Gå til innhold

stakkars


Gjest pekka

Anbefalte innlegg

He,he, nei det er vel ikke snø som skaper det værste kaoset i Mexico City nei :-)

Men jammen meg er det mye annet man kunne grepet tak i, som skaper kaos nok på daglig basis...

Mener å si at når et par snøfall i noen dager får en liten by til å stoppe opp - og folk blir delvis hysteriske av den grunn - ja, da har man ikke sett nok av verden ;-)

M.v.h.

det er da vitterlig ikke mange som er hysteriske!

Jeg har sagt det før - og sier det mer enn gjerne igjen - jeg finner det særdeles påfallende at mange i en tråd som omhandler små barn som bruker opptil 5 timer hjem fra barnehagen finner det betimelig å gjøre narr av østlendingene og snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 363
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    51

  • PieLill

    32

  • mumitrollet

    29

  • nanna

    14

Mest aktive i denne tråden

Gjest blomsterløk

He,he, nei det er vel ikke snø som skaper det værste kaoset i Mexico City nei :-)

Men jammen meg er det mye annet man kunne grepet tak i, som skaper kaos nok på daglig basis...

Mener å si at når et par snøfall i noen dager får en liten by til å stoppe opp - og folk blir delvis hysteriske av den grunn - ja, da har man ikke sett nok av verden ;-)

M.v.h.

Jeg har ikke møtt et eneste hysterisk menneske her i oslo jeg.

Hysteriet er nok nyhetsskapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Nå er kanskje Oslo LITT mer vant til snø enn Mexico City?

Uansett virker osloensere like overrakset over at snøen kommer, uansett om det er i november eller februar.

Nå er det vel ikke overraskelsen som skaper problemer, det har snødd i flere uker. Det er ikke satt av nok penger til brøyting, det går ikke an å komme frem. De salter og salter, når det ikke er nok, da er det kaos.

Vanlige folk kjører forsiktig, og de aller fleste har bra dekk. Hjelper ikke om 20 000 mennesker er superflinke til å kjøre bil på glatta og stiller med 4-hjulstrekk, når 1 bil står og sperrer 5 km lenger frem. Sånn er det med stor tetthet, liten tue velter stort lass.

Men hadde det blitt brøytet skikkelig, de må starte med en gang det snør, da hadde problemet vært mindre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men t-banen blir vel ikke hindret av snø? Jeg er klar over at alle ikke kan ta t-banen, men...

Den såkalte t-banen i Oslo går mer over enn under bakken, så jo, den blir i aller høyeste grad påvirket av snø og annet vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel den eneste forskjellen. Men som motstykke har Oslofolk er meget bra utbygd kollektivnett. Det har ikke Vi. Her finnes èn trikkelinje (som i Kardemomme by), og intet t-banetilbud. Bussen går ofte i min bydel, men slett ikke alltid dit man har tenkt seg ;o)

Kollektivnettet i Oslo er godt utbygd på den måten at det normalt sett går kollektivtransport til svært mange deler av byen, og utenfor byen.

MEN, særlig på rushtidsavgangene, er det ofte svært FULLT på de ulike transportmidlene, noe som i seg selv er ganske utrygt (om noe skulle skje) og ubehagelig.

Konsekvensene blir derfor også ekstremt store når da en eller flere avganger på en rute og/eller linjenett stopper opp/innstilles pga vær eller andre problemer. Tenk deg at rushtiden normalt varer fra før kl 15 til nærmere kl 1800, og så stopper toget/trikken/t-banen kl 1515 opp, eller bussen kjører ut og står på tvers i veibanen. Hvilke konsekvenser tror du dette får?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pekka

det er da vitterlig ikke mange som er hysteriske!

Jeg har sagt det før - og sier det mer enn gjerne igjen - jeg finner det særdeles påfallende at mange i en tråd som omhandler små barn som bruker opptil 5 timer hjem fra barnehagen finner det betimelig å gjøre narr av østlendingene og snø.

:) lurer på om tråden heller skulle hett -stakkars østlendinger. Huff neida, det er rart hvordan det ene drar med seg det andre.

