Gå til innhold

stakkars


Gjest pekka

Anbefalte innlegg

Saken handler ikke om hvor mye eller lite snø man har, men at to digre kjøretøy hadde kjørt seg fast og dermed sperret veien for utrolig mange mennesker slik at de ble sittende 3 timer i bilkø.

Kan man ikke ha det minste medfølelse med dem som blir rammet av andres dumhet?

Vi får skrive det på kontoen for uvitenhet. De kan umulig ha kjennskap til hvordan trafikkbildet ser ut her nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 363
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    51

  • PieLill

    32

  • mumitrollet

    29

  • nanna

    14

Mest aktive i denne tråden

Her kom det ca 30 cm i går, et par biler som kjørte av veien ellers ikke noe problemer. Har aldri helt skjønt de enorme problemene som dukker opp i Oslo-området når det ligger litt pudder på bakken.

Nei, men det sier litt om hvor liten forståelse du har for hvordan trafikkbildet faktisk ser ut her nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men t-banen blir vel ikke hindret av snø? Jeg er klar over at alle ikke kan ta t-banen, men...

Men det hjelper fint lite for dem som sitter på bussen som ikek kommer fram at t-banen går!;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får skrive det på kontoen for uvitenhet. De kan umulig ha kjennskap til hvordan trafikkbildet ser ut her nede.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Jeg er enig i dette med trafikktettheten og folkemengden og belastningen på veinettet etc. i Oslo, pluss at folk flest ikke kan lastes for hva som kommer på nyhetene.

Men det er likevel forskjell på hvordan folk takler slikt.

Nordpå har de aller fleste en

evne til å ta det meste med stor ro og "vi står han av" - enten taket blåser av huset eller bilen reiser til havs.

De stresser seg ikke opp om flyene blir innstilt og posten ikke kommer. Eller om strømmen blir borte i dagevis.

Jeg husker ei eldre dame som ble intervjuet på TV for noen år siden mens huset hennes raste sammen oppe i lia. Hun var helt rolig.

"De stresser seg ikke opp om flyene blir innstilt og posten ikke kommer."

Da må jeg fortelle hva min venninne som er postbud i Oslo sier.

Posten blir veldig forsinket for tiden, men hun møter bare hyggelige folk med stor forståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fordi ting får større konskvenser når slike ting skjer i Oslo. Det rammer flere mennesker.

Jeg kom tre kverter for sent på jobben i dag, og jeg var ikke den eneste.

Først ventet vi på buss jeg og minstemor. Den kom 20 min for sent. Da den endelig kom var det så vidt ståplass til oss.

Så er jeg nødt til å bytte over til trikk fordi jeg skal avlevere minstemor i barnehagen.

Trikken kom heller ikke.

Samme styret var det på vei hjem i dag. En trikk stoppet på Solli plass, Det dannet seg raskt en langt rekke busser som bare sto der og sto der, uten at noe skjønte hvorfor de sto der.

Min buss kom ikke i det hele tatt og 4-åringen skreik hystering. Vi tok en taxi.

Når slik skjer i ei lita bygd, er det soleklart at slikt ikke lager det samme kaoset.

Jeg blir mer flau over de som klager i bygda jeg kommer fra over disse stakkarslige osloenserne.

De vet ikke om noe annet og lever beskytta og uvitende og hvordan livet kan fortone seg.

De hører på nyheter, men opplever ikke hvordan det er. Og så akker de og bærer seg da.

Ja, huff disse Osloenserne sier de, de tåler nå så lite.

Hallo, utenfor bygda deres finnes mer en Samvirkelgatet og meieriet.

Jeg er vant til ei snørik bygd jeg, men har ikke vansker med å skjønne kaoset som oppstår her.

Hehe, nå måtte jeg le litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest abrahamsen

Saken handler ikke om hvor mye eller lite snø man har, men at to digre kjøretøy hadde kjørt seg fast og dermed sperret veien for utrolig mange mennesker slik at de ble sittende 3 timer i bilkø.

Kan man ikke ha det minste medfølelse med dem som blir rammet av andres dumhet?

rammet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Jeg har bodd i Oslo i 13 år selv, så jeg tror ikke jeg er helt uvitende ;-)

Skjønner jo at det er mer interessant å skrive om ting som rammer mange, men det føles av og til urettferdig at andre steder i Norge ikke blir nevnt. Hvor ofte leser vi ikke i landets aviser om den utrolig dårlige/fantastiske sommeren i år. Da vet vi at det er Oslo dette dreier seg om. Men nå er vi vel egentlig inne på en litt annen diskusjon ;-)

Det står vel om det i lokalavisene.

