Gå til innhold

stakkars


Gjest pekka

Anbefalte innlegg

Gjest Tror DU lever i din egen verden

I år er det nok ikke bare pudder på bakken.

Er så lei av den jamringa over Osloensere.

Dere som bor i små bygder:

Dere har kanskje litt vanskelig for å skjønne at det er litt flere biler, mennesker, busser og trikker her enn det er hos dere.

Kanskje dere skal tenke litt over at det også er litt verre for brøytebilene å vite hvor de skal gjøre av all snøen.

Det er ikke bare å skofle snøen ut på et jorde liksom.

Dere lever litt i deres egen verden føler jeg.

'Kanskje dere skal tenke litt over at det også er litt verre for brøytebilene å vite hvor de skal gjøre av all snøen. Det er ikke bare å skofle snøen ut på et jorde liksom'.

Skufle? Er da ikke traktorer heller som fjerner snøen. Hørt om brøyekanter? Er DET brøytebilene lager. De driver ikke og kjører snøen noen plass for så å dumpe den der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 363
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    51

  • PieLill

    32

  • mumitrollet

    29

  • nanna

    14

Mest aktive i denne tråden

Gjest bergenser22

Jeg må le litt hver gang det er sol i Bergen også. Det kommer garantert på tv2-nyhetene. :)

Haha så morsomt.. vi har det no mye bedre her vi enn i oslo på vinterstid, og her har det vært fint og deilig sol i mange dager no =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du jeg skal fortelle deg en ting.

Jeg er oppvokst i ei bygd med 6000 innbyggere. Ei skikkelig snørik bygd, uten at det var noen problemer. Nok av jorder å skofle snøen på.

Nå har jeg bodd like lenge i Oslo, og jeg synes ikke det er noe rart at det blir flere problemer her.

Her er det ingen jorder å gjøre av snøen. Det er trangt om parkerinsplassene. De står i rekke og rad langs veien. Så kommer brøytebilen og begraver dem.

Veiene blir smale og trange når det ikke er noen steder å gjøre av snøen.

Stopper en trikk opp, danner det seg raskt en lang rekke, fordi trafikken kommer tett her hele tiden i motsetning til i ei lita bygd.

Slikt blir det forsinkelser av, og når det endelig kommer en buss eller trikk, blir det som sild i tønne fordi det har kommer flere og flere mennesker til.

Det er først og fremst ikke bare mengden snø det kommer an på, men antall mennesker som bor her.

Synes det er så rart at dere ikke skjønner dette.

Klart de skjønner. Men det vi (jeg er forresten bosatt i Oslo) ikke skjønner, er hvorfor det blir hovedsak på nyhetene. I kveld ble det nevnt foran fugleinfluensaen f.eks. Latterlig.

I andre deler av landet er veier stengt i flere dager av gangen pga. snø og uvær, men det blir ikke nevnt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Mannen min er fra Oslo og blir litt flau på Osloensernes vegne når det gjelder jamringa over snøen...

Her vi bor sperrer trailere stadig vekk veien, men det hører vi aldri om på nyhetene. Det har hendt at vi har måttet kjøre lange omveier for i det hele tatt å komme oss hjem. Vi har også sittet fast på fjellet i timesvis pga store biler som står på tvers over veien. Det eneste stedet vi får høre om det i ettertid, er i lokalavisa....

Jeg var forøvrig i Oslo for en uke siden og er enig i at byen lett blir uframkommelig når det blir for mye snø (tett trafikk, brøytekanter osv). Hadde Oslo ligget i Tromsø, hadde folk tenkt "shit au, vi står'n over!" ;-) Jeg er altså ikke Tromsøværing, men har en teori om at folk tåler mer jo lengre nord de bor (ikke sikkert teorien holder vann ;-))

Et strømbrudd på to timer i Oslo kringkastes jo over hele landet. Ellers i landet bør strømbruddet helst ha vart i minst to dager før det kommer i avisen...

