Gå til innhold

stakkars


Gjest pekka

Anbefalte innlegg

Gjest mumitrollet (tromsøværing og nordlending)

Tror kanskje det er noe som heter Tromsværing:

"Leder Bitten Barmann Jensen - årets Tromsværing for iherdig innsats bl.a ved nedlegging av Tromsdalen sykehjem."

http://www.tromsdalen.org/

De bør vel vite det de som er det. ;-)

Så har man troms_ø_væringer. Men de er jo tromsværinger samtidig, selv om ingen tar seg bryet med å påpeke det.

mvh

OK, det finnes noen som forsøker å få "tromsværing" til å bli et meningsfylt begrep, men dette finnes ikke i noen form for dagligtale. I Troms er man Tromsøværing, Karlsøyværing eller Harstadværing osv. Og nordlending.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 363
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    51

  • PieLill

    32

  • mumitrollet

    29

  • nanna

    14

Mest aktive i denne tråden

mumitrollet

Søring blir jo samtidig en sterkt generaliserende og lite spesifikk geografisk betegnelse...

;-)

mvh

Som jeg skrev, begrepet "Søring" har egentlig veldig lite med geografi å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumitrollet

Etter fem års forskning på begrepet og dets opprinnelse, bryr jeg meg ikke så fryktelig mye om hva Språkrådet måtte mene. Begrepet er/har vært omdiskutert, men jeg og svært mange andre historikere mener vi har belegg for å mene at nordlendinger har sammenheng med amtsbenevelsen. Finnmarkinger benevnes kun som nordleninger av folk utenfor landsdelen, ingen fra Troms, Nordland eller Finnmark ville finne på å kalle en finnmarking for nordlending.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, det finnes noen som forsøker å få "tromsværing" til å bli et meningsfylt begrep, men dette finnes ikke i noen form for dagligtale. I Troms er man Tromsøværing, Karlsøyværing eller Harstadværing osv. Og nordlending.

Tromsværing er fullstendig meningsfullt. Alle skjønner at det dreier seg om en person fra Troms. Det som ville vært meningsløst er tromsenser, tromslending e.l.

Man står i det norske språk for øvrig ganske fritt til å sette sammen ord til nye. Eller bruke endelser som -enser, -lending eller -væring.

Slik utvikles også språket.

Slikt blir stort sett bare feil når man velger feil endelse.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tromsværing er fullstendig meningsfullt. Alle skjønner at det dreier seg om en person fra Troms. Det som ville vært meningsløst er tromsenser, tromslending e.l.

Man står i det norske språk for øvrig ganske fritt til å sette sammen ord til nye. Eller bruke endelser som -enser, -lending eller -væring.

Slik utvikles også språket.

Slikt blir stort sett bare feil når man velger feil endelse.

mvh

"Man står i det norske språk for øvrig ganske fritt til å sette sammen ord til nye. "

Og hurra for det! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumitrollet

Tromsværing er fullstendig meningsfullt. Alle skjønner at det dreier seg om en person fra Troms. Det som ville vært meningsløst er tromsenser, tromslending e.l.

Man står i det norske språk for øvrig ganske fritt til å sette sammen ord til nye. Eller bruke endelser som -enser, -lending eller -væring.

Slik utvikles også språket.

Slikt blir stort sett bare feil når man velger feil endelse.

mvh

Har du noen gang hørt en "tromsværing" kalle seg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kalendria

"Sant å si bryr østlendinger seg veldig lite om nodlendinger holder på med - mens nordlendinger bruker utrolog mye krefter på å misunne søringene."

Hmmm, lurer på om årsaken til det kan være at mediene skriver forholdsvis veldig mye mer om sør enn om nord, slik at kunnskapsnivået nordpå er en smule høyere?

Skulle bare mangle om ikke mediene skulle skrive mer om en region med 1 mill mennesker enn om en med 100000...

