Gå til innhold

stakkars


Gjest pekka

Anbefalte innlegg

mumitrollet

For all del - jeg kjenner igjen følelsen av at mediene ikke alltid er så interessert i å dekke det som skjer nord for Sinsen-krysset! ;-) Det er et stadig tilbakevendende tema rundt omkring.

Men likevel ble jeg veldig slått av den store, store forskjellen mellom Trondheim og Oslo da jeg flyttet fra førstnevnte til sistnevnte. Det skyldtes ikke at Oslo hadde det tre-dobbelte antallet innbyggere (og mer til, hvis man tar med omliggende herligheter), men rett og slett det faktum at Oslo er og blir landets _hoved_stad.

Det er derfor ikke til å komme bort i fra at det er ekstra mye mediedekning her.

Dessuten kommer det faktum at det bor såpass mange her også inn i bildet - det handler om hvor mange som blir berørt av det som skjer.

Det er absolutt på sin plass å diskutere om medidekningen går _lenger_ enn det som kreves fordi Oslo er hovedstaden og fordi det bor/jobber mange i/rundt Oslo.

Bl.a. har det vært oppe i media påstanmder om at Skavlan favoriserer Oslo/Østlandet ved utvelgelsen av gjester til sitt program (det samme har vært hevdet vedr kjønn - at kvinner i hans program stort sett er blikkfang). Nuvel.

Men til syvende og sist må man alltid bare akseptere at det ER en forskjell og MÅ være en forskjell.

Det blir litt som med 17. mai - det er alltid med reportasjer fra Oslo under dekkingen av barnetogene på TV, mens det velges ut enkelte andre steder i landet i tillegg.

Og det blir som mitt forrige eksempel med Scand. Star og fritidsbåten - Selv om den sedvanlige "hovedstadsmisunnelsen" kan få enkelte til ikke å innse dette.

De siste dagene har vi vel sett hva forskjellen går ut på...

Kos dere neri "Oslofjordbotten", som en kompis pleier å kalle den ærverdige _hoved_staden. Kunne ikke ramle meg inn å flytte dit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 363
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    51

  • PieLill

    32

  • mumitrollet

    29

  • nanna

    14

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli

Men er det så mye oslo folk som klager da?

Mediene elsker jo å lage sine egne saker av dette!

I hvertfall mange av de jeg kjenner fra Oslo ;-)

Men mye er nok medieskapt, ja. Media får nok ta sin del av skylda for at noen oppfatter "Oslofolk" som sytete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det står vel om det i lokalavisene.

Nrk, Dagbladet og Vg ligger i Oslo og får vel ikke med seg alt. Du kan jo ringe Vg`s tusentips da:)

Ja, det var noe ;-)

Hmm, VG og Dagbladet burde ha lokalkontorer rundt om i Norge (hvis de ikke allerede har de da?)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var noe ;-)

Hmm, VG og Dagbladet burde ha lokalkontorer rundt om i Norge (hvis de ikke allerede har de da?)...

Selvfølgelig har de det. Bare søk i telefonkatalogen f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De siste dagene har vi vel sett hva forskjellen går ut på...

Kos dere neri "Oslofjordbotten", som en kompis pleier å kalle den ærverdige _hoved_staden. Kunne ikke ramle meg inn å flytte dit!

Det er heldigvis ingen konkurranse om hvilket sted som er det beste å bo i! ;-)

Det handler om å ha forståelse og respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Selvfølgelig har de det. Bare søk i telefonkatalogen f.eks.

Da er det enda mer kritikkverdig at de ikke kan klare å vie hele landet like stor oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumitrollet

Det er heldigvis ingen konkurranse om hvilket sted som er det beste å bo i! ;-)

Det handler om å ha forståelse og respekt.

Jeg "respekterer" Oslo og dens beboere i massevis, jeg, men ikke fordi dette landets "viktigste" by!

Hva _produseres_ egentlig i Oslo? Olje, gass, fisk, industri etc... Eller er det bare sånn at selskapene har sine hovedkontorer der?