Nrk, Dagbladet og Vg ligger i Oslo og får vel ikke med seg alt. Du kan jo ringe Vg`s tusentips da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De stresser seg ikke opp om flyene blir innstilt og posten ikke kommer."

Da må jeg fortelle hva min venninne som er postbud i Oslo sier.

Posten blir veldig forsinket for tiden, men hun møter bare hyggelige folk med stor forståelse.

Ikke rart oslofolk er så forståelsesfulle! _Litt_må man da forvente som takk for at man har Norges eneste opera! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blomsterløk

Det er den, men det finnes også et helt annet veinett der. Poenget her var vel i hovedsak at det er krise og hovedoppslag i nyhetene når det kommer et lite melisdryss i Oslo, mens resten av landet kan snø ned uten at noen gidder å nevne det.

Nå er det faktisk ikke vi 'vanlige' folk som lager nyheter i verken avis eller tv da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest abrahamsen

I år er det nok ikke bare pudder på bakken.

Er så lei av den jamringa over Osloensere.

Dere som bor i små bygder:

Dere har kanskje litt vanskelig for å skjønne at det er litt flere biler, mennesker, busser og trikker her enn det er hos dere.

Kanskje dere skal tenke litt over at det også er litt verre for brøytebilene å vite hvor de skal gjøre av all snøen.

Det er ikke bare å skofle snøen ut på et jorde liksom.

Dere lever litt i deres egen verden føler jeg.

Ja, for nord for Sinsenkrysset skjer aldri slike ting? Jo det gjør faktisk det. Snøen kommer ofte som julekvelden på kjerringa i oktober, og da er det kaos. Men vi skriker ikke og sutrer av den grunn og kommer på nyhetene hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blomsterløk

Mannen min er fra Oslo og blir litt flau på Osloensernes vegne når det gjelder jamringa over snøen...

Her vi bor sperrer trailere stadig vekk veien, men det hører vi aldri om på nyhetene. Det har hendt at vi har måttet kjøre lange omveier for i det hele tatt å komme oss hjem. Vi har også sittet fast på fjellet i timesvis pga store biler som står på tvers over veien. Det eneste stedet vi får høre om det i ettertid, er i lokalavisa....

Jeg var forøvrig i Oslo for en uke siden og er enig i at byen lett blir uframkommelig når det blir for mye snø (tett trafikk, brøytekanter osv). Hadde Oslo ligget i Tromsø, hadde folk tenkt "shit au, vi står'n over!" ;-) Jeg er altså ikke Tromsøværing, men har en teori om at folk tåler mer jo lengre nord de bor (ikke sikkert teorien holder vann ;-))

Et strømbrudd på to timer i Oslo kringkastes jo over hele landet. Ellers i landet bør strømbruddet helst ha vart i minst to dager før det kommer i avisen...

Men er det så mye oslo folk som klager da?

Mediene elsker jo å lage sine egne saker av dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest abrahamsen

Det er fordi ting får større konskvenser når slike ting skjer i Oslo. Det rammer flere mennesker.

Jeg kom tre kverter for sent på jobben i dag, og jeg var ikke den eneste.

Først ventet vi på buss jeg og minstemor. Den kom 20 min for sent. Da den endelig kom var det så vidt ståplass til oss.

Så er jeg nødt til å bytte over til trikk fordi jeg skal avlevere minstemor i barnehagen.

Trikken kom heller ikke.

Samme styret var det på vei hjem i dag. En trikk stoppet på Solli plass, Det dannet seg raskt en langt rekke busser som bare sto der og sto der, uten at noe skjønte hvorfor de sto der.

Min buss kom ikke i det hele tatt og 4-åringen skreik hystering. Vi tok en taxi.

Når slik skjer i ei lita bygd, er det soleklart at slikt ikke lager det samme kaoset.

Jeg blir mer flau over de som klager i bygda jeg kommer fra over disse stakkarslige osloenserne.

De vet ikke om noe annet og lever beskytta og uvitende og hvordan livet kan fortone seg.

De hører på nyheter, men opplever ikke hvordan det er. Og så akker de og bærer seg da.

