Gå til innhold

Skal ned mye i vekt


jubalong70

Anbefalte innlegg

Gjest gjerne minus 30

Jeg gikk ned ca 45 kg for to år siden, og har holdt stabil vekt etter det. Hadde god nytte av Reductil, den gjorde at lysten til å putte noe i munnen hele tiden forsvant.

Jeg laget mitt eget opplegg som var inspirert av Fedon, mye proteiner og ikke brød, ris, poteter - og ingen søtsaker ol.

Valgte å være helt konsekvent, på den måten blir det hele en vane som tikker og går av seg selv.

For meg ville det vært destruktivt å følge kurer som er for strenge samt alt som har med "pulverkur" å gjøre. Slike opplegg har alltid fått meg til å bli utrolig opphengt i mat, noe mitt eget opplegg ikke medførte.

Motivasjonen kommer av seg selv når vekten begynner å gå ned. Man får en merkelig følelse av å være nesten slank, leeeenge før man reelt sett er det. Ganske berusende følelse:-)

"mye proteiner og ikke brød, ris, poteter"

Men hvordan klarer du å spise feks frokost uten brød? Spiser du feks en halv kylling da, med litt salat til? Eller ren skinke? Eller hva annet? Jeg har så dårlig fantasi til å lage frokost og lunsj uten brød, knekkebrød eller pasta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 232
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • jubalong70

    86

  • Gemini

    12

  • Osiris

    8

  • ylvali1365381015

    5

Gjest vektnedgang gir opptur

"mye proteiner og ikke brød, ris, poteter"

Men hvordan klarer du å spise feks frokost uten brød? Spiser du feks en halv kylling da, med litt salat til? Eller ren skinke? Eller hva annet? Jeg har så dårlig fantasi til å lage frokost og lunsj uten brød, knekkebrød eller pasta.

F,eks. mager kesam med frosne bær kjørt i foodprosessor. Eller cottage cheese blandet med mager jordbær. Eller omelett med skinke og ost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke det samme som å gå ned 2-3 kilo nei. Stooor forskjell på 60 kilo og to-tre kilo.

Fremgangsmåten er den samme, men at det føles mer uoverkommelig, skjønner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt i orden at du spør, og jeg blir ikke provosert.

For flere år siden - før det ble så mye snakk om glykemisk index og lavkarbo-mat i media, så fulgte jeg den vanlige dietten hans i noen måneder. Da gikk jeg ned 10 kilo, og følte meg mye mer vel.

Jeg har PCOS og insulinresistens. Hele kroppen min føler seg mye bedre når jeg spiser mat med lite karbohydrater. Samtidig har jeg blitt fullstendig avhengig av karbohydratene. (Også typisk insulinresistens.)

Så når jeg skriver at Fedon er min gode venn, så mener jeg det ikke bokstavelig. JEg har aldri møtt ham. Men jeg mener absolutt at tankene hans om kosthold er veldig riktig - i alle fall for meg.

Ok, jeg visste ikke at du hadde den sykdommen.

Jeg ønsker deg lykke til ihvertfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hilsen deppa

Hei.

Jeg var også veldig overvektig,og jeg hadde prøvd i flere år å slanke meg,uten resultater.

Så tok jeg slankeoperasjon og har gått ned over 60 kg.

Jeg har også vært gravid etter operajonen og jeg gikk ned 4 kg i svangerskapet. :-)

Det er 1,5 år siden jeg tok operasjonen,og har ikke angret ett sekund på det.

Oi .... er selv overvektig, får ikke tuppet bak til å komme meg ut å ta gåturene som sikkert hadde gjort underverker.

Så jeg sier at jeg skal spise meg opp til slankeoperasjon .... huff nei, jeg må jo bare være glad for at jeg ikke trenger det. Eller .... det er jammen 30 kilo som må vekk her ... de sniker seg faen i meg fort på altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veid godt over 120 kilo og er på vei nedover. Trikset er å ikke tenke slanking, men helse. Både når det gjelder mat og livsstil. Derfor veier jeg meg utrolig sjelden, men jeg merker det godt på klærne. Fokus på vekt aleine blir bare kluss. Min trening består av svømming og sykling, når vi er så tunge så kan vi ikke jogge eller drive med aerobic. Må ha noe som er anstrengende men ikke umulig.

Det går sakte men sikkert nedover når det gjelder størrelser på klær. Har ikke veid meg siden mai så det er vel på tide snart. :)

"Jeg har veid godt over 120 kilo og er på vei nedover. Trikset er å ikke tenke slanking, men helse. Både når det gjelder mat og livsstil"

Her sier du det nøyaktig det samme som jeg sa nedenfor her, men som du benektet.

