Gå til innhold

Hva er dine sparetips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Her er noen fra meg:

 

1. Bruk baksiden av kvitteringer til å skrive nye handlelister

2. Ikke oppsøk steder hvor man kommer i fare for å bruke penger

3. Bruk Skandiabanken som ikke har gebyr på uttakk

4. Ta imot reklame for å finne tilbud og benytt deg av dem, men ikke kjøp noe du ikke trenger

5. Vent til det blir salg, men ikke kjøp noe du ikke trenger

6. Dra på ferie når prisene er lavere

7. Gjør oppussingen selv

 

Flere?



Anonymous poster hash: a0422...4e8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 133
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    40

  • DexterMorgan

    31

  • Madelenemie

    15

  • stjernestøv

    7

Lån bøker/filmer på biblioteket istedenfor å kjøpe.

Innta hoveddelen av mat/drikke hjemme/ta med matpakke når mulig. Lag mat fra bunnen selv, ikke bruk mye hel/halvfabrikata.

Skriv handleliste og følg den (jeg bruker mobilen til dette, jeg klarer ikke lenger å skrive for hånd eller forstå min egen håndskrift).

Ikke ta imot reklame, for å unngå å bli fristet. Innstaller reklamefilter på PCen.

Ikke bytt ut ting før det er nødvendig, ikke bare fordi de er blitt "umoderne".

Hold oversikt over hva du har i kjøleskapet og kjøp bare så mye mat/drikke som du rekker å bruke opp før det blir skjemt. Ikke kjøp større enheter hvis det bare får deg til å forbruke mer.

Kjøp billigmerker når de er like bra.

Si opp alt du ikke trenger av abonnementer på aviser, blader, medlemskap i foreninger, vurder å kvitte deg med bil, TV-lisens og fasttelefon; let opp de internett- og mobil-abonnementene som er billigst og samtidig gir deg det du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

8) lage lister: ulike lister, for ulike gjøremål som må gjøres ferdig innen ulike tidsfrister.

Feks har jeg i hagepermen min, liste over gjøremål denne sommeren, liste over prosjekter gjennom vinter, så frø tabell, liste over prosjekter neste sommer, og Ønskeliste for Hagen. Et av ønskene fra denne listen er hagedam, den skal jeg bruke ett år på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

8) lage lister: ulike lister, for ulike gjøremål som må gjøres ferdig innen ulike tidsfrister.

Feks har jeg i hagepermen min, liste over gjøremål denne sommeren, liste over prosjekter gjennom vinter, så frø tabell, liste over prosjekter neste sommer, og Ønskeliste for Hagen. Et av ønskene fra denne listen er hagedam, den skal jeg bruke ett år på

 

Hvordan sparer du penger på det?

Anonymous poster hash: 9a3db...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av ønskene fra denne listen er hagedam, den skal jeg bruke ett år på

 

Og dette er et sparetiltak fordi ...... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan sparer du penger på det? Anonymous poster hash: 9a3db...e70

Hei!

Å glemte forklare hvordan det er besparende.

Når jeg sår frø om vinteren, feks Tagetes, sparer jeg mye, å kjøpe disse plantene koster 40kr stk, har man rosehage og kjøkkenhage blir det mye dyrere enn å avle frem egne planter. Man planter Tagetes eller lavendel for å slippe lusearter. Men det krever en plan, siden man må huske sette frø om vinteren, senke temp når spirer, men øke lysstyrke.osv...

Videre:

Istedet for å kjøpe alt man trenger når man syns, gjør mine ulike lister, at jeg vet hva jeg ser etter.

Feks kjøper jeg en del brukt på finn, til en ofte ubetydelig pris sammenlignet med ny pris.

Kjøp av filter pumpe og damutstyr er billigere i Sverige, samt mer utvalg.

Det er noen eks på hvordan lister over gjøremål og planer for min del er besparende.

Jeg sparer mye på å drive frem egne planter, plukke både egne og andres bær og frukter, samt tørke sylte hermetisere m.m. Alt dette krever lister, oversikter og planlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og dette er et sparetiltak fordi ...... ?

Hei!

Se svar til forrige.

I tillegg har jeg nå funnet ut hva jeg må supplere hesteskit med for å få fullgod rosejord/gjødsel.

Hesteskit får jeg gratis, denne blander jeg med ulike tilstelninger feks hønseskit.

Kukompost koster meg 130kr pr sekk, jeg trenger mye mye og mer... Og nå vil jeg fikse dette rimeligere.

Jeg har derfor lest mye om ulik type skit og planters ulike krav.

Hvis jeg kunne få en last kuskit tømt i en krok i nabolaget, kunne denne dekkes med presenning, og vips, om ett år hadde vi alle hatt god kukompost, men dette smiler andre av, som om jeg igjen har noe rart for meg.

