Gå til innhold

Fysisk barneoppdragelse


Gjest en foreldre

Anbefalte innlegg

Gjest bebba

Hvis alt skal fortsette videre så blir jeg sprø :o)

Jeg bekymrer meg over eldstemann som aldri har tid å komme hjem pga fotball, kamerater og studiene og dattera mi som er ute og flyr hele tida og vandrer rundt alene hver natt på vei hjem.

Og så minstemann som er et kapitel for seg selv.

Vi må vist lære oss å leve med at barna ikke alltid er, eller gjør som vi vil. Jeg har vært heldig med mine, og jeg blir mer og mer klar over hvor heldig jeg har vært. Men det føles ikke slik når jeg kommer hjem til en kaotisk leilighet etter to dusjer og klær og håndklær ligger strødd utover alt. I tillegg at venninnene har vært traktert på kjøkkenet, og ingen har ryddet. Hun dusjer engang om morgenen etter at jeg går, og så engang når hun kommer hjem etter trening. Da blir det flere håndklær osv. Hele garderoben ligger på gulvet osv. Det har i hvert fall ikke nyttet foreløpig å forklare for henne at sånn gjør man ikke, men kanskje det nytter med noen andre.

Jeg går og legger meg nå, tror jeg leser litt selvom det er sent. Det er deilig å ha ferie. God natt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 311
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lurveline

    63

  • Vanedis

    50

  • shandy

    30

  • Dorthe

    27

Mest aktive i denne tråden

Så klart er han et sjarmtroll alikevel.

Han er jo ikke ond heller da.

Hadde du kommet på besøk til meg,hadde jeg ikke flyttet noe med mindre du hadde bedt meg om det.

Men jeg hadde heller ikke gjort noe stort nummer av det hvis noe hadde blitt knust.

Det har jo skjedd mine barn også,at ting har blitt knust.Jeg har også knust ting.Mener likevel at ting må få stå fremme ellers lærer man jo ikke hva som kan røres og ikke røres.

Jeg har flyttet unna det jeg har vært redd for men man kan ikke flytte unna tv'er og store saker.

Men jeg kan bli irritert hvis jeg ser at han er uforsiktig men jeg blir vel helst mest oppgitt. Og han blir kjempelei seg hvis noe går i stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må vist lære oss å leve med at barna ikke alltid er, eller gjør som vi vil. Jeg har vært heldig med mine, og jeg blir mer og mer klar over hvor heldig jeg har vært. Men det føles ikke slik når jeg kommer hjem til en kaotisk leilighet etter to dusjer og klær og håndklær ligger strødd utover alt. I tillegg at venninnene har vært traktert på kjøkkenet, og ingen har ryddet. Hun dusjer engang om morgenen etter at jeg går, og så engang når hun kommer hjem etter trening. Da blir det flere håndklær osv. Hele garderoben ligger på gulvet osv. Det har i hvert fall ikke nyttet foreløpig å forklare for henne at sånn gjør man ikke, men kanskje det nytter med noen andre.

Jeg går og legger meg nå, tror jeg leser litt selvom det er sent. Det er deilig å ha ferie. God natt

Det der hørtes veldig velkjent ut. Håndklær og klær overalt :o)

Sov godt du, jeg får vel vente litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke det er foreldrene sin skyld. Jeg har gitt omtrent den samme oppdragelsen til alle tre men jammen har de blitt forsjellige.

Nå har det gått bra med de to eldste da men det er jo igjen å se hva som skjer med den minste når han blir voksen.

Jeg mener man må gi forskjellig oppdragelse av barna,etter hvor forskjellige de er.

Barn som hører etter stort sett trenger ikke så hard oppdragelse, som de som ofte ikke hører etter.

Så således har ikke jeg oppdratt mine barn likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke barn, og skal ikke prøve å leke ekspert på det ene eller det andre, selv om jeg absolutt mener at det er feil å daske etc. Men kan godt forstå at man blir frustrert i slike situasjoner som du beskriver. Allikevel er det vel den voksne som må gjøre det rette...

MEN - det jeg vil si er et forslag til pkt 3, skaff en trådløs telefon , slik at du kan gå i et annet rom.

"Fysisk barneoppdragelse" er greit når den går ut på å fysisk hindre barnet i å skade seg selv eller andre. Dette vil si å holde barnet fast når det prøver å slå, sparke, stikke strikkepinne i stikkonktakten etc. Fysisk barneoppdragelse er ikke greit når det dreier seg om å "klapse" (ufarliggjøring av å slå) på hverken hånd eller andre kroppsdeler eller å riste et barn som reaksjon på noe det har gjort eller påminnelse om noe det kan komme til å gjøre. Fysiske reaksjoner overfor barn er bare tilgivelige når de brukes for å hindre at barnet skader seg selv eller andre. Fysisk straff overfor barn er forkastelig og skal ikke forekomme.

