Gå til innhold

De narkomane i Oslo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei - jeg skrev den som var nederst mot Sentralbanestasjon :-)

det ER forskjell å komme fra et sted hvor man ikke låser døra til huset sitt engang og til en storby...:)

Akkurat det vet jeg alt om.

• Svar 332
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

53

• Sør

45

• Dorthe

41

• Goliath

17

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Man kan uttrykke sine meninger om de fleste ting på doktoronline, men man kan ikke nødvendigvis gjøre det på den måten man selv ønsker. F.eks. er latterliggjøring av andre ikke ønskelig.

Selfølgelig er det ikke ønskelig. Men av og til er det tilnærmet uunngåelig. Sånn er det, desverre. Det må vi leve med.

"........................."

Gjest Har flyttet nå
Skrevet

Selfølgelig er det ikke ønskelig. Men av og til er det tilnærmet uunngåelig. Sånn er det, desverre. Det må vi leve med.

Vi flyttet en gang like ved Sofienbergparken. Lykkelig og glad for her var det en stor lekeplass for barn og mye grønt hvor de kunne løpe og leke. Så deilig å kunne bo sentralt og ha masse grønt rundt seg i tillegg. Men neida gleden varte ikke så lenge. Fikk beskjed av naboen at de ville anbefale oss å følge med da de hatt sett sprøyter rundt i parken. Fra da av måtte vi passe på at våre små ikke skulle stikke seg på noe. Jeg synes ikke det er riktig at narkomane skal få slenge sprøyter rundt i parken. Det er en ekstrabelastning å hele tiden skulle være på vakt for desse sprøytene på et område hvor vi skulle hatt rett til frihet for barna.

Skrevet

Vi flyttet en gang like ved Sofienbergparken. Lykkelig og glad for her var det en stor lekeplass for barn og mye grønt hvor de kunne løpe og leke. Så deilig å kunne bo sentralt og ha masse grønt rundt seg i tillegg. Men neida gleden varte ikke så lenge. Fikk beskjed av naboen at de ville anbefale oss å følge med da de hatt sett sprøyter rundt i parken. Fra da av måtte vi passe på at våre små ikke skulle stikke seg på noe. Jeg synes ikke det er riktig at narkomane skal få slenge sprøyter rundt i parken. Det er en ekstrabelastning å hele tiden skulle være på vakt for desse sprøytene på et område hvor vi skulle hatt rett til frihet for barna.

Men det er vel heller ingen som sier at de skal få lov til å slenge sprøyter rundt i parker? Heller ikke er det alle narkomane som gjør det. Når det skjer er det selfølgelig et problem. Jeg fant sprøytespisser rett utenfor stuevinduet (på fortauet) for en tid tilbake. Jeg ringte kommunen, som kom og fjernet de, og det har ikke hendt igjen.

"............................"

Skrevet

Betale for å gå på oslo s har vel eksistert i mange år?

Var i oslo på cupfinale for over 10 år siden å da måtte vi betale for å gå på do på oslo s

Det kostet ihvertfall penger for 16 år siden.

".........................."

Skrevet

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=uvitenhet&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j

Se på det nederste i forklaringen her.

Hvordan kan man skrive:

"miljøet var preget av fordommer og uvitenhet",

hvis ordene har samme betydning?

Om man ikke har fakta om noe, men vet litt om det, så er man da ikke uvitende?

"Uvitenhet" er en nødvendig faktor i fordommer. Man kan altså ikke ha fordommer uten uvitenhet. Men "uvitenhet" i seg selv er ikke et produkt av "fordommer". Man kan altså fint ha uvitenhet uten fordommer, men ikke motsatt.

Så ja - du har rett :-)

Skrevet

Er jacobskirken den vi ser midt i karl johan?

Var i oslo i sommer,gikk i karl johans gata og stoppet ved noen malere som gutten ble malt av og bak der han satt var det ei kirke som det var en gjeng narkomane ved.

Den eneste kirken du ser fra Carl Johan er Oslo Domkirke :-)

"............................."

Skrevet

Det kostet ihvertfall penger for 16 år siden.

Kan hende det!(:

Skrevet

Den eneste kirken du ser fra Carl Johan er Oslo Domkirke :-)

"............................."

Dorthe har fortalt meg det.

Skrevet

Dorthe har fortalt meg det.

Jeg rakk ikke å se det :-)

Skrevet

"Uvitenhet" er en nødvendig faktor i fordommer. Man kan altså ikke ha fordommer uten uvitenhet. Men "uvitenhet" i seg selv er ikke et produkt av "fordommer". Man kan altså fint ha uvitenhet uten fordommer, men ikke motsatt.

Så ja - du har rett :-)

Det der holder overhodet ikke mål logisk (som det ser ut at du vil ha det til).

At fordommer (bla) betyr å være uvitende, _kan_ stemme, men ikke med nødvendighet.

Skrevet

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=uvitenhet&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j

Se på det nederste i forklaringen her.

Hvordan kan man skrive:

"miljøet var preget av fordommer og uvitenhet",

hvis ordene har samme betydning?

Om man ikke har fakta om noe, men vet litt om det, så er man da ikke uvitende?

Man bruker jo ofte ord som har nesten samme mening.

Her er definisjonen av fordommer:

fordom (etter ty. Vorurteil) forhåndsmening, vanetro ha f-mer mot noe(n) / være full av f-mer / befri seg fra f-mer .

Det er altså en "mening" man har før man får viten.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Synes du det er greit at to til tre barn kommer inn på legevakten i uka p.g.a de har stukket seg på en brukt sprøyte i Oslo?