Trikset er å tenke helse sier du. Ja nemlig. Og det gjelder uansett vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Flystripa

Hei! Du er kjempeflink!!! Du verden - 6 kg på 2½ uke - det vil jeg også!

Jeg veide meg før helga, gått ned 2 kg på 5 dager. Skal helst ned 12 kg til.

Fortell meg triks for en kickstart på vekttap, please! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"mye proteiner og ikke brød, ris, poteter"

Men hvordan klarer du å spise feks frokost uten brød? Spiser du feks en halv kylling da, med litt salat til? Eller ren skinke? Eller hva annet? Jeg har så dårlig fantasi til å lage frokost og lunsj uten brød, knekkebrød eller pasta.

Det finnes jo endel brød som er veldig grovt og har mye proteiner.

Tror de færreste ville anfale å leve på atkins som sier at man skal kutte ut alle karbohydrater omtrent. Fedon sier jo ikke at man ikke skal spise brød eller poteter eller ris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg har veid godt over 120 kilo og er på vei nedover. Trikset er å ikke tenke slanking, men helse. Både når det gjelder mat og livsstil"

Her sier du det nøyaktig det samme som jeg sa nedenfor her, men som du benektet.

Trikset er å tenke helse sier du. Ja nemlig. Og det gjelder uansett vekt.

Jeg har bare kommentert at du skrev at framgangsmåten antakelig var den samme om man skal gå ned 2-3 kilo eller 60. Det er veldig stor forskjell selv om man legger helsetenking til grunn og ikke telling av kalorier. Jeg har ikke på noen måte kritisert noe av det du har skrevet om framgangsmåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Først, så flink du er som har gått ned 6 kg. allerede, kjempeflott.

Driver også å skal gå ned i vekt. Har gått ned 20 kg hittil, men skal ned like mye en gang til. De første 20 kiloene har jeg brukt laaaaang tid på, og noen av de har jeg måttet gå ned en gang til nå.

Har begynt på nytt på GR-kurs, og håper jeg skal klare det med det. Synes det passer bra matmessig i forhold til resten av familien. Men det viktigste er å finne noe som passer for en selv. Og det har jo du også, for din venn var Fedon.

Tror det viktigste under en slankeprosess/livsstilssendring er å fokusere på det du klarer. Legg vekt på alle mål du klarer. Har du hatt en glipp, så ikke grem deg noe over den, fortsett der du var før glippen. Jeg føler det iallefall mye bedre ved å tenke på alt det positive som du klarer.

Vi kan gjerne holde litt kontakt å fortelle hverandre hvordan det går, selv om vi bruker forskjellige metoder for å nå våre mål.

Lykke til, dette kommer til å gå kjempebra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har insulinresistens, bør du først og fremst få behandlet den. Å slanke seg med insulinresistens er som å kjøre bil med håndbrekket på.

Jeg har drevet jojoslanking i mange år og fant omsider ut at med en BMI som nærmet seg skonumeret måtte jeg gjøre noe drastisk.

Vurderte Lindberg, men syntes opplegget på klinikken bar veldig preg av $$. Via nettsiden til Landsforeningen for Overvektige fant jeg Overvektsklinikken i Oslo. Der har de samlet en del spesialister på overvekt og har bl a kompetanse på diabetes og pcos. Det er noe ventetid og inntakskravet er BMI på minst 30 (som jeg besto med glans ;-)

Fastlegen har tatt blodprøver i massevis i flere år uten å finne noen feil, men første konsultasjon på Overvektsklinikken avslørte sterk insulinresistens og en del andre mangler.

Konsultasjonene koster vanlig egenandel og man får oppfølging så ofte man ønsker. I begynnelsen hver 14.dag, kostveiledning, veiing og innlevering av kostlister. Dvs man kal skrive opp alt man spiser i løpet av en dag, hver dag (urk). En øyeåpner!

Pga insulinresistensen ble jeg satt på Metformin, tabletter som stabiliserer blodsukkeret og gjør søtsuget mindre. I første omgang skal insulinproduksjonen ned på et normalt nivå før den bikker over i diabetes. All mat som får blodsukkeret til å stige raskt er fy. Dvs brød, poteter, pasta, mais, frukt i alle former og en del annet.

Det virker! 8 kg på fire uker så langt og resultatet er særlig synlig rundt livet.