Jeg håper alle små og store kommer seg lettere hjem i dag jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:) lurer på om tråden heller skulle hett -stakkars østlendinger. Huff neida, det er rart hvordan det ene drar med seg det andre.

Jeg håper alle små og store kommer seg lettere hjem i dag jeg ;)

*S*

Det får vi håpe! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flystripa

Kollektivnettet i Oslo er godt utbygd på den måten at det normalt sett går kollektivtransport til svært mange deler av byen, og utenfor byen.

MEN, særlig på rushtidsavgangene, er det ofte svært FULLT på de ulike transportmidlene, noe som i seg selv er ganske utrygt (om noe skulle skje) og ubehagelig.

Konsekvensene blir derfor også ekstremt store når da en eller flere avganger på en rute og/eller linjenett stopper opp/innstilles pga vær eller andre problemer. Tenk deg at rushtiden normalt varer fra før kl 15 til nærmere kl 1800, og så stopper toget/trikken/t-banen kl 1515 opp, eller bussen kjører ut og står på tvers i veibanen. Hvilke konsekvenser tror du dette får?

Du, jeg er ikke dum. Men jeg mener fortsatt at det virker toskete at dette kommer på nyhetene. For det gjør det jo hver gang det snør i Oslo... Om trafikkaoset rammer 500 mennesker, eller 5000 er meg revnende likegyldig. Det er enkeltmennesket(den som rammes) som er viktig, ikke mengden.

Det er like trasig om om det er færre det gjelder, særlig når det gjelder en selv/egen familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blomsterløk

Du, jeg er ikke dum. Men jeg mener fortsatt at det virker toskete at dette kommer på nyhetene. For det gjør det jo hver gang det snør i Oslo... Om trafikkaoset rammer 500 mennesker, eller 5000 er meg revnende likegyldig. Det er enkeltmennesket(den som rammes) som er viktig, ikke mengden.

Det er like trasig om om det er færre det gjelder, særlig når det gjelder en selv/egen familie.

Tror du det er vi som bor på østlandet som bestemmer hva som kommer på nyhetene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, jeg er ikke dum. Men jeg mener fortsatt at det virker toskete at dette kommer på nyhetene. For det gjør det jo hver gang det snør i Oslo... Om trafikkaoset rammer 500 mennesker, eller 5000 er meg revnende likegyldig. Det er enkeltmennesket(den som rammes) som er viktig, ikke mengden.

Det er like trasig om om det er færre det gjelder, særlig når det gjelder en selv/egen familie.

"Det er like trasig om om det er færre det gjelder, særlig når det gjelder en selv/egen familie. "

Ja, men slik er det nå bare at det som rammer flere får større dekning. For eksempel ble Scandinavian Star-ulykken dekket i adskillig større utstrekning enn dersom en liten fritidsbåt brenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, jeg er ikke dum. Men jeg mener fortsatt at det virker toskete at dette kommer på nyhetene. For det gjør det jo hver gang det snør i Oslo... Om trafikkaoset rammer 500 mennesker, eller 5000 er meg revnende likegyldig. Det er enkeltmennesket(den som rammes) som er viktig, ikke mengden.

Det er like trasig om om det er færre det gjelder, særlig når det gjelder en selv/egen familie.

Mengden og omfanget er avgjørende for nyhetsverdien, uansett hva man måtte mene om enkeltmennesket.

Hvis alle beboerne på sykehjemmet detter ut av vinduet og brekker beinet, vil Dagbladet dekke det, men neppe om det gjelder en.

Det samme gjelder diverse naturkatatrofer og ulykker og forsinkelser. Om en mann står på Røst og venter på helikopteret en hel dag, er det neppe noe å skrive om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flystripa

"Det er like trasig om om det er færre det gjelder, særlig når det gjelder en selv/egen familie. "

Ja, men slik er det nå bare at det som rammer flere får større dekning. For eksempel ble Scandinavian Star-ulykken dekket i adskillig større utstrekning enn dersom en liten fritidsbåt brenner.

Det har like mye med at hovedstaden er viktigere enn resten av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, jeg er ikke dum. Men jeg mener fortsatt at det virker toskete at dette kommer på nyhetene. For det gjør det jo hver gang det snør i Oslo... Om trafikkaoset rammer 500 mennesker, eller 5000 er meg revnende likegyldig. Det er enkeltmennesket(den som rammes) som er viktig, ikke mengden.

