Gå til innhold

Blir matt...

Gjest ...disse muslimene...

Anbefalte innlegg

Gjest religion er tull
Skrevet

Enda et typisk eksempel på alt det vanvittige som religion fører til.

Slutt med religioner. Vi må da ha kommet lengre i 2005!

• Svar 417
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• petter smart

58

• Goliath

29

• Dorthe

24

• Sør

21

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

De batrakter svin som urent, selvsagt måtte det en egen grill til. De grillene koster nesten ingenting, snakk om å lage storm i et vannglass.

Men da vi f eks hadde Lucia-frokost spiste de jo rundstykker av fat hvor det lå rundstykker med skinke på?

Skjønner ikke hvorfor det går an, mens å grille pølser på samme grill IKKE går an. Rundstykkene med ost kan da ha kommet borti de med skinke???

Nei, seriøst, synes fremdeles det er latterlig.

Skrevet

Sist jeg sjekket kostet Gildes grillpølser og Priors kalkungrillpølser eksakt det samme pr. kilo. Det er mulig du kan få grillpølser noe billigere ved å kjøpe store pakker, men det blir vel neppe mange kronene vil jeg tro. Det er dessuten både sunnere og bedre og det bør jo barnehagen prioritere.

Tror de store pakkene med grillpølser er fra Nordfjord Kjøtt (eller noe sånn). Vi kjøper jo inn til 3 avdelinger på en gang, så det blir en del.

Skrevet

helt enig med deg

Skrevet

Men da vi f eks hadde Lucia-frokost spiste de jo rundstykker av fat hvor det lå rundstykker med skinke på?

Skjønner ikke hvorfor det går an, mens å grille pølser på samme grill IKKE går an. Rundstykkene med ost kan da ha kommet borti de med skinke???

Jeg synes du skal vise større ydmykhet i forhold til andre kulturer. Jeg kan vanskelig se at ikke den lile jenta (og de andre barna også) merker det når personalet hisser seg slik opp. Det kan ikke hjelpe på hennes følelse av å være anderledes.

Skrevet

Enig, men det er ikke realistisk.

Skrevet

Kanskje de var redde for at jenta deres skulle spise feil pølser? Med egen grill vil hun jo ikke kunne ta feil.

Dere hadde jo opprinnelig to engangsgriller på 18 barn, sier du... å holde styr på hvilken pølse som tilhører hvem der er kanskje litt risikabelt.

Å velge et rundtstykke med ost fremfor skinke er noe enklere.

Skrevet

Slik er de oppdratt. Ville sikkert være vanskelig for oss å skulle omstille oss i et nytt land også.

Å joda, jeg synes det er en merkelig regel, men skjønner også at dette ernoe som er viktig for dem.

Skrevet

Jeg synes du skal vise større ydmykhet i forhold til andre kulturer. Jeg kan vanskelig se at ikke den lile jenta (og de andre barna også) merker det når personalet hisser seg slik opp. Det kan ikke hjelpe på hennes følelse av å være anderledes.

Hvis man er redd for at hun skal føle seg annerledes ville kanskje et godt tiltak være at hun kunne grille på samme grill som de andre...

Skrevet

Hvis man er redd for at hun skal føle seg annerledes ville kanskje et godt tiltak være at hun kunne grille på samme grill som de andre...

Det er ikke et valg de har, det ville gjøre henne uren.

Skrevet

sør kan du ikke gi deg med å komme med sånne kommentarer.

Alle er klar over her inne hvordan du på død og liv skal forsvare hver eneste muslim som finnes på denne jorden. Men altså skal alle barna kunne forlange egen grill da? fordi per liker ikke morten og vil derfor ikke dele grill med han?

Men milde menneske da, dette ligger jo i kulturen og arven deres. Det er så inndoktrinert at det ikke kan rokkes på. Og ja, som jeg sa lenger oppe, tåpelige regler, men slik er det bare. Det er verre med mennesker som ikke forstår akkurat det!!

Skrevet

sør kan du ikke gi deg med å komme med sånne kommentarer.

Alle er klar over her inne hvordan du på død og liv skal forsvare hver eneste muslim som finnes på denne jorden. Men altså skal alle barna kunne forlange egen grill da? fordi per liker ikke morten og vil derfor ikke dele grill med han?

Eh... er du seriøs her...?

Skrevet

Jeg ville hatt MEGET store problem med å spise noe som var laget på samme grill som det for eksempel grilles marsvin eller ape eller chow chow på. Bare som eksempel på dyr som vi ikke ville spise men som er helt naturlig i andre deler av verden. Jeg ville syns det var direkte EKKELT.

