Gå til innhold

stakkars


Gjest pekka

Anbefalte innlegg

He,he, ja medfølelsen med barna skinner gjennom i kanskje 10 % av innleggene her. Er det det du først og fremst har skrevet om? :-)

Jeg har og medfølelse med slitne og sultne barn og foreldre, men jammen fins det mannge situasjoner der barn og foreldre utsettes for køer o.l.uten at det taes opp som en sak.

Det er likevel ikke en grunn til å harselere med folks medfølelse for barn som sitter i kø! Men de innleggene jeg har svart spesifikt på har vært de som jeg synes har vært på grensen til harselars over de som ikke bor i Oslo...

M.v.h.

"He,he, ja medfølelsen med barna skinner gjennom i kanskje 10 % av innleggene her. Er det det du først og fremst har skrevet om? :-)"

Jeg har tatt opp det flere ganger, ja.

I _tillegg_ har jeg understreket at det ikke er snøen som sådan man beklager seg over, men konsekvensene av den. Hvilke er mye større der det er adskillig større biltetthet enn mange andre steder i landet.

"Jeg har og medfølelse med slitne og sultne barn og foreldre, men jammen fins det mannge situasjoner der barn og foreldre utsettes for køer o.l.uten at det taes opp som en sak."

Ja, man kan alltids diskutere om mediedekningen er "rettferdig", og mange innlegg i denne tråden, også fra meg, har berørt dette med at man lettere dekker saker som rammer mange enn saker som rammer få (jfr sammenligning av Scandinavian Star-ulykken og brann i en liten fritidsbåt.)

For den enkelte som rammes er det selvsagt uvesentlig om den som f eks dør i en båtbrann dør alene eller sammen med 150 andre.

"Men de innleggene jeg har svart spesifikt på har vært de som jeg synes har vært på grensen til harselars over de som ikke bor i Oslo..."

Jeg hevder likevel at det er adskillig færre av disse innleggene enn innleggene som latterliggjør og hånflirer over folk på østlandet.

Den som ser noe annet må ha forvrengningsbriller på! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 363
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    51

  • PieLill

    32

  • mumitrollet

    29

  • nanna

    14

Mest aktive i denne tråden

He,he, ja medfølelsen med barna skinner gjennom i kanskje 10 % av innleggene her. Er det det du først og fremst har skrevet om? :-)

Jeg har og medfølelse med slitne og sultne barn og foreldre, men jammen fins det mannge situasjoner der barn og foreldre utsettes for køer o.l.uten at det taes opp som en sak.

Det er likevel ikke en grunn til å harselere med folks medfølelse for barn som sitter i kø! Men de innleggene jeg har svart spesifikt på har vært de som jeg synes har vært på grensen til harselars over de som ikke bor i Oslo...

M.v.h.

Du, jeg kan faktisk ikke ha på meg mistanke om ikke å konsentrere meg om de små barna i bilen;-) selv om du brukte smiley! *S*

Og en liten opptelling viste at dette er berørt i SEKS av mine innlegg! ;-) HA! :-)

***

Enig! Og det er DETTE saken dreier seg om - små barn timesvis i kø.

***

Ja det er ganske utrolig at man benytter anledningen til å få ut mest mulig eder og galle om de helsikes oslofolka når man hører om noen som bruker flere timer på å få småunger hjem fra barnehagen! ;-)

***

Det som har slått meg er at når noen tillater seg å ha medfølelse med små barn som sitter 5 timer i bilkø fordi en ungarsk trailer sperrer veien, så benytter enkelte anledningen til å gjøre narr av oslofolks forhold til snø!!

Det er bare helt utrolig.

***

Jeg har sagt det før - og sier det mer enn gjerne igjen - jeg finner det særdeles påfallende at mange i en tråd som omhandler små barn som bruker opptil 5 timer hjem fra barnehagen finner det betimelig å gjøre narr av østlendingene og snø.

***

Saken handler ikke om hvor mye eller lite snø man har, men at to digre kjøretøy hadde kjørt seg fast og dermed sperret veien for utrolig mange mennesker slik at de ble sittende 3 timer i bilkø.

Kan man ikke ha det minste medfølelse med dem som blir rammet av andres dumhet?

***

Men denne saken i ho vedinnlegget dreier seg altså ikke om at man beklager seg over mer snø, men de _konsekvensene_ som det medfører, og da er det ille at noen sitter i 3-4 timer i bil med små barn og alt fordi noen få duster har kjørt seg fast.

***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor var det du ramla av tråden her?

Vi i resten av landet er VELDIG klar over at det snør i Oslo opptil flere ganger hver vinter. Det får vi servert på boksen i stua. Det er Oslofolket som gisper overrasket når det laver ned.

