Gå til innhold

stakkars


Gjest pekka

Anbefalte innlegg

Gjest Flystripa

Utrolig!

Selges det ikke vinterdekk sør for Dovre?!

Jeg må faktisk le litt hver gang det snør i Oslo. For da vet vi hva som kommer på nyhetene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 363
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    51

  • PieLill

    32

  • mumitrollet

    29

  • nanna

    14

Mest aktive i denne tråden

Gjest kalendria

Det er den, men det finnes også et helt annet veinett der. Poenget her var vel i hovedsak at det er krise og hovedoppslag i nyhetene når det kommer et lite melisdryss i Oslo, mens resten av landet kan snø ned uten at noen gidder å nevne det.

Det rammer kanskje ikke hundretusenvis av mennekser når det snår på Snåsa, gjør det vel?

Dessuten så har vi jammen hørt om snøfall og dårlig vær både her og der i det siste, sist var Nord Norge, så vidt jeg husker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kalendria

Utrolig!

Selges det ikke vinterdekk sør for Dovre?!

Jeg må faktisk le litt hver gang det snør i Oslo. For da vet vi hva som kommer på nyhetene...

For det første er det utenlandske trailere som skaper problemene, ofte, også forplanter det seg.

Og jo - det selges vinterdekk, men som kjent kjører oslo-folk piggfritt av miljøhensyn. Og det er ikke godt egnet på sånt vintervær som vi har nå, nysnø på holke...

Mannen min er nordfra, og kjenner meget godt til vær- og føreforhold der. Han var like arrogant som deg før han flyttet sørover, blitt litt klokere nå.

Når skal folk rundt i landet begripe og akseptere at 1/4 av norges befolknning bor i oslo-området - 1 million mennesker, på ikke spesielt stort område...

Ja, huff så merkelig at det blir kaos. Og huff så ekkelt at det blir nyhetssak av at tusenvis av mennesker bruker 3 timer hjem på 15 km. vei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet i Oslo er at enkelte deler av vinteren er det lite snø. Og enkelte vintere er det lite snø generelt. Brøytebudsjetter og -beredskap legges opp etter minimumsmånedene i et minimumsår.

Det merkverdige er at store deler av befolkningen ser ut til å ha adoptert den samme holdningen. Derfor er sjokket og kaoset like stort hver gang hvert år.

Kanskje ordførerne i f.eks. Bodø og Tromsø burde påta seg å regelmessig påminne Osloenserne om at snøen kommer i år også...

For øvrig bør man ha det nødvendige i bilen, mat, drikke, pledd etc før man legger ut på tur på slike dager.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kalendria

Det er den, men det finnes også et helt annet veinett der. Poenget her var vel i hovedsak at det er krise og hovedoppslag i nyhetene når det kommer et lite melisdryss i Oslo, mens resten av landet kan snø ned uten at noen gidder å nevne det.

Vienettet i Oslo er forresten dårligere dimensjonert i forhold til rush-trafikk enn veinettet i Sogn og Fjordane er. Kjenner godt til begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det utenlandske trailere som skaper problemene, ofte, også forplanter det seg.

Og jo - det selges vinterdekk, men som kjent kjører oslo-folk piggfritt av miljøhensyn. Og det er ikke godt egnet på sånt vintervær som vi har nå, nysnø på holke...

Mannen min er nordfra, og kjenner meget godt til vær- og føreforhold der. Han var like arrogant som deg før han flyttet sørover, blitt litt klokere nå.

Når skal folk rundt i landet begripe og akseptere at 1/4 av norges befolknning bor i oslo-området - 1 million mennesker, på ikke spesielt stort område...

Ja, huff så merkelig at det blir kaos. Og huff så ekkelt at det blir nyhetssak av at tusenvis av mennesker bruker 3 timer hjem på 15 km. vei...

Også Oslobusser uten kjetting da...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det rammer kanskje ikke hundretusenvis av mennekser når det snår på Snåsa, gjør det vel?

Dessuten så har vi jammen hørt om snøfall og dårlig vær både her og der i det siste, sist var Nord Norge, så vidt jeg husker...

Forskjell på storm som river tak av hus og knuser vinduer, og 10-20 cm. snø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det utenlandske trailere som skaper problemene, ofte, også forplanter det seg.

Og jo - det selges vinterdekk, men som kjent kjører oslo-folk piggfritt av miljøhensyn. Og det er ikke godt egnet på sånt vintervær som vi har nå, nysnø på holke...

Mannen min er nordfra, og kjenner meget godt til vær- og føreforhold der. Han var like arrogant som deg før han flyttet sørover, blitt litt klokere nå.

Når skal folk rundt i landet begripe og akseptere at 1/4 av norges befolknning bor i oslo-området - 1 million mennesker, på ikke spesielt stort område...