Det er like trasig om om det er færre det gjelder, særlig når det gjelder en selv/egen familie.

Har du tenkt på at dette kanskje kommer på nyhetene også for å advare andre, be folk rett og slett holde seg vekk fra veiene om de kan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mumitrollet

Hvis det er plass som er hovedårsaken til valg av bosted, så kan jeg anbefale Jotunheimen eller Finnmarksvidda. Sikkert enda mer plass der enn der du bor nå.

Plass er vel det siste kriteriet jeg går etter når jeg velger bosted. Jeg er urban i sjel og sinn - heldigvis!

He, he... Da må man i alle fall ikke klage på kø...

Bor i Tromsø, her er det passe trangt/urbant og passe god plass. Nydelig "påskevær" denne uka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har like mye med at hovedstaden er viktigere enn resten av landet.

For all del - jeg kjenner igjen følelsen av at mediene ikke alltid er så interessert i å dekke det som skjer nord for Sinsen-krysset! ;-) Det er et stadig tilbakevendende tema rundt omkring.

Men likevel ble jeg veldig slått av den store, store forskjellen mellom Trondheim og Oslo da jeg flyttet fra førstnevnte til sistnevnte. Det skyldtes ikke at Oslo hadde det tre-dobbelte antallet innbyggere (og mer til, hvis man tar med omliggende herligheter), men rett og slett det faktum at Oslo er og blir landets _hoved_stad.

Det er derfor ikke til å komme bort i fra at det er ekstra mye mediedekning her.

Dessuten kommer det faktum at det bor såpass mange her også inn i bildet - det handler om hvor mange som blir berørt av det som skjer.

Det er absolutt på sin plass å diskutere om medidekningen går _lenger_ enn det som kreves fordi Oslo er hovedstaden og fordi det bor/jobber mange i/rundt Oslo.

Bl.a. har det vært oppe i media påstanmder om at Skavlan favoriserer Oslo/Østlandet ved utvelgelsen av gjester til sitt program (det samme har vært hevdet vedr kjønn - at kvinner i hans program stort sett er blikkfang). Nuvel.

Men til syvende og sist må man alltid bare akseptere at det ER en forskjell og MÅ være en forskjell.

Det blir litt som med 17. mai - det er alltid med reportasjer fra Oslo under dekkingen av barnetogene på TV, mens det velges ut enkelte andre steder i landet i tillegg.

Og det blir som mitt forrige eksempel med Scand. Star og fritidsbåten - Selv om den sedvanlige "hovedstadsmisunnelsen" kan få enkelte til ikke å innse dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flystripa

For all del - jeg kjenner igjen følelsen av at mediene ikke alltid er så interessert i å dekke det som skjer nord for Sinsen-krysset! ;-) Det er et stadig tilbakevendende tema rundt omkring.

Men likevel ble jeg veldig slått av den store, store forskjellen mellom Trondheim og Oslo da jeg flyttet fra førstnevnte til sistnevnte. Det skyldtes ikke at Oslo hadde det tre-dobbelte antallet innbyggere (og mer til, hvis man tar med omliggende herligheter), men rett og slett det faktum at Oslo er og blir landets _hoved_stad.

Det er derfor ikke til å komme bort i fra at det er ekstra mye mediedekning her.

Dessuten kommer det faktum at det bor såpass mange her også inn i bildet - det handler om hvor mange som blir berørt av det som skjer.

Det er absolutt på sin plass å diskutere om medidekningen går _lenger_ enn det som kreves fordi Oslo er hovedstaden og fordi det bor/jobber mange i/rundt Oslo.

Bl.a. har det vært oppe i media påstanmder om at Skavlan favoriserer Oslo/Østlandet ved utvelgelsen av gjester til sitt program (det samme har vært hevdet vedr kjønn - at kvinner i hans program stort sett er blikkfang). Nuvel.

Men til syvende og sist må man alltid bare akseptere at det ER en forskjell og MÅ være en forskjell.

