Gå til innhold

stakkars


Gjest pekka

Anbefalte innlegg

Du er klar over at det er ca 25 mil til Namsos fra Trondheim...!?

;p

Da tolker jeg svaret dit dithen at du bor i Trondheim.

Min erfaring som Trondheimsboer ligger langt tilbake i tid, og da var jeg både billøs og barnløs, og jeg tok bussen og ikke trikken. Men jeg husker at de var temmelig dårlige på snømåkinga.

Husker kjempekaos et år da årets første snø kom 1. desember! Bilene sto, køene var lange, og mange mindre veier ble ikke brøyta før flere dager etterpå.

Så det er da ikke bare østlendingene som får trøbbel i snøvær og hvor snøen kommer like overraskende hvert år! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 363
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    51

  • PieLill

    32

  • mumitrollet

    29

  • nanna

    14

Mest aktive i denne tråden

Jeg leser litt for kajpt noen ganger og tror jeg leser noe som ikke står det. Skal skjerpe meg;o)

Får skylde på at prøver å jobbe litt innimellom:)

*S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Huff ja.

Og så tenk så overrasket alle ble at det SNØDDE på Østlandet siste dagen i FEBRUAR !

Jeg fatter ikke hvorfor dette skjer hver eneste gang det kommer snø !

Jeg vet ikke hvor du bor, men antakelig et sted det er mindre trafikk enn i Oslo.

Det er jo ikke snøen som sådan som gjør noe, men det at det er umulig å komme seg frem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

:-)

Dette skjer _bare_ i Oslo :-)

Det er bare i Oslo det er så mye trafikk. Det er jo ikke snøen som er problement, men kombinasjonen mye snø og trafikkaos!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i nordnorge, har bestandig noe spiselig - kjeks etc samt drikke liggende i bilen/sekken. Ullteppe og potte (!) ligger alltid bak i bilen. Har opplevd å stå 1 time i kø sommerstid med steikvarme. Ungen hylte og var sulten og tørst. Siden den gangen har jeg alltid ett eller annet liggende i bilen. Ikke morsomt å stå fast. Synes synd på de som brukte 5 timer hjem fra barnehagen.

"Ikke morsomt å stå fast. Synes synd på de som brukte 5 timer hjem fra barnehagen. "

Enig! Og det er DETTE saken dreier seg om - små barn timesvis i kø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte jeg noe hysterisk over den skrattingen? Jeg brukte halvannen time til jobb i dag. Med t-banen.

En anelse hysterisk, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kalendria

Du, rull inn litt da! Huff, så sint du blir :P

Vi er ikke dumme vi som kommer annenstedsfra, enn du. Vi kjører piggfritt, vi også. utlenlandske trailere er et kjempeproblem her også. Vi blir faktisk sittende bom fast i trafikken pga snømengder vi også - men kjære vene, det finnes da stort sett muligheter for å komme seg fram. Dessuten har ikke du peil på hva snøMENGDER innebærer ;o)

Ikke beslaglegger vi sendetid på tv pga kjøreforhold heller. Nettopp fordi vi ikke er dumme, hjelpeløse og arrogante. Vi er smarte, kjører 4-hjulstrekk og har vinsj foran og bak *haha*

"Vi er ikke dumme vi som kommer annenstedsfra, enn du. Vi kjører piggfritt, vi også. utlenlandske trailere er et kjempeproblem her også. Vi blir faktisk sittende bom fast i trafikken pga snømengder vi også - men kjære vene, det finnes da stort sett muligheter for å komme seg fram. Dessuten har ikke du peil på hva snøMENGDER innebærer ;o)"

Jasså, vet jeg ikke hva snømengder innebærer? Jeg har bodd i Tromsø, og vet nok det. Det er vel norges største snøholl når det slår til.

Og faktisk setter bilene seg fast der også, men det blir ikke tusenvis av mennesker i kø, nei - og man bruker ikke timesvis på 15 km. hjem.

Hvorfor ikke? Kaaaan det ha noe med trafikktetthet å gjøre kanskje. Og kaaaan det ha noe med at når trailere setter seg fast, så rammer det en brøkdel av mennesker sammenliknet med Oslo. Eeeer det mulig, tror du?

Kaaaan det dessuten ha noe med at mengden veier som skal brøytes gjør at det tar lang tid å få alt i orden. Det er nemlig ikke sånn at snøploger øker proporsjonalt med befolkningen. Man satser på stordriftfordeler, må vite - dessuten dimensjonerer man mengde utstyr i forhold til normal snømengde, ikke i forhold til ekstreme mengder i Oslo-sammenheng, som det er nå. (Siste gang det var like mye snø i Oslo var i 1968)

Kollektivt i Oslo ? Synes du det er effektivt at man bruker 1time og 15 minutter gjennom byen på en 3 mil lang strekning - er det det du kaller effektivt? Og er det effektivt og bra tilbud når det ikke finnes en sitteplass i rushen etter T-banestopp nr. 2? Det er hyppige avganger her, ja. Men det er også det eneste.

