Gå til innhold

stakkars


Gjest pekka

Anbefalte innlegg

Jeg gjentar:

"Søring" blir brukt som skjeldsord av de Nordlendinger jeg kjenner.

Det er stor forskjell på si "nordlending og "forbanna søringa"

"søring" blir alltid brukt i kombinasjon med banneord.

Må jo innrømme at jeg har hørt en del østlendinger si j.. nordlending...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 363
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    51

  • PieLill

    32

  • mumitrollet

    29

  • nanna

    14

Mest aktive i denne tråden

Gjest NordlendingNord

Jeg gjentar:

"Søring" blir brukt som skjeldsord av de Nordlendinger jeg kjenner.

Det er stor forskjell på si "nordlending og "forbanna søringa"

"søring" blir alltid brukt i kombinasjon med banneord.

'"søring" blir alltid brukt i kombinasjon med banneord'.

Hæ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumitrollet

Det var vel hele svaret ditt tenker jeg, hun reagerte på.

Når det gjelder ordet søring, blir det brukt som skjeldsord av de Nordlendinger jeg kjenner. Og jeg kjenner faktisk en god del Nordlendinger. Det er ikke bare hvordan jeg oppfatter det.

"søring" i kombinasjon med en hel rekke bannord er ikke til å ta feil av.

Nei, vel, da er det vel bare en ting å si: Du som er "søring" skjønner ikke dette... (eller vil ikke, går ut på det samme)

Hilsen Mumitrollet (bosatt 21 år i Nordland og 13 år i Troms)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kalendria

Jeg ler ikke av barn som er innesperret i bil. Det JEG ler av når de gjelder Osloværinger, er dere innbitte tror på egen overlegne "viktighet" i forhold til resten av landet. Ganske komisk...

Bare tull.

Men jeg mener at Oslo-væringer har krav på akkurat samme respekt som folk i andre deler av landet, og respekten florerer ikke akkurat her inne.

Jada, verdiskapning er viktig, det. Men alle slike regnskap viser faktisk at pengestrømmen går ut fra Oslo til distriktene, ikke motsatt. I den grad naturressurser er den eneste gangbare valuta, så står det naturligvis dårlig til. Men økonomi er ikke bare naturressurser, det burde være velkjent nå.

Og når du ber meg løfte blikket, så må jeg faktisk le. Jeg har bodd 7 av 40 år i Oslo, resten av tiden har jeg bodd i småbygder på Østlandet, flere steder i Nord Norge og et par steder på Vestlandet, samt i et par utland. Jeg kommer slett ikke fra noen Oslo-familie, og tror nok jeg har løftet blikket høyere enn de fleste andre her inne, gitt.

I går nevnte de forresten på nyhetene at 200 mennesker i ei bygd nordpå var uten vann - og det sto lenge om Værøy og Røst som ikke hadde strøm. Selvfølgelig skal slike saker være riksnyheter - og jeg synes til og med det er ok å høre om, selv om det ikke angår meg direkte. Men når tusenvis av oslo-bilister rammes, DA skal det ikke snakkes om...Da er det bare de innmari teite oslo-folka som ikke tåler snø, og som ikke kan kjøre bil... Bør vel være idiot for å virkelig tro at det er årsaken. Og skikkelig dobbeltmoral, i alle fall.

For folk utenfor Oslo-området så er Oslo bare et administrativt sentrum.... Jada, men det går jo an å ha respekt for at folk trives i det administrative sentrumet, for det, vel? Vi vil faktisk bo her, vi trives her, Oslo har ting ingen andre steder i Norge kan by på. Andre steder og byer har naturligvis andre kvaliteter som andre foretrekker, og som ikke finnes i Oslo, men temmelig mange av oss oslo-beboere bor her pga de kvalitetene som finnes bare her. Når skal folk i distriktene faktisk ha respekt for at Oslo er hjemstedet vårt?

Nå svarte jeg på 2 av dine innlegg samtidig, hvis du lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kalendria

Tja, uten verdiskaping ("penger", som du kaller det) ville det vel neppe vært verdt å bo i Norge i det hele og store...