Det er fordi ting får større konskvenser når slike ting skjer i Oslo. Det rammer flere mennesker.

Jeg kom tre kverter for sent på jobben i dag, og jeg var ikke den eneste.

Først ventet vi på buss jeg og minstemor. Den kom 20 min for sent. Da den endelig kom var det så vidt ståplass til oss.

Så er jeg nødt til å bytte over til trikk fordi jeg skal avlevere minstemor i barnehagen.

Trikken kom heller ikke.

Samme styret var det på vei hjem i dag. En trikk stoppet på Solli plass, Det dannet seg raskt en langt rekke busser som bare sto der og sto der, uten at noe skjønte hvorfor de sto der.

Min buss kom ikke i det hele tatt og 4-åringen skreik hystering. Vi tok en taxi.

Når slik skjer i ei lita bygd, er det soleklart at slikt ikke lager det samme kaoset.

Jeg blir mer flau over de som klager i bygda jeg kommer fra over disse stakkarslige osloenserne.

De vet ikke om noe annet og lever beskytta og uvitende og hvordan livet kan fortone seg.

De hører på nyheter, men opplever ikke hvordan det er. Og så akker de og bærer seg da.

Ja, huff disse Osloenserne sier de, de tåler nå så lite.

Hallo, utenfor bygda deres finnes mer en Samvirkelgatet og meieriet.

Jeg er vant til ei snørik bygd jeg, men har ikke vansker med å skjønne kaoset som oppstår her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig!

Selges det ikke vinterdekk sør for Dovre?!

Jeg må faktisk le litt hver gang det snør i Oslo. For da vet vi hva som kommer på nyhetene...

Vi har vinterdekk i Oslo også ;) Men vogntogene som passerer Oslo ser ikke ut til å ha verken vinterdekk eller kjettinger. Det er dem som gjerne steller i stand trafikkork.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha så morsomt.. vi har det no mye bedre her vi enn i oslo på vinterstid, og her har det vært fint og deilig sol i mange dager no =)

Jepp. Det virker som om solen varmer bedre i Bergen enn mange andre steder.

Husker dog at det kom et veldig snøfall i Bergen for noen år siden. Det ble liggende til og med. Rimelig kaos det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her kom det ca 30 cm i går, et par biler som kjørte av veien ellers ikke noe problemer. Har aldri helt skjønt de enorme problemene som dukker opp i Oslo-området når det ligger litt pudder på bakken.

Har kanskje ørlite grann å gjøre med at biltettheten er større i visse deler av landet enn andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det burde bli lovhjemmel for å inndra med last alle trailere på sommerdekk. Det bør bli høyst økonomisk ulønnsomt og risikabelt å kjøre slik.

En slik trailer på tverra innebærer enorme utgifter for enkeltpersoner og samfunnet.

mvh

De bøtelegges vel også heftig trodde jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi ting får større konskvenser når slike ting skjer i Oslo. Det rammer flere mennesker.

Jeg kom tre kverter for sent på jobben i dag, og jeg var ikke den eneste.

Først ventet vi på buss jeg og minstemor. Den kom 20 min for sent. Da den endelig kom var det så vidt ståplass til oss.

Så er jeg nødt til å bytte over til trikk fordi jeg skal avlevere minstemor i barnehagen.

Trikken kom heller ikke.

Samme styret var det på vei hjem i dag. En trikk stoppet på Solli plass, Det dannet seg raskt en langt rekke busser som bare sto der og sto der, uten at noe skjønte hvorfor de sto der.

Min buss kom ikke i det hele tatt og 4-åringen skreik hystering. Vi tok en taxi.

Når slik skjer i ei lita bygd, er det soleklart at slikt ikke lager det samme kaoset.

Jeg blir mer flau over de som klager i bygda jeg kommer fra over disse stakkarslige osloenserne.

De vet ikke om noe annet og lever beskytta og uvitende og hvordan livet kan fortone seg.

