Gå til innhold

Hijab eller hajib eller hva det heter

Anbefalte innlegg

Skrevet

#Har du noen _god_ forklaring på hvorfor skautet kun må bæres av jenter og kvinner? #

Av samme grunn som at ingen gutter bruker musefletter her til lands.

#Hvorfor må ikke muslimske gutter og menn skjule håret under skaut eller for den saks skyld strikkelue? #

Har du ikke sett hatten til muslimske menn?

#Har du noen _god_ forklaring på hvorfor skautet kun må bæres av jenter og kvinner? #

Hva er dette for slags irrelevant sammenligning? Skaut som hårpynt?

#Hvorfor må ikke muslimske gutter og menn skjule håret under skaut eller for den saks skyld strikkelue? #

Nei, jeg har aldri sett muslimske menn med tildekket hår. Hvor er disse mennene? Og ikke minst: Hvor er hattene deres?

• Svar 257
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

72

• Ulv I Faarikaal

56

• Scholar

40

• favn

22

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hva er dette for slags irrelevant sammenligning? Skaut som hårpynt?

Nei, jeg har aldri sett muslimske menn med tildekket hår. Hvor er disse mennene? Og ikke minst: Hvor er hattene deres?

Da kan du ikke ha sett mye. Mange muslimske menn går med lik hatt som profeten gikk med.

Kvinnene går med sjal fordi de liker det.

Skrevet

Hvis man tenker etter, er det jo knalltøft av katolske Frankrike å forby religiøse symboler i skolen.

Men det gjenstår jo å se hvor gjennomførbart det er, og ikke minst - hvor konsekvente de klarer å være.

Skrevet

Da kan du ikke ha sett mye. Mange muslimske menn går med lik hatt som profeten gikk med.

Kvinnene går med sjal fordi de liker det.

Javisst.

Skrevet

Jeg 'fratar' ingen 'retten' til å ha på et skaut som ene og alene skal skjule, dekke muslimske menns eiendom og innskrenke muslimske kvinners frihet.

Men jeg sier min mening.

Og den omfatter blant annet det syn at islam først og fremst er en patriarkalsk og arkaisk ordning der ovennevnte inngår som et meget sterkt symbol på undertrykking.

Så du vil ikke forby sjal?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hvis man tenker etter, er det jo knalltøft av katolske Frankrike å forby religiøse symboler i skolen.

Det er en HELT annen situasjon - i Frankrike har de et skille mellom religion og stat. Det har vi ikke i Norge, ergo faller hele argumentet mot religiøse symboler vekk.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Sløret er et symbol på politiske islam, ekstremisme og terror.

Sløret er fullt ut på linje med eksponering av hakekors, KKK-symboler etc.

Forfatteren Walid al-Kubaisi har en interessant artikkel om saken i dagbla-nett:

http://www.dagbladet.no/kultur/2004/01/19/388785.html

Jeg regner med at siden du mener islam er nazistisk, osv., - så vil du ikke motsette deg at du også blir betegnet som nazist?

Sånn for å bevare balansen...

Skrevet

Så du vil ikke forby sjal?

Med vennlig hilsen

Jeg synes vi kan sniffe litt på Frankrike og forslaget om å forby bruk av religiøse symboler i skoler. Den satt!

Skrevet

Jeg synes vi kan sniffe litt på Frankrike og forslaget om å forby bruk av religiøse symboler i skoler. Den satt!

Da må vi innføre skille mellom religion og stat først. Hvis ikke blir det meningsløst.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Da må vi innføre skille mellom religion og stat først. Hvis ikke blir det meningsløst.

Med vennlig hilsen

Nei, hvorfor det? Det må du belegge.

Selv om Norge har en grunnlov som dels er tuftet på religiøs grunn, er det ingenting i veien for at en på langt nær sekulær stat framskaffer et slikt forbud.

Skrevet

Nei, hvorfor det? Det må du belegge.

Selv om Norge har en grunnlov som dels er tuftet på religiøs grunn, er det ingenting i veien for at en på langt nær sekulær stat framskaffer et slikt forbud.

Man kan selvsagt ikke forby religiøse symboler i offentlige bygninger hvis staten er kristen!

Enten forbyr man alt som har med religion å gjøre, eller så tillater man alle. Det er åpenbart ulovlig å diskriminere.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Man kan selvsagt ikke forby religiøse symboler i offentlige bygninger hvis staten er kristen!

Enten forbyr man alt som har med religion å gjøre, eller så tillater man alle. Det er åpenbart ulovlig å diskriminere.

Med vennlig hilsen

'Man kan selvsagt ikke forby religiøse symboler i offentlige bygninger hvis staten er kristen!'

Jeg ser ikke den nødvendige sammenhengen som du ser? Og da heller ikke hvorfor ikke skoler feks kan være unndratt eksponeringsfelt for religiøse symboler.

'Enten forbyr man alt som har med religion å gjøre, eller så tillater man alle. Det er åpenbart ulovlig å diskriminere.'

Feil. Mye som har 'med religion å gjøre' strider mot (våre) grunnleggende, demokratiske rettigheter.

Det går altså utmerket an å bruke _skjønn_, ikke kategorisk si 'ja eller nei til alt som berøres av religion'.