Det blir litt som med 17. mai - det er alltid med reportasjer fra Oslo under dekkingen av barnetogene på TV, mens det velges ut enkelte andre steder i landet i tillegg.

Og det blir som mitt forrige eksempel med Scand. Star og fritidsbåten - Selv om den sedvanlige "hovedstadsmisunnelsen" kan få enkelte til ikke å innse dette.

Hovedstadsmisunnelse my ass ;o)

Jeg sa jo det: jeg *ler* hver gang det snør i Oslo. Flirer altså, og godter meg fordi jeg ikke bor der nede i eksosen. *grusomme meg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVor mange mennesker blir berørt hvir strømmen går i Oslo? Og hvor mange blir berørt hvis strømmen går på Snåsa?

Kan det ha noe med det å gjøre, kanskje?

Strømbrudd i de andre store byene, Bergen, Trondheim, Tromsø blir behørig dekket, de også. Heldigvis skjer det sjelden.

Det finnes vel andre steder i Norge enn Oslo og Snåsa? Det er ikke enten Oslo eller bondeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedstadsmisunnelse my ass ;o)

Jeg sa jo det: jeg *ler* hver gang det snør i Oslo. Flirer altså, og godter meg fordi jeg ikke bor der nede i eksosen. *grusomme meg*

Mange av dem som satt fast pga den ungarske traileren som sperret veien ved Skulleruddumpa var folk som bor "på landet", dvs i Akershus-bygder sør for Oslo, og sikkert mye mer landlig og med mindre eksos enn mange steder i Trondheim! ;-)

Men tilbake til dette med "misunnelse": Ikke slik å forstå at folk utenfor Oslo skulle ønske de bodde her, men misunnelse i den forstand at man ler og godter seg hver gang noe går galt her, fordi man ikke unner Oslo/oslofolk å ha det fint.

Det blir som i Øystein Sundes sang om fordommens år:

"Dem som bor på landet tror at dem som bor i byn tror at dem som bor på landet tror det er så bra i byn!" ;-)

Og da må man liksom "ta dem" litt og fryde seg over det som går galt (selv om det gale i hovedinnlegget i denne tråden skyldtes et ungarsk vogntog og dem det gikk ut over blant annet var små barn på vei hjem fra barnehagen - "artig" at folk utover det ganske land finner akkurat _det_ frydefullt!)

Jeg kan se på tv-reportasjer om stormer på Vestlandet, eller flom ymse steder i landet, og tenke at jeg jammen er glad som ikke bor slik til at jeg risikerer å få hus og hjem rammet av det, men jeg _fryder_ da meg virkelig ikke over at noen har det fælt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liede

Du, jeg er ikke dum. Men jeg mener fortsatt at det virker toskete at dette kommer på nyhetene. For det gjør det jo hver gang det snør i Oslo... Om trafikkaoset rammer 500 mennesker, eller 5000 er meg revnende likegyldig. Det er enkeltmennesket(den som rammes) som er viktig, ikke mengden.

Det er like trasig om om det er færre det gjelder, særlig når det gjelder en selv/egen familie.

"Du, jeg er ikke dum. Men jeg mener fortsatt at det virker toskete at dette kommer på nyhetene. For det gjør det jo hver gang det snør i Oslo... Om trafikkaoset rammer 500 mennesker, eller 5000 er meg revnende likegyldig. Det er enkeltmennesket(den som rammes) som er viktig, ikke mengden."

Seriøst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er vel et rolig folkeslag da, og stresser dere ikke opp om dere kommer litt for sent på jobben.

Alt går i et roligere tempo sånn generelt kanskje og det er sikkert sundt.

Jeg må bare innrømme at jeg stresser meg opp om bussen er forsinket.

3 kvarter er mye.

Jeg kan ikke komme å gå når jeg vil.

Nå er ikke jeg finnmarking. Mer nomade jeg.

Men jeg har gjort mine observasjoner. I min jobb kan jeg heller ikke komme å gå som jeg vil. Men finnmarkinger har vel lært meg litt om at når det ikke er noe å gjøre med det: Ikke gjør det!

;-)

En annen side ved den finnmarkske tålmodighet er at de forventer det samme av andre. Så det er ikke sikkert de gidder å forte seg bare fordi du står å venter...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...