Gå til innhold

stakkars


Gjest pekka

Anbefalte innlegg

Hmm, ikke jeg. Og jeg har bodd maaange år i Troms. Tror det må være en ganske spesiell en du har møtt. Kanskje vedkommende har bodd lenge i Oslo?

Bare fordi du ikke har vært borti det, betyr ikke at det ikke finnes.

Jeg må for øvrig ha vært borti ganske mange spesielle jeg da.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 363
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    51

  • PieLill

    32

  • mumitrollet

    29

  • nanna

    14

Mest aktive i denne tråden

En jeg kjenner kom fra Nord-Norge til Østlandet da han var ti år. Han la ikke om dialekten og fikk virkelig svi for dette. Det var nærmest dagligdags at folk hermet og drev gjøn i stedet for å lytte til det han sa. I en alder av 13-14-15 ble han flere ganger skjelt ut av _voksne_ folk fordi han hadde bodd der så lenge og "ikke lært seg å snakke ordentlig ennå".

Det er 12 år siden nå. Holdningene blir stadig bedre, men det er statig vekk alt for mange språkrasister på Østlandet.

Man trenger ikke nødvendigvis huske mer enn noen dager tilbake...

mvh

Barn som flytter fra østlandet til andre kanter av landet opplever også "språkrasisme".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn som flytter fra østlandet til andre kanter av landet opplever også "språkrasisme".

Ja, men som regel ikke i samme grad. Og svært sjeldent fra voksne.

Selv har vi bodd mange steder i landet og normalen for både store og små er å ikke snakke lokal dialekt. Det har aldri vært opplevdes ubehagelig for noen andre steder enn på østlandet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumitrollet

Bare fordi du ikke har vært borti det, betyr ikke at det ikke finnes.

Jeg må for øvrig ha vært borti ganske mange spesielle jeg da.

;-)

mvh

Utrolig tullete, men jamen er du påståelig! Ja,ja, du får leve videre troen da. Feil er det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig tullete, men jamen er du påståelig! Ja,ja, du får leve videre troen da. Feil er det uansett.

Jeg pleier å avslutte en diskusjon når den går over fra sak til person.

Det er for meg uinteressant å holde på å skjelle ut hverandre her på nettet.

God helg og takk for diskusjonen!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen gang hørt en "tromsværing" kalle seg det?

Har du noen gang hørt en fra Oslo kalle seg osloenser?

Det har aldri jeg hørt heller. Men hørte det stadig nordpå når jeg var på familiebesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KariKruskakli

En jeg kjenner kom fra Nord-Norge til Østlandet da han var ti år. Han la ikke om dialekten og fikk virkelig svi for dette. Det var nærmest dagligdags at folk hermet og drev gjøn i stedet for å lytte til det han sa. I en alder av 13-14-15 ble han flere ganger skjelt ut av _voksne_ folk fordi han hadde bodd der så lenge og "ikke lært seg å snakke ordentlig ennå".

Det er 12 år siden nå. Holdningene blir stadig bedre, men det er statig vekk alt for mange språkrasister på Østlandet.

Man trenger ikke nødvendigvis huske mer enn noen dager tilbake...

mvh

Jeg hadde glemt det, men jeg hadde også en kollega fra Nord-Norge en gang som fikk slengt til seg en del da vi var ute på byen.

Dette er 16-17 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

"Nordlending" er et gammelt geografisk begrep, som er hentet fra den gang det get Nordlands amt (dagens Troms og Nordland).

"Søring" er et oppkonstruert motstykke, et humoristisk begrep.

Jeg har oppfattet at dere bruker "søring" som skjelsord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumitrollet

Jeg pleier å avslutte en diskusjon når den går over fra sak til person.

Det er for meg uinteressant å holde på å skjelle ut hverandre her på nettet.

God helg og takk for diskusjonen!

mvh

Hvis du mener at å kalle noen "påståelig" er å skjelle ut folk, så tåler du ikke særlig mye!

God helg til deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner kom fra Nord-Norge til Østlandet da han var ti år. Han la ikke om dialekten og fikk virkelig svi for dette. Det var nærmest dagligdags at folk hermet og drev gjøn i stedet for å lytte til det han sa. I en alder av 13-14-15 ble han flere ganger skjelt ut av _voksne_ folk fordi han hadde bodd der så lenge og "ikke lært seg å snakke ordentlig ennå".

Det er 12 år siden nå. Holdningene blir stadig bedre, men det er statig vekk alt for mange språkrasister på Østlandet.

Man trenger ikke nødvendigvis huske mer enn noen dager tilbake...

mvh

En nordnorsk venninne av meg sluttet i jobben som sykepleier på et sykehjem på beste vestkant fordi de fiiine gamle damene ikke godtok å bli pleiet av "en sånn en". Hun ble regelrett mobbet. Uff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumitrollet

Jeg har oppfattet at dere bruker "søring" som skjelsord.

Hvordan man oppfatter ting, er jo høyst subjektiv. Kalte noen andre i denne debatten "påståelig" og fikk beskjed om at det var å skjelle vedkommende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liede

Jeg har oppfattet at dere bruker "søring" som skjelsord.

kanskje det er et "koseord". sånn som "kjærring". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanneline

En nordnorsk venninne av meg sluttet i jobben som sykepleier på et sykehjem på beste vestkant fordi de fiiine gamle damene ikke godtok å bli pleiet av "en sånn en". Hun ble regelrett mobbet. Uff.

ja jøss. De skulle vært glad noen ville pleie de i det hele tatt! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NordlendingNord

Jeg har oppfattet at dere bruker "søring" som skjelsord.

Bruker dere nordlending som skjellsord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Hvordan man oppfatter ting, er jo høyst subjektiv. Kalte noen andre i denne debatten "påståelig" og fikk beskjed om at det var å skjelle vedkommende ut.

Det var vel hele svaret ditt tenker jeg, hun reagerte på.

Når det gjelder ordet søring, blir det brukt som skjeldsord av de Nordlendinger jeg kjenner. Og jeg kjenner faktisk en god del Nordlendinger. Det er ikke bare hvordan jeg oppfatter det.

"søring" i kombinasjon med en hel rekke bannord er ikke til å ta feil av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Akkurat. Hvorfor skulle vi bruke søring som skjellsord? :)

Jeg gjentar:

"Søring" blir brukt som skjeldsord av de Nordlendinger jeg kjenner.

Det er stor forskjell på si "nordlending og "forbanna søringa"

"søring" blir alltid brukt i kombinasjon med banneord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blomsterløk

Jeg gjentar:

"Søring" blir brukt som skjeldsord av de Nordlendinger jeg kjenner.

Det er stor forskjell på si "nordlending og "forbanna søringa"

"søring" blir alltid brukt i kombinasjon med banneord.

Jeg har svært ofte hørt søring i forbindelse med 'sutrete søringer'

I grunn et skjellsord det ja. Enig med deg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dere nordlending som skjellsord?

Jepp, det gjør vi. Jeg pleier å si at jeg er halvt nordlending og så flirer jeg stygt.

Det er sant da ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...