Betyr det at vårt tid-rom begrep er ufullstendig? Betyr det at vårt forhold til sansing-tenkning er ufullstending? Ikke vet jeg, poenget er uansett at teorien om kvanter eller minstepartikler ikke lar seg _forklare_ ut fra den måte vi tenker på, sanser på og de universelle begreper vi opererer med.

Kvantefysikken - eller deler av den - lar seg faktisk ikke bevise. Det gjør ikke teorien mindre akseptert innenfor fysikken.

OK, du vil spille meg ut på sidelinjen og kneble meg med noe jeg ikke kjenner til.

Smart ?

Jeg vet også noe du ikke skjønner døyten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Det jeg ikke kan fatte og begripe, er at folk ser ned på andre som faktisk får folk friske. Det er vel ett fett om en gjør det gjennom narrepiller eller hva -de gjrø en nyttig jobb som leger og psykologer ikke altid klarer, nettopp fordi de er utilgjengelige eller ikke har tid.

Om alt med klarer å gjøre jobben til en psikiater like godt, all ære til dem.

Helt enig, men bare de kunne legge vekk tryllestaven, og kalle en spade for en spade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, men bare de kunne legge vekk tryllestaven, og kalle en spade for en spade.

Nei, tror ikke det funker uten tryllestav.

;o)

Man får ikke en placeboefekt uten sukkerpiller, gjør man vel? Hurra for alt som klarer å få en frisk med placebo, beste legemiddelet som fins. Men det er jommen ikke så magne som klarer å få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nevn et eksempel på naturmedisin i dag som dokumentert har påviselig virkning som et legemiddel ?

Det kan jeg ikke, fordi jeg kjenner ikke eksakt til de spesifikke naturmedisinene. Når det er sagt, så kan jeg ikke engang vise deg dokumentasjon på at Paracet virker. Jeg bare vet det - og alle andre vet det også.

Jeg forholder meg til millioner av mennesker som sier at de får hjelp - fordi antall homeopatiske konsultasjoner i Europa har økt med mellom 20-30% hvert år, så har det kommet flere homeopatiske sykehus - både i Europa og ellers i verden ?

Jeg registrerer at i Storbritannia er homeopati et tilbud innenfor det offentlige helsesystem, slik at man får refundert utgifter til både behandling og medisiner.

Jeg leser også at ca. 40% av allmenpraktiserende leger i Storbritannia og Nederland ordinerer homeopatiske medisiner, og at i Frankrike inngår homeopati i den medisinske praksis hos ca. 18 000 leger.

Om de har gjort alt dette uten dokumentasjon - vel, det får du spørre dem om. Jeg er ikke så opptatt av dokumentasjonen - bare at jeg registrere at millioner av mennesker sier det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rusle

Hei,

"Alternativ medisin" kalles jo alternativ nettopp fordi den ikke kan bevises. Det som kan bevises, blir jo klassifisert som skole-medisin.

Hvis homeopat-piller fungerte skulle det jo overhodet ikke være noe problem å bevise det gjennom en dobbel-blind test. Jeg er sikker på at "homeopat-forbundet" i USA hadde finansert noe slikt hvis de mente de kunne bevise noe. Det burde jo være i deres interesse.

Jeg er klar over "stor-kapital" poengene dine, men tror neppe de ville klart å undertrykke noen gode forskningsresultater.

Igjen - det er ikke "hvordan" som er vesentlig, men *OM* noen blir frisk (sammenlignet med antallet i kontrollgruppen).

Det er en ting som er relativt enkelt å teste for.

Med vennlig hilsen

"Alternativ medisin" kalles jo alternativ nettopp fordi den ikke kan bevises. Det som kan bevises, blir jo klassifisert som skole-medisin"

Fikk nesten lyst til å spørre om du er full :o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Nei, tror ikke det funker uten tryllestav.

;o)

Man får ikke en placeboefekt uten sukkerpiller, gjør man vel? Hurra for alt som klarer å få en frisk med placebo, beste legemiddelet som fins. Men det er jommen ikke så magne som klarer å få det til.

Dette kan jeg svelge :-)

Placebo og illusjoner er noe jeg kan forholde meg til.

Mennesker lar seg påvirke av placebo og blir friske av vage sykdommer, og det er greit, men når noen blir rike på det syns jeg det er urimelig. En stor del av disse pasientene har psykiske lidelser. En halvtime koster kr 500. Det er 7500 pr dag.

Illusjonen er mindre akseptabel og ligger i den del av pasientene som har en sykdom som egentlig blir bra av seg selv uten behandling og lar homeopaten og metoden hans få æren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, du vil spille meg ut på sidelinjen og kneble meg med noe jeg ikke kjenner til.

Smart ?

Jeg vet også noe du ikke skjønner døyten av.

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker vi forbi hverandre. En gang til:

Kvantefysikk er akseptert som en seriøs vitenskap. Det betviler ingen.

Men: I kvantefysikken finnes det fenomener som ikke lar seg forklare ut fra vårt normale begrep om tid og rom. Betyr det at vårt tid-rom begrep er ufullstendig? Betyr det at vårt forhold til sansing-tenkning er ufullstending? Ikke vet jeg, poenget er uansett at teorien om kvanter eller minstepartikler ikke lar seg _forklare_ ut fra den måte vi tenker på, sanser på og de universelle begreper vi opererer med.

Kvantefysikken - eller deler av den - lar seg faktisk ikke bevise. Det gjør ikke teorien mindre akseptert innenfor fysikken.

