Gå til innhold

stakkars


Gjest pekka

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli

Og vi som bor "midt i mellom" unner verkelig de nord i landet fine somre!

Selvsagt gjør vi det:)

Mine svigerforeldre kommer fra Nordnorge og han har tanter og onkler derifra.

Når jeg møter disse folkene synes jeg de er et hærlig folkeslag. Det er lettlivede og det ramler grisevitser ut av dem hele tiden.Nesten som man blir litt flau:)

MEN de er fæle til å syte over "desse førbanna østlendingan". Og det sitter dypt altså. Det er voldsomt som de hisser seg opp.

Jeg forstår ikke denne aggresjonen.

Alt er galt med dem. Jeg skjønner ikke hvorfor de bærer så mye nag til østlendeinger?

Det må være noe som plager dem. Noen komplekser av noe slag.

Jeg hører da aldri østlendinger som klager over Nordlendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 363
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    51

  • PieLill

    32

  • mumitrollet

    29

  • nanna

    14

Mest aktive i denne tråden

Gjest KariKruskakli

Du, hvis strømmen går her, så får vi ikke avisen på et par dager... De bruker strøm til å produsere avier ;o)

Det hadde vært bedre om det hadde stått "kringkastes på TV" i forrige innlegg. Tv bruker nødaggregat.

Kanskje det er derfor dere er så flinke til å fortelle grisevitser? Noe må dere jo finne på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den snøvinteren Østlandet opplever nå, er slik jeg husker det som normalt fra barndommen. Det var ingen som skreik seg opp da.

Vi gikk på ski til skolen og hoppet fra hustakene. Men for all del: Det var jo ikke så mange biler på veiene den gangen, og folk flest tok kun fly når de skulle på ferie.

Så du forresten et artig innslag på Norge i dag eller noe sånt for noen uker siden?

Det var om en mann som gikk på ski til jobben, tror det var i Asker eller noe slikt, han suste triumferende forbi bilkøene på fortauet og kom til jobb svett, frisk og opplagt.

Kanskje barnefamiliene burde gå over til pulk i disse dager når de skal levere i barnehagen.

Jeg kan tenke meg at ungene jubler over all snøen.

Men om Oslofolk takler snøen dårlig, er det ingenting mot Stavanger. Der snør det såpass sjelden om vinteren at det krasjes over en lav sko så fort veiene får litt pudder, og trafikken går bokstavelig talt helt i stå.

Vel...

"Fylket som har minst økning i antall skader fra sommers- til vinterstid er Rogaland. Der øker skadeantallet med kun 10 prosent i vintermånedene."

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=256212

Men kanskje de topper ulykkesstatistikken sommerstid slik at differansen ikke blir så stor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-)

Dette skjer _bare_ i Oslo :-)

Stillestående trikker og innstilte t-baner er stort sett begrenset til Oslo ja. :-)

I tillegg er svært mange av de riksdekkende mediene plassert i Oslo, dermed har de nyhetssakene rett utnefor vinduet. Bildet i linken i hovedinnlegget er tatt rett ved Aftenposten-bygget, såvidt jeg kan se. :-)

Det er sikkert masså snøkaos andre steder i landet også, uten at det blir dekket p samme måte. Dermed får en også inntrykk av at alt er så mye verre her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den snøvinteren Østlandet opplever nå, er slik jeg husker det som normalt fra barndommen. Det var ingen som skreik seg opp da.

Vi gikk på ski til skolen og hoppet fra hustakene. Men for all del: Det var jo ikke så mange biler på veiene den gangen, og folk flest tok kun fly når de skulle på ferie.

Så du forresten et artig innslag på Norge i dag eller noe sånt for noen uker siden?

Det var om en mann som gikk på ski til jobben, tror det var i Asker eller noe slikt, han suste triumferende forbi bilkøene på fortauet og kom til jobb svett, frisk og opplagt.

Kanskje barnefamiliene burde gå over til pulk i disse dager når de skal levere i barnehagen.

Jeg kan tenke meg at ungene jubler over all snøen.

Men om Oslofolk takler snøen dårlig, er det ingenting mot Stavanger. Der snør det såpass sjelden om vinteren at det krasjes over en lav sko så fort veiene får litt pudder, og trafikken går bokstavelig talt helt i stå.