Skrevet

Her kan vi lese mer om bruken av slør:

http://www.dagbladet.no/kultur/2004/01/19/388785.html

Men da blir jo ikke-bruk av slør OGSÅ en uniform.

Kan folk da for pokker ikke selv få lov til å bestemme hva de vil ha på hodet?

Det er da ikke bedre å bestemme at de ikke skal ha sjal enn det er å bestemme at de skal ha det. Hele poenget er jo at de skal (som alle andre) få lov til å bestemme selv.

Med vennlig hilsen

Skrevet

'Man kan selvsagt ikke forby religiøse symboler i offentlige bygninger hvis staten er kristen!'

Jeg ser ikke den nødvendige sammenhengen som du ser? Og da heller ikke hvorfor ikke skoler feks kan være unndratt eksponeringsfelt for religiøse symboler.

'Enten forbyr man alt som har med religion å gjøre, eller så tillater man alle. Det er åpenbart ulovlig å diskriminere.'

Feil. Mye som har 'med religion å gjøre' strider mot (våre) grunnleggende, demokratiske rettigheter.

Det går altså utmerket an å bruke _skjønn_, ikke kategorisk si 'ja eller nei til alt som berøres av religion'.

Så lenge skolen eksponerer KRL, og offentlige barnehager har kristen formålsparagraf, så sier det seg selv at også andre må ha samme rettighet.

Alternativt må ALT dette fjernes. Fint for meg, men det er neppe flertall for det.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Men da blir jo ikke-bruk av slør OGSÅ en uniform.

Kan folk da for pokker ikke selv få lov til å bestemme hva de vil ha på hodet?

Det er da ikke bedre å bestemme at de ikke skal ha sjal enn det er å bestemme at de skal ha det. Hele poenget er jo at de skal (som alle andre) få lov til å bestemme selv.

Med vennlig hilsen

"Kan folk da for pokker ikke selv få lov til å bestemme hva de vil ha på hodet?"

Fortell det til sjefen min. Til sjefene i politiet, på RIMI, eller hva det nå måtte være.

Man må jo bare se ironien i at du som er så tilhenger av at alt skal fungere likt, åpenbart mener at uniformsplikt skal gjelde samtlige arbeidstakere minus muslimer.

Eller mener du at samtlige i uniformerte yrker selv skal få lov til å velge sine klesplagg?

Skrevet

"Kan folk da for pokker ikke selv få lov til å bestemme hva de vil ha på hodet?"

Fortell det til sjefen min. Til sjefene i politiet, på RIMI, eller hva det nå måtte være.

Man må jo bare se ironien i at du som er så tilhenger av at alt skal fungere likt, åpenbart mener at uniformsplikt skal gjelde samtlige arbeidstakere minus muslimer.

Eller mener du at samtlige i uniformerte yrker selv skal få lov til å velge sine klesplagg?

Hei,

Et sjal er et meget enkelt plagg som ikke plager noen. Noen mennesker ser på det som en "del" av seg - det må vi akseptere at de gjør. (Selv om du og jeg synes det er tull!)

Selvsagt kan man kjøre et prinsipp helt til ende i paragraf-rytteri, men hva tjener man på det? Man forhindrer integrasjon, og ekskluderer en gruppe kvinner fra arbeidslivet.

Istedet bør de som dette er viktig for få lov til f. eks. å bruke sjal i samme farge som uniformen. Det er lett å lage en løsning hvis man vil.

Med vennlig hilsen

PS: Det jeg skrev til Favn var egentlig myntet på folk som vil forby sjal i skolen.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Hei,

Et sjal er et meget enkelt plagg som ikke plager noen. Noen mennesker ser på det som en "del" av seg - det må vi akseptere at de gjør. (Selv om du og jeg synes det er tull!)

Selvsagt kan man kjøre et prinsipp helt til ende i paragraf-rytteri, men hva tjener man på det? Man forhindrer integrasjon, og ekskluderer en gruppe kvinner fra arbeidslivet.

Istedet bør de som dette er viktig for få lov til f. eks. å bruke sjal i samme farge som uniformen. Det er lett å lage en løsning hvis man vil.

Med vennlig hilsen

PS: Det jeg skrev til Favn var egentlig myntet på folk som vil forby sjal i skolen.

Kvinner som gikk i tog sa selv at de ikke gikk med sjal vanligvis, men gikk med det for å støtte sine medsøstre i toget.

Lukter det konflikt?

Skrevet

Kvinner som gikk i tog sa selv at de ikke gikk med sjal vanligvis, men gikk med det for å støtte sine medsøstre i toget.

Lukter det konflikt?

Nei, det lukter demokrati.

Skrevet

Hei,

Med vennlig hilsen

I norsk skole er det heldigvis ingen uniformsplikt, og sjal bør selvsagt være lov.

Men noe annet er det i arbeidslivet. Greit nok at et sjal ikke skader noen, men det gjør heller ikke en piercing i nesa, og jenta med piercing i nesa eller leppa må droppe en del jobber pga piercingen. Selvsagt kan hun ta den ut for godt (ikke bare for 8 timer på jobb da hullet i så fall vil gro igjen), men det kan også sjalskvinnene.

Vi bør ikke diskriminere folk ved å heve religiøse mennesker over vanlige folk, og dermed tillate dem noe vi ikke tillater andre.

Reglene bør gjelde for alle, uansett religion.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...