Jøye som du generaliserer. Gidder du å moderere deg litt, tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest girasol

"He,he, ja medfølelsen med barna skinner gjennom i kanskje 10 % av innleggene her. Er det det du først og fremst har skrevet om? :-)"

Jeg har tatt opp det flere ganger, ja.

I _tillegg_ har jeg understreket at det ikke er snøen som sådan man beklager seg over, men konsekvensene av den. Hvilke er mye større der det er adskillig større biltetthet enn mange andre steder i landet.

"Jeg har og medfølelse med slitne og sultne barn og foreldre, men jammen fins det mannge situasjoner der barn og foreldre utsettes for køer o.l.uten at det taes opp som en sak."

Ja, man kan alltids diskutere om mediedekningen er "rettferdig", og mange innlegg i denne tråden, også fra meg, har berørt dette med at man lettere dekker saker som rammer mange enn saker som rammer få (jfr sammenligning av Scandinavian Star-ulykken og brann i en liten fritidsbåt.)

For den enkelte som rammes er det selvsagt uvesentlig om den som f eks dør i en båtbrann dør alene eller sammen med 150 andre.

"Men de innleggene jeg har svart spesifikt på har vært de som jeg synes har vært på grensen til harselars over de som ikke bor i Oslo..."

Jeg hevder likevel at det er adskillig færre av disse innleggene enn innleggene som latterliggjør og hånflirer over folk på østlandet.

Den som ser noe annet må ha forvrengningsbriller på! ;-)

:-) OK, kanskje jeg forvrenger noe... men det blir lett sånn når man velger å svare på enkelte innlegg og ikke andre. Da blir liksom poenget tatt ut av proporsjon...

For ordens skyld: Jeg HAR medfølelse med barn som sitter slitne og sultne i flere timer i en bil på vei hjem fra barnehagen, i et uventet snøvær der uvitende og dumme kjettingløse trailersjåfører sperrer hovedferdselsårene i Oslo!

Der! ;-)

M.v.h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de kaller jo alle sør for Nordland for "søringer", enten man kommer fra den verste hjemmebrentbygda i Trøndelag eller det mest pietetiske bedehusmiljøet på Sørlandet! ;-)

De kaller dem søringer, ja, men _ikke_ sørlendinger. Nordlendinger er fra Nordland. I hvert fall om du beveger deg i Finnmark.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:-) OK, kanskje jeg forvrenger noe... men det blir lett sånn når man velger å svare på enkelte innlegg og ikke andre. Da blir liksom poenget tatt ut av proporsjon...

For ordens skyld: Jeg HAR medfølelse med barn som sitter slitne og sultne i flere timer i en bil på vei hjem fra barnehagen, i et uventet snøvær der uvitende og dumme kjettingløse trailersjåfører sperrer hovedferdselsårene i Oslo!

Der! ;-)

M.v.h.

*S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de kaller jo alle sør for Nordland for "søringer", enten man kommer fra den verste hjemmebrentbygda i Trøndelag eller det mest pietetiske bedehusmiljøet på Sørlandet! ;-)

I Finnmark risikerer du å bli kallt søring om du er fra Bodø.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kaller dem søringer, ja, men _ikke_ sørlendinger. Nordlendinger er fra Nordland. I hvert fall om du beveger deg i Finnmark.

;-)

mvh

Jo, men det var mer det der "skjære alle over en kam"-greia jeg tenkte på.

Husker en gang en finnmarking som påstod at vi "søringer" ikke skjønte humoren deres, "unntatt du da, som har bestemor fra Tana" sa han og pekte på en av søringene! ;-)

Akkurat som det å være kvart finnmarking hadde vært "nok", selv om feks de resterende 3/4 var fra f eks bedehusmiljøet! ;-)

Skulle da tro at en halvgæern trønder lettere hadde satt pris på litt råbarka humor, selv om vedkommende ikke hadde en eneste prosent nord-nordmann i seg! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men det var mer det der "skjære alle over en kam"-greia jeg tenkte på.

Husker en gang en finnmarking som påstod at vi "søringer" ikke skjønte humoren deres, "unntatt du da, som har bestemor fra Tana" sa han og pekte på en av søringene! ;-)

Akkurat som det å være kvart finnmarking hadde vært "nok", selv om feks de resterende 3/4 var fra f eks bedehusmiljøet! ;-)

Skulle da tro at en halvgæern trønder lettere hadde satt pris på litt råbarka humor, selv om vedkommende ikke hadde en eneste prosent nord-nordmann i seg! ;-)

Generalisering er ikke kulturelt. Det er allmennmenneskelig.