Sånn er det med den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bebba

"Når barn begynner å stjele så er noe galt, og det trenger ikke å være foreldrenes skyld. Det er noe med oppfatningen av rett og galt som ikke stemmer"

Mener du da at dette er noe som er medfødt,fremfor at det er noe foreldrene har glemt å lære barna sine?

Jeg mener at noe er galt, og det kan f.eks. være AD/HD eller ADD. Stor prosent av unge fanger har denne diagnosen, og den er ikke foreldrenes skyld. Ikke mer enn autisme er på grunn av kalde mødre som jeg har nevnt før. Noen ganger er det også det som kalles 'conduct disorder' på engelsk som jeg ikke vet oversettelsen på. Jeg vet også at foreldre gjør ofte enorm innsats, og jeg beundrer dem for det. Men å legge skylden på dem som ikke greier det, nei det gjør jeg ikke. Men nå legger jeg meg. God natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke diskutere enkelt tilfeller. Det jeg sa var at det ikke nødvendigvis er foreldrenes skyld. Å legge skylden på foreldrene hver gang noe går galt, er aldeles vanvittig. Det er roten til alle fordommer og mye vondt. Hvis alle sykdommer var foreldrenes skyld, ja hva da. Rasisme handler om det også. Ellers så går jeg og legger meg nå. God natt.

Du kan ikke diskutere enkelttilfeller. Nei det er greit nok.

Men dette er et enkelttilfelle som er en konsekvens av en oppdragelsemåte jeg er helt i mot. Og der er ikke du enig med meg,derfor var det ikke så unaturlig for meg å trekke fram akkurat disse.

Å trekke frem sykdom,blir jo ikke akkurat så veldig sammenlignbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flyttet unna det jeg har vært redd for men man kan ikke flytte unna tv'er og store saker.

Men jeg kan bli irritert hvis jeg ser at han er uforsiktig men jeg blir vel helst mest oppgitt. Og han blir kjempelei seg hvis noe går i stykker.

Tv-en er fryktelig spennende å trykke på ja.Det husker jeg.

Datteren min matet videoen til foreldrene mine med en brødskive en gang.

De kunne jo ikke annet enn å le heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at noe er galt, og det kan f.eks. være AD/HD eller ADD. Stor prosent av unge fanger har denne diagnosen, og den er ikke foreldrenes skyld. Ikke mer enn autisme er på grunn av kalde mødre som jeg har nevnt før. Noen ganger er det også det som kalles 'conduct disorder' på engelsk som jeg ikke vet oversettelsen på. Jeg vet også at foreldre gjør ofte enorm innsats, og jeg beundrer dem for det. Men å legge skylden på dem som ikke greier det, nei det gjør jeg ikke. Men nå legger jeg meg. God natt.

Jeg er tante til en med AD/HD og muligens lett autisme.Og jeg har aldri påstått at det er foreldrenes skyld.Nei gud forby!

Så hvis du fikk den oppfatningen av meg,så er den feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man må gi forskjellig oppdragelse av barna,etter hvor forskjellige de er.

Barn som hører etter stort sett trenger ikke så hard oppdragelse, som de som ofte ikke hører etter.

Så således har ikke jeg oppdratt mine barn likt.

Alle ungene er jo egne individer og trenger forskjellig veiledning. Men visse regler skal alle følge.

Rydde etter seg, komme hjem til riktig klokkeslett, ha små oppgaver hjemme, lekser skal gjøres osv. Det gikk så bra med de to eldste men uansett hva jeg sier og gjør med minstemann har han ikke tid til å følge med det som blir sagt og har glemt det i neste øyeblikk. Det blir gjort tilstutt da men med mye mas og skjenn. Men han har selvtillit som bare det og tror han er verdensmester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fysisk barneoppdragelse" er greit når den går ut på å fysisk hindre barnet i å skade seg selv eller andre. Dette vil si å holde barnet fast når det prøver å slå, sparke, stikke strikkepinne i stikkonktakten etc. Fysisk barneoppdragelse er ikke greit når det dreier seg om å "klapse" (ufarliggjøring av å slå) på hverken hånd eller andre kroppsdeler eller å riste et barn som reaksjon på noe det har gjort eller påminnelse om noe det kan komme til å gjøre. Fysiske reaksjoner overfor barn er bare tilgivelige når de brukes for å hindre at barnet skader seg selv eller andre. Fysisk straff overfor barn er forkastelig og skal ikke forekomme.

Sånn er det med den saken.

Er det da helt umulig å fjerne barnet fra situasjonen ,og forklare at det ikke er lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke det er foreldrene sin skyld. Jeg har gitt omtrent den samme oppdragelsen til alle tre men jammen har de blitt forsjellige.

Nå har det gått bra med de to eldste da men det er jo igjen å se hva som skjer med den minste når han blir voksen.

Jeg har ihverfall ikke gitt samme oppdragelsen til mine 3 barn.