Og kunnskapsnivået er like dårlig begge steder, men østlendinger bryr seg mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kalendria

He,he, ja medfølelsen med barna skinner gjennom i kanskje 10 % av innleggene her. Er det det du først og fremst har skrevet om? :-)

Jeg har og medfølelse med slitne og sultne barn og foreldre, men jammen fins det mannge situasjoner der barn og foreldre utsettes for køer o.l.uten at det taes opp som en sak.

Det er likevel ikke en grunn til å harselere med folks medfølelse for barn som sitter i kø! Men de innleggene jeg har svart spesifikt på har vært de som jeg synes har vært på grensen til harselars over de som ikke bor i Oslo...

M.v.h.

Du har svart på mine innlegg, og jeg har ikke bedrevet harselas med folk som ikke bor i Oslo. Derimot har jeg svart på innlegg fra folk som driver harselas med Oslo-folk - huff, så dårlige de er til å kjøre bil, huff litt kø gjør vel ingenting osv osv sov...huff, masse mediedekning bare fordi folk bruker 7 timer hjem fra byen til Mortensrud, og fordi ungene er innestengt i bilene sine. Typisk Oslo-folk...

Hvis du synes jeg harselerer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumitrollet

Skulle bare mangle om ikke mediene skulle skrive mer om en region med 1 mill mennesker enn om en med 100000...

Og kunnskapsnivået er like dårlig begge steder, men østlendinger bryr seg mindre.

Det er én måte å måle det på, en annen er området: Nord-Norge er en tredjedel av fastland-Norge, og står for en betydelig del av verdiproduksjonen i Norge (fisk, marine ressurser og energi). Så det spørs hva man er interessert i. Er det bare folkemengde som er greia, finnes det vel ikke et eneste sted i Norges land som er verdt å skrive om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest girasol

Du har svart på mine innlegg, og jeg har ikke bedrevet harselas med folk som ikke bor i Oslo. Derimot har jeg svart på innlegg fra folk som driver harselas med Oslo-folk - huff, så dårlige de er til å kjøre bil, huff litt kø gjør vel ingenting osv osv sov...huff, masse mediedekning bare fordi folk bruker 7 timer hjem fra byen til Mortensrud, og fordi ungene er innestengt i bilene sine. Typisk Oslo-folk...

Hvis du synes jeg harselerer....

Det var tungt en stund... men jeg har nå lagt det bak meg!

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kalendria

He, he... Da må man i alle fall ikke klage på kø...

Bor i Tromsø, her er det passe trangt/urbant og passe god plass. Nydelig "påskevær" denne uka!

Kunne ikke ramlet meg inn å bo i Tromsø... Mørketida er mer enn god nok grunn for meg til å holde seg laaaaaangt unna - klarer ikke det, får ikke sove osv.

Jeg klager ikke på kø - jeg klager over folk som kommer med utsagn a la "de forbanna Oslo-folka, hahaha de kan ikke kjøre, hahaha de setter seg fast bare det kommer noen snøfnugg, fy flate så mye mediedekning disse hersens oslo-folka får" når trafikken står bom fast for flere tusen mennesker i flere timer, og unger er innesperret i bilene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kalendria

Det er én måte å måle det på, en annen er området: Nord-Norge er en tredjedel av fastland-Norge, og står for en betydelig del av verdiproduksjonen i Norge (fisk, marine ressurser og energi). Så det spørs hva man er interessert i. Er det bare folkemengde som er greia, finnes det vel ikke et eneste sted i Norges land som er verdt å skrive om...

Jo, Sentralt østlandsområdet. Når det gjelder verdiskapning, så skal vi ikke begynne på den diskusjonen, tror jeg. Den kan bli laaaang og hard....

Generelt er jeg uansett mer opptatt av folk enn av penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kalendria

Hovedstadsmisunnelse my ass ;o)

Jeg sa jo det: jeg *ler* hver gang det snør i Oslo. Flirer altså, og godter meg fordi jeg ikke bor der nede i eksosen. *grusomme meg*

Stakkars deg! Har du det så ille der du bor at du må sukre teen med andres større eller mindre ulykke?

