Gå til innhold

stakkars


Gjest pekka

Anbefalte innlegg

Ja, det er ingen i Norge som har så fint og stabilt klima som østlendinger, og ingen som klager så mye heller! :-)

DET er jeg helt enig i.

Men denne saken i ho vedinnlegget dreier seg altså ikke om at man beklager seg over mer snø, men de _konsekvensene_ som det medfører, og da er det ille at noen sitter i 3-4 timer i bil med små barn og alt fordi noen få duster har kjørt seg fast.

Dustene som kjører trailer med sommerdekk midtvinters finnes over alt i landet. I stor trafikktetthet får idiotien størst konsekvenser for flest.

I grissgrente strøk sperrer de kanskje den éne veien man kunne kjøre, men ikke for så mange.

De burde tas mye hardere. Mon hva det ville koste med obligatorisk grensekontroll av alle større kjøretøy?

Få dem vekk fra veiene!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 363
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    51

  • PieLill

    32

  • mumitrollet

    29

  • nanna

    14

Mest aktive i denne tråden

Gjest Flystripa

Mange av dem som satt fast pga den ungarske traileren som sperret veien ved Skulleruddumpa var folk som bor "på landet", dvs i Akershus-bygder sør for Oslo, og sikkert mye mer landlig og med mindre eksos enn mange steder i Trondheim! ;-)

Men tilbake til dette med "misunnelse": Ikke slik å forstå at folk utenfor Oslo skulle ønske de bodde her, men misunnelse i den forstand at man ler og godter seg hver gang noe går galt her, fordi man ikke unner Oslo/oslofolk å ha det fint.

Det blir som i Øystein Sundes sang om fordommens år:

"Dem som bor på landet tror at dem som bor i byn tror at dem som bor på landet tror det er så bra i byn!" ;-)

Og da må man liksom "ta dem" litt og fryde seg over det som går galt (selv om det gale i hovedinnlegget i denne tråden skyldtes et ungarsk vogntog og dem det gikk ut over blant annet var små barn på vei hjem fra barnehagen - "artig" at folk utover det ganske land finner akkurat _det_ frydefullt!)

Jeg kan se på tv-reportasjer om stormer på Vestlandet, eller flom ymse steder i landet, og tenke at jeg jammen er glad som ikke bor slik til at jeg risikerer å få hus og hjem rammet av det, men jeg _fryder_ da meg virkelig ikke over at noen har det fælt.

Jeg tenker ikke spesifikt på det trafikkopplegget som rammet i går, men generelt når det snør. Det bare _må_ jo skje noe hver gang det snør i Oslo! Veldig interessant å bli tuta ørene fulle av "trafikken i Oslo", når man bor i Båtsfjord...

Greit nok på radio, sånn at folk unterwegs får det med seg - men hver bidige tv-nyhetssending.. ? Spar meg.

For å si det sånn: jeg bryr meg ikke. Det finnes faktisk mer engasjerende ting i verden, enn trafikken i motsatt del av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke spesifikt på det trafikkopplegget som rammet i går, men generelt når det snør. Det bare _må_ jo skje noe hver gang det snør i Oslo! Veldig interessant å bli tuta ørene fulle av "trafikken i Oslo", når man bor i Båtsfjord...

Greit nok på radio, sånn at folk unterwegs får det med seg - men hver bidige tv-nyhetssending.. ? Spar meg.

For å si det sånn: jeg bryr meg ikke. Det finnes faktisk mer engasjerende ting i verden, enn trafikken i motsatt del av landet.

Sånn er det med nyheter - jeg har hørt folk si at de var drittlei alt om orkanen i New Orleans i høst, drittlei alt om flommen i Gudbrandsdalen for ca 10 år siden, drittlei nok en reportasje om selvmordsbombere i Israel osv osv.

Det er helt OK å ikke være interessert i alle nyhetene og mene at dekningen/prioriteringen burde vær annerledes.

Men derfra til å _fryde_seg??? (Ditt uttrykk - her hjelper det ikke å fossro lenger!! *ha ha*) Nei, det har jeg til gode å høre de fleste folk si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dustene som kjører trailer med sommerdekk midtvinters finnes over alt i landet. I stor trafikktetthet får idiotien størst konsekvenser for flest.

I grissgrente strøk sperrer de kanskje den éne veien man kunne kjøre, men ikke for så mange.

De burde tas mye hardere. Mon hva det ville koste med obligatorisk grensekontroll av alle større kjøretøy?

Få dem vekk fra veiene!

mvh

Ja, de burde tas mye hardere. Men er samfunnet villig til å betale for konsekvensene (dvs kostnadene) ved det?? Vanskelig å si...

Denne gangen var det tross alt bare ubehageligheter det sto om, samt samfunnsmessige tap/kostnader.

Men hva når den dårlige skodde traileren dreper noen??

Uff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Nå er ikke jeg finnmarking. Mer nomade jeg.

Men jeg har gjort mine observasjoner. I min jobb kan jeg heller ikke komme å gå som jeg vil. Men finnmarkinger har vel lært meg litt om at når det ikke er noe å gjøre med det: Ikke gjør det!

;-)

En annen side ved den finnmarkske tålmodighet er at de forventer det samme av andre. Så det er ikke sikkert de gidder å forte seg bare fordi du står å venter...

;-)

mvh

He he he!

Du sier noe som jeg har tenkt under hele diskusjonen, men som jeg ikke har turt å sette på trykk:)

Når det er sagt, har jeg stor sans for nordlendinger da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de burde tas mye hardere. Men er samfunnet villig til å betale for konsekvensene (dvs kostnadene) ved det?? Vanskelig å si...

Denne gangen var det tross alt bare ubehageligheter det sto om, samt samfunnsmessige tap/kostnader.

