Gå til innhold

Brødmat og alternativer


TulleKoppen

Anbefalte innlegg

Spiser dere mye brødmat? Hvis ikke, hvilke alternativer bruker dere?

 

(Brød er jo en billig, enkel og smakfull løsning etter min mening. Men det er jo mye av raske karbohydrater, i alle fall hvis man ikke baker brød som "Ingers Rugbrød".)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • TulleKoppen

    14

  •  cilie

    11

  • Lillemus

    9

  • AnonymBruker

    5

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

 

Brød er sunt, året rundt. Spiser vel en 4-6 skiver om dagen.

Anonymous poster hash: eab37...a0f

 

 

Syns ikke graden av metthetsfølelse står i stil til mengde kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns ikke graden av metthetsfølelse står i stil til mengde kalorier.

 

Kommer vel an på pålegget? 

Anonymous poster hash: eab37...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kommer vel an på pålegget? 

Anonymous poster hash: eab37...a0f

 

 

Mye av påleggstypene metter mye bedre enn brødet i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mye av påleggstypene metter mye bedre enn brødet i seg selv.

 

Nettopp. Egg eller tunfisk syntes jeg metter bra.

Anonymous poster hash: eab37...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nettopp. Egg eller tunfisk syntes jeg metter bra. Anonymous poster hash: eab37...a0f

Bør man lesse på, da, for å øke forholdet metthetsfølelse/kalorier? Ikke akkurat billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bør man lesse på, da, for å øke forholdet metthetsfølelse/kalorier? Ikke akkurat billig.

 

Det må man nok. 

Anonymous poster hash: eab37...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser dere mye brødmat? Hvis ikke, hvilke alternativer bruker dere?

 

(Brød er jo en billig, enkel og smakfull løsning etter min mening. Men det er jo mye av raske karbohydrater, i alle fall hvis man ikke baker brød som "Ingers Rugbrød".)

Burde spise mindre enn jeg har gjort i sommer for å si det sånn, blir lett oppblåst og full av luft av brød, i tillegg til at det inneholder mye kalorier. Bruker en del knekkebrød da. Egg er suverent, men jeg kjøper det ikke på Mega akkurat! Jeg ble stående og gape over egg-prisene der da jeg var innom her om dagen! Vi kjøper egg direkte fra bonden og får f.eks. 20 enorme dobbeltplommeegg for 50,-, evt. 30 vanlige for samme pris. Mange innvandrerbutikker selger brett på 30 egg til 50-60,-.

 

Salater med diverse grønt (bladsalater, paprika, agurk og tomat), kikerter, løk og f.eks. et par egg (stekt eller kokt), strimlet kylling eller annet kjøtt, tunfisk eller røket laks f.eks. Kjempegodt til lunsj!

 

Rema og Ica (og andre som fører Norgesbakeriene (?)) selger et lavkarbobrød fra Norgesbakeriene som er veldig godt, det ligner veldig på vanlig brød, men inneholder veldig lite karbohydrater og faktisk også mindre kalorier enn vanlig brød (selv om det er ganske marginalt da), grei pris også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salat med egg og kjøtt. Det var et godt tips. Det er litt mer arbeid enn brødmat, men jeg kan jo skaffe mange små bokser og ha ting i, og så bare helle opp når jeg skal spise. :-)

 

Jeg er glad i brød (dog gjerne 4 på grovhetsskalaen) med bremykt og jordbærsyltetøy + skummet melk. Men det blir jo kalorier ut av det, må nok til med mer proteiner for å mette bedre, selv om det er bra med proteiner i skummet melk om man drikker noen glass.

 

First Price har veldig billige egg, husker ikke prisen. Men tviler sterkt på hva de hønsa har blitt fôra med. Man får som regel hva man betaler for.

