Gå til innhold

stakkars


Gjest pekka

Anbefalte innlegg

Gjest Selv fra Oslo

"Vi er ikke dumme vi som kommer annenstedsfra, enn du. Vi kjører piggfritt, vi også. utlenlandske trailere er et kjempeproblem her også. Vi blir faktisk sittende bom fast i trafikken pga snømengder vi også - men kjære vene, det finnes da stort sett muligheter for å komme seg fram. Dessuten har ikke du peil på hva snøMENGDER innebærer ;o)"

Jasså, vet jeg ikke hva snømengder innebærer? Jeg har bodd i Tromsø, og vet nok det. Det er vel norges største snøholl når det slår til.

Og faktisk setter bilene seg fast der også, men det blir ikke tusenvis av mennesker i kø, nei - og man bruker ikke timesvis på 15 km. hjem.

Hvorfor ikke? Kaaaan det ha noe med trafikktetthet å gjøre kanskje. Og kaaaan det ha noe med at når trailere setter seg fast, så rammer det en brøkdel av mennesker sammenliknet med Oslo. Eeeer det mulig, tror du?

Kaaaan det dessuten ha noe med at mengden veier som skal brøytes gjør at det tar lang tid å få alt i orden. Det er nemlig ikke sånn at snøploger øker proporsjonalt med befolkningen. Man satser på stordriftfordeler, må vite - dessuten dimensjonerer man mengde utstyr i forhold til normal snømengde, ikke i forhold til ekstreme mengder i Oslo-sammenheng, som det er nå. (Siste gang det var like mye snø i Oslo var i 1968)

Kollektivt i Oslo ? Synes du det er effektivt at man bruker 1time og 15 minutter gjennom byen på en 3 mil lang strekning - er det det du kaller effektivt? Og er det effektivt og bra tilbud når det ikke finnes en sitteplass i rushen etter T-banestopp nr. 2? Det er hyppige avganger her, ja. Men det er også det eneste.

Men utenfor rushen funker det stort sett - det stemmer. Bortsett fra at det da tar enda lenger tid gjennom byen fordi ekspressavtangene ikke går da.

Du aner helt tydelig ikke hva du snakker om. Og ja, jeg blir ergelig over folk som bor utenfor sentralt Østlandsområde - dere er superarrogante, og gidder ikke å akseptere verken at forholdene er noe annerledes her, og at folk faktisk ønsker å bo i Oslo. Også er det rimelig patetisk at man beklager seg over at nyhetene tar opp at 50000 mennesker sitter fast i trafikken - skulle bare mangle. Det er en stor sak som berører en hel haug mennesker, men fordi det er Oslo-folk så er det ikek så farlig. Vi skal jo bare tåle det...

Jeg kan heldigvis uttale meg med stor tyngde - har som sagt bodd i Tromsø, på Senja, og flere steder på Vestlandet og vet akkurat hvor arrogante og sneversynte folk kan være.

'Jeg kan heldigvis uttale meg med stor tyngde - har som sagt bodd i Tromsø, på Senja, og flere steder på Vestlandet og vet akkurat hvor arrogante og sneversynte folk kan være'.

Er født og oppvokst i Oslo. Bodde der i 24 år før jeg for 10 år siden flyttet nordover. Og INGEN er så sneversynte og arrogante som Oslo-væringer. Ja, vi er fra Norges største by, men vi er da for pokker ikke sentrum av verden.

Nå klager folk på at de kommer en time for sent på jobben fordi trikken/bussen/t-banen går. Og ikke for det, jeg var akkurat likedan før jeg flyttet nordover. Men det var når jeg kom hit at jeg fikk erfare hva det virkelig vil si å komme for sent/ikke komme seg frem i det hele tatt.

Vi må kjøre tre timer for å komme til nærmeste sykehus. Hva gjør man da når man har et barn i livsfare, men stormen herjer så mye at hverken vanlig ambulanse eller luftambulanse kommer seg frem? Ingenting. Man kan ikke gjøre noe! Man håper stormen gir seg snarest mulig og at barnet ditt overlever.