Hei Favn,

Enig med det, men igjen: man kan verifisere resultatene uten å forstå "hvorfor det skjer", ikke sant?

Ingen her krever at homeopati skal "forklares med bevis", men det er på sin plass å forvente at "man kan telle hvor mange som ble friske".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jeg svelge :-)

Placebo og illusjoner er noe jeg kan forholde meg til.

Mennesker lar seg påvirke av placebo og blir friske av vage sykdommer, og det er greit, men når noen blir rike på det syns jeg det er urimelig. En stor del av disse pasientene har psykiske lidelser. En halvtime koster kr 500. Det er 7500 pr dag.

Illusjonen er mindre akseptabel og ligger i den del av pasientene som har en sykdom som egentlig blir bra av seg selv uten behandling og lar homeopaten og metoden hans få æren.

Om du betaler 500 kroner hos din homeopat, så ville jeg bytta ;o)

Hos mine koster det vel 200 kroner, som er litt mer en jeg betaler hos legen, og dobbelt så lang tid. Desuten er telefonkonultasjoner gratis, selv om det skulle bli opptil tre i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

?

Favn skriver om ting jeg ikke forstår, men meningen med det forstår jeg.

Jeg kan også kopiere ting fra internett og legge det ut som svar her for å spore av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Om du betaler 500 kroner hos din homeopat, så ville jeg bytta ;o)

Hos mine koster det vel 200 kroner, som er litt mer en jeg betaler hos legen, og dobbelt så lang tid. Desuten er telefonkonultasjoner gratis, selv om det skulle bli opptil tre i uka.

Var Dorthe som skrev det.

Har aldri vært hos en selv, men kjenner flere som har vært.

Venninna mi er homeopat men har lagt meg for hat :-) at det går an å bli så sinna ? Hun lar meg ikke i fred og skal kurere meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favn skriver om ting jeg ikke forstår, men meningen med det forstår jeg.

Jeg kan også kopiere ting fra internett og legge det ut som svar her for å spore av.

Hallo!? Du er frekk hvis du insinuerer at jeg kopierer uten å oppgi kilde. 'Kilden' er mitt eget hode.

Makan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

"Alternativ medisin" kalles jo alternativ nettopp fordi den ikke kan bevises. Det som kan bevises, blir jo klassifisert som skole-medisin.

Hvis homeopat-piller fungerte skulle det jo overhodet ikke være noe problem å bevise det gjennom en dobbel-blind test. Jeg er sikker på at "homeopat-forbundet" i USA hadde finansert noe slikt hvis de mente de kunne bevise noe. Det burde jo være i deres interesse.

Jeg er klar over "stor-kapital" poengene dine, men tror neppe de ville klart å undertrykke noen gode forskningsresultater.

Igjen - det er ikke "hvordan" som er vesentlig, men *OM* noen blir frisk (sammenlignet med antallet i kontrollgruppen).

Det er en ting som er relativt enkelt å teste for.

Med vennlig hilsen

Ok - det er nettopp 'bevise' som er det interessante her. Når prøvde jeg å dra inn vitenskapsteoretisk kritikk i forhold til det å 'bevise' noe.

Alternativ-begrepet kan kanskje være helt bokstavelig, at det er et _alternativ_ til noe annet. Altså valgmuligheter.

'Igjen - det er ikke "hvordan" som er vesentlig, men *OM* noen blir frisk (sammenlignet med antallet i kontrollgruppen).'

Da er vi jo enige da ;-) -

mitt poeng er jo nettopp at selv om ting (her: homøopati) ikke lar seg bevise behøver det ikke bety at det ikke virker. Det gjør det. For noen / mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favn skriver om ting jeg ikke forstår, men meningen med det forstår jeg.

Jeg kan også kopiere ting fra internett og legge det ut som svar her for å spore av.

Du skriver: "Favn skriver om ting jeg ikke forstår, men meningen med det forstår jeg."

Det er da ikke Favn sitt ansvar at du ikke forstår. Hvis det blir for vanskelig, be Favn forklare det!

===

Du skriver: "Jeg kan også kopiere ting fra internett og legge det ut som svar her for å spore av."

Du er ikke lite frekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Hallo!? Du er frekk hvis du insinuerer at jeg kopierer uten å oppgi kilde. 'Kilden' er mitt eget hode.

Makan.

Kilden min er også mitt hode :-)

Jeg blir bare litt irritert når det kommer slikt høytflyvende greier, og lurer på hva du vil med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Du skriver: "Favn skriver om ting jeg ikke forstår, men meningen med det forstår jeg."

Det er da ikke Favn sitt ansvar at du ikke forstår. Hvis det blir for vanskelig, be Favn forklare det!

===

Du skriver: "Jeg kan også kopiere ting fra internett og legge det ut som svar her for å spore av."

Du er ikke lite frekk!

Rott dere sammen :-)

Denne nøtten lar seg ikke knekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Du skriver: "Favn skriver om ting jeg ikke forstår, men meningen med det forstår jeg."

Det er da ikke Favn sitt ansvar at du ikke forstår. Hvis det blir for vanskelig, be Favn forklare det!

===

Du skriver: "Jeg kan også kopiere ting fra internett og legge det ut som svar her for å spore av."

Du er ikke lite frekk!

Forklare kvantefysikk ?

Dette er DOL, ikke UIO eller NTH eller hvor faen de driver med slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...