At vi får se Oslo på TV på 17. mai er _ikke_ noen indikator på "viktighet"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "respekterer" Oslo og dens beboere i massevis, jeg, men ikke fordi dette landets "viktigste" by!

Hva _produseres_ egentlig i Oslo? Olje, gass, fisk, industri etc... Eller er det bare sånn at selskapene har sine hovedkontorer der?

At vi får se Oslo på TV på 17. mai er _ikke_ noen indikator på "viktighet"!

Med hovedstad menes det at byen er sete for regjeringen og sentraladministrasjonen i et land.

I mange land vil hovedstaden også være den "største" eller "viktigste" byen, men ikke alltid.

For eksempel har Tanzania bestemt at Dodoma skal være landets hovedstad. Hvis jeg ikke tar helt feil har dette noe med at de ville ha en hovedstad som var plassert mer midt i landet. Men det er fortsatt slik at den gamle hovedstaden, Dar-es-Salaam, er den "viktigste" byen for landet.

Et annet eksempel er Brasil, hvor man besluttet å bygge en helt ny by - Brasilia - som skulle huse sentralaministrasjonen. Men jeg tror nok at både Rio de Janeiro og Sao Paulo totalt sett er mer "viktige" byer for landet, uten at jeg skal påberope meg å være en Brasil-ekspert.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumitrollet

Med hovedstad menes det at byen er sete for regjeringen og sentraladministrasjonen i et land.

I mange land vil hovedstaden også være den "største" eller "viktigste" byen, men ikke alltid.

For eksempel har Tanzania bestemt at Dodoma skal være landets hovedstad. Hvis jeg ikke tar helt feil har dette noe med at de ville ha en hovedstad som var plassert mer midt i landet. Men det er fortsatt slik at den gamle hovedstaden, Dar-es-Salaam, er den "viktigste" byen for landet.

Et annet eksempel er Brasil, hvor man besluttet å bygge en helt ny by - Brasilia - som skulle huse sentralaministrasjonen. Men jeg tror nok at både Rio de Janeiro og Sao Paulo totalt sett er mer "viktige" byer for landet, uten at jeg skal påberope meg å være en Brasil-ekspert.

:-)

"Størst" er et målbart beegrep. "Viktigst" avhenger av hva man vurderer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumitrollet

Det er fordi ting får større konskvenser når slike ting skjer i Oslo. Det rammer flere mennesker.

Jeg kom tre kverter for sent på jobben i dag, og jeg var ikke den eneste.

Først ventet vi på buss jeg og minstemor. Den kom 20 min for sent. Da den endelig kom var det så vidt ståplass til oss.

Så er jeg nødt til å bytte over til trikk fordi jeg skal avlevere minstemor i barnehagen.

Trikken kom heller ikke.

Samme styret var det på vei hjem i dag. En trikk stoppet på Solli plass, Det dannet seg raskt en langt rekke busser som bare sto der og sto der, uten at noe skjønte hvorfor de sto der.

Min buss kom ikke i det hele tatt og 4-åringen skreik hystering. Vi tok en taxi.

Når slik skjer i ei lita bygd, er det soleklart at slikt ikke lager det samme kaoset.

Jeg blir mer flau over de som klager i bygda jeg kommer fra over disse stakkarslige osloenserne.

De vet ikke om noe annet og lever beskytta og uvitende og hvordan livet kan fortone seg.

De hører på nyheter, men opplever ikke hvordan det er. Og så akker de og bærer seg da.

Ja, huff disse Osloenserne sier de, de tåler nå så lite.

Hallo, utenfor bygda deres finnes mer en Samvirkelgatet og meieriet.

Jeg er vant til ei snørik bygd jeg, men har ikke vansker med å skjønne kaoset som oppstår her.

Godt du er så "overbærende" med andre folk, da...

Ærlig talt, snakk om "ovenfra-og-ned"-holdning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumitrollet

Men finnmarkingene vil ha seg frabedt å bli kallt nordlendinger, fant jeg ut...

mvh

Det er ingenting som heter "tromsværinger".