Så å klage fordi det er køer og enkelte transportmidler er forsinket, blir for dumt. I Oslo VET man hvordan ting blir når snøen kommer. Så da starter man på jobb en time tidligere enn vanlig, slik at man rekker det. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet overnatte i byen jeg jobber fordi fjellovergangen hjem har vært stengt. Men slik er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 363
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    51

  • PieLill

    32

  • mumitrollet

    29

  • nanna

    14

Mest aktive i denne tråden

Det er ALDRI right snow her.

Den er enten for torr eller for vaat.

I fjor hadde vi en kveld ca 1-2 cm (utenfor London ) Selv politi og ambulanser parkerte,det var for farlig. Haeren ble kallt inn for aa ta seg av utrykninger

Regnet er alltid "too much"

*S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Ja, kan du fatte hvorfor folk skal stappe seg sammen når det er plenty av plass i landet?

Fordi vi er så sosiale vel:)

At jeg skulle bo i en by, visste jeg allerede fra jeg gikk på ungdomskolen.

Jeg flyttet da jeg var 19.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

'Jeg kan heldigvis uttale meg med stor tyngde - har som sagt bodd i Tromsø, på Senja, og flere steder på Vestlandet og vet akkurat hvor arrogante og sneversynte folk kan være'.

Er født og oppvokst i Oslo. Bodde der i 24 år før jeg for 10 år siden flyttet nordover. Og INGEN er så sneversynte og arrogante som Oslo-væringer. Ja, vi er fra Norges største by, men vi er da for pokker ikke sentrum av verden.

Nå klager folk på at de kommer en time for sent på jobben fordi trikken/bussen/t-banen går. Og ikke for det, jeg var akkurat likedan før jeg flyttet nordover. Men det var når jeg kom hit at jeg fikk erfare hva det virkelig vil si å komme for sent/ikke komme seg frem i det hele tatt.

Vi må kjøre tre timer for å komme til nærmeste sykehus. Hva gjør man da når man har et barn i livsfare, men stormen herjer så mye at hverken vanlig ambulanse eller luftambulanse kommer seg frem? Ingenting. Man kan ikke gjøre noe! Man håper stormen gir seg snarest mulig og at barnet ditt overlever.

Så å klage fordi det er køer og enkelte transportmidler er forsinket, blir for dumt. I Oslo VET man hvordan ting blir når snøen kommer. Så da starter man på jobb en time tidligere enn vanlig, slik at man rekker det. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet overnatte i byen jeg jobber fordi fjellovergangen hjem har vært stengt. Men slik er det bare.

Jeg tror du skal komme deg tilbake:)

Høres ikke ut som du trives der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kalendria

'Jeg kan heldigvis uttale meg med stor tyngde - har som sagt bodd i Tromsø, på Senja, og flere steder på Vestlandet og vet akkurat hvor arrogante og sneversynte folk kan være'.

Er født og oppvokst i Oslo. Bodde der i 24 år før jeg for 10 år siden flyttet nordover. Og INGEN er så sneversynte og arrogante som Oslo-væringer. Ja, vi er fra Norges største by, men vi er da for pokker ikke sentrum av verden.

Nå klager folk på at de kommer en time for sent på jobben fordi trikken/bussen/t-banen går. Og ikke for det, jeg var akkurat likedan før jeg flyttet nordover. Men det var når jeg kom hit at jeg fikk erfare hva det virkelig vil si å komme for sent/ikke komme seg frem i det hele tatt.

Vi må kjøre tre timer for å komme til nærmeste sykehus. Hva gjør man da når man har et barn i livsfare, men stormen herjer så mye at hverken vanlig ambulanse eller luftambulanse kommer seg frem? Ingenting. Man kan ikke gjøre noe! Man håper stormen gir seg snarest mulig og at barnet ditt overlever.

Så å klage fordi det er køer og enkelte transportmidler er forsinket, blir for dumt. I Oslo VET man hvordan ting blir når snøen kommer. Så da starter man på jobb en time tidligere enn vanlig, slik at man rekker det. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet overnatte i byen jeg jobber fordi fjellovergangen hjem har vært stengt. Men slik er det bare.