De hører på nyheter, men opplever ikke hvordan det er. Og så akker de og bærer seg da.

Ja, huff disse Osloenserne sier de, de tåler nå så lite.

Hallo, utenfor bygda deres finnes mer en Samvirkelgatet og meieriet.

Jeg er vant til ei snørik bygd jeg, men har ikke vansker med å skjønne kaoset som oppstår her.

Jeg er enig i dette med trafikktettheten og folkemengden og belastningen på veinettet etc. i Oslo, pluss at folk flest ikke kan lastes for hva som kommer på nyhetene.

Men det er likevel forskjell på hvordan folk takler slikt.

Nordpå har de aller fleste en

evne til å ta det meste med stor ro og "vi står han av" - enten taket blåser av huset eller bilen reiser til havs.

De stresser seg ikke opp om flyene blir innstilt og posten ikke kommer. Eller om strømmen blir borte i dagevis.

Jeg husker ei eldre dame som ble intervjuet på TV for noen år siden mens huset hennes raste sammen oppe i lia. Hun var helt rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Kanskje dere skal tenke litt over at det også er litt verre for brøytebilene å vite hvor de skal gjøre av all snøen. Det er ikke bare å skofle snøen ut på et jorde liksom'.

Skufle? Er da ikke traktorer heller som fjerner snøen. Hørt om brøyekanter? Er DET brøytebilene lager. De driver ikke og kjører snøen noen plass for så å dumpe den der.

eh.... jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi ting får større konskvenser når slike ting skjer i Oslo. Det rammer flere mennesker.

Jeg kom tre kverter for sent på jobben i dag, og jeg var ikke den eneste.

Først ventet vi på buss jeg og minstemor. Den kom 20 min for sent. Da den endelig kom var det så vidt ståplass til oss.

Så er jeg nødt til å bytte over til trikk fordi jeg skal avlevere minstemor i barnehagen.

Trikken kom heller ikke.

Samme styret var det på vei hjem i dag. En trikk stoppet på Solli plass, Det dannet seg raskt en langt rekke busser som bare sto der og sto der, uten at noe skjønte hvorfor de sto der.

Min buss kom ikke i det hele tatt og 4-åringen skreik hystering. Vi tok en taxi.

Når slik skjer i ei lita bygd, er det soleklart at slikt ikke lager det samme kaoset.

Jeg blir mer flau over de som klager i bygda jeg kommer fra over disse stakkarslige osloenserne.

De vet ikke om noe annet og lever beskytta og uvitende og hvordan livet kan fortone seg.

De hører på nyheter, men opplever ikke hvordan det er. Og så akker de og bærer seg da.

Ja, huff disse Osloenserne sier de, de tåler nå så lite.

Hallo, utenfor bygda deres finnes mer en Samvirkelgatet og meieriet.

Jeg er vant til ei snørik bygd jeg, men har ikke vansker med å skjønne kaoset som oppstår her.

Jeg har bodd i Oslo i 13 år selv, så jeg tror ikke jeg er helt uvitende ;-)

Skjønner jo at det er mer interessant å skrive om ting som rammer mange, men det føles av og til urettferdig at andre steder i Norge ikke blir nevnt. Hvor ofte leser vi ikke i landets aviser om den utrolig dårlige/fantastiske sommeren i år. Da vet vi at det er Oslo dette dreier seg om. Men nå er vi vel egentlig inne på en litt annen diskusjon ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i Oslo i 13 år selv, så jeg tror ikke jeg er helt uvitende ;-)

Skjønner jo at det er mer interessant å skrive om ting som rammer mange, men det føles av og til urettferdig at andre steder i Norge ikke blir nevnt. Hvor ofte leser vi ikke i landets aviser om den utrolig dårlige/fantastiske sommeren i år. Da vet vi at det er Oslo dette dreier seg om. Men nå er vi vel egentlig inne på en litt annen diskusjon ;-)

Hehe, enig. Var i Nord-Norge på ferie for noen år siden. To uker med strålende sol og over 20 grader. Hele tiden meldte nyhetene om 'den utrolig dårlig sommeren i landet'. Med 'landet' mente de tydeligvis Østlandet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Kanskje dere skal tenke litt over at det også er litt verre for brøytebilene å vite hvor de skal gjøre av all snøen. Det er ikke bare å skofle snøen ut på et jorde liksom'.