Ja, huff så merkelig at det blir kaos. Og huff så ekkelt at det blir nyhetssak av at tusenvis av mennesker bruker 3 timer hjem på 15 km. vei...

Der sa du det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pudder på bakken? Her i Oslo har det kommet sikkert 20 cm i dag, kanskje mer.

Det er kanskje ikke så innmari vanskelig å skjønne at det blir trøbbel når vi oversvømmes av trailere på sommerdekk uten kjetting, og skal ha titusenvis av biler ut på veien? Det er litt forskjell på Oslo med 500000 innbyggere og feks Finnsnes med 10000.... Også hele Akershus i tillegg...

Skikkelig vanskelig å skjønne!

Jeg synes det burde bli lovhjemmel for å inndra med last alle trailere på sommerdekk. Det bør bli høyst økonomisk ulønnsomt og risikabelt å kjøre slik.

En slik trailer på tverra innebærer enorme utgifter for enkeltpersoner og samfunnet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den, men det finnes også et helt annet veinett der. Poenget her var vel i hovedsak at det er krise og hovedoppslag i nyhetene når det kommer et lite melisdryss i Oslo, mens resten av landet kan snø ned uten at noen gidder å nevne det.

Hehehe, der har vi det. Du er bare sjalu på pressedekningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Jeg sto å ventet med en skrikende 4-åring på en buss som aldri kom. Hoppet inn i en taxi til slutt og der sovnet minstemor momentant fullestendig utslitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flystripa

For det første er det utenlandske trailere som skaper problemene, ofte, også forplanter det seg.

Og jo - det selges vinterdekk, men som kjent kjører oslo-folk piggfritt av miljøhensyn. Og det er ikke godt egnet på sånt vintervær som vi har nå, nysnø på holke...

Mannen min er nordfra, og kjenner meget godt til vær- og føreforhold der. Han var like arrogant som deg før han flyttet sørover, blitt litt klokere nå.

Når skal folk rundt i landet begripe og akseptere at 1/4 av norges befolknning bor i oslo-området - 1 million mennesker, på ikke spesielt stort område...

Ja, huff så merkelig at det blir kaos. Og huff så ekkelt at det blir nyhetssak av at tusenvis av mennesker bruker 3 timer hjem på 15 km. vei...

Du, rull inn litt da! Huff, så sint du blir :P

Vi er ikke dumme vi som kommer annenstedsfra, enn du. Vi kjører piggfritt, vi også. utlenlandske trailere er et kjempeproblem her også. Vi blir faktisk sittende bom fast i trafikken pga snømengder vi også - men kjære vene, det finnes da stort sett muligheter for å komme seg fram. Dessuten har ikke du peil på hva snøMENGDER innebærer ;o)

Ikke beslaglegger vi sendetid på tv pga kjøreforhold heller. Nettopp fordi vi ikke er dumme, hjelpeløse og arrogante. Vi er smarte, kjører 4-hjulstrekk og har vinsj foran og bak *haha*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig!

Selges det ikke vinterdekk sør for Dovre?!

Jeg må faktisk le litt hver gang det snør i Oslo. For da vet vi hva som kommer på nyhetene...

Jeg må le litt hver gang det er sol i Bergen også. Det kommer garantert på tv2-nyhetene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det utenlandske trailere som skaper problemene, ofte, også forplanter det seg.

Og jo - det selges vinterdekk, men som kjent kjører oslo-folk piggfritt av miljøhensyn. Og det er ikke godt egnet på sånt vintervær som vi har nå, nysnø på holke...

Mannen min er nordfra, og kjenner meget godt til vær- og føreforhold der. Han var like arrogant som deg før han flyttet sørover, blitt litt klokere nå.

Når skal folk rundt i landet begripe og akseptere at 1/4 av norges befolknning bor i oslo-området - 1 million mennesker, på ikke spesielt stort område...

Ja, huff så merkelig at det blir kaos. Og huff så ekkelt at det blir nyhetssak av at tusenvis av mennesker bruker 3 timer hjem på 15 km. vei...

Forståelig når det er utenlandske trailere som sperrer veiene.

Men når det hver jævla høst/tidlig vinter, er full dekning på nyhetene om bilister som har kjørt utfor på østlandet, begynner man å lure på intelligensen til folk der.