Du er vel blitt preget av å bo nordpå, da. Min mann - som er nordfra - er helt oppgitt over sitt eget "folk" og hvor misunnelig og arrogante de er i forhold til østlendinger.

Sant å si bryr østlendinger seg veldig lite om nodlendinger holder på med - mens nordlendinger bruker utrolog mye krefter på å misunne søringene.

Ja, det er soleklart at det er problem når folk har tre timer til sykehus og helikopteret ikke går. Men man kan virkelig ikke bytte sykehus pr. 10000 innbyggere, heller. Og heldigvis så kan helikopterene stort sett lette.

Det er ikke tvil om at den måten naturen herjer på i i Nord Norge og på vestlandet til tider, er mye mer dramatisk enn hvordan det er i Oslo. Det står sjelden mellom liv og helse her. Men det får enorme konsekvenser når hele Oslo-trafikken lammes og tusenvis av mennesker ikek kommer seg hjem. Og det er smålig å ikke akseptere at det er en stor sak, og ikke at det dreier seg om at søringer ikke tåler et par snøfnugg. Noen smartinger kommer med tips om at folk kan ta en annen vei - kjempeenkelt når man står i bilkø som rikker seg 20 meter i timen.

Jeg sto forresten opp en time før for å komme meg avgårde. Brukte 1,5 timer på å komme meg til sentrum, og en time for å komme meg fra sentrum til Fornebu hvor jeg jobber. Reiste hjemmefra klokken 0700. Tidligere går det ikke an å reise hvis man skal levere i barnehage først. Det at du foreslår det, beviser bare at du ikke har skjønt hvordan det er her nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal komme deg tilbake:)

Høres ikke ut som du trives der.

Nå er dte like før vi får en Monthy Pyton-sketsj her! ;-)

"We lived in a shoe box in the middle of the road!"

*lol*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KariKruskakli

Nå er dte like før vi får en Monthy Pyton-sketsj her! ;-)

"We lived in a shoe box in the middle of the road!"

*lol*

He he!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kalendria

Forskjell på storm som river tak av hus og knuser vinduer, og 10-20 cm. snø!

Det var ikke storm vi hørte om sist - bare normalt vintervær som skapte problemer. Min kjære husbond er forresten ganske fornøyd, siden været her de siste dagene virkelig minner ham om nordnorsk vintervær. Vannrett snøfall og 0 sikt :)

Klart det er mye mer dramatiske værforhold på Vestlandet og i NordNorge enn det vi ser her. Men det blir da jammen også behørig dekket på nyhetene når stormen river tak av hus, eller flommen river hus med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest girasol

For det første er det utenlandske trailere som skaper problemene, ofte, også forplanter det seg.

Og jo - det selges vinterdekk, men som kjent kjører oslo-folk piggfritt av miljøhensyn. Og det er ikke godt egnet på sånt vintervær som vi har nå, nysnø på holke...

Mannen min er nordfra, og kjenner meget godt til vær- og føreforhold der. Han var like arrogant som deg før han flyttet sørover, blitt litt klokere nå.

Når skal folk rundt i landet begripe og akseptere at 1/4 av norges befolknning bor i oslo-området - 1 million mennesker, på ikke spesielt stort område...

Ja, huff så merkelig at det blir kaos. Og huff så ekkelt at det blir nyhetssak av at tusenvis av mennesker bruker 3 timer hjem på 15 km. vei...

Du skulle tatt deg en tur til Mexico City du - da kunne du studert befolkigstetthet da! I Oslo-området bor ikke folk tett...

M.v.h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Du er vel blitt preget av å bo nordpå, da. Min mann - som er nordfra - er helt oppgitt over sitt eget "folk" og hvor misunnelig og arrogante de er i forhold til østlendinger.

Sant å si bryr østlendinger seg veldig lite om nodlendinger holder på med - mens nordlendinger bruker utrolog mye krefter på å misunne søringene.