Du har vel ikke små barn selv tenker jeg. Å gå i flere måneder med frykt for at barnet skal ha blitt smittet asv noe er ikke noe morsomt.

Jeg har sett sprøyter like ved en lekeplass i Oslo. Jeg kommer alltid til å være på vakt når vi er i byen og jeg kjenner jeg blir sint på narkomane som ikke tar ansvar for å kaste sprøytene der de skal være. Jeg synes også veldig synd på de for det de lider av men jeg godtar ikke at de ikke passer på at andre ikke skal få uhell av de.

Du snakker om noe helt annet. Saken her er hvorvidt det er farlig å gå en tur med unger i Oslo sentrum.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Selvsagt *kan* man se en sprøyte.

Man kan også se en bil, og biler dreper ***langt*** flere enn sprøyter gjør.

Med vennlig hilsen

For det første er det mye lettere å se en bil enn en sprøyte. Sprøytene er et problem for barn/foreldre og ikke for de uten barn.

Dessuten skal det mye til for at man ikke blir engstelig om et barn stikker seg. Den engstelesen får man heller ikke svar på fort. For å være trygg på en hivtest må en gå i månedere uvisse. Livet blir et mareritt i desse månedene. En bil har man kontroll over og man vet samme dag om man har blitt påkjørt eller ikke.

Skrevet

Det der holder overhodet ikke mål logisk (som det ser ut at du vil ha det til).

At fordommer (bla) betyr å være uvitende, _kan_ stemme, men ikke med nødvendighet.

Å nei? Hvordan kan du ha en fordom hvis du vet mye om noe? Da er det ikke en fordom, da er det en "dom".

Å ha en fordom betyr å dømme noe uten at man egentlig vet nok til å dømme.

Kom gjerne med argumenter imot.

Gjest Anonym dame
Skrevet

Å nei? Hvordan kan du ha en fordom hvis du vet mye om noe? Da er det ikke en fordom, da er det en "dom".

Å ha en fordom betyr å dømme noe uten at man egentlig vet nok til å dømme.

Kom gjerne med argumenter imot.

Åjoda! Man kan ha fordommer selv når man vet!

Jeg vet at feks. tyskere av i dag ikke har skylden for krigen. Og har ikke noe imot tyskere når jeg har tenkt meg om et halvt sekund. Men mine fordommer gjør at jeg tenker på Hitler...

Og jeg vet at en jålete barbie kan være smart. Men mine fordommer gjør at jeg kan se på henne som litt dum...

Jeg vet at en dame kan være sjef. Men mine fordommer gjør at jeg tror jeg snakker med sekretæren når det svarer en dame i telefonen.

Skrevet

Enig - det er ille nok når han dukker opp på TV.

Med vennlig hilsen

Er det personen som sådan, eller politikken hans du sikter til?

Det kan virke som om du sliter veldig mellom å skille sak og person Sør? Det finnes etterhvert et utall av gode eksempler på det her på DOL.

Har du tenkt på muligheten for å få noe profesjonell hjelp på det området?

Ikke minst burde det bidra til å gjøre deg til en vesentlig mye bedre bedriftsleder....

Om ikke annet, så er det kanskje verdt å vurdere med tanke på dine ansatte?

:-)

Skrevet

Åjoda! Man kan ha fordommer selv når man vet!

Jeg vet at feks. tyskere av i dag ikke har skylden for krigen. Og har ikke noe imot tyskere når jeg har tenkt meg om et halvt sekund. Men mine fordommer gjør at jeg tenker på Hitler...

Og jeg vet at en jålete barbie kan være smart. Men mine fordommer gjør at jeg kan se på henne som litt dum...

Jeg vet at en dame kan være sjef. Men mine fordommer gjør at jeg tror jeg snakker med sekretæren når det svarer en dame i telefonen.

Jo, jeg er enig i det. Men det blir litt abstrakt. Men jo - jeg medgir at man ikke nødvendigvis må ha uvitenheten for å ha fordommen.

Men hovedpoenget var uansett at uvitenhet og fordommer ikke er en og samme ting, slik som bl.a sær påstår.

Skrevet

Hvis jeg var deg ville jeg ikke valgt Oslo i det hele tatt. Det er en by full av søppel. Ikke bare i form av fysisk søppel på gatene, men også søppel som vandrer rundt i gatene.

I Oslo er det - helt korrekt - ekstremt mange narkomane. Disse narkomanene er i hovedsak onde og legger igjen sprøyter både her og der, for at du og dine barn skal stikke dere og ende opp med hepatitt eller hiv og kanskje bli narkomane dere også.

I tillegg til at de narkomane herjer gatene har du i Oslo også en hel haug med onde innvandrere som knivstikker, slåss og stjeler.

Flertallet av disse står heller ikke tilbake for en god, gammaldags voldtekt.

Jeg kunne også tatt for meg en del annen berme i Oslo, for i løpet av de siste årene har flere og flere bergensere, samer og dverger inntatt hovedstaden. Dette for at du skal føle deg uttrygg sånn at de etter hvert kan få fullstendig herredømme.

For frykt skaper kaos, og når kaoset er en realitet søker de seg til makten.

Felles for disse onde skapningene som kaller seg for mennesker, er at de ofte oppholder seg på offentlige toaletter - så du vil aldri være helt trygg for dem.

Nei, gi faen i å dra til Oslo. Ta heller unga dine med til et sivilsert strøk.

F.eks. Odalen.

he-he-he...

Skrevet

Jeg latterliggjør deg ikke - du er da ikke den eneste. Jeg ble faktisk bortført og ranet av to stk, med pistol mot tinningen.

Med vennlig hilsen

I Oslo?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...