For øvrig må man være vel skolert i ironi, for å ikke få angstanfall etter som man beveger seg nordover i terrenget. Trøndere bruker da masse ironi.

Vil du ha en skikkelig kulturkollisjon kjører du sammen en biljardrund, seriøs sørlending med en rett-på-sak og superironisk finnmarking.

Finner du ikke noen slike kan en osloenser og en nordlending gjøre nesten samme nytta.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste og de fleste har flere sider...

Men nå må du ikke blande finnmarkinger og nordlendinger. Det blir som å kalle bergensere for østlendinger. Geografisk har du faktisk bommet mindre ved det sistnevnte.

Nordlendinger er fra Nordland. Tromsværinger fra Troms.

Finnmarkinger fra Finnmark. Og kall dem ikke nordlendinger så de hører det!

;-)

mvh

Ikke alle nordlendinger er enige med deg, de bruker "nordlending" om alle som er fra de tre nordligste fylkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke alle nordlendinger er enige med deg, de bruker "nordlending" om alle som er fra de tre nordligste fylkene.

Men finnmarkingene vil ha seg frabedt å bli kallt nordlendinger, fant jeg ut...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke den skrevet av søringer da?

;-)

mvh

-og sikkert ikke bare søringer, men attpåtil noen hersens olsofolk, skulle jeg tro! ;-)

makan, altså! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-og sikkert ikke bare søringer, men attpåtil noen hersens olsofolk, skulle jeg tro! ;-)

makan, altså! :-)

Som aldri har vært nord for Sinsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumitrollet

De som er hissige må i såfall være i kraftig mindretall.

Det som har slått meg er at når noen tillater seg å ha medfølelse med små barn som sitter 5 timer i bilkø fordi en ungarsk trailer sperrer veien, så benytter enkelte anledningen til å gjøre narr av oslofolks forhold til snø!!

Det er bare helt utrolig.

Alle har vel medfølelse med ungene, og foreldrene for den del! Det er leeeeenge siden denne tråden har handlet om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumitrollet

Du er vel blitt preget av å bo nordpå, da. Min mann - som er nordfra - er helt oppgitt over sitt eget "folk" og hvor misunnelig og arrogante de er i forhold til østlendinger.

Sant å si bryr østlendinger seg veldig lite om nodlendinger holder på med - mens nordlendinger bruker utrolog mye krefter på å misunne søringene.

Ja, det er soleklart at det er problem når folk har tre timer til sykehus og helikopteret ikke går. Men man kan virkelig ikke bytte sykehus pr. 10000 innbyggere, heller. Og heldigvis så kan helikopterene stort sett lette.

Det er ikke tvil om at den måten naturen herjer på i i Nord Norge og på vestlandet til tider, er mye mer dramatisk enn hvordan det er i Oslo. Det står sjelden mellom liv og helse her. Men det får enorme konsekvenser når hele Oslo-trafikken lammes og tusenvis av mennesker ikek kommer seg hjem. Og det er smålig å ikke akseptere at det er en stor sak, og ikke at det dreier seg om at søringer ikke tåler et par snøfnugg. Noen smartinger kommer med tips om at folk kan ta en annen vei - kjempeenkelt når man står i bilkø som rikker seg 20 meter i timen.

Jeg sto forresten opp en time før for å komme meg avgårde. Brukte 1,5 timer på å komme meg til sentrum, og en time for å komme meg fra sentrum til Fornebu hvor jeg jobber. Reiste hjemmefra klokken 0700. Tidligere går det ikke an å reise hvis man skal levere i barnehage først. Det at du foreslår det, beviser bare at du ikke har skjønt hvordan det er her nå.

"Sant å si bryr østlendinger seg veldig lite om nodlendinger holder på med - mens nordlendinger bruker utrolog mye krefter på å misunne søringene."

Hmmm, lurer på om årsaken til det kan være at mediene skriver forholdsvis veldig mye mer om sør enn om nord, slik at kunnskapsnivået nordpå er en smule høyere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel...

"Fylket som har minst økning i antall skader fra sommers- til vinterstid er Rogaland. Der øker skadeantallet med kun 10 prosent i vintermånedene."

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=256212

Men kanskje de topper ulykkesstatistikken sommerstid slik at differansen ikke blir så stor?

Har de vintermåneder i Rogaland da?

Interessant statistikk for jeg tror de regener vintermåneder fra samme tidspunkt over hele landet. Det tas ikke hensyn til om det faktisk er vintervær.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...