Det "beste" mht å takle vinter opplevde vi en gang i London. Etter et snøfall på ca 5 cm sto t-banen, og da opplyste i luka at den sto pga "wrong kind of snow".

Lurer på hva slags snø som hadde vært "right"? ;-) Den som kommer som "regn", kanskje? *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, hvis strømmen går her, så får vi ikke avisen på et par dager... De bruker strøm til å produsere avier ;o)

Det hadde vært bedre om det hadde stått "kringkastes på TV" i forrige innlegg. Tv bruker nødaggregat.

Da får de vel ikke sagt fra om strømbruddet til riksmediene heller da ;-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg gikk på gymnaset, 2 mil med buss hjemmefra, kom jeg forsent HVER ENESTE dag nesten hele vinteren pga snø, litt for mange biler på altfor dårlig veier. Jeg var ikke den eneste.

Uffa meg, dette burde jo vært grunn for daglige ekstra nyhetssendinger på TV2. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt gjør vi det:)

Mine svigerforeldre kommer fra Nordnorge og han har tanter og onkler derifra.

Når jeg møter disse folkene synes jeg de er et hærlig folkeslag. Det er lettlivede og det ramler grisevitser ut av dem hele tiden.Nesten som man blir litt flau:)

MEN de er fæle til å syte over "desse førbanna østlendingan". Og det sitter dypt altså. Det er voldsomt som de hisser seg opp.

Jeg forstår ikke denne aggresjonen.

Alt er galt med dem. Jeg skjønner ikke hvorfor de bærer så mye nag til østlendeinger?

Det må være noe som plager dem. Noen komplekser av noe slag.

Jeg hører da aldri østlendinger som klager over Nordlendinger.

Det er ikke så veldig mange tiår siden man kunne lese "b.m. ikke nordlending" i Aftenpostens boligannonser. Og folk vitset om gokk og joik, og den store skrekken for rekruttene var å bli sendt nordover.

For ikke å snakke om nordlendinger som måtte legge om dialekta for å bli forstått i Oslo. Klart sånt setter spor.

Og har man opplevd diskriminering, er det fort gjort å ta igjen med aggresjon.

Egentlig føler jeg selv at mye av disse motsetningene heller går mellom by og land enn mellom nord og sør, men mange nordlendinger har vanskelig for å nyansere dette.

De vet ikke at totninger i Oslo ble like mye flirt av som nordlendinger.

Jeg har selv vært oppgitt over Oslofolk som ikke har peil på georgafien utenfor hovedstaden.

Uansett: Rent følelsesmessig ligger sympatien min hos nordlendingene når jeg leser om det du beskriver. Jeg skjønner dem jævla godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel...

"Fylket som har minst økning i antall skader fra sommers- til vinterstid er Rogaland. Der øker skadeantallet med kun 10 prosent i vintermånedene."

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=256212

Men kanskje de topper ulykkesstatistikken sommerstid slik at differansen ikke blir så stor?

Ja, men hvor ofte er det snø i Stavanger? Mitt poeng er at når det først skjer, blir det "unntakstilstand".

Kanskje en dag i året, noen år ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flystripa

Kanskje det er derfor dere er så flinke til å fortelle grisevitser? Noe må dere jo finne på:)

Du er inne på noe.... ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så veldig mange tiår siden man kunne lese "b.m. ikke nordlending" i Aftenpostens boligannonser. Og folk vitset om gokk og joik, og den store skrekken for rekruttene var å bli sendt nordover.

For ikke å snakke om nordlendinger som måtte legge om dialekta for å bli forstått i Oslo. Klart sånt setter spor.

Og har man opplevd diskriminering, er det fort gjort å ta igjen med aggresjon.

Egentlig føler jeg selv at mye av disse motsetningene heller går mellom by og land enn mellom nord og sør, men mange nordlendinger har vanskelig for å nyansere dette.

De vet ikke at totninger i Oslo ble like mye flirt av som nordlendinger.

Jeg har selv vært oppgitt over Oslofolk som ikke har peil på georgafien utenfor hovedstaden.