Men hva når den dårlige skodde traileren dreper noen??

Uff!

Om bøtnivåtet legges høyt nok, kan det bli en inntektskilde eller i hvert fall gå opp i opp.

Jeg mener bil og last burde beslaglegges. Betales ikke forelegget innen få dager blir hele greiene solgt til inntekt for fellesskapet. Eier får ingen ting tilbake.

Fantomet er hard mot de harde...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om bøtnivåtet legges høyt nok, kan det bli en inntektskilde eller i hvert fall gå opp i opp.

Jeg mener bil og last burde beslaglegges. Betales ikke forelegget innen få dager blir hele greiene solgt til inntekt for fellesskapet. Eier får ingen ting tilbake.

Fantomet er hard mot de harde...

mvh

Gamle jungelord skal man ikke kimse av! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he he!

Du sier noe som jeg har tenkt under hele diskusjonen, men som jeg ikke har turt å sette på trykk:)

Når det er sagt, har jeg stor sans for nordlendinger da:)

Det meste og de fleste har flere sider...

Men nå må du ikke blande finnmarkinger og nordlendinger. Det blir som å kalle bergensere for østlendinger. Geografisk har du faktisk bommet mindre ved det sistnevnte.

Nordlendinger er fra Nordland. Tromsværinger fra Troms.

Finnmarkinger fra Finnmark. Og kall dem ikke nordlendinger så de hører det!

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste og de fleste har flere sider...

Men nå må du ikke blande finnmarkinger og nordlendinger. Det blir som å kalle bergensere for østlendinger. Geografisk har du faktisk bommet mindre ved det sistnevnte.

Nordlendinger er fra Nordland. Tromsværinger fra Troms.

Finnmarkinger fra Finnmark. Og kall dem ikke nordlendinger så de hører det!

;-)

mvh

Men de kaller jo alle sør for Nordland for "søringer", enten man kommer fra den verste hjemmebrentbygda i Trøndelag eller det mest pietetiske bedehusmiljøet på Sørlandet! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Det meste og de fleste har flere sider...

Men nå må du ikke blande finnmarkinger og nordlendinger. Det blir som å kalle bergensere for østlendinger. Geografisk har du faktisk bommet mindre ved det sistnevnte.

Nordlendinger er fra Nordland. Tromsværinger fra Troms.

Finnmarkinger fra Finnmark. Og kall dem ikke nordlendinger så de hører det!

;-)

mvh

He he, det nordligste jeg har vært er Harstad:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flystripa

Sånn er det med nyheter - jeg har hørt folk si at de var drittlei alt om orkanen i New Orleans i høst, drittlei alt om flommen i Gudbrandsdalen for ca 10 år siden, drittlei nok en reportasje om selvmordsbombere i Israel osv osv.

Det er helt OK å ikke være interessert i alle nyhetene og mene at dekningen/prioriteringen burde vær annerledes.

Men derfra til å _fryde_seg??? (Ditt uttrykk - her hjelper det ikke å fossro lenger!! *ha ha*) Nei, det har jeg til gode å høre de fleste folk si.

Da har du hørt det nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liede

Jeg tenker ikke spesifikt på det trafikkopplegget som rammet i går, men generelt når det snør. Det bare _må_ jo skje noe hver gang det snør i Oslo! Veldig interessant å bli tuta ørene fulle av "trafikken i Oslo", når man bor i Båtsfjord...

Greit nok på radio, sånn at folk unterwegs får det med seg - men hver bidige tv-nyhetssending.. ? Spar meg.

For å si det sånn: jeg bryr meg ikke. Det finnes faktisk mer engasjerende ting i verden, enn trafikken i motsatt del av landet.

Du får flytte til østlandet da vet du, så slipper du å høre på de uinteressante nyhetene "fra andre siden av landet". ;)

Tror du virkelig det oppstår slike problemer _hver gang_ det snør i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Flystripa

Du får flytte til østlandet da vet du, så slipper du å høre på de uinteressante nyhetene "fra andre siden av landet". ;)

Tror du virkelig det oppstår slike problemer _hver gang_ det snør i Oslo?

Sånn omtrent. Dere blir *like overrasket* hver gang det drysser fra himmelen.

Veldig overraskende må jeg si, at det kan komme snø om vinter'n ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Sånn omtrent. Dere blir *like overrasket* hver gang det drysser fra himmelen.

Veldig overraskende må jeg si, at det kan komme snø om vinter'n ;o)

Hva er det som plager deg da?

Du høres jo kjempesint ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn omtrent. Dere blir *like overrasket* hver gang det drysser fra himmelen.

Veldig overraskende må jeg si, at det kan komme snø om vinter'n ;o)

*he he* dette begynner å bli artig! ;-)

Men fortsatt har du ikke kommentert innlegget mitt om kjempekaoset i Trondheim med årets første snø 1. desember! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Sånn er det i Midt-Norge også. Særlig Estland-trailere som krysser grensa v/Storlien/Meråker og ordner et helvete langs veiene.

Du hallo!

Nå er du ikke så langt unna traktene jeg kommer fra, og jeg skjønner at du ikke har særlig stor peilig på hva du prater om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flystripa

Hva er det som plager deg da?

Du høres jo kjempesint ut.

Gjør jeg? Jeg sitter her og koser meg, er i et fortreffelig humør jeg :o)))

Koser meg bl.a. med dine kjeftesmelleinnlegg i en annen tråd her. Du er underholdende, det skal du ha ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flystripa

*he he* dette begynner å bli artig! ;-)

Men fortsatt har du ikke kommentert innlegget mitt om kjempekaoset i Trondheim med årets første snø 1. desember! ;-)

Har aldri opplevd snø her på første desember med kaos jeg - hvilket år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...