Oslo er ikke spesielt "viktig" for andre enn de som bor der. For oss oss andre, tross alt de aller fleste, er byen kun et administrativt senter.

Kanskje på tide å løfte blikket littegranne?

Jag antar du mener det samme om andre hovedsteder også, da... De er ikke spesielt viktige for andre enn de som bor der... Det faller på sin egen urimelighet, og det skjønner du jo selv, hvis du løfter blikket ørlite granne.

De aller fleste andre bor utenfor Oslo? Tja, 1 mill bor i sentralt Østlandsområdet, og sikkert vel så det. Det betyr selvfølgelig at flertallet av norges befolkning ikke bor i Oslo-området, men at området likevel blir det relativt viktigste, både økonomisk, politisk og kulturelt, er ikke til å komme fra. Uansett hvor mange andre viktige steder det finnes rundt omkring. Igjen kan du jo skjele til andre europeiske land - det er bare sånn det er, skjønner du.

Jasså, skal du belære meg om økonomi? Det er i sannhet festlig, og det hadde du skjønt, hvis du hadde visst hva slags jobb jeg hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liede

Tja, uten verdiskaping ("penger", som du kaller det) ville det vel neppe vært verdt å bo i Norge i det hele og store...

Oslo er ikke spesielt "viktig" for andre enn de som bor der. For oss oss andre, tross alt de aller fleste, er byen kun et administrativt senter.

Kanskje på tide å løfte blikket littegranne?

Hvorfor er det bare oslofolk som må løfte blikket? Er jeg automatisk en forferdelig sneversynt person fordi jeg ikke har veldig lyst til å bo på et lite sted hvor "alle kjenner alle" og værforhold og mørketid er mindre behagelig enn her?

Folk er forskjellig. Jeg ser ikke ned på folk i bygdene. Har venner fra hele landet, jeg! Har bodd i Bergen også, men for meg ble det litt lite i lengden. Regnet gjorde meg ingenting, men jeg følte meg litt inneklemt mellom fjellene. Det er hva man er vant til.

Jeg ser ikke ned på de som gjør narr av hovedstaden heller. Det er forståelig slik i alle fall Vg og Dagbladet holder på. Det er bare lite trivelig å omgås folk når man hele tiden må være så sabla ydmyk og fornekte sin fødeby for å bli akseptert.

De aller fleste oslofolk er ikke hjelpeløse bybarn. Vi kan hugge ved, måke snø, sette garn, sløye fisk, slå i en spiker. I helgene er det "kø" i skiløypene, på hverdagene på veien. Det må man finne seg i når man bor i en by på samme måte som man må regne med sjeldne bussavganger på et lite sted.

At det er så uutholdelig irriterende for de nordfra at det i østlandsk målestokk faller store snømengder på kort tid, og at dette skaper trafikkproblemer, kan jeg ikke forstå.

Gaten jeg bor i blir forøvrig måket på tirsdag og det er første gang siden oppslaget tråden handler om. Jeg bor i en sidegate 10 min gange fra stortinget. Da er det lov å kritisere bystyrets måkebudsjett. Snøen er bare koselig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare tull.

Men jeg mener at Oslo-væringer har krav på akkurat samme respekt som folk i andre deler av landet, og respekten florerer ikke akkurat her inne.

Jada, verdiskapning er viktig, det. Men alle slike regnskap viser faktisk at pengestrømmen går ut fra Oslo til distriktene, ikke motsatt. I den grad naturressurser er den eneste gangbare valuta, så står det naturligvis dårlig til. Men økonomi er ikke bare naturressurser, det burde være velkjent nå.

Og når du ber meg løfte blikket, så må jeg faktisk le. Jeg har bodd 7 av 40 år i Oslo, resten av tiden har jeg bodd i småbygder på Østlandet, flere steder i Nord Norge og et par steder på Vestlandet, samt i et par utland. Jeg kommer slett ikke fra noen Oslo-familie, og tror nok jeg har løftet blikket høyere enn de fleste andre her inne, gitt.