Skufle? Er da ikke traktorer heller som fjerner snøen. Hørt om brøyekanter? Er DET brøytebilene lager. De driver ikke og kjører snøen noen plass for så å dumpe den der.

Det er kanskje littegranne trangere i Oslos gater, særlig i Oslo sentrum, og en del boligområder, der både trikker skal komme fram, biler må parkere på gaten og veiene tross alt ikke er så brede.

Og på hovedveiene inn og ut av Oslo er det ekstremt stor biltetthet, det er mange som både skal til og fra hovedstaden ifbm. jobb/studier, men også for varetransport, enten til byen eller bare at de skal forflytte seg over større distanser og må gjennom Oslo for å komme dit de skal. Og selv om det selvsagt er utenlandske trailere med sommerdekk andre steder i landet også, så er det nok tross alt FLERE i Østfold og Oslo enn i andre fylker i landet, rett og slett pga ren logistikk.

Og - surprise - veiene i Oslo er IKKE dimensjonert for den store trafikken. Det er daglig lange køer, særlig i rushtiden da, og når det da skjer en trafikkulykke og/eller det er verre å komme seg fram pga glatt føre osv, så forplanter problemene seg VELDIG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De bøtelegges vel også heftig trodde jeg?

De bøtlegges når de blir tatt, men ofte er det ingen der til å betale bota.

Jeg mener (nesten) at bil med last konsekvent burde selges unna og pengene gå til et fond for bilberging av vogntog, samt kontroll av vogntog.

Det er for lønnsomt og for lite risikabelt å kjøre på idiotdekk nå. Det er derfor så mange gjør det. Dessuten er slurv med sikkerhet på kort sikt billigere, slik kan cowboyfirmaer vinne anbud foran seriøse aktører.

Mer kontroll og strengere reaksjoner!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det utenlandske trailere som skaper problemene, ofte, også forplanter det seg.

Og jo - det selges vinterdekk, men som kjent kjører oslo-folk piggfritt av miljøhensyn. Og det er ikke godt egnet på sånt vintervær som vi har nå, nysnø på holke...

Mannen min er nordfra, og kjenner meget godt til vær- og føreforhold der. Han var like arrogant som deg før han flyttet sørover, blitt litt klokere nå.

Når skal folk rundt i landet begripe og akseptere at 1/4 av norges befolknning bor i oslo-området - 1 million mennesker, på ikke spesielt stort område...

Ja, huff så merkelig at det blir kaos. Og huff så ekkelt at det blir nyhetssak av at tusenvis av mennesker bruker 3 timer hjem på 15 km. vei...

Ja, kan du fatte hvorfor folk skal stappe seg sammen når det er plenty av plass i landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bøtlegges når de blir tatt, men ofte er det ingen der til å betale bota.

Jeg mener (nesten) at bil med last konsekvent burde selges unna og pengene gå til et fond for bilberging av vogntog, samt kontroll av vogntog.

Det er for lønnsomt og for lite risikabelt å kjøre på idiotdekk nå. Det er derfor så mange gjør det. Dessuten er slurv med sikkerhet på kort sikt billigere, slik kan cowboyfirmaer vinne anbud foran seriøse aktører.

Mer kontroll og strengere reaksjoner!

mvh

Enig! Godt forslag!

Det eneste som virkelig funker er straff som svir skikkelig!

Det er dessverre altfor mange tullinger ute på veiene med usikret last, uforsvarlige dekk, uten forsikring osv.