Ja, det er soleklart at det er problem når folk har tre timer til sykehus og helikopteret ikke går. Men man kan virkelig ikke bytte sykehus pr. 10000 innbyggere, heller. Og heldigvis så kan helikopterene stort sett lette.

Det er ikke tvil om at den måten naturen herjer på i i Nord Norge og på vestlandet til tider, er mye mer dramatisk enn hvordan det er i Oslo. Det står sjelden mellom liv og helse her. Men det får enorme konsekvenser når hele Oslo-trafikken lammes og tusenvis av mennesker ikek kommer seg hjem. Og det er smålig å ikke akseptere at det er en stor sak, og ikke at det dreier seg om at søringer ikke tåler et par snøfnugg. Noen smartinger kommer med tips om at folk kan ta en annen vei - kjempeenkelt når man står i bilkø som rikker seg 20 meter i timen.

Jeg sto forresten opp en time før for å komme meg avgårde. Brukte 1,5 timer på å komme meg til sentrum, og en time for å komme meg fra sentrum til Fornebu hvor jeg jobber. Reiste hjemmefra klokken 0700. Tidligere går det ikke an å reise hvis man skal levere i barnehage først. Det at du foreslår det, beviser bare at du ikke har skjønt hvordan det er her nå.

"Du er vel blitt preget av å bo nordpå, da. Min mann - som er nordfra - er helt oppgitt over sitt eget "folk" og hvor misunnelig og arrogante de er i forhold til østlendinger"

Min mann også:)

Onkelen hans som har bodd østlandet i flere år, flyttet hjem igjen til Nordnorge for noen år siden.

Nå er det så mye banning og sværting, at jeg har ikke hørt maken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest girasol

"Vi er ikke dumme vi som kommer annenstedsfra, enn du. Vi kjører piggfritt, vi også. utlenlandske trailere er et kjempeproblem her også. Vi blir faktisk sittende bom fast i trafikken pga snømengder vi også - men kjære vene, det finnes da stort sett muligheter for å komme seg fram. Dessuten har ikke du peil på hva snøMENGDER innebærer ;o)"

Jasså, vet jeg ikke hva snømengder innebærer? Jeg har bodd i Tromsø, og vet nok det. Det er vel norges største snøholl når det slår til.

Og faktisk setter bilene seg fast der også, men det blir ikke tusenvis av mennesker i kø, nei - og man bruker ikke timesvis på 15 km. hjem.

Hvorfor ikke? Kaaaan det ha noe med trafikktetthet å gjøre kanskje. Og kaaaan det ha noe med at når trailere setter seg fast, så rammer det en brøkdel av mennesker sammenliknet med Oslo. Eeeer det mulig, tror du?

Kaaaan det dessuten ha noe med at mengden veier som skal brøytes gjør at det tar lang tid å få alt i orden. Det er nemlig ikke sånn at snøploger øker proporsjonalt med befolkningen. Man satser på stordriftfordeler, må vite - dessuten dimensjonerer man mengde utstyr i forhold til normal snømengde, ikke i forhold til ekstreme mengder i Oslo-sammenheng, som det er nå. (Siste gang det var like mye snø i Oslo var i 1968)

Kollektivt i Oslo ? Synes du det er effektivt at man bruker 1time og 15 minutter gjennom byen på en 3 mil lang strekning - er det det du kaller effektivt? Og er det effektivt og bra tilbud når det ikke finnes en sitteplass i rushen etter T-banestopp nr. 2? Det er hyppige avganger her, ja. Men det er også det eneste.

Men utenfor rushen funker det stort sett - det stemmer. Bortsett fra at det da tar enda lenger tid gjennom byen fordi ekspressavtangene ikke går da.

Du aner helt tydelig ikke hva du snakker om. Og ja, jeg blir ergelig over folk som bor utenfor sentralt Østlandsområde - dere er superarrogante, og gidder ikke å akseptere verken at forholdene er noe annerledes her, og at folk faktisk ønsker å bo i Oslo. Også er det rimelig patetisk at man beklager seg over at nyhetene tar opp at 50000 mennesker sitter fast i trafikken - skulle bare mangle. Det er en stor sak som berører en hel haug mennesker, men fordi det er Oslo-folk så er det ikek så farlig. Vi skal jo bare tåle det...