I går nevnte de forresten på nyhetene at 200 mennesker i ei bygd nordpå var uten vann - og det sto lenge om Værøy og Røst som ikke hadde strøm. Selvfølgelig skal slike saker være riksnyheter - og jeg synes til og med det er ok å høre om, selv om det ikke angår meg direkte. Men når tusenvis av oslo-bilister rammes, DA skal det ikke snakkes om...Da er det bare de innmari teite oslo-folka som ikke tåler snø, og som ikke kan kjøre bil... Bør vel være idiot for å virkelig tro at det er årsaken. Og skikkelig dobbeltmoral, i alle fall.

For folk utenfor Oslo-området så er Oslo bare et administrativt sentrum.... Jada, men det går jo an å ha respekt for at folk trives i det administrative sentrumet, for det, vel? Vi vil faktisk bo her, vi trives her, Oslo har ting ingen andre steder i Norge kan by på. Andre steder og byer har naturligvis andre kvaliteter som andre foretrekker, og som ikke finnes i Oslo, men temmelig mange av oss oslo-beboere bor her pga de kvalitetene som finnes bare her. Når skal folk i distriktene faktisk ha respekt for at Oslo er hjemstedet vårt?

Nå svarte jeg på 2 av dine innlegg samtidig, hvis du lurer.

"I går nevnte de forresten på nyhetene at 200 mennesker i ei bygd nordpå var uten vann - og det sto lenge om Værøy og Røst som ikke hadde strøm. Selvfølgelig skal slike saker være riksnyheter - og jeg synes til og med det er ok å høre om, selv om det ikke angår meg direkte. Men når tusenvis av oslo-bilister rammes, DA skal det ikke snakkes om...Da er det bare de innmari teite oslo-folka som ikke tåler snø, og som ikke kan kjøre bil... Bør vel være idiot for å virkelig tro at det er årsaken. Og skikkelig dobbeltmoral, i alle fall. "

Veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen gang hørt en fra Oslo kalle seg osloenser?

Det har aldri jeg hørt heller. Men hørte det stadig nordpå når jeg var på familiebesøk.

*he he*

Eller "oslo-væring"? ;-)

Hvis man først _skal_ lage en kjempesak over hva man blir kalt her inne.... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*he he*

Eller "oslo-væring"? ;-)

Hvis man først _skal_ lage en kjempesak over hva man blir kalt her inne.... ;-)

Huff, det er jo enda verre ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumitrollet

Hvorfor er det bare oslofolk som må løfte blikket? Er jeg automatisk en forferdelig sneversynt person fordi jeg ikke har veldig lyst til å bo på et lite sted hvor "alle kjenner alle" og værforhold og mørketid er mindre behagelig enn her?

Folk er forskjellig. Jeg ser ikke ned på folk i bygdene. Har venner fra hele landet, jeg! Har bodd i Bergen også, men for meg ble det litt lite i lengden. Regnet gjorde meg ingenting, men jeg følte meg litt inneklemt mellom fjellene. Det er hva man er vant til.

Jeg ser ikke ned på de som gjør narr av hovedstaden heller. Det er forståelig slik i alle fall Vg og Dagbladet holder på. Det er bare lite trivelig å omgås folk når man hele tiden må være så sabla ydmyk og fornekte sin fødeby for å bli akseptert.

De aller fleste oslofolk er ikke hjelpeløse bybarn. Vi kan hugge ved, måke snø, sette garn, sløye fisk, slå i en spiker. I helgene er det "kø" i skiløypene, på hverdagene på veien. Det må man finne seg i når man bor i en by på samme måte som man må regne med sjeldne bussavganger på et lite sted.

At det er så uutholdelig irriterende for de nordfra at det i østlandsk målestokk faller store snømengder på kort tid, og at dette skaper trafikkproblemer, kan jeg ikke forstå.

Gaten jeg bor i blir forøvrig måket på tirsdag og det er første gang siden oppslaget tråden handler om. Jeg bor i en sidegate 10 min gange fra stortinget. Da er det lov å kritisere bystyrets måkebudsjett. Snøen er bare koselig. :)

Gjesp...