Men utenfor rushen funker det stort sett - det stemmer. Bortsett fra at det da tar enda lenger tid gjennom byen fordi ekspressavtangene ikke går da.

Du aner helt tydelig ikke hva du snakker om. Og ja, jeg blir ergelig over folk som bor utenfor sentralt Østlandsområde - dere er superarrogante, og gidder ikke å akseptere verken at forholdene er noe annerledes her, og at folk faktisk ønsker å bo i Oslo. Også er det rimelig patetisk at man beklager seg over at nyhetene tar opp at 50000 mennesker sitter fast i trafikken - skulle bare mangle. Det er en stor sak som berører en hel haug mennesker, men fordi det er Oslo-folk så er det ikek så farlig. Vi skal jo bare tåle det...

Jeg kan heldigvis uttale meg med stor tyngde - har som sagt bodd i Tromsø, på Senja, og flere steder på Vestlandet og vet akkurat hvor arrogante og sneversynte folk kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Får kanskje ikke klage når jeg selv brukte halvannen time på en strekning som uten trafikk ville tatt 12 minutter, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kalendria

Men t-banen blir vel ikke hindret av snø? Jeg er klar over at alle ikke kan ta t-banen, men...

Jo, det blir den. Dessuten kan ikke alle ta t-banen, det er faktisk ikke fysisk mulig - banene er stappfulle i rushen som det er. Dessuten går faktisk ikke t-banen overalt - ikke hjem til oss, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kalendria

Men t-banen blir vel ikke hindret av snø? Jeg er klar over at alle ikke kan ta t-banen, men...

Jo, det blir den. Dessuten kan ikke alle ta t-banen, det er faktisk ikke fysisk mulig - banene er stappfulle i rushen som det er. Dessuten går faktisk ikke t-banen overalt - ikke hjem til oss, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kalendria

Men t-banen blir vel ikke hindret av snø? Jeg er klar over at alle ikke kan ta t-banen, men...

Det blir den vel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kalendria

Men t-banen blir vel ikke hindret av snø? Jeg er klar over at alle ikke kan ta t-banen, men...

Sorry - 3 svar, trodde ikke de to første kom inn. Ble noe rart her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kalendria

"Vi er ikke dumme vi som kommer annenstedsfra, enn du. Vi kjører piggfritt, vi også. utlenlandske trailere er et kjempeproblem her også. Vi blir faktisk sittende bom fast i trafikken pga snømengder vi også - men kjære vene, det finnes da stort sett muligheter for å komme seg fram. Dessuten har ikke du peil på hva snøMENGDER innebærer ;o)"

Jasså, vet jeg ikke hva snømengder innebærer? Jeg har bodd i Tromsø, og vet nok det. Det er vel norges største snøholl når det slår til.

Og faktisk setter bilene seg fast der også, men det blir ikke tusenvis av mennesker i kø, nei - og man bruker ikke timesvis på 15 km. hjem.

Hvorfor ikke? Kaaaan det ha noe med trafikktetthet å gjøre kanskje. Og kaaaan det ha noe med at når trailere setter seg fast, så rammer det en brøkdel av mennesker sammenliknet med Oslo. Eeeer det mulig, tror du?

Kaaaan det dessuten ha noe med at mengden veier som skal brøytes gjør at det tar lang tid å få alt i orden. Det er nemlig ikke sånn at snøploger øker proporsjonalt med befolkningen. Man satser på stordriftfordeler, må vite - dessuten dimensjonerer man mengde utstyr i forhold til normal snømengde, ikke i forhold til ekstreme mengder i Oslo-sammenheng, som det er nå. (Siste gang det var like mye snø i Oslo var i 1968)

Kollektivt i Oslo ? Synes du det er effektivt at man bruker 1time og 15 minutter gjennom byen på en 3 mil lang strekning - er det det du kaller effektivt? Og er det effektivt og bra tilbud når det ikke finnes en sitteplass i rushen etter T-banestopp nr. 2? Det er hyppige avganger her, ja. Men det er også det eneste.

Men utenfor rushen funker det stort sett - det stemmer. Bortsett fra at det da tar enda lenger tid gjennom byen fordi ekspressavtangene ikke går da.

Du aner helt tydelig ikke hva du snakker om. Og ja, jeg blir ergelig over folk som bor utenfor sentralt Østlandsområde - dere er superarrogante, og gidder ikke å akseptere verken at forholdene er noe annerledes her, og at folk faktisk ønsker å bo i Oslo. Også er det rimelig patetisk at man beklager seg over at nyhetene tar opp at 50000 mennesker sitter fast i trafikken - skulle bare mangle. Det er en stor sak som berører en hel haug mennesker, men fordi det er Oslo-folk så er det ikek så farlig. Vi skal jo bare tåle det...