Det er oktober/november, værmeldingen HAR meldt om snøfall, men likevel presterer tusenvis i Oslo og omegn å legge ut på sommerdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, rull inn litt da! Huff, så sint du blir :P

Vi er ikke dumme vi som kommer annenstedsfra, enn du. Vi kjører piggfritt, vi også. utlenlandske trailere er et kjempeproblem her også. Vi blir faktisk sittende bom fast i trafikken pga snømengder vi også - men kjære vene, det finnes da stort sett muligheter for å komme seg fram. Dessuten har ikke du peil på hva snøMENGDER innebærer ;o)

Ikke beslaglegger vi sendetid på tv pga kjøreforhold heller. Nettopp fordi vi ikke er dumme, hjelpeløse og arrogante. Vi er smarte, kjører 4-hjulstrekk og har vinsj foran og bak *haha*

Ja, og så har dere vel samme tetthet av antall biler per km vei tenker jeg? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Her kom det ca 30 cm i går, et par biler som kjørte av veien ellers ikke noe problemer. Har aldri helt skjønt de enorme problemene som dukker opp i Oslo-området når det ligger litt pudder på bakken.

I år er det nok ikke bare pudder på bakken.

Er så lei av den jamringa over Osloensere.

Dere som bor i små bygder:

Dere har kanskje litt vanskelig for å skjønne at det er litt flere biler, mennesker, busser og trikker her enn det er hos dere.

Kanskje dere skal tenke litt over at det også er litt verre for brøytebilene å vite hvor de skal gjøre av all snøen.

Det er ikke bare å skofle snøen ut på et jorde liksom.

Dere lever litt i deres egen verden føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forståelig når det er utenlandske trailere som sperrer veiene.

Men når det hver jævla høst/tidlig vinter, er full dekning på nyhetene om bilister som har kjørt utfor på østlandet, begynner man å lure på intelligensen til folk der.

Det er oktober/november, værmeldingen HAR meldt om snøfall, men likevel presterer tusenvis i Oslo og omegn å legge ut på sommerdekk.

Ja, jeg måtte ut og hjelpe min trøndernabo som røyk på den smellen nå i høst. :)

En annen kamerat mente det gikk helt fint å kjøre til hytta med sommerdekk sent i november.

prosentvis er sikkert ikke avkjøslene flere her enn ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år er det nok ikke bare pudder på bakken.

Er så lei av den jamringa over Osloensere.

Dere som bor i små bygder:

Dere har kanskje litt vanskelig for å skjønne at det er litt flere biler, mennesker, busser og trikker her enn det er hos dere.

Kanskje dere skal tenke litt over at det også er litt verre for brøytebilene å vite hvor de skal gjøre av all snøen.

Det er ikke bare å skofle snøen ut på et jorde liksom.

Dere lever litt i deres egen verden føler jeg.

Mannen min er fra Oslo og blir litt flau på Osloensernes vegne når det gjelder jamringa over snøen...

Her vi bor sperrer trailere stadig vekk veien, men det hører vi aldri om på nyhetene. Det har hendt at vi har måttet kjøre lange omveier for i det hele tatt å komme oss hjem. Vi har også sittet fast på fjellet i timesvis pga store biler som står på tvers over veien. Det eneste stedet vi får høre om det i ettertid, er i lokalavisa....

Jeg var forøvrig i Oslo for en uke siden og er enig i at byen lett blir uframkommelig når det blir for mye snø (tett trafikk, brøytekanter osv). Hadde Oslo ligget i Tromsø, hadde folk tenkt "shit au, vi står'n over!" ;-) Jeg er altså ikke Tromsøværing, men har en teori om at folk tåler mer jo lengre nord de bor (ikke sikkert teorien holder vann ;-))

Et strømbrudd på to timer i Oslo kringkastes jo over hele landet. Ellers i landet bør strømbruddet helst ha vart i minst to dager før det kommer i avisen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Det er den, men det finnes også et helt annet veinett der. Poenget her var vel i hovedsak at det er krise og hovedoppslag i nyhetene når det kommer et lite melisdryss i Oslo, mens resten av landet kan snø ned uten at noen gidder å nevne det.

Du jeg skal fortelle deg en ting.

Jeg er oppvokst i ei bygd med 6000 innbyggere. Ei skikkelig snørik bygd, uten at det var noen problemer. Nok av jorder å skofle snøen på.

Nå har jeg bodd like lenge i Oslo, og jeg synes ikke det er noe rart at det blir flere problemer her.

Her er det ingen jorder å gjøre av snøen. Det er trangt om parkerinsplassene. De står i rekke og rad langs veien. Så kommer brøytebilen og begraver dem.

Veiene blir smale og trange når det ikke er noen steder å gjøre av snøen.

Stopper en trikk opp, danner det seg raskt en lang rekke, fordi trafikken kommer tett her hele tiden i motsetning til i ei lita bygd.

Slikt blir det forsinkelser av, og når det endelig kommer en buss eller trikk, blir det som sild i tønne fordi det har kommer flere og flere mennesker til.

Det er først og fremst ikke bare mengden snø det kommer an på, men antall mennesker som bor her.

Synes det er så rart at dere ikke skjønner dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...