Nordlendinger brukes om folk fra Troms og Nordland, det gamle "Nordlands amt".

Finnmarkinger kommer fra Finnmark.

Enkelt og greit, inenting å være enig eller uenig om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mumitrollet

De kaller dem søringer, ja, men _ikke_ sørlendinger. Nordlendinger er fra Nordland. I hvert fall om du beveger deg i Finnmark.

;-)

mvh

Etter noen-og-tredve-år i nord-Norge, ca halvparten av dem nord for Polarsirkelen, konstanterer jeg at "søring"-begrepet i all hovedsak bruk humorisistisk. Det handler mer om en ironisk generalisering av ikke-nordleninger/finnmarkinger enn om geografi. Et sekkebregrep for øst-vest-sørlendinger og trøndere og deres (manglende) sans for humor. Begrepet "søring" har ingenting med manglende geografikunnskaper å gjøre, men er begrep man bruker for å eksludere på en humoristisk måte ("Dette skjønner ikke du, du er jo søring"). Og søringene lar seg stadig vekk fornærme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumitrollet

Da er det enda mer kritikkverdig at de ikke kan klare å vie hele landet like stor oppmerksomhet.

De har en person i hver landsdel. De sliter nok litt med å komme igjennom mot hundrevis av Oslo-ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen-og-tredve-år i nord-Norge, ca halvparten av dem nord for Polarsirkelen, konstanterer jeg at "søring"-begrepet i all hovedsak bruk humorisistisk. Det handler mer om en ironisk generalisering av ikke-nordleninger/finnmarkinger enn om geografi. Et sekkebregrep for øst-vest-sørlendinger og trøndere og deres (manglende) sans for humor. Begrepet "søring" har ingenting med manglende geografikunnskaper å gjøre, men er begrep man bruker for å eksludere på en humoristisk måte ("Dette skjønner ikke du, du er jo søring"). Og søringene lar seg stadig vekk fornærme.

Men søring er et uttrykk som søringene ikke bruker selv, i motsetning til nordlending.

Jeg husker jeg stusset da jeg hørte det første gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

De har en person i hver landsdel. De sliter nok litt med å komme igjennom mot hundrevis av Oslo-ansatte.

Kan virke sånn, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumitrollet

Men søring er et uttrykk som søringene ikke bruker selv, i motsetning til nordlending.

Jeg husker jeg stusset da jeg hørte det første gangen.

"Nordlending" er et gammelt geografisk begrep, som er hentet fra den gang det get Nordlands amt (dagens Troms og Nordland).

"Søring" er et oppkonstruert motstykke, et humoristisk begrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som heter "tromsværinger".

Nordlendinger brukes om folk fra Troms og Nordland, det gamle "Nordlands amt".

Finnmarkinger kommer fra Finnmark.

Enkelt og greit, inenting å være enig eller uenig om.

Tror kanskje det er noe som heter Tromsværing:

"Leder Bitten Barmann Jensen - årets Tromsværing for iherdig innsats bl.a ved nedlegging av Tromsdalen sykehjem."

http://www.tromsdalen.org/

De bør vel vite det de som er det. ;-)

Så har man troms_ø_væringer. Men de er jo tromsværinger samtidig, selv om ingen tar seg bryet med å påpeke det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen-og-tredve-år i nord-Norge, ca halvparten av dem nord for Polarsirkelen, konstanterer jeg at "søring"-begrepet i all hovedsak bruk humorisistisk. Det handler mer om en ironisk generalisering av ikke-nordleninger/finnmarkinger enn om geografi. Et sekkebregrep for øst-vest-sørlendinger og trøndere og deres (manglende) sans for humor. Begrepet "søring" har ingenting med manglende geografikunnskaper å gjøre, men er begrep man bruker for å eksludere på en humoristisk måte ("Dette skjønner ikke du, du er jo søring"). Og søringene lar seg stadig vekk fornærme.

Søring blir jo samtidig en sterkt generaliserende og lite spesifikk geografisk betegnelse...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...