 

Den "grovhetsskalaen" er forøvrig bare piss. Den går ikke høyt nok, 4 er egentlig ikke et grovt brød etter min mening. Kjøper et havrebrød, med 4. Men er lyst og luftig likevel - godt, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også gjerne ha alternativer til små mellommåltider som ikke er brød!

Har spist mye nutrilettbarer, men har etter noen "forsøk" funnet ut at de gir magesmerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også gjerne ha alternativer til små mellommåltider som ikke er brød!

Har spist mye nutrilettbarer, men har etter noen "forsøk" funnet ut at de gir magesmerter.

 

Burde holde deg unna alt som ikke er normal mat. Spis helst mest mat du har kontroll på hva som er tilsatt, bruk rene råvarer. :-) Bruk bare kosttilskudd om legen sier du må. :-) Jeg har ingen beviser for at det jeg sier er lurt, men det er min bestemte tanke, da.

 

Nutrilettbarer er dyrt, ultra-prosessert og ikke godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil også gjerne ha alternativer til små mellommåltider som ikke er brød!

Har spist mye nutrilettbarer, men har etter noen "forsøk" funnet ut at de gir magesmerter.

Spis frukt, druer har lite kalorier.

Anonymous poster hash: eab37...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spis frukt, druer har lite kalorier.

Anonymous poster hash: eab37...a0f

Nja - druer inneholder mye fruktsukker og er vel ikke den lureste frukten å spise mye av. Epler og appelsiner er fint, men spis gjerne noen nøtter (eller noe annet protein- / fettholdig) ved siden av så går ikke blodsukkeret rett i taket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også gjerne ha alternativer til små mellommåltider som ikke er brød!

Har spist mye nutrilettbarer, men har etter noen "forsøk" funnet ut at de gir magesmerter.

Slike barer er ikke noe å basere seg på til daglig nei, det blir vel dyrt også? Naturell yoghurt (evt. søtete med flytende stevia som finnes i mange ulike smaker) med en neve nøtter? Godt og sunt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis frukt, druer har lite kalorier.

Anonymous poster hash: eab37...a0f

Det får jeg enda mer vondt i magen av... Egentlig epler også. Synes dessuten frukt metter litt lite jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike barer er ikke noe å basere seg på til daglig nei, det blir vel dyrt også? Naturell yoghurt (evt. søtete med flytende stevia som finnes i mange ulike smaker) med en neve nøtter? Godt og sunt. :)

Ja, det blir kanskje dyrt? Jeg er litt sløv sånn. Alt som er lettvint, ja takk!

Naturell yoghurt + nøtter kan jeg prøve. Og håper yoghurten fins i små beger?

 

Jeg er glad i yoghurt, men fikser ikke "klumper", men det har vel ikke naturell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får jeg enda mer vondt i magen av... Egentlig epler også. Synes dessuten frukt metter litt lite jeg da.

Det metter mye mer om du spiser noen nøtter til, det er min erfaring i alle fall. :) Ellers er jeg enig - rå gulrot eller eple uten noe til kan gi meg også litt magesmerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også gjerne ha alternativer til små mellommåltider som ikke er brød!

Har spist mye nutrilettbarer, men har etter noen "forsøk" funnet ut at de gir magesmerter.

Skyr utgjør et bra mellommåltid. Finnes i ulike størrelser og med ulik fettprosent; de som har ca 100 kcal pr beger er ok for de som ønsker å spare på kaloriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyr utgjør et bra mellommåltid. Finnes i ulike størrelser og med ulik fettprosent; de som har ca 100 kcal pr beger er ok for de som ønsker å spare på kaloriene.

Skulle ønske magen min tålte skyr. :( De med sukker er lite aktuelle på grunn av sukkeret og kunstig søtning holder jeg meg laaaangt unna og den naturelle gir meg dessverre vondt i magen. *sukk* Skulle gjerne kunnet spise det. Men tyrkisk yoghurt er enda bedre da! *slafse* Dessverre ganske mye dyrere enn vanlig naturell yoghurt, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...