Ja, huff disse Osloenserne sier de, de tåler nå så lite.

Hallo, utenfor bygda deres finnes mer en Samvirkelgatet og meieriet.

Jeg er vant til ei snørik bygd jeg, men har ikke vansker med å skjønne kaoset som oppstår her.

Da jeg gikk på gymnaset, 2 mil med buss hjemmefra, kom jeg forsent HVER ENESTE dag nesten hele vinteren pga snø, litt for mange biler på altfor dårlig veier. Jeg var ikke den eneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blomsterløk

Hehe, enig. Var i Nord-Norge på ferie for noen år siden. To uker med strålende sol og over 20 grader. Hele tiden meldte nyhetene om 'den utrolig dårlig sommeren i landet'. Med 'landet' mente de tydeligvis Østlandet..

Der er jeg ikke enig.

Det blir ofte blåst opp stort når det er fine somre nordpå da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pekka

Trodde det var en link med bilde av foreldre med sultne barn i Afrika jeg....

Det hadde jeg aldri lagt ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Forskjellen på en hel del Oslofolk og folk i mer værharde strøk i landet, er at ute i periferien tar man høyde for at alt ikke alltid går på skinner. Har bodd på de fleste kanter av landet og observert det.

Særlig i Oslo og på Østlandsområdet tror folk at man med det klimaet og den trafikktettheten man har, skal man likevel kunne fungere like punktlig alle dager av året. Hvert år punkterer teorien.

Andre steder klarer folk mye raskere å omstille seg til at i dag går de fleste planer i vasken og ting tar mer tid. Man får bare innrette seg.

Tre kvarter for sent på jobben er ingen ting å skryte av. Jeg har opplevd å ikke komme meg på jobben pga vær, vind og temperatur.

Påfallende er at når flyet fra Tenerif blir 4 timer forsinket, klager generelt Oslofolk som bare kommer fire timer senere hjem, mer enn Finnmarkinger som ikke kommer seg hjem før dagen etterpå.

Så jo, jeg synes mange Oslofolk syter unødig mye over vær, vind og føre.

mvh

Dere er vel et rolig folkeslag da, og stresser dere ikke opp om dere kommer litt for sent på jobben.

Alt går i et roligere tempo sånn generelt kanskje og det er sikkert sundt.

Jeg må bare innrømme at jeg stresser meg opp om bussen er forsinket.

3 kvarter er mye.

Jeg kan ikke komme å gå når jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LucySky

Vi har ikke mye, kanskje 5cm fra i går.

Blander meg inn her uten å orke å lese samtlige tråder, så kanskje jeg gjentar noen, men om det å bo i storby under slikt snøfall vi hadde i går:

Jeg har vindu i arbeidsrommet ut mot en av innfartsårene til Oslo sentrum. I går sto det dønn stille der og TRE ganger i løpet av dagen så jeg utrykningsbiler ikke komme fram (to sykebiler og en brannutrykning)fordi trafikken gikk så treigt.

Og trikkene sto i ett sett fordi snøen fylte pensesporene, og tynget ned kjøreledningene så de datt ned osv osv.

Vi har hytte i ei lita bygd på Nordvestlandet. De tar det med humør ja, når det blir sånt vær. De må bli borte fra jobben osv. Men der går det altså en buss to ganger om dagen, ellers er det biler og ei ferge. Det bor få folk der også, altså færre utrykninger av ambulanser eller brannbiler, jeg tror jeg har sett det fire ganger på ti år.

Så det HAR jo noe med utkant og sentrum å gjøre, problemene her, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flystripa

I den saken som hovedinnlegget visewr til var det heller ikke mulig å komme fram med buss.

Jeg er klar over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pekka

Og her sitter vi i strålende sol og like mye snø på bakken i Nord-Norge og koser oss over været. Det er ikke noe snø i lufta, og det er ikke meldt mer snø den nærmeste uka. Bilene kjører pent og fredelig rundt uten problemer.

Og får høre at det er trafikk-kaos og stor nedbørsmengde i HELE LANDET og at det bare kommer mer og mer snø i HELE LANDET.

Ja, det snør og snør, men jeg hadde aldri trodd at det skulle bli så mye "bråk" av at jeg syntes synd på de mange som stod fast i trafikken der inne. Det hadde jeg gjort uansett hvor enn i landet det måtte vært :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...