Skrevet

Jeg ville hatt MEGET store problem med å spise noe som var laget på samme grill som det for eksempel grilles marsvin eller ape eller chow chow på. Bare som eksempel på dyr som vi ikke ville spise men som er helt naturlig i andre deler av verden. Jeg ville syns det var direkte EKKELT.

Jeg også. Så om jeg VISSTE at de andre hadde planer om å grille noe helt motbydelig, og jeg absolutt MÅTTE ha egen grill, så hadde jeg tatt med en. Hadde ikke ventet at de som synes marsvin etc. var en delikatesse skulle holde meg med egen grill, kun til meg.

Skrevet

Men milde menneske da, dette ligger jo i kulturen og arven deres. Det er så inndoktrinert at det ikke kan rokkes på. Og ja, som jeg sa lenger oppe, tåpelige regler, men slik er det bare. Det er verre med mennesker som ikke forstår akkurat det!!

jeg har egentlig meldt meg helt ut av denne diskusjoenen. Men ok svarer på denne

Ja det er deres kultur, men jeg synes man da skal sørge for å ha med egen grill selv jeg. Ikke verre enn det. Selv om barnehagen vet at denne jenta er muslim, er det ikke så mange som vet at de ikke kan grille pølsen sin på samme grill som pølser av svin. Dette gikk jo tydeligvis ut over de andre barna også fordi de måtte dele én grill.

Forøvrig er jeg født og oppvokst i muslimsk land (bodd der i 15 år), så ikke kom her å si at jeg ikke kan noe om deres kultur.

Skrevet

Eh... er du seriøs her...?

du kan jo lese svaret mitt til dudass. jeg er ferdig med denne diskusjonen egentlig.

men eksempelet mitt var ganske dårlig, det kan jeg innrømme.

Jeg sier heller ikke at dette er noe big deal, og noe å lage en lang diskusjon av, men jeg synes det er mere riktig at familien til den muslimske jenta tok med seg en ekstra grill. Min mening, enkelt og greit.

Skrevet

Jeg også. Så om jeg VISSTE at de andre hadde planer om å grille noe helt motbydelig, og jeg absolutt MÅTTE ha egen grill, så hadde jeg tatt med en. Hadde ikke ventet at de som synes marsvin etc. var en delikatesse skulle holde meg med egen grill, kun til meg.

Men det er jo ikke det at et foreldrepar ikke husket å sørge for privat grill til datteren sin som plager deg...! Det er jo det at de ikke kan spise noe som har vært i nærheten av svinekjøtt pga sin religion som er ditt problem! Det sier jo nicket ditt alt om!

Gjest ChiengMai
Skrevet

Helt ærlig så syns jeg det er barenhagens ansvar å skaffe til veie de grillene som trengs. Det koster jaggu såpass mye å ha ungene i barnehage at man skal slippe fler utlegg, uansett om det gjelder "sære vaner", religion, allergi eller bare prinsipp. Man betaler for å ha barn i barnehage, barnehagens innhold ut over det pedagogiske skal koste kr. 0,-.

Skrevet

Men det er jo ikke det at et foreldrepar ikke husket å sørge for privat grill til datteren sin som plager deg...! Det er jo det at de ikke kan spise noe som har vært i nærheten av svinekjøtt pga sin religion som er ditt problem! Det sier jo nicket ditt alt om!

Nei, de må gjerne la være å spise både gris og sau og ku, men synes IKKE de kan forlange spesialbehandling av den grunn!

Og som sagt på Luciafrokost spise de rundstykker som lå på samme fat som rundstykker med skinke på, så SÅ veldig farlig kan det tydeligvis ikke være.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det lar seg vel gjøre å finne gode løsninger på slikt, vil jeg tro. Det er imidlertid påfallende med hvilken selvfølge våre muslimske "landsmenn" hevder særrettigheter og at disse skal ordnes av og finansieres av nordmenn.

Vi ser det på mange områder. Det seneste var kravet om bønnerom for muslimske taxisjåfører på Gardermoen.

Dette er et særegent trekk ved muslimer. Når vi andre besøker andre kulturer, respekterer vi selvsagt gjeldende skikk og bruk. Hvis vi ikke ønsker "rottepølser", setter vi selvsagt pris på om noen fikser noe annet. Ellers ordner vi oss selv, med største selvfølgelighet.

"et er imidlertid påfallende med hvilken selvfølge våre muslimske "landsmenn" hevder særrettigheter og at disse skal ordnes av og finansieres av nordmenn."

Jeg vil tippe at denne familien, muslimer eller ikke, finansierer sin barnehageplass delvis selv, slik vi andre gjør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...