Ser ikke "ned" på Oslo, konstanterer bare at byen ikke er så fryktelig viktig som annet enn et adminstrasjonssenter innen handel, service og offentlig virksomhet. Ikke særlig mye viktigere enn alle andre steder rundt omkring.

Om jeg hadde "løftet blikket, hva mener du jeg skulle sett da? At oslo egentlig er råååååååååååå-viktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumitrollet

Jag antar du mener det samme om andre hovedsteder også, da... De er ikke spesielt viktige for andre enn de som bor der... Det faller på sin egen urimelighet, og det skjønner du jo selv, hvis du løfter blikket ørlite granne.

De aller fleste andre bor utenfor Oslo? Tja, 1 mill bor i sentralt Østlandsområdet, og sikkert vel så det. Det betyr selvfølgelig at flertallet av norges befolkning ikke bor i Oslo-området, men at området likevel blir det relativt viktigste, både økonomisk, politisk og kulturelt, er ikke til å komme fra. Uansett hvor mange andre viktige steder det finnes rundt omkring. Igjen kan du jo skjele til andre europeiske land - det er bare sånn det er, skjønner du.

Jasså, skal du belære meg om økonomi? Det er i sannhet festlig, og det hadde du skjønt, hvis du hadde visst hva slags jobb jeg hadde.

Å nei, kanskje du er økonom eller noe sånt. Da har jeg dumma meg skikkelig ut, gitt...

*Skjelve, skjelve*

He, he... Du vet ingenting om hvilken jobb jeg har , heller, men jeg skal love deg at den gir meg belegg for mine uttalelser/meninger:-)

Vi blir nok ikke enig om dette om tråden blir en kilometer lang, tror vi avslutter her. Ha en fortreffelig dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kalendria

Å nei, kanskje du er økonom eller noe sånt. Da har jeg dumma meg skikkelig ut, gitt...

*Skjelve, skjelve*

He, he... Du vet ingenting om hvilken jobb jeg har , heller, men jeg skal love deg at den gir meg belegg for mine uttalelser/meninger:-)

Vi blir nok ikke enig om dette om tråden blir en kilometer lang, tror vi avslutter her. Ha en fortreffelig dag!

Dine uttalelser og meninger om at oslofolk ikke kan kjøre bil med et dunlag snø, og at nyheter om oslofolk ikke skal nevnes på tv, mener du?

Ja, utdanningen gir det sikkert belegg for det....

Økonomi skjønner du deg ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kalendria

Gjesp...

Ser ikke "ned" på Oslo, konstanterer bare at byen ikke er så fryktelig viktig som annet enn et adminstrasjonssenter innen handel, service og offentlig virksomhet. Ikke særlig mye viktigere enn alle andre steder rundt omkring.

Om jeg hadde "løftet blikket, hva mener du jeg skulle sett da? At oslo egentlig er råååååååååååå-viktig?

"Ser ikke "ned" på Oslo, konstanterer bare at byen ikke er så fryktelig viktig som annet enn et adminstrasjonssenter innen handel, service og offentlig virksomhet. Ikke særlig mye viktigere enn alle andre steder rundt omkring."

Neida, du ser ikke ned på Oslo. Det bare virker sånn....

Å likestille en hovedstad med "hvilket som helst annet sted" er i beste fall idiotisk.

Stockholm er ikke viktigere enn Gøteborg eller Karlstad, liksom? Det ringer ingen bjeller når du hører Praha, Paris, København, Reykjavik... Er du seriøs?

De eneste stedene hvor hovedsteder ikke spiller en viktigere rolle enn andre steder må være i Australia og Brasil + delvis i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kalendria

OK, det finnes noen som forsøker å få "tromsværing" til å bli et meningsfylt begrep, men dette finnes ikke i noen form for dagligtale. I Troms er man Tromsøværing, Karlsøyværing eller Harstadværing osv. Og nordlending.

Feil, igjen...