En veldig motivasjonsfaktor var full kroppsscanning. De har en maskin som måler fett, muskler og benmasse i gram og %. Det er ganske motiverende å vite eksakt hvor fettet sitter og hva det veier, evt glede seg over at man tross alt har noen kilo muskler :-)

Belønningen jeg har satt opp for meg selv er lineær: 200 kr pr tapt kilo skal overføres til budsjettet for nye klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare kommentert at du skrev at framgangsmåten antakelig var den samme om man skal gå ned 2-3 kilo eller 60. Det er veldig stor forskjell selv om man legger helsetenking til grunn og ikke telling av kalorier. Jeg har ikke på noen måte kritisert noe av det du har skrevet om framgangsmåte.

Forskjellen er vel bare at det er lettere og tenke negativt(miste motet) når man skal gå ned mange kilo.

Det var bare det jeg sa til jubalong70 at mman ikke skal slippe negative tanker til.Ellers blir det det samme.

Men nå ser jeg at jubalong70 også sliter med en sykdom i tillegg.

Det er ikke slik at jeg setter meg på min høye hest og sier at dette er så enkelt altså, jeg ville bare forsøke og hjelpe jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt. Raskt ned, og raskt opp igjen - ikke sant?

Vel. Jeg må bare ta sjansen. Skulle jeg gå ned 0,5 kg i uka hadde jeg mistet motivasjonen før jeg hadde gått ned 10 kg. Det vet jeg. Og problemet mitt er at jeg virkelig er avhengig av mat/snop. Jeg føler meg som en narkoman.

Siden jeg ikke kan slutte å spise (!), så må jeg finne en måte som gjør at jeg gradvis kan få kontroll på meg selv.

Målet er å få et normalt forhold til mat og snop. At jeg kan klare å stoppe etter 1 sjokoladebit. At jeg kan klare å stoppe etter 1 kakestykke. Og når jeg stopper, så er det greit!

Som det er nå så kan jeg bestemme meg for å ta 1 bit, og før jeg har enset det er hele sjokoladen borte.

Så nå må jeg bare komme skikkelig i gang. Se at vekta virkelig beveger seg nedover. Og så må jeg ta tak i den psykiske delen av dette.

En halv kilo i uka blir 10 kilo i løpet av 5 måneder.

Det betyr at hvis du begynner nå, har du gått ned 10 kilo innen April. Er det så dårlig da?

Jeg synes det er bra jeg.Da kan du kjøpe deg nye vårklær.

Tar du 4 måneder til, har du gått ned 20 kilo innen august.Da kan du kjøpe deg noen nye høstklær.

Tar du enda 4 måneder, har du gått ned 30 kilo til november neste år. Altså om nøyaktig ett år. Da kan du kjøpe deg nye juleklær.

Jeg synes det høres superduper bra ut jeg.

Du har da gått ned 40 kilo innen mars 2008 og innen juli 2008, har du nådd målet ditt.

I tillegg har du ikke kjørt deg så hardt at det ikke er mulig å fortsette samme livstilen etterpå.

Tror jeg da, men det er lett og si for meg selvsagt.

Jeg håper du får skaffet deg hjelp med motivasjonen. Jeg har forståelse for at det kan være vanskelig altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tidligere spiseforstyrret

Det er også mange sterkt overvektige som ikke er spiseforstyrret i vanlig betydning. Vektreduksjon kan oppnås for de fleste gjennom viljestyrte prosesser,

Spiseforstyrret i "vanlig forstand"? Hva i all verden mener du med det?

Spieforstyrrelser kommer i mange varianter, og alle er i "vanlig forstand", selv om ikke alle er like kjent.

Seff. er det mange sterkt overvektige som ikke har spiseforstyrrelse, men veldig mange har det utsen å være klar over det. Å ta fatt på vektnedgang uten å ordne opp i det først, gjør ting stort sett verre enn bedre.

Jeg gikk ned 30 kg. før jeg fikk orden på spiesforstyrrelsen min, og det var slett ingen opptur. Dessuten gikk jeg opp igjen mange av kiloene.

Nå er jeg fri både for overvekt og spiseforstyrrelser, og sant å si er vekten bare en filleting i sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke være imponert. Jeg har leddgikt og går to ganger i uka i bassengtrening med fysioterapeut. Kan du ikke sjekke med legen din om du også kan få rekvisisjon på det? Kan love deg at de som går på slik trening ikke glaner og glor og ser på deg som en raritet. Men jeg har gått ganske mye i Pirbadet også jeg. Folk glor ikke så mye som vi tror på forhånd.