Jeg kan heldigvis uttale meg med stor tyngde - har som sagt bodd i Tromsø, på Senja, og flere steder på Vestlandet og vet akkurat hvor arrogante og sneversynte folk kan være.

Nei nå må jeg nesten le litt... :-) det er mulig du mener du har tyngde i argumentene dine fordi du har bodd litt histen og pisten i Norges land... men fra det til å kunne hevde at det er STORE problemer det som oppleves i Oslo med snøen... vel, det synes jeg bare blir litt i vittigste laget!

Ingen had dødd! Ingen er innesnødd eller tatt av skred. Ingen er på randen til å sulte eller fryse ihjel...

Slapp av litt!

M.v.h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Er det?????

;-)

mvh

Ja, det er det virkelig.

Vi høres oversvømmelser i Bergen, storm på Vestlandet.

For et par år siden viste de bilder på dagsrevyen fra den lille bygda jeg kommer fra.

Det var flom der.

Joda, det blir dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blomsterløk

Du skulle tatt deg en tur til Mexico City du - da kunne du studert befolkigstetthet da! I Oslo-området bor ikke folk tett...

M.v.h.

Jo, i forhold til andre steder i landet så bor man tett i oslo-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kalendria

Du skulle tatt deg en tur til Mexico City du - da kunne du studert befolkigstetthet da! I Oslo-området bor ikke folk tett...

M.v.h.

Jo, i forhold til folk på Snåsa, Finnsnes, Tromsø osv så gjør de det.

Oslo har ikke absolutt størst befolkningstetthet i Verden, nei - det er det ingen som har påstått, heller. Ikke vært i Mexico City, men derimot i Dehli, Mumbay, Beijing og New York. Ikke så verst befolkningstetthet der heller...

Jeg ville for øvrig ikke bli det minste forundret om snø skapte komplett kaos i mexico city - laaaaaangt mer enn i Oslo, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest girasol

Forskjellen på en hel del Oslofolk og folk i mer værharde strøk i landet, er at ute i periferien tar man høyde for at alt ikke alltid går på skinner. Har bodd på de fleste kanter av landet og observert det.

Særlig i Oslo og på Østlandsområdet tror folk at man med det klimaet og den trafikktettheten man har, skal man likevel kunne fungere like punktlig alle dager av året. Hvert år punkterer teorien.

Andre steder klarer folk mye raskere å omstille seg til at i dag går de fleste planer i vasken og ting tar mer tid. Man får bare innrette seg.

Tre kvarter for sent på jobben er ingen ting å skryte av. Jeg har opplevd å ikke komme meg på jobben pga vær, vind og temperatur.

Påfallende er at når flyet fra Tenerif blir 4 timer forsinket, klager generelt Oslofolk som bare kommer fire timer senere hjem, mer enn Finnmarkinger som ikke kommer seg hjem før dagen etterpå.

Så jo, jeg synes mange Oslofolk syter unødig mye over vær, vind og føre.

mvh

"Påfallende er at når flyet fra Tenerif blir 4 timer forsinket, klager generelt Oslofolk som bare kommer fire timer senere hjem, mer enn Finnmarkinger som ikke kommer seg hjem før dagen etterpå.

Så jo, jeg synes mange Oslofolk syter unødig mye over vær, vind og føre."

He,he, godt poeng!

M.v.h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest girasol

Jo, i forhold til folk på Snåsa, Finnsnes, Tromsø osv så gjør de det.

Oslo har ikke absolutt størst befolkningstetthet i Verden, nei - det er det ingen som har påstått, heller. Ikke vært i Mexico City, men derimot i Dehli, Mumbay, Beijing og New York. Ikke så verst befolkningstetthet der heller...

Jeg ville for øvrig ikke bli det minste forundret om snø skapte komplett kaos i mexico city - laaaaaangt mer enn i Oslo, ja.