Min husbond er akkurat like mye fra troms som du, og han kaller seg ikke nordlending, nei.

Ingen andre jeg har vært borte i fra hjemstedet hans, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kalendria

Hmm, ikke jeg. Og jeg har bodd maaange år i Troms. Tror det må være en ganske spesiell en du har møtt. Kanskje vedkommende har bodd lenge i Oslo?

Upps, trodde du var fra troms, men det er du altså ikke. Da er nok mannen min MER fra Troms enn du er, beklager feil over....

Men han kaller seg fremdeles ikke nordlending, og nei - han har ikke bodd lenge i oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kalendria

Etter fem års forskning på begrepet og dets opprinnelse, bryr jeg meg ikke så fryktelig mye om hva Språkrådet måtte mene. Begrepet er/har vært omdiskutert, men jeg og svært mange andre historikere mener vi har belegg for å mene at nordlendinger har sammenheng med amtsbenevelsen. Finnmarkinger benevnes kun som nordleninger av folk utenfor landsdelen, ingen fra Troms, Nordland eller Finnmark ville finne på å kalle en finnmarking for nordlending.

Språket utvikler seg, skjønner du. Det skjønner språkrådet, men siden du tydeligvis er historiker, er det ikke å vente at du skjønner det. Og min mann som er fra Troms, og har bodd der hele sitt liv, bortsett fra de siste årene, kaller seg og har alltid kalt seg Tromsværing, aldri nordlending. Skal gi deg rett i at han stort sett sier han er "fra Troms", sjelden tromsvværing, men det har hendt. Og at det ikke gir mening er tull og tøys, like mye mening som osloenser gir, eller søring. Jeg har aldri kalt meg søring, jeg er Østlending, overhodet ikke komfortabel med søring. Og det er bare folk nordfra som kaller østlendinger det. Det betyr ikke at det ikke gir mening - i alle fall for de som benytter seg av "termen".

Fiffig den lille maktdemonstrasjonen du forsøkte med å banke "kompetansen" din i bordet. Så du er historiker, altså - forklarer hvorfor du ikke har peil på økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kalendria

Etter noen-og-tredve-år i nord-Norge, ca halvparten av dem nord for Polarsirkelen, konstanterer jeg at "søring"-begrepet i all hovedsak bruk humorisistisk. Det handler mer om en ironisk generalisering av ikke-nordleninger/finnmarkinger enn om geografi. Et sekkebregrep for øst-vest-sørlendinger og trøndere og deres (manglende) sans for humor. Begrepet "søring" har ingenting med manglende geografikunnskaper å gjøre, men er begrep man bruker for å eksludere på en humoristisk måte ("Dette skjønner ikke du, du er jo søring"). Og søringene lar seg stadig vekk fornærme.

Ja, det brukes på den måten også. Men det brukes MEST om alle som befinner seg sør for Trondheim eller noe sånt. På mennesker som kommer fra et geografisk område, "sørfra".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kalendria

Nei, vel, da er det vel bare en ting å si: Du som er "søring" skjønner ikke dette... (eller vil ikke, går ut på det samme)

Hilsen Mumitrollet (bosatt 21 år i Nordland og 13 år i Troms)

Du motsier jo deg selv. Du skrev jo nettopp over at søring blir brukt "humoristisk". Nå er det vel sånn her også, at om det oppfattes som humoristisk eller som et skjeldsord kommer an på mottaker, ikke på avsender. Så hvis du mener det brukes "humoristisk", kan du ikke samtidig mene at det ikke er/kan oppfattes som skjeldsord.

har jammen nok å gjøre hvis man skal korrigere deg på alt du tar feil på... ;)

As much fun as this was...

Hilsen kalendria, østlending, bodd 7 år i Troms, begge foreldre fra nordland og har tilbrakt alle ferier der siden jeg var lita, og blant annet utkjempet kamper med søskenbarn som bruker søring som geografisk begrep, gift med kalendriamannen som har bodd hele sitt 45-årige liv unntatt de 7 siste i Troms.

Men det er naturligvis bare du som har rett, likevel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...