Uansett: Rent følelsesmessig ligger sympatien min hos nordlendingene når jeg leser om det du beskriver. Jeg skjønner dem jævla godt.

Empatien lenge leve. Det typisk norske hånfliret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flystripa

Neida! Det skjer også ofte med trikken i Namsos har jeg hørt. Setter seg stadig fast i snøværet! ;-)

Du er klar over at det er ca 25 mil til Namsos fra Trondheim...!?

;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flystripa

Da får de vel ikke sagt fra om strømbruddet til riksmediene heller da ;-P

hmmm *tenke* Virker ikke mobiltelefonen heller, da kanskje?! Hvis strømmen går, mener jeg..

Vet ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KariKruskakli

Det er ikke så veldig mange tiår siden man kunne lese "b.m. ikke nordlending" i Aftenpostens boligannonser. Og folk vitset om gokk og joik, og den store skrekken for rekruttene var å bli sendt nordover.

For ikke å snakke om nordlendinger som måtte legge om dialekta for å bli forstått i Oslo. Klart sånt setter spor.

Og har man opplevd diskriminering, er det fort gjort å ta igjen med aggresjon.

Egentlig føler jeg selv at mye av disse motsetningene heller går mellom by og land enn mellom nord og sør, men mange nordlendinger har vanskelig for å nyansere dette.

De vet ikke at totninger i Oslo ble like mye flirt av som nordlendinger.

Jeg har selv vært oppgitt over Oslofolk som ikke har peil på georgafien utenfor hovedstaden.

Uansett: Rent følelsesmessig ligger sympatien min hos nordlendingene når jeg leser om det du beskriver. Jeg skjønner dem jævla godt.

Så det er dette de ikke greier å glemme da?

Min foreldre bodde begge i Oslo for 40 år siden. Jeg ble født her og bodde her til jeg var 2 år.

Har aldri hørt et pip om at de ble ledd av.

Men så kommer de fra Møre og ikke fra nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Javel? Så er bare å 'ta seg fri' når det snør litt? Rart at folk i det hele tatt jobber i andre deler av landet.

Noen kan ta seg fri uten at det går ut over andre enn dem selv, vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er dette de ikke greier å glemme da?

Min foreldre bodde begge i Oslo for 40 år siden. Jeg ble født her og bodde her til jeg var 2 år.

Har aldri hørt et pip om at de ble ledd av.

Men så kommer de fra Møre og ikke fra nord.

Det er mange nordlendinger som er hårsåre, og som på en måte føler at de bor "utenfor folkeskikken", eller rettere sagt tror de at Oslofolk ser slik på dem.

Dialektene på Vestlandet og innflytterne derfra har nok hatt høyere status i Oslo enn de nordnorske. Og jeg har aldri hørt om noen som skrev "b m. ikke vestlending".

Det pussige er at Oslofolk og nordlendinger begge kan oppfatte hverandre som selvgode på vegne av sin landsdel.

Men det ligger som nevnt en historisk forskjell her.

Ingen vil vel reagere om Bastesen går på talerstolen på Stortinget og sier at han vil kjempe for Nord-Norge. Men hva om Kristin Halvorsen sier at hun vil kjempe for Østlandet?

Er ikke det uhørt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm *tenke* Virker ikke mobiltelefonen heller, da kanskje?! Hvis strømmen går, mener jeg..

Vet ikke....

Nei, det er vel bare i Oslo at mobilen virker under strømbrudd. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Ikke? *skratter*

Hørte jeg noe hysterisk over den skrattingen? Jeg brukte halvannen time til jobb i dag. Med t-banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Hehe, enig. Var i Nord-Norge på ferie for noen år siden. To uker med strålende sol og over 20 grader. Hele tiden meldte nyhetene om 'den utrolig dårlig sommeren i landet'. Med 'landet' mente de tydeligvis Østlandet..

Det er jo stikk motsatt. Det blir store oppslag, når dere har fint vær der oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Ja, og da må man sannelig tåle litt snø også, uten å klage, synes du ikke?

NB: legg merke til denne: ";-)"

Jeg leser litt for kajpt noen ganger og tror jeg leser noe som ikke står det. Skal skjerpe meg;o)

Får skylde på at prøver å jobbe litt innimellom:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...