Det nytter ikke så forskjellige som de er.

Men grunnholdningene er de samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tv-en er fryktelig spennende å trykke på ja.Det husker jeg.

Datteren min matet videoen til foreldrene mine med en brødskive en gang.

De kunne jo ikke annet enn å le heller da.

Min plukket mat ut av kjøleskapet og hamstret under sofaen. Selv om jeg aldri har nektet ham å få mat. Det er bare å spørre. Men smørpakker og geitost under sofaen og tissing på flasker og glass er langt over grensa etter min mening. Men jeg brukte kjempelang tid på å forklare ham at det ikke var akseptabelt.

Men han er mer enn en håndfull altså. Og skolen sliter vettet av seg og klarer det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ihverfall ikke gitt samme oppdragelsen til mine 3 barn.

Det nytter ikke så forskjellige som de er.

Men grunnholdningene er de samme.

Det var vel egentlig det jeg mente :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det da helt umulig å fjerne barnet fra situasjonen ,og forklare at det ikke er lov?

Det hjelper jo ikke når de ikke lærer det og man fortsetter og fortsetter men det er glemt i neste øyeblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle ungene er jo egne individer og trenger forskjellig veiledning. Men visse regler skal alle følge.

Rydde etter seg, komme hjem til riktig klokkeslett, ha små oppgaver hjemme, lekser skal gjøres osv. Det gikk så bra med de to eldste men uansett hva jeg sier og gjør med minstemann har han ikke tid til å følge med det som blir sagt og har glemt det i neste øyeblikk. Det blir gjort tilstutt da men med mye mas og skjenn. Men han har selvtillit som bare det og tror han er verdensmester.

Selvsagt skal alle ha grunnleggende oppdragelse.

Det er ikke sånn at noen av dem slipper å ta opp etter seg, eller slipper unna lekser f.eks.

Det jeg mente var at noen må man gjenta regler oftere for, og andre kanskje hører etter med en gang.(Om det finne noen av dem da:o) ).

Derfor får noen strengere oppdragelse ogandre ikke fullt så streng.

Da mener jeg at man ikke oppdrar barna likt.

Hvis du skjønner hva jeg mener.(Begynner å bli sabla trøtt nå:o) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper jo ikke når de ikke lærer det og man fortsetter og fortsetter men det er glemt i neste øyeblikk.

Det er vel da det er på tide å sikkre hjemmet for sånne farer.

Det velger i allefall jeg,fremfor å bruke fysisk makt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhea Silvia

Hei!

Det er selvsagt ikke lov å bruke fysisk makt overfor et barn, untatt når man må fjerne det fra en farlig situasjon. Slag og dask er helt uakseptabelt.

Når det gjelder å ta en telefon, er det et problem her i huset også. Men vi får det jo til uten å slå eller holde for munnen.

Prøv å ta telefonen når barnet sover, eller velg iallefall et tidspunkt der barnet nettopp har spist og evt fått ny bleie. Finn frem ulike spennende ting barnet kan leke med/undersøke ( en ekse eller veske med litt forskjellig kan underholde et barn lenge). La barnet være sammen med deg, og ta det på fanget når det begynner å skrike. Ha ulike avledningsmanøvrer på lur.

Skriker barnet uansett, gå ut av rommet og si gjerne ifra til vedkommende i andre enden at barnet er utålmodig og at dere må være raske.

Poenget er at dersom man absolutt må ta en telefon, så får man planlegge litt i forhold til barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er selvsagt ikke lov å bruke fysisk makt overfor et barn, untatt når man må fjerne det fra en farlig situasjon. Slag og dask er helt uakseptabelt.

Når det gjelder å ta en telefon, er det et problem her i huset også. Men vi får det jo til uten å slå eller holde for munnen.

Prøv å ta telefonen når barnet sover, eller velg iallefall et tidspunkt der barnet nettopp har spist og evt fått ny bleie. Finn frem ulike spennende ting barnet kan leke med/undersøke ( en ekse eller veske med litt forskjellig kan underholde et barn lenge). La barnet være sammen med deg, og ta det på fanget når det begynner å skrike. Ha ulike avledningsmanøvrer på lur.

Skriker barnet uansett, gå ut av rommet og si gjerne ifra til vedkommende i andre enden at barnet er utålmodig og at dere må være raske.

Poenget er at dersom man absolutt må ta en telefon, så får man planlegge litt i forhold til barnet.

"Det er selvsagt ikke lov å bruke fysisk makt overfor et barn, untatt når man må fjerne det fra en farlig situasjon."

Er det ikke da bedre å sikkre hjemmet for farer?

Du sier jo selv at slag og dask er uakseptabelt.Hvorfor er det da plutselig akseptabelt i en sånn situasjon?

Gikk det plutselig ikke å snakke med barnet eller si nei?

Eller er det du som blir så redd at du dasker til barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...