Jeg flirer og ler ikke når Tromsø snør ned, eller Vestlandet blåser over ende. Den eneste forklaringen jeg finner for at folk koser seg over andres ulykke, er misunnelse. Så kan du bare nekte det du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kalendria

Hvor var det du ramla av tråden her?

Vi i resten av landet er VELDIG klar over at det snør i Oslo opptil flere ganger hver vinter. Det får vi servert på boksen i stua. Det er Oslofolket som gisper overrasket når det laver ned.

HVorfor tror du vi blir overrasket?

Biler setter seg fast i Nord Norge også. Jeg har sett det med mine egne øyne. Forskjellen er bare at de ikke sperrer 10000 biler.

Det er forskjellen - ikke om det snør eller ei, eller snøen er forventet eller ei.

Jeg er forresten drittlei de store nyhetsoppslagene som komemr hver gang det er over 15+ nordpå, hver gang det blåser litt osv osv osv. Følger du virkelig så lite med at du ikek vet at slike saker dekkes fra andre deler av landet også?

Ikke rart du er misunnelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Man står i det norske språk for øvrig ganske fritt til å sette sammen ord til nye. "

Og hurra for det! :-)

Stemmer i ditt hurra!

;-)

God helg!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumitrollet

Jo, Sentralt østlandsområdet. Når det gjelder verdiskapning, så skal vi ikke begynne på den diskusjonen, tror jeg. Den kan bli laaaang og hard....

Generelt er jeg uansett mer opptatt av folk enn av penger.

Tja, uten verdiskaping ("penger", som du kaller det) ville det vel neppe vært verdt å bo i Norge i det hele og store...

Oslo er ikke spesielt "viktig" for andre enn de som bor der. For oss oss andre, tross alt de aller fleste, er byen kun et administrativt senter.

Kanskje på tide å løfte blikket littegranne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumitrollet

Ja.

mvh

Hmm, ikke jeg. Og jeg har bodd maaange år i Troms. Tror det må være en ganske spesiell en du har møtt. Kanskje vedkommende har bodd lenge i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumitrollet

Kunne ikke ramlet meg inn å bo i Tromsø... Mørketida er mer enn god nok grunn for meg til å holde seg laaaaaangt unna - klarer ikke det, får ikke sove osv.

Jeg klager ikke på kø - jeg klager over folk som kommer med utsagn a la "de forbanna Oslo-folka, hahaha de kan ikke kjøre, hahaha de setter seg fast bare det kommer noen snøfnugg, fy flate så mye mediedekning disse hersens oslo-folka får" når trafikken står bom fast for flere tusen mennesker i flere timer, og unger er innesperret i bilene sine.

Jeg ler ikke av barn som er innesperret i bil. Det JEG ler av når de gjelder Osloværinger, er dere innbitte tror på egen overlegne "viktighet" i forhold til resten av landet. Ganske komisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er dette de ikke greier å glemme da?

Min foreldre bodde begge i Oslo for 40 år siden. Jeg ble født her og bodde her til jeg var 2 år.

Har aldri hørt et pip om at de ble ledd av.

Men så kommer de fra Møre og ikke fra nord.

En jeg kjenner kom fra Nord-Norge til Østlandet da han var ti år. Han la ikke om dialekten og fikk virkelig svi for dette. Det var nærmest dagligdags at folk hermet og drev gjøn i stedet for å lytte til det han sa. I en alder av 13-14-15 ble han flere ganger skjelt ut av _voksne_ folk fordi han hadde bodd der så lenge og "ikke lært seg å snakke ordentlig ennå".

Det er 12 år siden nå. Holdningene blir stadig bedre, men det er statig vekk alt for mange språkrasister på Østlandet.

Man trenger ikke nødvendigvis huske mer enn noen dager tilbake...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...