Jeg kan heldigvis uttale meg med stor tyngde - har som sagt bodd i Tromsø, på Senja, og flere steder på Vestlandet og vet akkurat hvor arrogante og sneversynte folk kan være.

1 time og 15 minutter på 3 mil er naturligvis i rushen under normale forhold. I går morges brukte jeg 2 timer og 20 minutter på strekningen. Med det gode kollektivtilbudet vi har her i byen, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men t-banen blir vel ikke hindret av snø? Jeg er klar over at alle ikke kan ta t-banen, men...

Alle T-banelinjene i Oslo har lange strekninger som går "utendørs", altså med skinner som ligger åpent, ikke i tunneller.

Dessuten har de et dårlig vedlikeholdt signalsystem som påvirkes av uvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kalendria

"Et strømbrudd på to timer i Oslo kringkastes jo over hele landet. Ellers i landet bør strømbruddet helst ha vart i minst to dager før det kommer i avisen... "

Nemlig! Der sa du det!!!

HVor mange mennesker blir berørt hvir strømmen går i Oslo? Og hvor mange blir berørt hvis strømmen går på Snåsa?

Kan det ha noe med det å gjøre, kanskje?

Strømbrudd i de andre store byene, Bergen, Trondheim, Tromsø blir behørig dekket, de også. Heldigvis skjer det sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kalendria

Jeg synes det burde bli lovhjemmel for å inndra med last alle trailere på sommerdekk. Det bør bli høyst økonomisk ulønnsomt og risikabelt å kjøre slik.

En slik trailer på tverra innebærer enorme utgifter for enkeltpersoner og samfunnet.

mvh

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kalendria

Det var ikke så mange bussavganger skjønner du. Lite å velge i. Men det er vanskelig å forstå..

Jeg kommer fra en bitteliten bygd på Østlandet, med tre busavgager daglig. Jeg kom også for sent på skolen noen ganger om vinteren, men om alle elevene på videregående i min by gjorde det samme, så ville det likevel kun berørt 600 mennesker om dagen.

Jeg er forresten sikker på at ruten ville blitt endret hvis forsentkomming var dagligdags. Skoleruta var nettopp utgangspunktet for de få bussene som gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kalendria

Den snøvinteren Østlandet opplever nå, er slik jeg husker det som normalt fra barndommen. Det var ingen som skreik seg opp da.

Vi gikk på ski til skolen og hoppet fra hustakene. Men for all del: Det var jo ikke så mange biler på veiene den gangen, og folk flest tok kun fly når de skulle på ferie.

Så du forresten et artig innslag på Norge i dag eller noe sånt for noen uker siden?

Det var om en mann som gikk på ski til jobben, tror det var i Asker eller noe slikt, han suste triumferende forbi bilkøene på fortauet og kom til jobb svett, frisk og opplagt.

Kanskje barnefamiliene burde gå over til pulk i disse dager når de skal levere i barnehagen.

Jeg kan tenke meg at ungene jubler over all snøen.

Men om Oslofolk takler snøen dårlig, er det ingenting mot Stavanger. Der snør det såpass sjelden om vinteren at det krasjes over en lav sko så fort veiene får litt pudder, og trafikken går bokstavelig talt helt i stå.

Mengdene vi har i dag er ikke normalt i forhold til din barndom hvis du bor på Østlandet. I Oslo er det i alle fall verste snøvinter siden 1968,

Det var sikkert mindre trafikk i vår barndom også, tenker jeg. Og dermed færre problemer + at snørydding var planlagt i forhold til forventninger om snø, ikke det motsatte som har vært tilfellet i Oslo de fleste årene i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

Det "beste" mht å takle vinter opplevde vi en gang i London. Etter et snøfall på ca 5 cm sto t-banen, og da opplyste i luka at den sto pga "wrong kind of snow".

Lurer på hva slags snø som hadde vært "right"? ;-) Den som kommer som "regn", kanskje? *S*

Det er ALDRI right snow her.

Den er enten for torr eller for vaat.

I fjor hadde vi en kveld ca 1-2 cm (utenfor London ) Selv politi og ambulanser parkerte,det var for farlig. Haeren ble kallt inn for aa ta seg av utrykninger

Regnet er alltid "too much"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kalendria

Ja, kan du fatte hvorfor folk skal stappe seg sammen når det er plenty av plass i landet?

Hvis det er plass som er hovedårsaken til valg av bosted, så kan jeg anbefale Jotunheimen eller Finnmarksvidda. Sikkert enda mer plass der enn der du bor nå.

Plass er vel det siste kriteriet jeg går etter når jeg velger bosted. Jeg er urban i sjel og sinn - heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...