Jeg har trimsykkel hjemme, og har funnet ut at det er bedre at jeg satser på at jeg iallefall skal ta 5 til 15 minuttersrunder enn enn å satse på en time i slengen. Hadde jeg skulle bare satset på timesrunder så hadde sykkelen bare stått der og samlet støv. Jeg sykler til jeg blir andpusten og av og til greier jeg en halvtime, noen ganger blir det 5 minutter. Litt er bedre enn bare sofa. :)

Tror ikke det finnes "terapitimer" i bassenget vårt. En av ulempene med å bo på en liten plass... Tror ikke jeg hadde fått noen rekvisisjon på det eller heller, for jeg er jo frisk - bortsett fra fettet.

Du har jo så rett med den trimsykkelen. 5 minutter er mye bedre enn å bare ligge på sofaen. Hmmmm, skal hente ut vår sykke og ha som mål å trene 5 minutter hver dag denne uka. Så får vi se om jeg øker på etterhvert. En begynnelse er jo en begynnelse, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 kg på halvannen uke er jo grisebra, jubalong! Du er ihvertfall kjempebra i gang! :)

Tusen takk!

Det er det som er det positive med Eurodiet som jeg går på. Kiloene raser av i begynnelsen. Etterhvert går det saktere, og det er jo bra det også - når man tenker langsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 10-12 kg to ganger, men ikke holdt meg der noen av dem. ;) Typisk jo-jo-slanker.

Burde strengt tatt ha fått ut finger'n nå også, men eier ikke motivasjon. Så spark meg gjerne i ræva! ;)

*Sparker* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er tungt å skulle gå ned såpass mye, men synes du har vært kjempeflink hittil. :-)

Skjønner også at du ikke er særlig lysten på å dra til bassenget om sladrenivået er høyt der du bor, og at det blir vanskelig med jevnlig trening med tre barn.

Jeg kjøpte en crosstrainer i vår, og er kjempefornøyd. Hadde ikke noe jeg skulle gå ned, men merker jo at kroppen har forandret seg. Ei venninne har gått ned 20 kilo siden i sommer, bl.a ved å trene med en slik maskin. Kanskje det hadde vært noe? Så kunne du tatt en time på den på kvelden/formiddagen? Gjerne foran TVen om dere har plass. :-)

Lykke til videre!

http://tinyurl.com/ygyp4p

Den så kjekk ut. Vi har ikke mulighet til å ha den foran TV'n. Og jeg tror ærlig talt ikke jeg hadde kommet meg ned i kjelleren får å bruke den sånn som situasjonen hjemme er for tiden.

Men jeg takker veldig for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du ikke har en spiseforstyrrelse, feks tvangsspising?

Tror det er vanskelig å slanke seg dersom ikke følelsene kommer "på plass" først.

De fleste med så alvorlig overvekt som din har problemer i relasjon følelser og mat. Vanskelig å oppnå varig vekttap hvis ikke følelsene fikses først.

Bare en tanke.

Men du har nå uansett vært kjempeflink så langt, og hva du enn gjør, så MÅ du tenke positivt!

Jeg er helt overbevist om at jeg har en spiseforstyrrelse. Problemet er jo at de fleste tror at spiseforstyrrelse er enten er anorexi eller bulimi - og jeg har ingen av dem. Men jeg overspiser, trøstespiser, kjede-meg-spiser osv.

Det er derfor jeg kommer til å ta kontakt med en coach på Lindberg-klinikken. Som du skriver, hodet må på plass før jeg kan ha noe håp om varig vektnedgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned ca 45 kg for to år siden, og har holdt stabil vekt etter det. Hadde god nytte av Reductil, den gjorde at lysten til å putte noe i munnen hele tiden forsvant.

Jeg laget mitt eget opplegg som var inspirert av Fedon, mye proteiner og ikke brød, ris, poteter - og ingen søtsaker ol.

Valgte å være helt konsekvent, på den måten blir det hele en vane som tikker og går av seg selv.

For meg ville det vært destruktivt å følge kurer som er for strenge samt alt som har med "pulverkur" å gjøre. Slike opplegg har alltid fått meg til å bli utrolig opphengt i mat, noe mitt eget opplegg ikke medførte.

Motivasjonen kommer av seg selv når vekten begynner å gå ned. Man får en merkelig følelse av å være nesten slank, leeeenge før man reelt sett er det. Ganske berusende følelse:-)

Oj, så flink du er og har vært!!! Jeg bøyer meg i støvet av beundring.

Men hvordan i alle dager klarte du å holde ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...