Så istedet for å lagekukompost, lager jeg nå god kompost , egenkomponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Se svar til forrige.

I tillegg har jeg nå funnet ut hva jeg må supplere hesteskit med for å få fullgod rosejord/gjødsel.

Hesteskit får jeg gratis, denne blander jeg med ulike tilstelninger feks hønseskit.

Kukompost koster meg 130kr pr sekk, jeg trenger mye mye og mer... Og nå vil jeg fikse dette rimeligere.

Jeg har derfor lest mye om ulik type skit og planters ulike krav.

Hvis jeg kunne få en last kuskit tømt i en krok i nabolaget, kunne denne dekkes med presenning, og vips, om ett år hadde vi alle hatt god kukompost, men dette smiler andre av, som om jeg igjen har noe rart for meg.

Så istedet for å lagekukompost, lager jeg nå god kompost , egenkomponert.

 

Imponert over hvor mye du får tid til å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponert over hvor mye du får tid til å gjøre!

Hei!

Det er en dum ting, det er at jeg klarer ikke stoppe særlig bra Det er uansett, hva jeg går opp i og inn i.

Nå er kroppen min veldig sliten, likevel graver jeg, og det er vanskelig for meg å ta det med ro.

Jeg kan også hvis jeg er i gang å sitte, sitte en dag, men da sitter jeg??:-( da er det noen tenkegreier jeg sorterer ut, og det kan jeg heller ikke stoppe med:-(

Men for det meste arbeider jeg svært hardt, og jeg merker at min mann blir sliten av tempo, prosjekter, gravingen og en hage som jeg faktisk har lite tid å sitte i. Like fort som jeg har lukt ferdig ett sted, er det ugress et nytt sted? Jeg kjøpte vakre nybrukte hagemøbler, og serverer rabarbrasaft til gjester, men jeg sitter ikke ned, jeg har ikke prøvd de nye stolene, men jeg skal gjøre det til neste uke, det tror jeg at jeg skal skrive på en liste, ...hei, kanskje det hjelper, skrive på listen, sitte ned, drikke to glass saft,:-)

Jeg er faktisk såpass urolig, når jeg ikke leser og er okkupert av noe jeg interesserer meg for, at dette minner om ADHD, men så, har jeg alt for bra konsentrasjon, sier min psykiater, så det heter da, autistiske uro og autistiske problem med å stoppe når i gang. Jeg vet ikke, men det er jo litt problematisk også, når jeg ikke klarer stoppe/ ta pauser osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Handle en dag i uken og ikke være sulten når du gjør det. Ha med planlagt meny for uken og lag menyen slik at du kan få brukt opp det du handler inn av feks grønt og slikt. Altså tenk restemiddag!. Hold deg ikke strengt til best før dato ved å kaste unødvendig. 

 

Alt av tuber og plastbeholdere har gjerne mye innhold igjen selv om det virker tomt. Kutt de opp så du får brukt alt innholdet. 



Anonymous poster hash: ae5b3...dfc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk naturen som treningssenter eller tren hjemme.

Slukk lysene i rom du ikke oppholder deg i.

Kjøp brukt

Selg det du ikke trenger lenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bøker er grisebillig på amazon.

Men de er vel ikke på norsk? Hva annet er billig? Er det billig med konfekt?

Anonymous poster hash: a0422...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så mye billigere der da? Frakten kommer jo i tillegg og toll.

 

Ja, man må jo regne med frakten, og bare kjøpe det som i sum blir billigere, og bare handle for under 200 kr pr sending for å unngå toll, men det kan bli mye billigere, og man får gjerne også ting man ikke får tak i i Norge. Bøker har jeg faktisk gått hovedsaklig over til Adlibris for, men jeg har blant annet kjøpt mat, godteri, klær, interiørartikler, husholdningsartikler, veske, plaster, tamponger, menskopp og tøybind, lommetørklær, veggklokke, trådløs sender, bøker, DVD-er fra amazon/ebay/etsy/iherb de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaffe oversikt over økonomien så man klarer å skille viktig fra uviktig.

 

Og huske at "behov oppstår etterhvert".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DexterMorgan

Spis pasta m saus, 30kr/dagen

Spis brød og vann m pålegg 30kr/dagen

Husk vitaminpiller ellers begynner du å slite etter en stund

 

ha datamaskin bruk som hobby - 6000kr per ca 4 år =  4 kr dagen for uendelig med underholdning. internet kan du stjele ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spis pasta m saus, 30kr/dagen

Spis brød og vann m pålegg 30kr/dagen

Husk vitaminpiller ellers begynner du å slite etter en stund

 

ha datamaskin bruk som hobby - 6000kr per ca 4 år =  4 kr dagen for uendelig med underholdning. internet kan du stjele ;)

 

Da risikerer du onkel på døren.

Anonymous poster hash: 596e9...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...