He,he, nei det er vel ikke snø som skaper det værste kaoset i Mexico City nei :-)

Men jammen meg er det mye annet man kunne grepet tak i, som skaper kaos nok på daglig basis...

Mener å si at når et par snøfall i noen dager får en liten by til å stoppe opp - og folk blir delvis hysteriske av den grunn - ja, da har man ikke sett nok av verden ;-)

M.v.h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rudus

Jo, i forhold til folk på Snåsa, Finnsnes, Tromsø osv så gjør de det.

Oslo har ikke absolutt størst befolkningstetthet i Verden, nei - det er det ingen som har påstått, heller. Ikke vært i Mexico City, men derimot i Dehli, Mumbay, Beijing og New York. Ikke så verst befolkningstetthet der heller...

Jeg ville for øvrig ikke bli det minste forundret om snø skapte komplett kaos i mexico city - laaaaaangt mer enn i Oslo, ja.

Nå er kanskje Oslo LITT mer vant til snø enn Mexico City?

Uansett virker osloensere like overrakset over at snøen kommer, uansett om det er i november eller februar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kalendria

Nei nå må jeg nesten le litt... :-) det er mulig du mener du har tyngde i argumentene dine fordi du har bodd litt histen og pisten i Norges land... men fra det til å kunne hevde at det er STORE problemer det som oppleves i Oslo med snøen... vel, det synes jeg bare blir litt i vittigste laget!

Ingen had dødd! Ingen er innesnødd eller tatt av skred. Ingen er på randen til å sulte eller fryse ihjel...

Slapp av litt!

M.v.h.

Det er vel ikke akkurat det vi diskuterer? Er det nyhetssak at 50000 mennesker sitter fast i snøen og bruker 3-5 timer hjem, eller er det det ikke.

Jeg mener det er det.

Og jeg mener at stort snøfall i Oslo skaper mye mer problemer enn snøfall på Finnsnes, og at det ikke skyldes at oslo-væringer er teite, dumme, dårlige til å kjøre bil, ikke kjører med vinterdekk eller liknende. Det er her min "ekspertise" ved å ha bodd rundt i landet kommer inn.

Nei, snøfallet i går var ingen katstrofe. Det er ikke vinterstormer på vestlandet heller, så lenge de ikke tar menneskeliv. Men nyhetene dekker det, likevel.

Økonomisk er faktisk en sånn dag som i går en katastrofe, spesielt målt i tapt arbeidsfortjeneste for bedrifter. Antagelig en større katastrofe enn om et par hus på vestlandet ryker, men natruligvis på langt nær så dramatisk for hver enkelt som et tap av hus er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kalendria

Nå er kanskje Oslo LITT mer vant til snø enn Mexico City?

Uansett virker osloensere like overrakset over at snøen kommer, uansett om det er i november eller februar.

Sier du det - er det ikke snø i Mexico City, altså? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kalendria

He,he, nei det er vel ikke snø som skaper det værste kaoset i Mexico City nei :-)

Men jammen meg er det mye annet man kunne grepet tak i, som skaper kaos nok på daglig basis...

Mener å si at når et par snøfall i noen dager får en liten by til å stoppe opp - og folk blir delvis hysteriske av den grunn - ja, da har man ikke sett nok av verden ;-)

M.v.h.

Ja, men folk er ikke hysteriske. Har ikke møtt en eneste hysterisk person, og folk tar det stort sett med fatning, om enn med en smule forbauselse over at det kunne bli så ille og at alt stoppet opp.

Tror mange til og med synes det er litt festlig - jeg det er ganske artig at snøen når oppover vinduene våre, men særlig vanlig her i byen, er det ikke.

Det er mediene som sier at folk er hysteriske. Og hvis jeg hadde sittet fast i bil med små barn i flere timer i baksetet, så hadde jeg nok være en smule stresset, ja. Det er faktisk en "sak" - på samme måte som det er det, når folk står fast på Hardangervidda. Det blir nyhetssak av det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...