Jeg ble en gang påkjørt av en lastebil som ikke var forsikret, og som prøvde å stikke av. Til tross for at det var den tullingen som ikke hadde orden i sine papirer, var det vi som måtte BETALE for å få ut bilen fra verkstedet etterpå, enda skyldspørsmålet var uten snev av tvil. Heldigvis fikk vi igjen pengene senere da, men det var surt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg måtte ut og hjelpe min trøndernabo som røyk på den smellen nå i høst. :)

En annen kamerat mente det gikk helt fint å kjøre til hytta med sommerdekk sent i november.

prosentvis er sikkert ikke avkjøslene flere her enn ellers.

Nei, det får bare konsekvenser for så vanvittig mange flere mennesker, så det er vel derfor det kommer på nyhetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi ting får større konskvenser når slike ting skjer i Oslo. Det rammer flere mennesker.

Jeg kom tre kverter for sent på jobben i dag, og jeg var ikke den eneste.

Først ventet vi på buss jeg og minstemor. Den kom 20 min for sent. Da den endelig kom var det så vidt ståplass til oss.

Så er jeg nødt til å bytte over til trikk fordi jeg skal avlevere minstemor i barnehagen.

Trikken kom heller ikke.

Samme styret var det på vei hjem i dag. En trikk stoppet på Solli plass, Det dannet seg raskt en langt rekke busser som bare sto der og sto der, uten at noe skjønte hvorfor de sto der.

Min buss kom ikke i det hele tatt og 4-åringen skreik hystering. Vi tok en taxi.

Når slik skjer i ei lita bygd, er det soleklart at slikt ikke lager det samme kaoset.

Jeg blir mer flau over de som klager i bygda jeg kommer fra over disse stakkarslige osloenserne.

De vet ikke om noe annet og lever beskytta og uvitende og hvordan livet kan fortone seg.

De hører på nyheter, men opplever ikke hvordan det er. Og så akker de og bærer seg da.

Ja, huff disse Osloenserne sier de, de tåler nå så lite.

Hallo, utenfor bygda deres finnes mer en Samvirkelgatet og meieriet.

Jeg er vant til ei snørik bygd jeg, men har ikke vansker med å skjønne kaoset som oppstår her.

Forskjellen på en hel del Oslofolk og folk i mer værharde strøk i landet, er at ute i periferien tar man høyde for at alt ikke alltid går på skinner. Har bodd på de fleste kanter av landet og observert det.

Særlig i Oslo og på Østlandsområdet tror folk at man med det klimaet og den trafikktettheten man har, skal man likevel kunne fungere like punktlig alle dager av året. Hvert år punkterer teorien.

Andre steder klarer folk mye raskere å omstille seg til at i dag går de fleste planer i vasken og ting tar mer tid. Man får bare innrette seg.

Tre kvarter for sent på jobben er ingen ting å skryte av. Jeg har opplevd å ikke komme meg på jobben pga vær, vind og temperatur.

Påfallende er at når flyet fra Tenerif blir 4 timer forsinket, klager generelt Oslofolk som bare kommer fire timer senere hjem, mer enn Finnmarkinger som ikke kommer seg hjem før dagen etterpå.

Så jo, jeg synes mange Oslofolk syter unødig mye over vær, vind og føre.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Godt forslag!

Det eneste som virkelig funker er straff som svir skikkelig!

Det er dessverre altfor mange tullinger ute på veiene med usikret last, uforsvarlige dekk, uten forsikring osv.

Jeg ble en gang påkjørt av en lastebil som ikke var forsikret, og som prøvde å stikke av. Til tross for at det var den tullingen som ikke hadde orden i sine papirer, var det vi som måtte BETALE for å få ut bilen fra verkstedet etterpå, enda skyldspørsmålet var uten snev av tvil. Heldigvis fikk vi igjen pengene senere da, men det var surt...

Slikt er særdeles provoserende og kan skape enorme problemer og skader for uskyldige trediepersoner.

Tenk om dere ikke hadde hatt penger til å hente ut bilen...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...